Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Vorige week een superweek gehad met oa een bezoek aan Drei Zinnen, Kronplatz en Cortina.
Volgend jaar weer Dolomieten!!!

null

null

null

*bericht bewerkt door Matthieu op 27 feb 2019 08:25

Aftellen maar!

Wat vond je van de verschillende gebieden?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat vond je van de verschillende gebieden?

Roy83 op 27 feb 2019 08:30

Drei Zinnen echt heel mooi om te skiën. Lekkere pistes en prachtige uitzichten.En een paar top hutten!
Kronplatz vond ik minder. Wel heerlijk lange afdalingen maar die kale top waar alles samenkomt vind ik minder. Echt een gebied om kilometers te maken.
Cortina was een weerzien na 4 jaar. Dat blijft geweldig vind ik. De pistes bij Ra Valles waren leeg en lagen er geweldig bij. De damesafdaling door de schuss zoals op de laatste foto blijft altijd heerlijk om te doen.
Nog steeds oude liften in Cortina maar dat hoort er gewoon bij. Het hele sfeertje is perfect.
Verder die week ook in Lienz en Sillian geweest maar die horen niet in dit topic… ;)

*bericht bewerkt door Matthieu op 27 feb 2019 09:35

Aftellen maar!

Had zoiets al gezien, en vraag me vooral af waar de keuze voor Lienz en Sillian vandaan komt, en hoe je dan heen/terug gereden bent?

Mr. Slow

Die laatste afdaling heb ik al op meer foto’s gezien, ik vind dat echt heel mooi met die enorme rots ernaast.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Had zoiets al gezien, en vraag me vooral af waar de keuze voor Lienz en Sillian vandaan komt, en hoe je dan heen/terug gereden bent?

Quick op 27 feb 2019 09:50

Het was een groepsreis. Vast hotel in Anras (Ost-Tirol) net over de grens bij Sillian. We hadden eigen vw-busjes maar je kunt als je dicht bij een station zit ook de trein naar alles behalve Cortina nemen.

Aftellen maar!

Die laatste afdaling heb ik al op meer foto’s gezien, ik vind dat echt heel mooi met die enorme rots ernaast.

Roy83 op 27 feb 2019 10:25

Dat is ook best een pittig stukje zwart maar prachtig om te doen.
Zo ziet hij er in wedstrijdstijl uit:

null

Aftellen maar!

Net onderweg terug van een super week huttentocht in de Dolomieten. Heel veel geskied (in 8 dagen geeft de teller 408 km aan), diversiteit aan gebieden. We stonden vaak als eerste op de piste, en meer dan eens de laatste lift net gehaald… Eerlijk is eerlijk, organisatie met rugzak vervoer, dus meestal zonder tas geskied (met is ook prima, maar minder handig in de stoeltjeslift)

De eerste dagen was de sneeuw, ondanks de warmte, eigenlijk overal vrij redelijk. Marmolade lag er de 25e schitterend bij, civetta had toen wat meer pap sneeuw. Op de berg bij averau was het prima. Daarna de 26e van Cortina naar San Forca. San Forca is een heerlijk gebiedje om een aantal afdalingen te ‘spelen’. Jammer dat één van de rode afdalingen dicht ging voor een slalom klas/wedstrijd. De 27e van San Forca via averau naar Lagazoui. De sneeuw (en wij ook) had het zwaar met de zeer warme temperatuur. Bij Averau was de sneeuw overigens best prima. Vanuit Lagazoui de 28e met de paardenlift (tja, wat zal ik er van zeggen) richting Ciampac. Groot stuk groene sellaronde. Ook hier weer niet zo heel druk, af en toe werken, maar overal goed te doen. De 1e daar in het gebied nog even ‘gespeeld’, net als de andere kant op bij buffaure. Vooral de zwarte afdaling lag er heerlijk in. Daarna de andere kant van de groene sellaronde gedaan richting Frara (met veel uitstapjes van pistes die ook tof waren). Vandaag naar Ortisei voor de lekkerste apfelstruddl in het gebied en daarna (we hadden tijd over) maar rondje sella in 2,5 uur.

Al met al heb ik nu al heimwee naar de Dolomieten.

Ben er nu (Campitello di Fassa), vandaag dagje Latemar (Obereggen).

Veel plezier @pirmin, ik ben benieuwd hoe je Latemar vindt!

@qp89: gaaf zo’n huttentocht! Op zich is 50 km per dag wel te doen, toch? Zo’n tocht lijkt me ook wel leuk, dan zie je wel gelijk echt veel van de Dolomieten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 voor mij is dat zeker te doen. Deel van de groep heeft ook minder geskied, het verschil tussen van a naar b en met een omweg ;) conditioneel is het echt wel een uitdaging voor sommigen, maar dat ligt ook aan het skiniveau van de persoon.

@Qp89 met welke club/organisatie was je?

@sndr Ik was met Estivan, maar die maken qua hutten boeken & rugzakvervoer gebruik van snowemotion.

Nog 11 daagjes, dan gaan we ook die kant op. Zitten in een hotelletje in Selva, heerlijk, veel zin in.
Wel gebladerd in dit topics, maar voor de experts toch de vraag: Wat nog meer?
We zijn al een paar keer in val gardena geweest, hebben laguazoi, cinque torri, santa croce, marmolada allemaal al gedaan. Bij mij kriebelt het om ook wat anders uit te proberen, zou dus gebirgsjägertour kunnen zijn, maar ook de auto of bus om naar een ander deelgebied te gaan. Wat zijn de aanraders? Ski zelf ver gevorderd, maar de kunsten zijn wat verdeeld in het gezelschap.
Is Cortina dan de beste optie, 3 zinnen, kronplatz? Teveel keuze denk ik :)

Gebirgsjägertour is een mooie tocht maar vanuit Selva is dat wel doorskien, te meer omdat je 2x een bus nodig waardoor je wat wachttijd moet incalculeren.
Het kan wel, maar zoals je zelf zegt zijn de kunsten in de groep verdeeld.😉
Je moet wel even checken of de tocht open is, want ik heb begrepen dat door hevige storm van het afgelopen najaar daar nu een soort mikado is van bomen.

Als je zin hebt om de auto in te stappen kan je die gebieden doen waar jij het over hebt, maar het is een flinke tocht naar bijv. Cortina. Neem dan volgend jaar een onderkomen in Alta Badia, dat scheelt je in ieder geval de Grödnerjoch.
Je kan ook via La Villa naar Kronplatz, ik denk dat dat nog wel skiënd te doen is vanuit Selva, maar ik vind dat bussen altijd wel een beetje zonde. Gaat toch van je skitijd af. 😞

@Beejeej , al eens richting Pozza geweest? In Val di Fassa de Sella Ronda verlaten en vanaf Belvedere afdalen met de (vrij nieuwe) gondel naar Alba. Beneden in het dal direct overstappen op de gondel naar Ciampac. Na een paar lekkere pistes en wat stoeltjesliften kom je dan in Buffaure waar je een prachtige afdaling kunt doen over een hele fijne zwarte piste (Vulcano) en/of een lange rode (die halverwege verandert in een groene) piste naar Pozza di Fassa. Terug zelfde route, of vanuit Pozza de bus pakken naar Canazei en daar de Sella Ronda weer op. Heb je een leuke dag, en vaak is het daar erg rustig.

En als je de auto naar Cortina neemt, overweeg dan eens deelgebied Faloria. Wat mij betreft het leukste stukje Dolomieten, te bereiken met een fraaie blikken gondel, nog uit de tijd van de olympische spelen. Bovenaan ligt een rijtje geweldige rode en zwarte afdalingen op je te wachten waaronder de 1956 olympische slalom (piste Vitelli, nr 62) en de gloednieuwe Scoiattolo (68), waar het venijn in de staart zit.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/4342db6c84162034ab9e2c23...

Ik vind Kronplatz een beetje de Belgische Winterberg…

Heb even niet scherp hoe haalbaar het is, maar vorig jaar vond ik San pellegrino wel heel tof als extra gebiedje!

Indien je een wagen ter beschikking hebt :

. Zeker 1 dag naar Kronplatz ( rijden via la Villa en parkeren aan Piculin, 1/2 u rijden)
. Dag naar 3 Zinnen ( zeker rekenen op '"n dik uur rijden vanuit Selva)

Born to run. B.S.

Merci allemaal! We gaan zeker wat pogingen wagen. Pozza wel al geweest, dat stond zeker op de rol voor herhaling

Indien je een wagen ter beschikking hebt :

. Zeker 1 dag naar Kronplatz ( rijden via la Villa en parkeren aan Piculin, 1/2 u rijden)

dan58 op 4 mrt 2019 18:03

Piculin 30 minuten rijden vanaf Selva? Not in a million years. Of ben jij de 'mutti von Niki Lauda'?

*bericht bewerkt door Quick op 04 mrt 2019 22:47

Mr. Slow

@Quick

Neen , ik ben de nicht van Verstappen.😜 En mappy geeft aan ; 1u02min ( = alléén x 2 😉 ) You 'r right👏

En @Quick ik ben dan met de auto en niet op skies hé.😂

*bericht bewerkt door dan58 op 05 mrt 2019 06:49

Born to run. B.S.

Ik ga vandaag met m’n vriendin richting Selva voor een week, eerste keer in Val Gardena. Erg veel zin om de Sella Ronda en de andere mooie pistes te gaan doen!

Vanavond een hotel ergens in Duitsland langs de weg pakken en morgenochtend het laatste stuk rijden. Twijfel nog over de Fernpas of de iets langere omweg over Kufstein, tips zijn welkom!

Dus je rijdt morgen (zondag) Italië in? Dan maakt het denk ik niet zo heel veel uit.

Wij hebben voor volgende week vrijdag ook een overnachting geboekt, net onder München. Dat beviel vorig jaar ook goed, maakt niet heel veel uit qua km’s. Volgens mij is het, bij fatsoenlijk weer en buiten de vakanties, lood om oud ijzer.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Jep, klopt. Dank voor de tip!

Vandaag in moena aangekomen. We hebben overnacht net na Stuttgart, en om 8.15 daar weggereden en toch maar via München gereden omdat richting fernpas al behoorlijk wat stilstond. Is idd wat om, maar vrijwel filevrij kunnen rijden.

Vandaag in moena aangekomen. We hebben overnacht net na Stuttgart, en om 8.15 daar weggereden en toch maar via München gereden omdat richting fernpas al behoorlijk wat stilstond. Is idd wat om, maar vrijwel filevrij kunnen rijden.

Hakke op 9 mrt 2019 20:49

Wij zijn vandaag in Ortisei aangekomen. We zijn ook maar op het laatste moment uitgeweken richting München, net optijd om de file op de a7 te vermijden. Het stond al vanaf vanmorgen wat vast bij de Fernpass en werd steeds langer. Was wel wat op onthoud net onder München maar mocht de naam file niet hebben. Iedereen veel ski plezier!

Vandaag in moena aangekomen. We hebben overnacht net na Stuttgart, en om 8.15 daar weggereden en toch maar via München gereden omdat richting fernpas al behoorlijk wat stilstond. Is idd wat om, maar vrijwel filevrij kunnen rijden.

Hakke op 9 mrt 2019 20:49

Ah leuk! Wat zijn je plannen@hakke? Ben benieuwd hoe de verschillende gebieden je bevallen!

*bericht bewerkt door Roy83 op 09 mrt 2019 22:45

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Maandag richting ortisei,hebben er zin in

Maandag richting ortisei,hebben er zin in

Plaats een reactie