In welke stad zou jij gaan wonen?

Ik geloof dat ik toch voor Landeck ga. Dichtbij St Anton, dichtbij Serfaus, Niet te ver van Innsbruck (vliegveld).

@Rogier: Puur uit interesse: Wat maakt voor jou Frankrijk leefbaarder/aantrekkelijker dan Italië als woonland? Natuurlijk snap ik dat je met Sandra en kinderen nu niet meer staat te springen om van land te wisselen, maar als je dat zonder die factor zou zien?

Zelf ben ik ook geen grote steden fan. Ja, ik mag (inmiddels) graag steden bezoeken en gezellig uitgaan, maar om te wonen heb ik rust nodig en een persoonlijkere omgeving. Een dorp of klein stadje is daarvoor uitermate geschikt. Het hoeft geen klein gehucht te zijn, een paar voorzieningen is best prettig, maar geen grote stad.

Als ik dan toch echt een grote stad zou moeten uitzoeken zou voor mij Graz het meest ter sprake komen. Misschien wel de mooiste stad van de Alpen, schoon, veel uitgaansleven en super vriendelijke/open mensen. München kom ik vaak genoeg voor m’n werk (we hebben er een kantoor met gratis onbeperkt bier). Het is een mooie en grote stad, maar vaak ook overvol en veel files. Niks voor mij. Bovendien ligt het net te ver van de bergen vandaan, ik kan het geen Alpenstad noemen. En het is tenslotte natuurlijk Bayern… dat moet je liggen.

Zürich is eveneens ook super mooi en schoon, maar daarvoor ook peperduur en het ligt ook net buiten de Alpen. Bovendien zijn de locals er niet altijd even open en vriendelijk. Daarvoor kan je beter naar Basel, Bern of Luzern, eveneens zeer aantrekkelijke steden, maar die liggen eveneens buiten de Alpen (behalve Luzern) en zijn ook niet echt groot. Innsbruck en Bozen kan ik ook zeker waarderen, maar qua stad is Graz toch even een ander kaliber.

Frankrijk en Italië (behalve Zuid-Tirol, wat geen echt “Italië” is) vallen voor mij af vanwege de taal en toch wat andere cultuur en gewoontes. Niet dat ik dit slecht wil praten, ik kan zondermeer de Franse of Italiaanse flair, steden en keuken waarderen, maar om te wonen past voor mij de DACH-landen beter of anders Scandinavië.

*bericht bewerkt door Frans op 21 nov 2018 14:54

@Frans Italië is voor mij net een stapje tever…

  • ik erger me dood aan hun manier van rijden op snelweg en elders
  • ik vind Italianen een slagje te druk en te opgewonden (geweldig op vakantie, om tussen te wonen, nah)
  • ik vind de toerskimode in Italie ( ;-) ) drie keer niets
  • het is nog even een paar (heleboel) slagen minder strak geregeld dan in Frankrijk (in Frankrijk valt in het echte leven die Franse slag heel erg mee namelijk)
  • en ik spreek de taal absoluut niet ;-)

Aosta zou anders wel wat zijn ;-) (Dolomieten niet vanwege mindere natuursneeuw)

Verder zou ik ook niet zo snel in de Savoie willen wonen. Ik vind de regio waar ik woon echt een goede mix tussen woonplezier en geweldige bergen…

Click. Click. Peace

Geen stad. Een dorpje in de buurt van een stad.

Liefst in de buurt van Briancon; vaker geweest om te klimmen, veel te skieen, wandelen, fietsen. Qua sneeuwzekerheid zit het daar ook wel goed meen ik op te maken uit alle Rogierfoto’s en verhalen.

@Rogier: Duidelijk! Opzich kan ik me wel in je meeste punten terugvinden. In het Aostadal zou je opzich met de Franse taal nog wel redelijk ver kunnen komen. Aangezien de regio ook een autonome status heeft is het toch niet te Italiaans. Maar voor mij dan toch liever Oberwallis.

Als ik die stap zou wagen zou ik midden in de Alpen willen zitten. Frankrijk valt af vanwege… ( heb hekel aan dat land). Voor mij is Innsbruck dus de beste keuze denk ik.

Schiheil ⛷🏂🎿

De andere alpen dan? Sapporo op Hokkaido of meer op 't Honshu eiland ri. Nagano prefecture of zelfs vanuit Tokyo zijn de alpen snel te bereiken. Lekker ramen eten in plaats van een schnitzel!

Innsbruck voor mij dan.
Heerlijk centraal, je bent binnen een halve dag in alle delen van de Alpen, Dolomieten etc…

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Rosenheim. Kleine en mooie stad dicht bij de Alpen. Lekkere eettentjes en een geweldig herbstfest.

Wij hebben met ons gezin een jaar ivm werk in Lyon gewoond. Verliefd geworden op deze heerlijke stad en haar prachtige omgeving. Je bent niet direct in de sneeuw, maar wel binnen korte rij afstand. We zijn toen heel regelmatig lange weekenden gaan skiën, oa naar La Grave, Le Grand Bornand / La Clusaz.

En los van de nabijheid van de Alpen heeft Lyon een heerlijk leefklimaat. Relatief welvarend, veel cultuur en culinaire hoofdstad van Frankrijk. De oevers van de Rhône en de Saône, het centrum, les Monts d’Or. De stad leent zich ideaal voor de fiets. Omgeving mooi mountainbiken en wandelen. Prettig klimaat.

*bericht bewerkt door Marije77 op 21 nov 2018 18:25

❄️

Ik vind het fijn vertoeven in Oostenrijk. Maar aangezien mijn vriendin Franstalig is zouden we op zoek gaan naar werk in Frankrijk. Ik kan aan de slag in de financiële wereld maar ben het daar eerlijk gezegd spuugzat. Mijn vriendin werk als lerares. Mogelijk gaan we rond kerst eens naar de alpen… Niet voor te skiën deze keer, maar wel op job en huizenjacht. Misschien wel niet echt de beste periode om dit t doen. Maar we hebben niet veel keuze in verlofperiodes.

Terschelling, wat een heerlijk eiland! Ja ver weg van de Alpen e.d. maar o zo mooi.
ray-boers op 21 nov 2018 12:47
Zou je daar echt willen wonen? Ik vind onze eilanden voor een weekendje echt prachtig, maar om er nou te wonen…Wat trekt je er zo in aan?

@roy,
Terschelling is voor mij een eiland dat alles heeft:
Op west alle winkels die je nodig hebt
Hoe oostelijker hoe rustiger daar tussen in is er van alles te beleven. Het is id een eiland, niet groot maar voormij niet te klein. De zee heeft voormij een enorme aantrekkingskracht waar ik uren langs kan wandelen. Er is bos wanneer je van de gebaande paden afgaat is het nog mooier. Komen er al jaren het verveeld nooit!

*bericht bewerkt door ray-boers op 21 nov 2018 19:43

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Het lijkt mij dat Duitsland een prettig land om te wonen is. Ik twijfel: Grote stad München waar van alles te doen is en op een uurtje naar diverse skigebieden, of toch echt in de Alpen in een skidorp met de pistes om de hoek.

Klagenfurt: groot genoeg voor wat vermaak, aan een prachtig meer, in de buurt van meer zwemmeren. Karinthië is sowieso een afwisselende en fijne provincie.

Een stad als München is leuk, maar te ver van de bergen. Alles rondom is vlak.

Basel te rommelig, Bern te klein. Zwitsers te stug, overal. Kom er graag, maar wonen nee.

Frankrijk niet voor mij. Spreek de taal niet en de cultuur spreekt me niet aan. De wijn en de foie gras haal ik elders wel. 😉

Rome lijkt me ook wel wat. Wellicht in de Appenijnen skiën. Geen idee of daar wat zit.

San Francisco ook een geweldige stad. Zomers hiken in Yosemite. In de winter skiën in de californische skigebieden.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Brixen in Südtirol is ook een leuk stadje. Maar om in te wonen wellicht wat klein. Maar dan is Bozen om de hoek .

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Er heeft nog niemand Luzern vermeld. Ook wel een mooie stad!

Landgraaf 😎😁

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Terschelling is voor mij een eiland dat alles heeft:

Behalve wat bergen van zo’n 1500 à 2500m hoog… 😉

Bla, bla, bla.

En hoogwaardige werkgelegenheid of jonge, hoogopgeleide bevolking ontbreekt er bovendien. Om nog maar te zwijgen over faciliteiten die in een willekeurige provinciestad wel te vinden zijn.

*bericht bewerkt door Quick op 21 nov 2018 21:09

Mr. Slow

Innsbruck voor mij dan.
Heerlijk centraal, je bent binnen een halve dag in alle delen van de Alpen, Dolomieten etc…

MountainHugger op 21 nov 2018 17:45

Grappig dat jij ook Innsbruck noemt; ligt voor de hand want knal midden in de Alpen en dus tussen de skigebieden, maar ik zou er moeite hebben met als woonplaats: ik geloof dat ik er claustro zou worden

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Salzburg

Het zou mij niet eens uitmaken…
Jammer genoeg laat mijn beroep het niet toe om te verhuizen denk ik. Ik ben leerkracht lager onderwijs. Ik vrees dat mijn diploma niet veel waard is buiten België…

Het blijft een droom, wie weet… Ooit eens.

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Misschien is Annecy wel wat :)

Not all who wander are lost

@Rogier interessante opmerking over de Savoie, waarom?

Is Queenstown NZ al genoemd? Fijne ligging hoor!

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik houd niet zoveel van steden om er te wonen, kies voor een bergdorp, en dan niet te ver van Salzburg, Insbrück . Heb wel de mogelijkheid maar ga het thuis, familie en vrienden enorm missen.
Dus pendel maar gewoon veel heen en weer.
Ik denk als je echt wil emigreren dat je dat moet doen als er geen kinderen zijn of als ze nog jong zijn.

Dienten Die Alte schule

Wellicht wat offtopic, maar ben erg benieuwd: wat voor werk doe je eigenlijk @Frans? En hoe belandt een Nederlander ergens in de Harz? Mag ook via PM trouwens.

*bericht bewerkt door Quick op 21 nov 2018 22:02

Mr. Slow

Wat een leuk onderwerp! Elk jaar als we langs Montreux rijden denk ik ‘hier zou ik willen wonen’. Prachtig gelegen aan het meer van Genève. In de zomer het water op met een bootje. In de winter zo in de bergen (Chamonix, 4Vallee). Dat dagdromen ging zo ver dat ik zelfs naar vastgoed ben gaan snuffelen. Maar toen ik die prijzen zag werd duidelijk dat het bij dromen zou blijven. Het heet niet voor niks Zwitserleven gevoel.

sneeuw witje en de 7 bergen

Wat een leuk onderwerp! Elk jaar als we langs Montreux rijden denk ik ‘hier zou ik willen wonen’. Prachtig gelegen aan het meer van Genève. In de zomer het water op met een bootje. In de winter zo in de bergen (Chamonix, 4Vallee). Dat dagdromen ging zo ver dat ik zelfs naar vastgoed ben gaan snuffelen. Maar toen ik die prijzen zag werd duidelijk dat het bij dromen zou blijven. Het heet niet voor niks Zwitserleven gevoel.

SandraSki op 21 nov 2018 22:00

Tja, dat is natuurlijk niet voor niets de duurste regio van Zwitserland. Met een heerlijk Jazz festival als kers op de taart!

Mr. Slow

Calgary!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

In Europa is Martigny wel een leuke stad om te wonen. Zo in de bergen van Wallis maar ook zo in Frankrijk en Italie. Sion zou evt ook kunnen.
Vancouver zou mij ook wel bekoren

Plaats een reactie