Kinderen aan het skiën krijgen

Hallo allen,

Ik ben vader van 2 prachtige zoontjes, 1 is nu 4 jaar en de ander net 1 jaar. Het lijkt me daarom dit jaar sowieso niet handig om samen met mijn vrouw uit onze comfortzone te stappen door een wintersportvakantie te boeken, maar uiteraard wil ik dat ergens komende jaren, wellicht volgend jaar al, wel doen.

Ik wil de oudste een beetje enthousiast maken voor het skiën, laat daarom soms een filmpje zien van een skivakantie van zijn papa en mama bijv. Maar afgelopen maandag eerst maar eens naar een (buiten) kunstijsbaan geweest, dat had hij na 3 rondjes wel gezien omdat hij koude voeten kreeg (dus les 1, zorg voor warme spullen:( )

Maar wat is nu een goede methode om een kind te enthousiasmeren voor wintersport? Die van mij vind alles op het eerste gezicht al snel eng, althans hij heeft het niet zo op kou, bijv. fietsen vind hij wel erg leuk.

Nu zat ik zelf al te denken om, gelet op het schaatsdebacle, pas einde van 2020, eens naar een indoorbaan te gaan. En verder, gewoon een skivakantie boeken en nog geen lessen te laten nemen, maar gewoon ergens te kijken hoe hij het vind bij een kinderland?

Ik moet zeggen dat bijv. familieskigebiet Sahnehang in Sauerland mij bijv. ook wel wat lijkt, om eerst maar eens naar Winterberg af te reizen en te kijken hoe het daar gaat.

Wat zijn eventueel zeer geschikte plekjes in Oostenrijk om te gaan skiën met kleine kinderen (denk zelf aan omgeving Voralberg, relatief dichtsbij) (wil niet naar Frankrijk) en Italië is net wat verder, vind zelf de Dolemieten prachtig.

*bericht bewerkt door Jessedew op 01 jan 2020 13:51

op youtube kinderen die skien laten kijken, zonder lachende ouders op de achtergrond, les nemen indoor en dan op echte wintersport, dan kunnen ze zo meedoen met de klasjes, zou niet naar Winterberg gaan, maar dat is een pers. keuze. zorg dat ze super warm zijn aangekleed

Hier een iets andere situatie aangezien mijn oudste al meeging toen ie 3 maanden was.
Maar toen ie kon lopen lekker laten rommelen op van die plastic onderbind skietjes en met 4 jaar op les gedaan in Nederland op een borstelbaan.
Eerst wilde hij niet (angst voor het groepje) dus het lespakket omgezet in wat privélessen. De jaren erna gewoon in Nederland vanaf september groepslessen. Voordeel hiervan vind ik zelf dat ze van september tot maart bezig zijn met skiën.
In het gebied dus nooit lessen voor ze gehad.
Verder jezelf een beetje aanpassen, op die leeftijd is een hele dag skien (en soms zelfs een dagdeel) te lang. Dus skien lekker afwisselen met sleeen, poppen bouwen en sneeuwballen gevechten, Of lekker in het appartement laten spelen. Maar ook korte routes plannen met Chocomel en funpark in het vooruitzicht.
Qua locatie adviseer ik een dorp wat al meer op hoogte ligt zodat direct naast je appartement er sneeuw ligt (dal van het zillertal en bijv Wilderkaiser is vaak groen en moet je de berg op voor sneeuw) en wat dichter bij de piste zodat je snel terug bent bij je appartement.
Mbt kleding veel laagjes. Hier meestal een thermosetje van Decathlon of action, normale longsleve erover en daarover een fleece van decathlon of hema. Goede handschoenen/wanten met evt een setje binnen handschoenen als het echt koud is.

*bericht bewerkt door Togi op 01 jan 2020 14:14

Wij hebben net zoals hierboven onze kinderen direct vanaf het begin meegenomen op wintersport. Erg goed bevallen en altijd top vakanties gehad. Afwisselend skieen, zwemmen, boven op de berg middagje met de kleine. Daar wisselen zodat de ander kan skiën, vond dat heerlijk. Als de kleine sliep in de wagen, boekje mee, cappuccinootje, lekkers.
Niks mis, mee kon er erg van genieten, nu zijn ze 8 en 10 en skiën lekker mee.

*bericht bewerkt door ray-boers op 01 jan 2020 14:42

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Laat ze snowboarden!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik zou 2021 in februari als het warmer is naar Arlberg (850 km) gaan.
En als het budget het toe laat naar Oberlech (ski in ski out) gaan.
Veel blauwe pistes.Goede school wat ik ervan zie.
Bregenzerwald kan ook.
Vanaf 5 jaar kinder skischool mogelijk.
Koude ongezellige ski hal zou ik dan weer niet doen.Kan afschrikken.

Voor dit jaar zou ik zelf proberen nog een paar dagen te gaan.
Misschien Lech verkennen voor volgend jaar 😃
.

Als het koukleumen zijn pak ze lekker in, als je denkt dit is warm genoeg nog 1 laagje erbij. 1 x daarin vergist en snapte niet waarom de jongste zo huilde. Naar ons idee warm genoeg ingepakt, not! Hij zag eruit als een Michelin mannetje maar wel tevreden👍🏻Zie mijn profielfoto, daar ski ik met onze jongste van toen 4. Echt super mooi dit, je hoorde hem joelen van plezier en ik ook. Wil je zo met ze skiën moet jezelf aardig behendig zijn. Heb ouders met zo’n tuigje zien stuntelen waarbij de kleine geen plezier kreeg!

*bericht bewerkt door ray-boers op 01 jan 2020 14:57

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Wij zijn begonnen met sleetje rijden in winterberg… daarna 1 uur prive les (oudste was 5) en toen was het hek van de dam.

Tip: investeer in goede warme handschoenen… koude vingers = huilende kids = einde fun…

Die van mijn broer wilde ook nooit skiën.
Totdat we ze met de open dag op de rollerbaan hebben gezet☺
Gelijk in de herfstvakantie 5 lesjes op de rollerbaan gehad
Sindsdien kiezen ze de wintersport boven een zomer vakantie
Zorg er voor meerdere paar wanten of handschoenen hebt, kun je tussendoor droge wanten of handschoenen aantrekken

*bericht bewerkt door niekniek op 01 jan 2020 16:04

Onze kids zijn vanaf 4 en 7 op les geweest in snowworld incl hand en Voetwarmers van decathlon ;)
Ze zijn na de cursussen doorgestroomd naar club snowworld, iedere week 1.5 uur les.
Vorig jaar ook eerst winterberg om te proberen. Voor de oudste groot succes de jongste toen 4 vond het eng… heel de week bij mama tussen de benen mee geskied dus… zorg dat ze het leuk blijven vinden…
Dit jaar net terug van een week les sybelles en die 2 skiën mama zowat weg op alle pistes. De oudste zelfs zwart. Ze staan heel de dag op de skies maar dan is ook tijd voor slee tijd ; )
Hier koukleumen dus dik ingepakt, goed materiaal en kleding is echt een must.
Het is geweldig met de kids te skiën 😍

Probeer ook niet te hoge verwachting te hebben. Met een 4-jarige 3 rondjes op de schaatsbaan lijkt mij een mooie eerste stap, en echt geen ‘debacle’. Kinderen voelen het als jij zulke hoge verwachtingen hebt en dat werkt niet altijd in je voordeel. Ik zou eerst gewoon lekker de kids laten kennismaken met de sneeuw zoals andere ook al zeggen, sleeën, zwemmen, warme choco, en dan merk je vanzelf wel of er interesse komt.

Als de oudste het niet zo op de kou heeft, zou ik aanraden om naar de bergen te gaan ipv snowworld.

Misschien ook een idee om eens wat te overwegen rond pasen? Het is dan vaak erg lekker weer. Je hebt het dan eerder te warm dan te koud ;) Ik weet alleen niet of de skischolen dan nog veel met het kinderland doen, maar dat zou je kunnen navragen.

Samen een keer uurtje naar indoor baan gaan . Wij hadden bij de jongste een kaart voor 2 uur bij de Uithof ( 1+1) . De 2 uur niet volgemaakt . Maar ze was ook pas 3 jaar toen . ze was wel meteen super enthousiast . En natuurlijk wat lekkers drinken en eten

Daarna een aantal lesjes rolbaan boeken . In Utrecht hebben ze kinderland . Gaan de kleintjes eerste 3 lessen op een mat naar beneden glijden en lopen tussen de dennenbomen en er staat een gondel waar ze in mogen zitten de andere 3 lessen op een kleinere rolbaan . Weet niet of andere rolbaan dat ook hebben . Hier was het echt een succes.
Hier inmiddels net 5jaar en 9 jaar en gaan al lekker met ons de piste af .

Goede warmen kleding is ook belangrijk .hier hebben beide kids , wollen onderkleding . En goede handschoenen . Ook handig bij de kleintjes wanten kopen waar je de bovenkant over de jas heen kan doen .

En de jongste heeft nog een wollen bivak onder helm . De oudste ook bivak maar niet van wol.

Oostenrijk geen ervaring mee . Wij gaan altijd naar Frankrijk voornamelijk ski en out en de halve dagen les.

*bericht bewerkt door miepmiep op 01 jan 2020 20:42

Onze kinderen hebben echt perfecte kleding en op de crèche (ik woon in de Alpen) en op school hoor ik dat het mijn kinderen zijn die nooit naar binnen willen. Dus dat is stap 1! Verder om bij de kleding en co. te blijven, een goede skibril is erg fijn voor de kleintjes! Bezuinig dus niet op hun spullen.

Verder moet het feest zijn, elke dag een beetje les, zodat de kinderen veilig van de piste af kunnen… maar daarna lekker samen met de ouders wat skiën en chocomel (of wat dan ook) drinken sleeën, sneeuwballen gooien, een iglo bouwen en ga zo maar door.
En over het skiën, kinderen houden van kleine leuke paadjes. Vraag de skileraren voor tips.

En als ze een ochtend niet willen dwing ze dan niet. Wintersport moet gelijkstaan aan plezier.

Bedenk, er zijn maar heel, heel weinig kinderen die wintersport niets vinden. Want skiën is toch gewoon een enorme glijbaan ;-)

*bericht bewerkt door Rogier op 01 jan 2020 21:32

Click. Click. Peace

Wij hebben onze kinderen vanaf baby meegenomen naar de sneeuw.
Oudste dochter (nu 5) staat vanaf 3 op de ski's (glijden en spelen met papa en mama).
Met 4 in Nederland aantal lessen op borstelbaan en in de sneeuw ook week op les. Ze vindt het echt fantastisch vanaf het begin, maar alles even (vooral met 3). Veel afwisselen skiën, sleeën, sneeuwballen etc.
Voordeel van lessen in Nederland is dat ze dan in de sneeuw ook gelijk al mee de pistes af kunnen. Ze was zo trots dat ze nu echt de hoge bergen mee op mocht.

Dit jaar de oudste en heel seizoen op de borstelbaan op les. De jongste (net 3) was eigenlijk nog te jong, maar wilde heel graag ook op les. Ze mocht het proberen een t ging goed. Nu na 15 lessen begint ze bochtjes te draaien en is ze erg enthousiast. Ze kan niet wachten tot we naast de sneeuw gaan en zij ook mee mag skiën (vorig jaar al wel op de ski's gestaan en wat geleden).
Ze wil vaak foto's en filmpjes van vorig jaar terug kijken. En hier in huis wordt regelmatig skilesje gespeeld.

Verwacht gewoon niet teveel van een jong kind, werd zelf enthousiast en dan komt t vast goed!

(Hier vinden ze de sneeuwhal wel erg leuk, jongste kon in de herfstvakantie nog niks anders dan glijden, remmen lukte nog niet, maat ze hield het zo 3 uur vol, wel met pauze tussen door)

*bericht bewerkt door Noordeling op 01 jan 2020 21:53

Vorig jaar onze kinderen (toen bijna 5 en 8) voor het eerst meegenomen en meteen op les gedaan. Hoewel, de jongste weigerde in een groepje te skiën. Na twee dagen had hij het prima naar z’n zin op de kinderweide en later lange eenvoudige blauwe pistes. De oudste ging aan het eind van dag 1 al met een vriendinnetje zelfstandig van blauwe pistes af.

Dit jaar hebben we de jongens weer op les gedaan. Helaas door ontevredenheid over de les maar twee dagen. We nemen ze nu elke dag mee door het gebied en ze gaan prima gecontroleerd rode pistes af en ze vinden het erg leuk. Met temperaturen tussen de -2 en +2 hebben we geen problemen met koude handen en voeten.

Ik denk wel dat het belangrijk is om afwisseling in te bouwen en niet te lang door te gaan. Het moet leuk blijven voor de kinderen. Dus af en toe een warme chocomel, voldoende rust en goed letten op signalen. Eigenlijk moet je stoppen als het nog leuk is.

Wij hebben gisteren ontdekt dat rodelen de enige manier is om onze anderhalf jarige zoon in slaap te krijgen als hij niet in bed ligt!
Hij heeft ook zijn eerste stapjes op skietjes gezet, superschattig maar zijn voorkeur ligt toch nog bij rodelen

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/9470974aef2c96cea646729e...

Toen we nog buiten de schoolvakanties om konden, verbleven we in maart in Schoppernau met gratis skiles en skipas voor kinderen. Kijk maar eens op: https://www.au-schoppernau.at/de/unterkunfte/pauschalen/akti…
Schoppernau ligt in het Bregenzerwald en is ideaal wat betreft aanrijden. En in maart is de temperatuur vaak aangenaam en tekort aan sneeuw hebben we nog nooit gehad.

Goed warm aankleden, voordien met filmpjes goed enthousiast maken, en als je ze bij de skiklas afzet als de wiedeweerga maken dat je wegkomt, zodat de kinderen niet te lang in heimwee modus kunnen hangen. Dat was bij ons de truc.

Goed warm aankleden, voordien met filmpjes goed enthousiast maken, en als je ze bij de skiklas afzet als de wiedeweerga maken dat je wegkomt, zodat de kinderen niet te lang in heimwee modus kunnen hangen. Dat was bij ons de truc.

Robert7 op 2 jan 2020 12:47

Klopt! niet blijven hangen . Afstandje kijken . Deden we ook bij je jongste . Bij de lunch . Ik had jullie wel gezien hoor 🙈🙈.

*bericht bewerkt door miepmiep op 02 jan 2020 12:55

Zonder meer de goedkoopste tip: als er een sneeuw of ijs ligt in Nederland er direct op uit. En laten zien dat je het zelf ook te gek vindt dat de wereld wit is. Hup, naar buiten en spelen maar! ik was al sneeuwgek lang, lang voor ik ooit op ski’s stond…

Goede tips! Als er in Winterberg veel sneeuw ligt dit jaar wellicht na de krokusvakantie eens kijken, (als ze ook nog eens lekker weer opgeven) dit jaar namelijk nog geen verplichte schoolvakantie. Probleem is dat de kleine van net 1 nu nog niet loopt, zodra die loopt, net iets groter, is het iets makkelijker om eropuit te gaan. (of even een oppas zoeken natuurlijk, maar voor 2 of meer nachten doe je dat niet zo snel)

Vooral de kledingtips zijn goed. Ik denk dat het bij de kleine vooral even een kwestie zal zijn van goed loskomen, hij kon al vrij snel klimmen en klauteren op speeltoestellen en toen hij net 2 was croste hij al op zijn loopfietsje, fietst bij mooi weer ook gemakkelijk al 5 km op zijn fiets.

Wil het vooral niet forceren, hij moet het ook vooral uit zichzelf leuk gaan vinden.

Als het kan zou ik even doorrijden ipv naar Winterberg te gaan, Seefeld of id is goed te doen met kleine kinderen. Belangrijkste stel je op een deze vakantie in dat deze meer in het teken staat van de kinderen dus minder piste km en niet meer samen tegelijk met moeders de vrouw op de ski maar wel lekker solo gaan.

.

Bij ons gaan de kids ook al sinds baby zijn mee op ski vakantie. In de kinderwagentijd deden mijn vrouw en ik, samen met opa en oma, het skiën en oppassen afwisselen. De oudste is nu 11 en de jongste 7, vanaf het jaar waarin ze 5 werden zijn ze begonnen met een paar ochtendjes in de kinderklasjes en zo langzaam uit gebouwd naar 3 of 4 hele dagen les en sinds we naar Italië gaan de hele week ochtend les. Ze zijn super enthousiast, vinden de lessen geweldig en kijken de hele week uit naar de afsluitende slalom.

Kortom, ze gaan dus graag op les. Op school krijgen ze wel eens flauwe opmerkingen van andere kinderen, zo van “oh kun je nu nog niet goed skiën dat je weer op les moet”. Maar die pareren ze gewoon door te stellen dat ze het leuk vinden op les, zodat ze nieuwe vriendjes kunnen maken en veel van het gebied leren en zien door de kennis van de skileraar en met een beetje geluk ook nog wat tricks leren als de leraar een beetje een freestyler is. Met als uitsmijter daaraan nog toevoegend: “dat is leuker dan de hele dag maar met je ouders mee moeten”. :)

Goed warm aankleden, voordien met filmpjes goed enthousiast maken, en als je ze bij de skiklas afzet als de wiedeweerga maken dat je wegkomt, zodat de kinderen niet te lang in heimwee modus kunnen hangen. Dat was bij ons de truc.

Robert7 op 2 jan 2020 12:47

Met filmpjes enthousiast maken… onze zoon van 4 heeft onlangs 8 lesjes gehad bij Snowworld en was er voor les 1 toch heilig van overtuigd dat hij saltos zou gaan maken. Ik weet niet zeker waar dat door komt maar ik vermoed dat de wintersportfilmpjes die ik hem laat zien daar wel iets mee te maken hebben :-)

Gelukkig was er weinig van deceptie te merken na les 1 en moesten we toen de eerste 4 lessen afgelopen waren meteen 4 vervolglessen boeken toen we vroegen of hij dat wilde.

Al met al heb ik er wel vertrouwen in dat hij het geweldig gaat vinden over 3 weken in Leogang. Zeker omdat we dan ook met vrienden gaan en hij samen met een vriendinnetje van zijn leeftijd in een klas gaat.

🏂

Het weer en de skileraar bepaalt alles!
Goede ervaring met zoon in Oostenrijk toen hij 4 was, nu met 6 jaar alleen stunt parcours… Dochter eerste maal piou pioue op 3 in La Rosière en nu (4jaar) bij de flocon's in Puy Saint Vincent met prachtig weer en gaat na 4 skidagen al vlot rustig van de rode piste af namiddag.

*bericht bewerkt door keonies op 02 jan 2020 21:59

Je oudste is volgend jaar al 5, dan is ie ook al wat stoerder. De lessen in de kinderlanden zijn altijd wel heel speels opgebouwd. En als hij toch nog niet alleen durft te blijven, kan een van jullie, samen met de jongste (die toch nog niet op les kan) bij de oudste in de buurt blijven.
Zien skiën, doet skiën! Die filmpjes kijken lijkt me zeker een goede voorbereiding, vooral de skiles filmpjes, zodat hij al weet wat hem te wachten staat.

voorbereiden in nl, scheelt een piou piou, want dat is voor de kinderen meer wachten dan skien, en niet leuk. vanaf 5 jr zoals gezegd na 3 a 4 dagen oefenen en goede les, kunnen ze al fijn mee doen

Max nog geen twee skiet z'n eerste metertjes en vindt vooral de liften en alle draaiende wielen in zo'n lift machtig mooi ;-) en hij vindt ook dat hij zelf heeeeeel hard skiet. Dat vertelt ie iedereen maar al te graag ;-)

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/953e2d32d3deb4968bf9708a...

En na een afdaling, hebben we de hele middag, terwijl grote zus op les zat, met hem gesleed. Hij gilde het uit van plezier…

*bericht bewerkt door Rogier op 04 jan 2020 21:07

Click. Click. Peace

Les op een rollerbaan in Nederland is een echte aanrader! Die van mij begonnen met 3 jaar en dan op wintersport hadden ze het na een ochtendje wel weer gezien, dus dan terug naar het appartement en zo ieder jaar iets langer, en nu van de eerste tot de laatste lift! En door de leuke manier van lesgeven op een rollerbaan (spelletjes, tikkertje op ski’s) altijd leuk gevonden en er een goede techniek aan overgehouden…

Made for the mountains

Plaats een reactie