Sneeuwzekerheid paasvakantie?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski amadé

Hallo allen,
We mogen binnenkort nog eens proberen onze 2 jaar oude skivakantie te herboeken bij Intersoc. We zouden eigenlijk naar Wengen gaan, maar die bestemming bieden ze niet meer aan. Nu is Bad Hofgastein één van de mogelijke bestemmingen. Gebied klinkt goed, veel piste, maar lijkt nogal laag gelegen te zijn. Dus mijn vraag: wat geeft dat in de paasvakantie? Iemand ervaringen en insights te delen?

Alvast dank.
Arne

De meeste pistes zullen wel open zijn, maar houdt rekening met een fohndal. Dat betekent bovengemiddeld veel kans op papsneeuwomstandigheden.
Voordeel is dat het geen eerste keus is qua paasbestemming, dus heerlijk rustig.

Papsneeuw is niet echt plezierig onder een snowboard… Misschien in dat geval toch best een ander gebied overwegen… Zal een mening vragen over andere optie in nieuw topic ;-)
Dank voor het antwoord Bennie!

Papsneeuw is juist plezant met het snowboard vind ik. En prikstukken zijn er bijna niet

Ben gek op papsneeuw onder m’n plank.
Pasen valt wel ook vrij laat laat komend jaar, dus als je niet van pap houdt, zou ik het wat hogerop zoeken.

Heel eerlijk. Als je niet van pap houdt moet je niet in de paasvakantie gaan.
Op de gletschers en boven de 2000m (Oostenrijk)/2500m (Frankrijk/Italië) na heb je gerantie op pap na 12u. En ook zo hoog kan het op een warme middag zacht worden. Of je treft felle sneeuwbuien zonder zicht. Je weet het nooit zo in april.

Papsneeuw is wel wezenlijk wat anders dan waterskiën. Daar praten Tiny-M en ik dan ook niet over. Dat is waardeloos, want dan kom je niet meer vooruit.

Heel eerlijk. Als je niet van pap houdt moet je niet in de paasvakantie gaan.
Op de gletschers en boven de 2000m (Oostenrijk)/2500m (Frankrijk/Italië) na heb je gerantie op pap na 12u. En ook zo hoog kan het op een warme middag zacht worden. Of je treft felle sneeuwbuien zonder zicht. Je weet het nooit zo in april.

Papsneeuw is wel wezenlijk wat anders dan waterskiën. Daar praten Tiny-M en ik dan ook niet over. Dat is waardeloos, want dan kom je niet meer vooruit.

Bennie op 16 aug 2021 09:41

Denk dat die 2 door veel mensen op 1 hoop geveegd worden, maar je hebt helemaal gelijk. Lekkere pap is perfect te skiën. Wel af en toe goed zoeken (oriëntatie en tijdstip). Natte drab is gewoon hopeloos of het nou op ski’s of een board is.

Edwin van Riel

Ik snap dat het dal erom bekend staat om föhngevoelig te zijn, maar heel erg laag valt het voor Oostenrijkse begrippen toch niet bepaald te noemen?
Een groot deel van de pistes is tussen de 1500 en 2300 meter, voor (verder oostelijk) in Oostenrijk toch best behoorlijk. Of is het zo dat het met name de combinatie van föhn en deels zuid gelegen pistes is die het verschil maakt?

Ik zit komende maart ook 3 weken in het Gasteiner tal (vooraan, dorfgastein) maar doordat ik erg lang ga vind ik het niet erg als er wat dagen met mindere condities tussen zitten. Ben wel benieuwd naar de meningen over sneeuwzekerheid in maart want ik was bewust van de föhn soms maar de hoogte schrik ik niet bepaald van, in Oostenrijk zijn zat gebieden met veel pistes tussen de 800-1500m met veel zuidhellingen. Denk bijvoorbeeld aan Skiwelt, Saalbach, andere delen ski amadé, kitzski etc.

Dit is een interessant topic. Ben zelf al meermaals in het “Ski Amadé” gebied geweest, verbleven in Flachau, Wagrain en Muhlbach doch telkens in de periode januari en februari. Voor het seizoen 2022 gaat onze voorkeur uit naar de tweede helft van maart… en het zal dan waarschijnlijk terug Flachau/Wagrain worden.

En ja, dan zit je inderdaad met de vraag: wat met de sneeuwzekerheid? Niemand wil in natte/platte drab sukkelen…

Je hoeft geen grond te bezitten om een boer te zijn.

Ik ben in 2019 in Wagrain geweest, juist heel vroeg in het seizoen. Toen waren er echt overal liften dicht door de föhn, maar juist in Wagrain viel dat heel erg mee. Maar ik denk dat een paar km al een hoop verschil kan maken.

Het grote voordeel is dat je veel kanten op kan, maar in die hoek heb je ook gebieden met veel noord hellingen, dat scheelt pap technisch ook wel wat…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@ArneVO Bad Hofgastein is wel een heel mooi skigebied dat, zoals @Amelm aangeeft nog best afdalingen heeft die hoog beginnen. Je kan vanuit Bad Hofgastein ook met de bus naar Sportgastein. Dat ligt nog iets hoger. Zelf ben ik daar nog nooit geweest, maar ik hoor louter goede verhalen over Sportgastein.
@Amelm, als je toch drie weken in Dorfgastein zit, dan kun je ook wel een keertje uitwijken naar Hochkonig. Dienten is maar 20 minuten rijden. Ik zit er vanaf ongeveer 6 maart ook weer een paar weken. Wil je best een rondleiding geven. Als je Dienten binnenrijdt… in het tweede huis rechts zit ons appartement :-)

Peter Pos

Hochkönig stond zeker hoog op onze agenda om ook te bezoeken Peter! En dat lijkt me een erg leuk idee om een rondleiding te krijgen dus ga zeker in die periode contact met je opnemen, ik zit er zelf vanaf 5 maart t/m 26 maart.

Persoonlijk vind ik het geen ramp mocht er onderin slush ontstaan op zonnige dagen. Boven de 1200-1500m is het in maart meestal nog prima zolang er maar wat nachtvorst is, er zijn genoeg pistes boven die hoogte. Ik sta sowieso graag 's ochtends vroeg gelijk op de piste om 80% van mijn dag kilometers voor de lunch te maken.

*bericht bewerkt door Amelm op 18 okt 2021 07:20

Dank allen voor de info en inzichten. We hebben met ons groepje beslist om naar Valmeinier te gaan, maar Badhofgastein blijft zeker een optie voor komende jaren… Pap zal onvermijdelijk zijn op alle bestemmingen van intersoc met pasen, daarom gegaan voor hotel op de piste… Nu hopen op wat overjaarse sneeuwbuien zodat er nog wat te poederen valt…

@peterpos als je vanuit Gastein een dagje richting Dienten wil, kan je daar dan goed parkeren?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 de parkeergarage in Dienten is niet heel groot. Als je daar wil parkeren moet je vroeg zijn. Rijd je 3 minuten door, dan is er best veel parkeergelegenheid bij de Zachof/Dachegg liften. Dat is ook een prima plek om te parkeren. Je steekt de weg over en je bent bij de piste.
Het ligt er ook aan wanneer je er bent. Buiten de vakantie is het er eigenlijk nooit druk.
@Amelm leuk om te horen. De beleving zal heel anders zijn dan in Dorfgastein. Daar heb je iets langere afdalingen, maar zit je eigenlijk maar op twee hellingen en ga je steeds met dezelfde gondel omhoog. In Hochkonig kun je echt tochtjes maken.

Peter Pos

@Peterpos ik zit er, waarschijnlijk, de week voor kerst. Maar dit soort tips helpen :). Eea hangt natuurlijk ook van het aantal geopende liften af.

*bericht bewerkt door Roy83 op 18 okt 2021 09:30

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij gaan ook naar de ski amadé met Pasen (Flachau/Wagrain). Ook een beetje schrik van de beperkte hoogte. Wel de eerste keer dat we in die periode naar de Noordalpen gaan, en dat lijkt in het algemeen iets gunstiger dan in dezelfde periode naar de Zuidalpen (voor dezelfde hoogte-ligging).
Ik hoop dat er nog voldoende pistes tussen 1500m-2000m nog meevallen na de middag. Een beetje slush vind ik ook helemaal niet erg :-)

Voor de liefhebbers, ik had eens deze studie tegengekomen ivm klimaatverschillen tussen noord en zuid (tirol): http://www.alpenklima.eu/index.php?option=com_content&view=a…
‘In maart: …kans van 50 procent op sneeuwbedekking (15 dagen per maand), komt ten noorden van de Alpenhoofdkam op ongeveer 700 m boven de zeespiegel, ten zuiden ervan op ongeveer 900 m boven de zeespiegel.’
'In april: … In de noordelijke Alpen smelt de sneeuw het sterkst tussen 1000 en 1500 m boven zeeniveau, waar de sneeuwdiepte sinds half maart met gemiddeld 30 cm is afgenomen. Hier draagt vooral neerslag in de vorm van regen bij aan het smelt- en beregeningsproces. Boven zo’n 1300 tot 1600 m boven zeeniveau is de aanwezigheid van een sneeuwdek echter waarschijnlijker dan de afwezigheid ervan."
… ‘Gemiddeld kun je bijvoorbeeld in 2000 m aan de zuidkant van de Alpen op bijna 190 dagen een sneeuwdek verwachten, in de noordelijke Alpen op een goede 220 dagen.’
(dit gaat natuurlijk over natuursneeuw)

@Peterpos ik zit er, waarschijnlijk, de week voor kerst. Maar dit soort tips helpen :). Eea hangt natuurlijk ook van het aantal geopende liften af.

Roy83 op 18 okt 2021 09:29

In de week voor kerst ben ik er ook al. Mijn plan is om 15 december al te vertrekken. Tot nu toe was in die periode nog nooit alles geopend in het gebied. Maar de Zachoff en Dachegglift gaan vaak als eerste open. Daar vermaakte ik me dan wel die eerste dagen en dan ging er telkens meer open. @Roy83 het is dan zo rustig dat je overal makkelijk kan parkeren. Ik was soms de enige in de hele skilift…

Peter Pos

Ik ben, hopelijk en waarschijnlijk, dus vanaf de 18e in die regio. 2019 in Wagrain was prima en beviel goed in die periode. Heel rustig en die enkele verbinding of dalafdaling die nog dicht was dat maakte niet zoveel uit. Met 10% van de mensen op 80% van de pistes is beter dan met 100% op 100% :).

In mijn ervaring zorgen ze altijd wel dat je, als het enigszins kan, heen en weer kan en dat zal in jouw achtertuin vast niet anders zijn :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ‘woon’ er nu vier jaar in de winter. Alleen het eerste jaar was het in de week voor de kerst heel matig. Ook afgelopen winter kon je al prima skiën voor de kerst, alleen draaiden de liften niet. Maar de pistes lagen er al goed bij.
Dus ik denk wel dat je prima terecht kan.
Wat voor kaart koop jij? Je kan ook een Salzburgerkaart nemen. Dan kun je ook nog uitwijken naar bijvoorbeeld Kaprun.

Peter Pos

Wat vaak en ook hier vergeten wordt is dat heel Oostenrijk de hoogte hetzelfde wordt gezien. Maar je zit hier een heel eind verder naar het oosten. Dus ook een stukje kouder. Daarnaast heb je ook nog het gebied van Schladming met zijn noordhellingen. Ik ben de afgelopen 35 jaar er heel erg vaak geweest en in alle periodes van het jaar. Maar het doet niet onder wat sneeuw condities betreft voor andere gebieden.

@Fox

Schladming is toch niet meer open met Pasen, dacht ik???

Born to run. B.S.

@peterpos hangt van de omstandigheden af, maar uitgangspunt is de ski amadé pas, dat biedt genoeg in mijn ogen :).

Wat @fox zegt klopt. 2000m is in Schladming is sneeuwzekerder dan 2000m in Zwitserland.

Je ziet het ook aan de geplande openingsdatum: https://www.skiamade.com/winteroperatingtimes. Pasen valt wel laat dit jaar volgens mij, maar ik denk dat de meeste gebieden Pasen wel proberen te halen, maar ik kan niet zo snel vinden of dat voor Schladming geldt…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83: de hoofdas in Schladming-Dachstein (i.e. Hauser Kaibling, Planai, Hochwurzen en Reiteralm) is geopend tot en met 18 april. De Fageralm blijft geopend tot en met het eerste paasweekend (3 april) en Galsterberg tot 27 maart. Onder voorbehoud van de sneeuwcondities uiteraard.

Papsneeuw is niet echt plezierig onder een snowboard… Misschien in dat geval toch best een ander gebied overwegen… Zal een mening vragen over andere optie in nieuw topic ;-)
Dank voor het antwoord Bennie!

ArneVO op 15 aug 2021 15:10

yes thats true.

Tnx @Mathijs! Op zich logisch, noordhellingen, veel en goede kunstsneeuw dus dan zou het haalbaar moeten zijn…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat is dan wel voor het eerst sinds lang want de vorige jaren was de 4 berge schaukel altijd dicht in de Paasvakantie.🤔

Born to run. B.S.

Dat is dan wel voor het eerst sinds lang want de vorige jaren was de 4 berge schaukel altijd dicht in de Paasvakantie.🤔

dan58 op 19 okt 2021 15:40

Niet naar 2019 en 2020 kijken hè ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Crap 2020 en 2021 natuurlijk

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Papsneeuw is niet echt plezierig onder een snowboard… Misschien in dat geval toch best een ander gebied overwegen… Zal een mening vragen over andere optie in nieuw topic ;-)
Dank voor het antwoord Bennie!

ArneVO op 15 aug 2021 15:10

yes thats true.

stevenDs123 op 19 okt 2021 15:05

Snow guaranteed because of…
Sölden is guaranteed for snow! Not only “muddy” snow but even powder snow until early May. The reasons are:

Glacier: In Sölden there are 2 glacier areas which guarantee 100% snow. Accessible via the winter ski area, the white giants offer pure powder snow conditions!

Altitude of the ski area: Sölden is a so-called high alpine ski area. More than 90% of the ski slopes are located at an altitude of over 2000 meters. 3 ski mountains even at over 3000 meters.

Technical snowmaking: 100% of the ski slopes under 2000 meters and 70% of the ski slopes over 2000 meters are technically snow covered in Söl

Februari 2020 was top in Wagrain! Zalig om te skieën.
Voorheen vaak in januari naar Mühlbach geweest, ook nooit troubles gehad met papsneeuw…
Eind maart en pasen zal altijd een gok zijn, best januari-februari gaan… en ja, hoe hoger hoe meer zekerheid maar geloof me, Ski Amadé is zeker aan te raden !

Je hoeft geen grond te bezitten om een boer te zijn.

Plaats een reactie