Ski aankoop

Allen,

Zoals zo velen is de tijd aangebroken om na enkele jaren te huren nu eigen ski's aan te schaffen. Ik zou mijzelf omschrijven als iemand met ski niveau 6/7. Lengte 1.89cm, 105-110kg, krachtig postuur en fysieke staat en 33 jaar. Houdt van combinatie tussen korte en middellange bochten, slippen en rutschen blijft leuk en probeer het carven steeds meer onder de knie te krijgen. Ik ski voornamelijk op de piste (95% van de tijd) en het mooiste wat is er om 's ochtends de eerste lift te pakken en de strak geprepareerde pistes te pakken. Prijsklasse ski's tussen de €350 - €750, mag 2e hands of 'overjarig' model zijn. In het verleden vaak op de salomon x-max, 24hr max geskiet. Ik neig wat meer naar een piste ski dan een all-mountain variant.

Iemand tips/ervaringen met onderstaande modellen of aanrader voor een ander model?

  • Fischer F19 / Fischer RC one 72
  • Fischer RC4 The Curv TI
  • Blizzard WRC '18
  • Nordica Dobermann spitfire pro
  • Atomic redster X7
  • Stockli laser AR
  • Rossignol hero elite plus MT of TI

In elk geval niet de redster x7, dat is te weinig ski voor jou. Kijk dan eens naar de x9 wide body.

De x9 lijkt mij ook interessant (ik ben wel een stukje langer een stuk lichter). Nadeel is dat ie wel duur is en denk ik niet onder de € 750,- te krijgen is (nog).

Ik zal hier later mijn lijstje met voors en tegen wel eens posten, is misschien wel interessant voor ts.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://skibuy.at/skiboerse/?p=1&o=3&n=15&f=213%7C4041…
Net onder de € 800 voor een nieuwe X9.

Kijk goed uit. De X9 is een stijve ski voor zeer vaardige skiërs (en ik denk echt niet leuk voor de topicstarter). De X9 Wide Body is zeer allround en aanzienlijk minder stijf. Dat is zeker wél een optie. Maar zeer verschillende ski’s dus, ondanks de overeenkomst (deels) in naam.

Nee niet de smalle x9! Specifiek de wide body.

Ik zou ook eens kijken naar dynastar speedzone 12 ti of elan amphibio 16ti (of is dat voor komend seizoen de 18ti? De hoogste in de lijn iig). Dit zijn beide ski’s heel geschikt voor groter postuur en technisch niet veel vragen maar wel je wel goed op kan doorgroeien.

Kijki ook eens naar Rossi Experience 88. Stevfige lat, prima geschikt voor een flinke (en fitte ;) ) kerel, carven prima, maar laat zich ook nog steeds gemakkelijk slippen. Gebruik hem zelf nu een paar maanden en wordt er erg blij van, zeker als de sneeuw wat minder lekker is. Mocht je hem eens willen proberen in ZTM, geef maar een gil, is niet gemakkelijk als testski te vinden.

*bericht bewerkt door evr66 op 30 okt 2019 09:45

Edwin van Riel

Ik vind de breedte van de Experience 88 al wel te merken. Komt de pisteprestaties niet ten goede.

Kijk dus eens naar een Atomic X9 WB (behoorlijk sportief), die Dynastar Speedzone 12 of een Head Supershape iRally.
Die laatste zou samen met de Dynastar goed kunnen passen. De Dynastar is iets losser, de Head ligt wat vaster.

Vandaag de x9 wb geskiet. Was voor mij de winnaar van de dag, heerlijk sportief en allround, nog best vergevingsgezind, korte en lange bochten prima en lekker lijnvast.

De amphibio 18ti vond ik niets. Ski je hem geconcentreerd en in goede sneeuw, dan is ie fijn, maar let je heel iets minder op of wordt de sneeuw wat slechter dan werd dat relatief veel afgestraft.

De x7 wb is de wat minder stijve versie van de x9, maar is denk ik met het postuur van de topicstarter niet echt nodig (tenzij de techniek toch wat minder is nog).

De smax 12 was ook heerlijk, vond daar weinig verschil tov de x9 wb inzitten, die laatste voelde iets meer ‘racy’ aan.

Ik heb ook nog een sforce (11?) onder de voeten gehad omdat dat volgens de verkoper een allmountain was met hele goede piste eigenschappen maar het was teveel allmountain voor me.

Ook de curve ti (in 171) geskiet, heerlijk veelzijdig, maar wel duidelijk minder sportief dan bijv die x9 wb of de smax 12. De ts is nog wel zo’n 20kg zwaarder dan ik, dan kan je deze denk ik beter overslaan.

Ik heb zelf ook nog wel interesse in de Fischer rc one 78 (of misschien zelfs 82) GT, maar die waren niet te testen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuke review, @roy83. Hetgeen maar weer eens laat zien dat de S/max serie prima ski’s zijn.

Het leuke aan de nieuwe x9 wide body is dat heel veel mensen erop kunnen skien. Ik ben natuurlijk wat kleiner dan jij (Roy) maar deze ski voelde niet heftig, ondanks dat de testlengte wat lang was voor mij, 176 meen ik. Lekker licht en bestuurbaar, maar sportief als je erom vraagt. Voelde voor mij wat lichtvoetiger dan de smax 12. Denk dat het wel een populaire ski gaat zijn. Behalve voor mensen die al n gewone x9 hebben, die is n pak pittiger.

Ik zou een kijken naar de testen van de high end ski en de piste race.
Zelf vind ik Salomon een heerlijk merk. Ik heb zelf nog een oudere versie (X-race, 170 cm, 15 cm, 2012) maar maar mijn vrouw en een paar vrienden hebben de recentere S-Max 10 en zijn er erg blij mee.
Als ik nu zou moeten kiezen zou ik de S-max Blast nemen.

null
Alleen zou ik nog twijfelen over de radius.
Ik heb nu 15 m maar ik ski ook wel eens op de slaloms van mijn zoon maar dat is toch ook wel lekker om van die lekkere korte bochten te kunnen maken. Voorlopig hou ik het nog een seizoen bij de X-race. Ik ben hier echt super tevreden mee. Er zijn maar 2 nadelen: ze zijn zwaar om te dragen en bij langzaam of relaxed skieen zijn ze niet zo lekker. Hoe harder en scherper / agressiever je skiet hoe lekkerder ze gaan. Ga je hier in mee dan en let je bewust op je techniek dan brengen ze je echt naar een hoger niveau. Zoals ook bij de Blast omschreven staat.

Leuke review, @roy83. Hetgeen maar weer eens laat zien dat de S/max serie prima ski’s zijn.

DrPhil op 30 okt 2019 19:55

Ja klopt. Past denk ik bij heel veel mensen.

Het leuke aan de nieuwe x9 wide body is dat heel veel mensen erop kunnen skien. Ik ben natuurlijk wat kleiner dan jij (Roy) maar deze ski voelde niet heftig, ondanks dat de testlengte wat lang was voor mij, 176 meen ik. Lekker licht en bestuurbaar, maar sportief als je erom vraagt. Voelde voor mij wat lichtvoetiger dan de smax 12. Denk dat het wel een populaire ski gaat zijn. Behalve voor mensen die al n gewone x9 hebben, die is n pak pittiger.

elisabeth101 op 30 okt 2019 20:11

176 inderdaad. Ik denk dat ik vooral de x9 wb iets stabieler vond overkomen, zeker op wat hogere snelheid. Maar ze doen in mijn ogen weinig voor elkaar onder. Jammer dat de X9 WB zo duur is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuke review, @roy83. Hetgeen maar weer eens laat zien dat de S/max serie prima ski’s zijn.

DrPhil op 30 okt 2019 19:55

Ja klopt. Past denk ik bij heel veel mensen.

Roy83 op 30 okt 2019 20:27

De ene S/Max is de andere niet. De verschillen tussen de Blast, de 12 en de 10 vind ik best aanwezig. Je kan ze dan wat mij betreft ook niet op één hoop gooien.

Leuke review, @roy83. Hetgeen maar weer eens laat zien dat de S/max serie prima ski’s zijn.

DrPhil op 30 okt 2019 19:55

Ja klopt. Past denk ik bij heel veel mensen.

Roy83 op 30 okt 2019 20:27

De ene S/Max is de andere niet. De verschillen tussen de Blast, de 12 en de 10 vind ik best aanwezig. Je kan ze dan wat mij betreft ook niet op één hoop gooien.

GiGi op 30 okt 2019 20:30

fair point. Ik bedoel de 12. Die past denk ik bij veel mensen door zijn veelzijdigheid.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vind dat er nauwelijks verschil zit tussen de 10 en de 12. Hierboven wordt de 10 ook als fijn beoordeeld. Misschien moeten sommige mensen hier eens bij zichzelf te rade moeten gaan.

Ik vind dat er nauwelijks verschil zit tussen de 10 en de 12. Hierboven wordt de 10 ook als fijn beoordeeld. Misschien moeten sommige mensen hier eens bij zichzelf te rade moeten gaan.

DrPhil op 30 okt 2019 20:38

Of beter leren skien 🙄🙄

Dat ben ik nou volledig met je eens, @elisabeth101.

Kijk goed uit. De X9 is een stijve ski voor zeer vaardige skiërs (en ik denk echt niet leuk voor de topicstarter). De X9 Wide Body is zeer allround en aanzienlijk minder stijf. Dat is zeker wél een optie. Maar zeer verschillende ski’s dus, ondanks de overeenkomst (deels) in naam.

GiGi op 30 okt 2019 08:24

De X9 WB heb ik inderdaad ook al voorbij zien komen, sind al wel tegen de 800 euro aan. Ga ik heel veel verschil merken met bijvoorbeeld een F19 van 2018 voor ongeveer de helft van de prijs?

Kijki ook eens naar Rossi Experience 88. Stevfige lat, prima geschikt voor een flinke (en fitte ;) ) kerel, carven prima, maar laat zich ook nog steeds gemakkelijk slippen. Gebruik hem zelf nu een paar maanden en wordt er erg blij van, zeker als de sneeuw wat minder lekker is. Mocht je hem eens willen proberen in ZTM, geef maar een gil, is niet gemakkelijk als testski te vinden.

evr66 op 30 okt 2019 09:44

Ik denk inderdaad net even te veel all mountain, wil toch een echte piste ski. Wel ontzettend bedankt voor het aanbod :)

Het zijn wel verschillende karakters, maar beide stabiel en en niet moeilijk te skiën. Beiden kunnen hard gaan als je wil of rustig cruisen. De F19 is zeker geen risicovolle aankoop.

Ik vind de breedte van de Experience 88 al wel te merken. Komt de pisteprestaties niet ten goede.

Kijk dus eens naar een Atomic X9 WB (behoorlijk sportief), die Dynastar Speedzone 12 of een Head Supershape iRally.
Die laatste zou samen met de Dynastar goed kunnen passen. De Dynastar is iets losser, de Head ligt wat vaster.

Bennie op 30 okt 2019 10:09

De head supershape i.rally, niet te hoog gegrepen voor mijn niveau?

De F19 of de Curv, maar je zou ook kunnen denken aan een smax 12 of de blast van Salomon.

Zeker niet. Het is de slapste in de lijn. En mijn vader van 70 kan met zijn stramme knieën de strafste in de lijn nog goed aan.

Kijk goed uit. De X9 is een stijve ski voor zeer vaardige skiërs (en ik denk echt niet leuk voor de topicstarter). De X9 Wide Body is zeer allround en aanzienlijk minder stijf. Dat is zeker wél een optie. Maar zeer verschillende ski's dus, ondanks de overeenkomst (deels) in naam.

GiGi op 30 okt 2019 08:24

De X9 WB heb ik inderdaad ook al voorbij zien komen, sind al wel tegen de 800 euro aan. Ga ik heel veel verschil merken met bijvoorbeeld een F19 van 2018 voor ongeveer de helft van de prijs?

Bram15 op 31 okt 2019 21:05

Als ik voor 300 euro een F19 kan kopen of 800 euro voor de x9 wb…zou ik gewoon de F19 gekocht hebben. Ligt qua ability dicht bij elkaar.

Overigens, die i.rally is echt niet te hoog gegrepen. Wel wat kortere radius dan de andere opties.

De brede uitvoeringen (bv de rally ten opzichte van de magnum en de speed) skiën wat prettiger voor skiërs die op kracht skiën, de smallere zijn qua opbouw nagenoeg hetzelfde maar skiën wat lekkerder voor de technische skiërs… ieder z’n ding en daarom ook wel een uitkomst…

Vandaag de x9 wb geskiet. Was voor mij de winnaar van de dag, heerlijk sportief en allround, nog best vergevingsgezind, korte en lange bochten prima en lekker lijnvast.

De amphibio 18ti vond ik niets. Ski je hem geconcentreerd en in goede sneeuw, dan is ie fijn, maar let je heel iets minder op of wordt de sneeuw wat slechter dan werd dat relatief veel afgestraft.

De x7 wb is de wat minder stijve versie van de x9, maar is denk ik met het postuur van de topicstarter niet echt nodig (tenzij de techniek toch wat minder is nog).

De smax 12 was ook heerlijk, vond daar weinig verschil tov de x9 wb inzitten, die laatste voelde iets meer ‘racy’ aan.

Ik heb ook nog een sforce (11?) onder de voeten gehad omdat dat volgens de verkoper een allmountain was met hele goede piste eigenschappen maar het was teveel allmountain voor me.

Ook de curve ti (in 171) geskiet, heerlijk veelzijdig, maar wel duidelijk minder sportief dan bijv die x9 wb of de smax 12. De ts is nog wel zo’n 20kg zwaarder dan ik, dan kan je deze denk ik beter overslaan.

Ik heb zelf ook nog wel interesse in de Fischer rc one 78 (of misschien zelfs 82) GT, maar die waren niet te testen.

Roy83 op 30 okt 2019 19:46

mmm… X max 12 ook maar aan het lijst je toevoegen :)

Als je langzaam je eerste gesneden bochten gaat maken, dan is een f19 wellicht iets geschikter dan de X9 wb, die toch wel een tandje sportiever is. Of de x9 dan voor jou nu € 500,- extra waard is, kan je alleen zelf bepalen, maar ik denk het eigenlijk niet.

Ben je eigenlijk in de gelegenheid om te testen? Snowworld heeft de F18 iig hangen, net als de curv ti, de smax etc…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Toevallig heb ik nog een voucher van Snowworld ZM, dus kan het e.e.a. gaan testen. Gevoelsmatig zeg ik op dit moment de F19/Curve One, 72 Salomon xmax 12 of de Head i.rally (twijfel hier wel aan de iets kortere radius).

nog tips voor de lengte?

Je bent groot, dus zeker niet te kort. Zeker rond 180. Ik denk dat je van al die ski’s de langste lengte moet hebben.

Lijkt me een prima lijstje. Kan je ook gelijk de X9 WB eens proberen, die hangt daar ook.

Tegelijk heb ik een paar mensen die denk ik een vergelijkbaar niveau hebben, heel gelukkig zien worden van mijn XDrives, die toch echt wel allmountains zijn. Ik zou dus, als je toch gaat testen, dat ook toch eens proberen, bijvoorbeeld zo’n SForce.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie