Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

Zeker weten. En vanaf morgenavond kan er de hele week sneeuw vallen ongeveer 30 cm. Wij gaan 6 feb even een dagje de vooruitzichten zijn goed.

Hier in Willingen regent het sinds gisterenavond en waait het hard, geen ideale omstandigheden om lekker te skiën. Vanmiddag wordt het droog (als het goed is)

Vanaf morgen weer sneeuw!

Pistes liggen er goed bij ondanks de regen van vandaag. Er ligt meer of genoeg (kunst)sneeuw… Door de iets hogere temperaturen is het te vergelijken met voorjaarssneeuw.

Opvallend was dat het in Winterberg nog gewoon wit is (ik kon zelfs nog de skiroute van de Surenberg naar lift 7-8 nemen), terwijl het meteen buiten Winterberg volledig groen geworden is… Waarom heet dat stadje toch zo :-)
Morgen weer prachtige beelden op de webcam! Verse sneeuw in aantocht, morgen 15-20 cm!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Update 3.15 uur: de eerste 5 cm vers is genoteerd! En het gaat nog wel even doorrrrrrr…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Update 3.15 uur: de eerste 5 cm vers is genoteerd! En het gaat nog wel even doorrrrrrr…

Harry(Winterberg) op 28 jan 2019 03:24

Blijf je daarvoor wakker Harry? :)

Bla, bla, bla.

Afgelopen weekend in Altastenberg en Winterberg geweest met mijn collega’s. Het was al 30 jaar geleden dat ik er ben geweest en mijn enige herinnering is dat het destijds regende. Helaas blijft me dit ook bij van dit weekend…

Vrijdag fris en mistig, maar prachtig om te zien hoe de rijp aan de bomen bleef plakken. Helaas geen streep zon gezien om optimaal te kunnen genieten van dit winterse plaatje. Die middag in Altastenberg geskied. Leuk als warming up, maar ook niet meer dan dat. Sneeuwdek was matig op sommige plaatsen, er kwam veel zand/gras door. Alleen waar de sneeuwkanonnen écht aan hebben gestaan was het goed. Het viel me vooral op dat slecht aangegeven is waar de piste is, markeringen hebben ze nog nooit van gehoord blijkbaar. De verbinding tussen de Schwedenhang en Steilhang is beroerd. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen als de verbinding met Winterberg gemaakt gaat worden.

Zaterdagochtend was het motregen-plus weer. Van dat weer dus waarbij je denkt dat het wel meevalt, maar je uiteindelijk doorweekt bent. We zijn wat later gegaan (rond half 12) omdat de miezer toen minder werd, maar dan nog was menigeen snel kletsnat. Parkeren in Winterberg was een drama, mede omdat P3 dicht was vanwege de rodel-WK. Bovendien alleen parkeerautomaten waar je contant kunt betalen waardoor je het hele dorp door kunt lopen om geld te wisselen. Zelfde bij sommige horeca. Onbegrijpelijk dat je niet overal met pin kunt betalen in een gebied waar zo veel nederlanders komen. Het skigebied zelf is prima: genoeg sneeuw van prima kwaliteit en efficiënte liften. Dankzij het weer was het niet echt druk op de pistes, één keer 10 minuten moeten wachten bij een lift, verder misschien 2-3 minuten of zelfs minder. Ieder nadeel heeft zijn voordeel…
Wel verrassend dat er geen sneeuwkanonnen staan op de oefenweide bij de Herrlohkopf. De beginners moesten het daar doen met wat grijze prut waarvoor de naam ‘sneeuw’ een te groot woord is. Nog een kleine opmerking die van belang is als je met onervaren skiërs op pad gaat: als je vanaf de Herrlohkopf verder het gebied in gaat, kun je slechts terug via een rode piste.

Gisterenochtend ook nog een rondje gemaakt door Winterberg. Toen was het weer iets beter (mix van natte sneeuw en sneeuw) en dat was te merken op de pistes. Wachttijden voor de liften van 10-15 minuten was vrij normaal. In de Alpen kan ik daar wel mee leven, maar met afdalingen waarbij ik na 2 minuten weer bij de lift sta is het wel wat lang.

Neemt niet weg dat ik me prima vermaakt heb. Leuk om te zien dat je op slechts een paar uur rijden een volwaardig skigebied hebt liggen. En zoals hierboven al vermeld verbaasden wij ons ook dat je binnen 5 minuten nadat je Winterberg uit bent gereden al in een volledig groen landschap rijdt.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Beelden van afgelopen vrijdag in Winterberg:
https://youtu.be/fGSPrva-8bg

Let it snow

Beelden van afgelopen vrijdag in Winterberg:
https://youtu.be/fGSPrva-8bg

JurrianvanLoo op 28 jan 2019 23:59

HUTS☃️

LA NORMA😍☃️

Geweldig lekker in Winterberg!

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik volg het weer in Winterberg nu zo’n twee jaar, maar het valt me op dat het haast elke dag grijs en grauw is. Ik zie zelden een zonnetje op de foto’s. Of lijkt dat maar zo?

Ik volg het weer in Winterberg nu zo’n twee jaar, maar het valt me op dat het haast elke dag grijs en grauw is. Ik zie zelden een zonnetje op de foto’s. Of lijkt dat maar zo?

DrPhil op 29 jan 2019 09:20

Dat klopt wel Winterberg staat bekend om zijn mist en neveligheid. Winterberg heeft jaarlijks rond de 100 dagen dat het mistig/nevelig is. Vooral in de winter komt dit veel voor.

Born to Ride

@roel, is daar een bepaalde reden voor?

@roel, is daar een bepaalde reden voor?

DrPhil op 29 jan 2019 09:28

Waar je in de Alpen 's winters vaak boven de inversie (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/313881/inversie-wi…) zit ligt Winterberg daarvoor net te laag. Je kijkt dus vaak tegen de bewolking die soms helemaal niet zo dik is. Daar komt bij dat er net als in de Alpen wel stuwing plaatsvindt wat meer neerslag en dus sneeuw oplevert dan in het laagland, maar wat ook betekent dat wolken langer blijven hangen. In het voorjaar als de zon krachtiger is is het vaak al zonniger.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Voor het lekkere zonnige wintersportweer kan je het beste naar Italië gaan ja. Winterberg is een prima skigebied om je vaardigheden op peil te houden natuurlijk en lekker dichtbij.

Gisteren en zondagmiddag ook naar Winterberg geweest met de kinderen (studiedag) als verjaardagskado voor m’n dochter. Zondagmiddag was idd een waterballet op de Herrloh, konden de kinderen mooi eventjes inkomen met gratis liftpasjes van doorweekte landgenoten. Maandag sneeuwde het hard maar toch het hele gebied lekker doorgecruised achter het kroost aan.

De terugweg was alleen toch wel het meest uitdagend. Vanwege de sneeuw was er file op de B7 dus stuurde Google mij op de tweede rotonde vanaf Winterberg linksaf en daarna nog eens een paar keer links. Dat zou toch maar mooi een klein uur schelen.

We waren met onze nieuwe grote auto en het glibberde al behoorlijk, dus ik zat niet echt op te letten waar ik heen ging, totdat we op een gegeven moment op een klein weggetje achter een aantal gestrande medeweggebruikers stil stonden. Daar heb ik geleerd hoe handig de anti-slip functie van de nieuwe auto is en hoe ik mijn achteloos in de kofferbak geslingerde sneeuwkettingen op de banden moest leggen. Nog een stukje omhoog gekropen tot ik kon keren en een route zonder slingers richting Bestwig gezocht :)

Daar heb ik geleerd hoe handig de anti-slip functie van de nieuwe auto is en hoe ik mijn achteloos in de kofferbak geslingerde sneeuwkettingen op de banden moest leggen. Nog een stukje omhoog gekropen tot ik kon keren en een route zonder slingers richting Bestwig gezocht 😃

Is er zoveel sneeuw gevallen dat je sneeuwkettingen nodig hebt?

Hoe schatten jullie de drukte in Willingen komende zaterdag? Ik heb wat rondgeklikt op het forum/recencies, en lees nogal uiteenlopende verhalen over de weekenden. Is het een beetje te doen als we er vroeg zijn? Ik vind het te ver rijden voor een dagje aanschuiven en tussen de mensen door slalommen.

@dekkie

Er was zondag toch redelijk wat sneeuw gevallen…
rond 16u45 stond er op kruispunt van de 480 met Am Waltenberg (Brabander) al een vrachtwagen stil die niet vooruit raakte en al schuin op baan stond. En dan voorbij Altastenberg stond er nog eentje die de helling niet meer op raakte…

Welke site is goed qua weersvoorspelling? Wij vertrekken morgen over een week naar Winterberg.

Morgen een dagje winterberg, ben benieuwd nog nooit geweest. Nieuwe skies testen.

Morgen een dagje winterberg, ben benieuwd nog nooit geweest. Nieuwe skies testen.

Welke site is goed qua weersvoorspelling? Wij vertrekken morgen over een week naar Winterberg.

Lotte78 op 29 jan 2019 21:27

temperatuur meerdere modellen in 1 grafiek
https://www.wetterdienst.de/Europawetter/Kahler_Asten~289417…

per dag in tekst
https://www.wetter.com/wetter_aktuell/wettervorhersage/16_ta…

The older I get, the better I was

Het verbaast mij dat er kennelijk nog mensen 10-15 minuten in de rij staan. Ik kon zondag meestal binnen 1-2 minuten de lift in en alleen de Kappe was bijzonder druk met 10 minuten+
Zelfs de beginners liften waren binnen 5 minuten te doen

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het verbaast mij dat er kennelijk nog mensen 10-15 minuten in de rij staan. Ik kon zondag meestal binnen 1-2 minuten de lift in en alleen de Kappe was bijzonder druk met 10 minuten+
Zelfs de beginners liften waren binnen 5 minuten te doen

Harry(Winterberg) op 30 jan 2019 09:48

Afhankelijk langs welke kant je aanschuift kan het ook wel verschillen.
Jij zult dit wel weten bij elke lift langs waar je best gaat.

Ook het gedrag in een file kan je wat tijd kosten, als je niet assertief genoeg bent, wordt je continu voorbijgestoken door onbeschofterikken die gewoon op je sk’s of board gaan staan om toch maar zo rap mogelijk in die lift te zitten…

*bericht bewerkt door Triple-T op 30 jan 2019 10:15

@dekkie als we gewoon op de 480 aangesloten waren had ik de kettingen niet nodig gehad, maar dankzij Google kwam ik in Siedlinghausen terecht en werd ik daarna naar Elpe gestuurd. Tussen die twee dorpen begon ik te glibberen en kwam ik op goede winterbanden nog net weg toen ik even gestopt was. Vanuit Elpe werd ik toen naar Heinrichsdorf gestuurd en daar stond ik op een gegeven moment stil achter een paar andere wagens. Misschien had het zonder kettingen wel gekund maar het scheelde enorm.

In Winterberg staan extreem veel mensen op hun gezelschap te wachten voor de lift, ook vaak achter de poortjes nog. Als je daar altijd achter wacht, dan doe je er een stuk langer over.

Ik ben ooit een dag alleen geweest omdat mijn gezelschap wat lessen nam, toen was het redelijk vol maar kon je bijna overal wel een enkel stoeltje pakken zonder te wachten. Er gaan bijna geen volledige gevulde bankjes naar boven in Winterberg.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

zondag toch 5min moeten wachten op de lift :-)

null
null

maandag nergens moeten wachten en nagenoeg lege pistes…
null

null

null

null

Welke site is goed qua weersvoorspelling? Wij vertrekken morgen over een week naar Winterberg.

Lotte78 op 29 jan 2019 21:27

temperatuur meerdere modellen in 1 grafiek
https://www.wetterdienst.de/Europawetter/Kahler_Asten~289417…

per dag in tekst
https://www.wetter.com/wetter_aktuell/wettervorhersage/16_ta…

Onnem op 29 jan 2019 21:31

Dankjewel!

Plaats een reactie