All wheather banden Duitsland / Oostenrijk

Hallo allemaal,

Onder mijn Skoda Octavia station (2013) heb ik nu all season banden laten zetten. Voor Nederland meer dan prima tijdens onze kwakkelwinters en daar heb ik ze ook voor gekocht.

Nu is mijn vraag, stel ik krijg het op mijn heupen deze winter en ik wil een dag naar Winterberg, dan mag dat toch gewoon met deze banden? Of zelfs een weekje wintersport naar Oostenrijk (nog niets concreets) (M+S en Alpine (sneeuwvlok) symbool zijn op de band aanwezig)

(Ik hoef geen antwoorden als, winterbanden zijn veiliger)

Gaat mij erom, mag het? zeker bij condities waarbij geen sneeuw verwacht wordt op die dag voor winterberg, lijkt me dat het prima kan. Ik heb ze dus niet als band voor wintersport gekocht, maar als het daarmee eventueel wel kan, al dan niet icm sneeuwkettingen, is dat mooi meegenomen.

Uit allerlei websites had ik al begrepen dat het in principe gewoon mag, maar hoor ook graag ervaringen.

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 16 aug 2021 10:53

Met M+S en sneeuwvlok op je band mag je met winterse omstandigheden gewoon in Duitsland en Oostenrijk de weg op.

Ja dat mag. In winterse omstandigheden zou ik wel extra voorzichtig rijden, en een paar makkelijk te leggen sneeuwkettingen is wel handig. Voor Winterberg zal het allemaal niet zo’n probleem zijn.

Check! bedankt voor de snelle antwoorden! Idd voor de veiligheid zeker sneeuwkettingen meenemen. En nu de bandjes er al onder liggen maakt het de drempel om naar Winterberg te gaan iets kleiner. Eerst maar eens met de kleine van bijna 6 naar snowworld ofzo ;)

Waarom koop je niet een setje winterbanden met velgen voor in de winter. Ook in Nederland ideaal.
En voor als je een keer naar de Alpen wilt.
Je hebt dan ook geen slijtage op je all season banden.
Voor Oostenrijk is all season niet voldoende.
Al kom je van rechts ben je toch altijd fout @jessedew

Waarom koop je niet een setje winterbanden met velgen voor in de winter. Ook in Nederland ideaal.
En voor als je een keer naar de Alpen wilt.
Je hebt dan ook geen slijtage op je all season banden.
Voor Oostenrijk is all season niet voldoende.
Al kom je van rechts ben je toch altijd fout @jessedew

Hooykaas op 16 aug 2021 10:37

Dat is niet waar in dit geval want in de post staat duidelijk dat het sneeuwvlokje + bergjes aanwezig is. Dus wordt deze band gezien als winterband.

Let wel op dat je voldoende profiel (4mm) hebt anders wordt de band niet meer als winterband gezien. Alle info: https://www.wintersport.nl/themas/vervoer/met-de-auto-op-win…

*bericht bewerkt door Rogier op 16 aug 2021 10:53

Click. Click. Peace

Waarom koop je niet een setje winterbanden met velgen voor in de winter. Ook in Nederland ideaal.
En voor als je een keer naar de Alpen wilt.
Je hebt dan ook geen slijtage op je all season banden.
Voor Oostenrijk is all season niet voldoende.
Al kom je van rechts ben je toch altijd fout @jessedew

Hooykaas op 16 aug 2021 10:37

Ik heb nog een versleten set winterbanden liggen (ik weet ook wel dat ‘echte’ winterbanden beter zijn) gaat erom, mag het, gaat er niet om, wat is veiliger. Ik heb voor nu nog geen wintersport plannen (ja ik kan dan altijd nog nieuwe winterbanden aanschaffen, maar misschien ga ik komend jaar wel niet eens naar Duitsland, laat staan Oostenrijk, dat is dus maar zeer de vraag.) Voor wat betreft veiligheid, all season banden voldoen bij sneeuw minder dan winterbanden, voor iemand die 12.000 km per jaar rijdt is dit wel het beste alternatief.

Ging mij er dus met name om, mag dit, zodat ik als die mogelijkheid zich voordoet, ik bijv. naar Winterberg kan gaan, zonder idd aansprakelijk gesteld te worden in het geval dat…

Gelukkig bevestigt Rogier wat ik in mijn zoektocht al dacht te concluderen. Uiteraard, je moet wel voldoende vers rubber hebben, wel zo veilig!

*bericht bewerkt door Jessedew op 16 aug 2021 11:45

https://bergfamilie.nl/all-weather-en-all-season-banden-oost…
Gelukkig hebben we @Rogier nog @jessedew 👍

Hooykaas op 16 aug 2021 14:11

Niet 100% juist dat artikel. M+S zegt weinig en kan ook op een zomerband staan. Het alpine symbool met sneeuwvlokje is belangrijker. Dus de topicstarter zit goed en moet zich geen zorgen maken. :)

info van anwb.nl: Nieuwe banden met enkel M+S zijn dus niet meer toegelaten: https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/all-season-band…
In Duitsland is de regelgeving met betrekking tot M+S banden aangescherpt. Tot 31 september 2024 worden banden met alleen M+S nog geaccepteerd als band geschikt voor winterse weersomstandigheden, mits de banden voor 31 december 2017 zijn geproduceerd. Is de band later geproduceerd dan worden alleen banden geschikt geacht voor winterse omstandigheden die zijn voorzien van een Alpine-symbool.

En daarom deze link ;-) daar staat dat ook allemaal in ;-)
https://www.wintersport.nl/themas/vervoer/met-de-auto-op-win…

Click. Click. Peace

null

Three Peak Mountain Snowflake (3PMSF) 
Hier gaat het om wat betreft winterband.

M+S kan bijvoorbeeld ook een noppenband zijn. Niet bepaald geschikt op glad wegdek

Klopt, dat staat er op!

Er zijn al meerdere tests die aantonen dat de all-season voor de gemiddelde automobilist een prima winterband is. Een “echte” winterband is juist in niet winterse omstandigheden zelf minder veilig dan een all-season. En waar rijdt de gemiddelde automobilist de gehele winter?
Rij zelf in de winter nog met winterbanden maar zodra die versleten zijn dan ga ik voor een setje all-season banden voor de winter.

Übung macht den meister!!!

Er zijn al meerdere tests die aantonen dat de all-season voor de gemiddelde automobilist een prima winterband is. Een “echte” winterband is juist in niet winterse omstandigheden zelf minder veilig dan een all-season. En waar rijdt de gemiddelde automobilist de gehele winter?
Rij zelf in de winter nog met winterbanden maar zodra die versleten zijn dan ga ik voor een setje all-season banden voor de winter.

RFKANGOO op 19 aug 2021 13:18

Ken steeds meer mensen die dit doen. Scheelt ook aardig in de kosten als je niet hoeft te wisselen. Heb wel gehoord dat all season banden sneller slijten? Iemand hier heeft daar vast wel verstand van😀 ik hou denk ik gewoon de winterbanden, zolang ik nog meerdere keren per seizoen die kant op ga.

Het wisselen zelf hoeven de kosten niet te zijn (dat kan je vaak zelf) maar scheelt wel in aanschaf van een extra setje velgen. (banden zelf slijten natuurlijk niet als ze niet gebruikt worden)

De allseasons zullen wel sneller slijten dan een zomerband, andere rubbersamenstelling (neem ik aan)

Echter als je meerdere keren per seizoen die kant op gaat zou ik idd lekker die winterbanden houden. All season banden zijn met name geschikt voor mensen die in Nederland blijven en misschien een keer in een winterse omstandigheid terecht komen en minder dan 15.000 km per jaar rijden (mijn situatie dus)
Zelf vind ik het dan een voordeel dat je er ook in Dld en Oostenrijk mee mag rijden mocht ik daar komen, maar in winterse omstandigheden blijven winterbanden de beste keus.

Ik heb nog geen concrete wintersport plannen, maar het scheelt in de kosten dat je niet perse nog een setje winterbanden moet aanschaffen.

Eens, zolang ik een paar keer per jaar die kant op ga (vaak met caravan) blijven het gewoon winterbanden.

Edwin van Riel

Er zijn al meerdere tests die aantonen dat de all-season voor de gemiddelde automobilist een prima winterband is. Een “echte” winterband is juist in niet winterse omstandigheden zelf minder veilig dan een all-season. En waar rijdt de gemiddelde automobilist de gehele winter?
Rij zelf in de winter nog met winterbanden maar zodra die versleten zijn dan ga ik voor een setje all-season banden voor de winter.

RFKANGOO op 19 aug 2021 13:18

Ken steeds meer mensen die dit doen. Scheelt ook aardig in de kosten als je niet hoeft te wisselen. Heb wel gehoord dat all season banden sneller slijten? Iemand hier heeft daar vast wel verstand van😀 ik hou denk ik gewoon de winterbanden, zolang ik nog meerdere keren per seizoen die kant op ga.

elisabeth101 op 19 aug 2021 15:20

De bedoeling is dan dat je de all-season als winterband gebruikt. Het zit er bij de Nederlander nogal ingebakken dat de winterband thuis hoort bij alles wat maar enigszins lijkt op de winter. Maar eigenlijk is de winterband pas echt de juiste keus bij serieus winterse omstandigheden.

Eens, zolang ik een paar keer per jaar die kant op ga (vaak met caravan) blijven het gewoon winterbanden.

evr66 op 19 aug 2021 16:24

En toch denk ik dat juist met een caravan de all-season wel eens de betere band kan zijn. Op de Duitse autobahn in de stromende regen bijvoorbeeld. Er van uitgaande dat je in de winter niet naar Valtho zal rijden met de caravan.

Übung macht den meister!!!

Ik rij 4 seizoenen banden michelin crossclimate. Kom ik in Oostenrijk ook goed weg mee. Naar het huisje ±15 meter een onverhard straatje omhoog. (kia niro)

Pat.

Ik heb dezelfde banden als @ruijtersfotografie. Heb er nu 30.000 mee gereden en ze zien er niet heel heftig gesleten uit. Obv wat informatie op de michelin website heb ik berekend dat ze volgens michelin 77.000 meegaan. Als ik naar mijn verbruik kijk klinkt dat logisch. Heb ze in de zomer in Italië gebruikt en voorjaar in zowat heel west europa. Heb om de al genoemde reden ook bewust all-seasons gekozen en absoluut geen spijt van.

*bericht bewerkt door ThomJ op 19 aug 2021 21:31

Ik heb een hybride/ Niro maar nu 31.000km erop zitten maar voor de wintersport moet ik nieuwe kopen. Nadeel van hybride en soms mijn voet. ( Bij aankoop auto een andere 4seiz band maar die was ook na 30.000 km aan vervanging)

Verder zeer tevreden over deze band. want ook bij Skoda Octavia combi altijd gereden. Meer km mee gereden dan nu.

Pat.

@rfkangoo niet helemaal met je eens. Regen op de autobahn is niet echt een issue. Max snelheid ligt toch op een goede 100 km/h. Extra tractie met sneeuw is zo nu en dan wel handig als je 1800 kg extra omhoog wilt trekken ;)

Dan doen winterbanden het gewoon beter dan allseasons. Omleggen van kettingen is dan de volgende stap, maar liever niet. Gebeurt maar zelden.

Edwin van Riel

Wacht even allemaal :-)

Het zomaar roepen dat winterbanden beter zijn dan all-season of andersom slaat eigenlijk nergens op.
De verschillen in de banden onderling zijn te groot. Er zijn all-season met een sneeuwvlokje (3PMSF) (laat ik dat vooropstellen) die in sneeuw beter presteren dan slechte banden die als winterband op de markt worden gezet. En er zijn winterbanden (niet als all-season verkocht) die zeer goed presteren op een nat (en warmer) wegdek en beter dan slechte all-season banden.
Zolang het (te?) eenvoudig is om een sneeuwvloklogo op je banden te mogen plaatsen en zolang een all-season band geen verplichte ‘all-season certificatie’ heeft kun je niet zomaar iets zeggen over welke band wanneer beter is.

En dus is het een kwestie van tests bekijken en goed inlezen welke band voor welk gebruik gemaakt is, en niet onbelangrijk op welke auto je de band legt, want ook dat maakt allemaal verschil. Het mag ook voor zich spreken dat ik in de Alpen voor een hele andere winterband kies dan dat ik Nederlanders aan zal raden. Ook zou ik de freeriders van wepowder (die op jacht gaan naar verse sneeuw) andere banden aanraden dan de meer traditionele wintersporter die een weekje vast legt en waarschijnlijk zonder verse sneeuw op de weg naar boven zal rijden.

Het is dus zeker van belang als Nederlander en Belg om voor een winterband/ all season te kiezen die ook op nat wegdek goed zijn werk doet, want inderdaad zoals hierboven gezegd rij je als Nederlander vaker door de regen dan in de sneeuw :-)

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 aug 2021 10:49

Click. Click. Peace

Plaats een reactie