BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Winterbanden in de zomer zijn potentieel gevaarlijk!

Winterbanden in de zomer zijn potentieel gevaarlijk!

Rogier op 24 juli 2019 · 54 reacties

Winterbanden in de zomer: gevaarlijk!
Winterbanden in de zomer: gevaarlijk!

Winterbanden bieden meer grip in winterse condities. Als je veilig in lage temperaturen en door sneeuw wilt rijden dan ontkom je niet aan winterbanden. Je merkt het ook meteen als je met een zomerband een besneeuwde bergweg op wilt: je komt niet boven. Als je daarentegen met winterbanden de zomer door wilt rijden lijkt er op het eerste gezicht, voor een niet te veeleisende chauffeur, weinig aan de hand. Maar schijn bedriegt, want ’s zomers doorrijden met winterbanden kan gevaarlijk zijn.

Minder kritische omstandigheden in de zomer

Omdat we in de zomer minder te maken hebben kritische omstandigheden lijkt een winterband prima te voldoen. Echter het rijden met winterbanden bij hogere temperaturen zorgt voor minder grip, een langere remweg, meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Dit komt door het zachtere rubber van deze banden. Volgens Pricewise rijden er in Nederland bijna 500.000 auto's met winterbanden in de zomer.

Langere remweg met winterbanden in de zomer!

Op droog en warm wegdek heb je met winterbanden een (veel) langere remweg dan met zomerbanden. Deze remweg wordt langer op het moment dat het nog warmer wordt. Bij 15°C en een snelheid van 50 kilometer per uur kan een auto binnen 12 meter tot stilstand komen. Met winterbanden is dat al 15 meter. Bij 35°C is die remafstand al 19 meter (bron: ANWB)! Een enorm verschil. Als je nu denkt dat 35°C niet zo vaak voorkomt, bedenk dan dat de temperatuur vlak boven het asfalt duidelijk warmer is dan de luchttemperatuur.

De karakteristieke lamellen van een winterband
De karakteristieke lamellen van een winterband

Matige wegligging winterbanden

Door het profiel en het zachtere rubber dat gebruikt wordt bij winterbanden is de wegligging bij hogere temperaturen minder goed dan bij zomerbanden. Dit is duidelijk te voelen, helemaal als je 's zomers met deze banden de bergen ingaat met hun bochtige en vaak hete wegen.

Meer slijtage en brandstof

Winterbanden slijten ook duidelijk sneller in de zomer dan in de winter. Hierdoor is het relatief duurder om ’s zomers met winterbanden te rijden dan in de winter. Als je een zomer doorrijdt met winterbanden is de kans groot dat je aan het begin van de winter je winterbanden op zijn, omdat het profiel van je banden te diep versleten is. Daarnaast ligt het brandstofverbruik bij winterbanden hoger. Kortom het doorrijden op winterbanden is eigenlijk verkeerde zuinigheid.

Milimetermarkeringen op een winterband, onder de 4 mm moet de band vervangen worden
Milimetermarkeringen op een winterband, onder de 4 mm moet de band vervangen worden

4 mm profieldiepte bij winterbanden

Nog even over dat profiel. Als het profiel van winterbanden onder de 4 mm duikt dan zijn deze aan vervanging toe, in veel landen waar een winterbandplicht geldt worden deze banden dan niet meer als winterband gezien. Echter is de minimale profieldiepte voor banden in Nederland (en veel andere landen als er geen winterbanddplicht geldt) 1,6 mm. Dat doet veel mensen besluiten om hun winterbanden in de zomer ‘op te rijden’. Vanwege de genoemde factoren is dat dus gevaarlijke zuinigheid. Een winterband met minder dan 4 mm profiel is niet opeens een zomerband. Andersom geldt het trouwens ook, een winterband met minder dan 4 mm profiel houdt nog altijd beter in sneeuw en winterse omstandigheden dan een zomerband.

Links een winterband, rechts een all-seasonband
Links een winterband, rechts een all-seasonband

Verbod winterbanden in de zomer

In Europa mag je in alle landen in de zomer met winterbanden rijden. Maar in bijvoorbeeld Italië moet de winterband dan wel een hogere snelheids-codering hebben dan Q (tot 160 km/u) en in België moet je dezelfde snelheidscodering hebben op je winterband als op de orginele zomerbanden van je auto.

All-season banden een goed idee?

Tegenwoordig komen er steeds meer all-season banden op de markt. Alhoewel deze banden de laatste jaren sterk zijn verbeterd blijven deze banden een compromis met erg wisselende resultaten in de sneeuw of juist op een droog wegdek. Als je voor deze banden kiest, pas dan je rijstijl aan.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Piefke 24-07-19 08:10
    Piefke 24 juli 2019 · 08:10
    Toch rijd ik die winterbanden in de zomer “op”!☃️
    Nog geen last gehad van slechte of slechtere wegligging ook al rij ik soms sportief door de bocht. Dat beetje brandstof wat het wellicht meer zal kosten is voor mijn gevoel minder dan met te weinig lucht in de banden rond rijden, wat bij heel veel mensen is omdat ze niet of nauwelijks controleren op juiste bandenspanning. Er zijn veel soorten/merken/type banden, een slechte kwaliteit zomerband is in mijn ogen gevaarlijker bij voldoende profiel dan een winterband tussen de 2 en 4 mm in in de zomer. Na zelf wat te hebben getest kwam de continental wintercontact ts 850/860 er voor mij als beste uit als winterband.
    Als zomerband heb ik tegenwoordig de uniroyal rainsport 3, prijs kwaliteit is top.
    Rij je als een oud opaatje, om maar een voorbeeld te pakken wat iedereen snapt, dan zal het weinig uitmaken wat voor band je hebt want je laat de auto alleen maar rollen en vergt niks van de band in een bocht of met vlot optrekken of met hard remmen😉

    Ander dingetje: hoe snel raak je bij normaal gebruik, ja ik weet dat dat dus moeilijk uit te drukken is in rijstijl en ook afhankelijk is van het type band, een mm profiel kwijt? Laten we dan fff uitgaan van een winterband in de winter, bijvoorbeeld ik heb nog 5 mm profiel op m’n winterband en ga naar de Alpen voor een skitrip, ik zal 2500km gaan rijden, ga ik dat redden dan of kom ik dan al op of onder de 4mm?


    *bericht bewerkt door Piefke op 24 jul 2019 08:10
    Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
  • bartvwg 24-07-19 08:57
    bartvwg 24 juli 2019 · 08:57
    bijvoorbeeld ik heb nog 5 mm profiel op m’n winterband en ga naar de Alpen voor een skitrip, ik zal 2500km gaan rijden, ga ik dat redden dan of kom ik dan al op of onder de 4mm?Piefke op 24 jul 2019 08:10

    Ik denk niet dat je 1mm/2500km verslijt.
    Of je moet al heel gek doen.
    Hmmmm?
  • Piefke 24-07-19 09:17
    Piefke 24 juli 2019 · 09:17
    Ik denk niet dat je 1mm/2500km verslijt.
    Of je moet al heel gek doen.
    Hmmmm?bartvwg op 24 jul 2019 08:57


    Euh, Nou weet ik wel dat ik met zomerbanden al banden heb gehad die op waren toen er 10.000 km mee gereden was...🥶

    Ben dus wel benieuwd hoeveel km ik met die conti’s doe eigenlijk, zal het eens bij houden de volgende keer😉
    *bericht bewerkt door Piefke op 24 jul 2019 09:19 (19% bewerkt)
    Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
  • evr66 24-07-19 10:08
    evr66 24 juli 2019 · 10:08
    Dat waren dan zeker je winterbanden gebruikt als zomerbanden? Als je een setje banden in 10000 km verslijt is er technisch of met de rijstijl iets behoorlijk mis 😉 Even gekeken, zowel mijn vrouw als ik rijden ongeveer 8000-10000 km per mm profiel over het hele jaar (zomer en winterbanden) gerekend.
    Edwin van Riel
  • nr49 24-07-19 10:15
    nr49 24 juli 2019 · 10:15
    In 60 graden exposed glijden, dat is potentieel gevaarlijk. In de zomer op winterbanden rijden iets minder veilig dan de norm, misschien.
  • dan58 24-07-19 10:15
    dan58 24 juli 2019 · 10:15
    @Piefke

    dan kost jouw auto haast meer aan banden dan aan brandstof???,😉
    Born to run. B.S.
  • evr66 24-07-19 10:26
    evr66 24 juli 2019 · 10:26
    @nr49 mooie nuance 😉
    Edwin van Riel
  • Ferdinand 24-07-19 10:40
    Ferdinand 24 juli 2019 · 10:40
    @piefke Dat ligt aan de auto, de afstelling van de uitlijning en de rijstijl.
    Maar over het algemeen, bij mij dan, slijt er 1mm per 10.000km van mijn banden. Ik heb een assertieve rijstijl (dus absoluut niet agressief, maar wel tussen sportief en defensief in) en rij in een gezinsmiddenklasser. Vooral snelweg km’s.


    fijne site hè, dat wintersport.nl?
  • Piefke 24-07-19 11:20
    Piefke 24 juli 2019 · 11:20
    Nope @evr66 het waren wel degelijk zomerbanden maar weet niet meer welk merk. Weet alleen dat ze wel heel snel op waren😂🙈

    Dat Snap ik @Ferdinand, het was destijds een Seat Ibiza 1.6 75pk dus niks abnormaals en ook al reed ik destijds wel sportiever als tegenwoordig, ik rookte ze ook niet op🏎💨😎 wel veel binnendoor zeg maar dus dat is ook idd een grotere aanslag op de banden dan voornamelijk snelweg😃
    De banden die er daarna op zijn gegaan hadden duidelijk een langere levensduur.
    Ik kan al wel zeker zeggen dat ik geen mm per 10.000km ga halen😅


    @dan58
    dat is dan ook weer niet want je moet dan ook wat vaker tanken🤗
    Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
  • evr66 24-07-19 11:31
    evr66 24 juli 2019 · 11:31
    @piefke een setje banden per 10000 km is wel bizar. Richtlijn leasemaatschappijen is ergens tussen de 40k en 80k kilometers volgens mij. Ooit nog wel eens discussie hierover gehad met zo'n club over het forse bandenverbruik van een van mijn geliefde personeelsleden 😉
    Edwin van Riel
  • Rogier admin 24-07-19 16:01
    Rogier admin 24 juli 2019 · 16:01
    In 60 graden exposed glijden, dat is potentieel gevaarlijk. In de zomer op winterbanden rijden iets minder veilig dan de norm, misschien.nr49 op 24 jul 2019 10:15

    Tsja. Voor een opeens overstekend kind in 30° c kan dit het verschil zijn tussen een uitbrander van de ouders of dagen in het ziekenhuis. In 60° skiën heb je alleen jezelf als het mis gaat. (Enne echt 60° wordt volgens mij niet geskied 😉 )
    Click. Click. Peace
  • Rogier admin 24-07-19 16:04
    Rogier admin 24 juli 2019 · 16:04
    @Piefke Natuurlijk hangt het erg van winterband af. Ik voel met mijn Nokians echt wel een enorm verschil aan wegligging en aan remafstand. Maar ik koop ook alleen maar goede zomerbanden. Want ik vind goed rubber onder de auto van groot belang voor mijn en andermans veiligheid.

    Ik slijt mijn Nokians met ongeveer 30-40 k af (naar 5 dan vervang ik ze)...
    *bericht bewerkt door Rogier op 24 jul 2019 16:08 (7% bewerkt)
    Click. Click. Peace
  • Rogier admin 24-07-19 16:05
    Rogier admin 24 juli 2019 · 16:05
    Vooral snelweg km’s.


    Ferdinand op 24 jul 2019 10:40


    Dat slijt minder snel dan in de bergen 😉
    Click. Click. Peace
  • martin10500 24-07-19 21:08
    martin10500 24 juli 2019 · 21:08
    Leg dat even uit aan de nabestaanden van dat kind wat plots de weg oversteekt dat je de langere remweg voor lief neemt omdat je de winterbanden uit zuinigheid oprijd in de zomer.

  • nr49 24-07-19 21:21
    nr49 24 juli 2019 · 21:21
    @Rogier voordat je begint met remmen heb je al zo'n 14 meter afgelegd. Je hebt het dus over een verschil van 10 tot 25 %. Dat is een verschil, dat klopt. Andere banden, andere auto, andere bestuurder of ander wegdek; het zal allemaal een grotere invloed hebben op de lengte van je remweg. Dit is echt een chocoladekop boven een op zich informatief artikel. That's all.

    De entree van Vittoria hierboven is overigens op ongeveer 60 graden ingeschaald.
  • Rogier admin 24-07-19 21:29
    Rogier admin 24 juli 2019 · 21:29
    @nr49 banden zijn inderdaad niet het enige. Maar wel erg belangrijk. En omdat ik ook toevallig afgeleid kan zijn is dat geen reden om mindere banden te rijden... Juist een reden om betere banden te rijden. Net als bij bergsport en off-piste skiën gaat het erom om je veiligheidsmarge zo groot mogelijk te houden. Plus en dat meen ik echt, in het verkeer ben je niet alleen. In een steil couloir wel (of met gelijk gestemden)

    Ik heb veel couloirs geskied die volgens topo's 55 of 60 zouden moeten krijgen. Als ik ze zelf opmeette was het dat zelden... stukjes iets steiler waarom niet. Maar 50° is al erg steil. (De Lyskamm is bijvoorbeeld 50° ook boven jullie huis, en ik vond dat best steil toen ik die deed ) Maar dit is een hele andere discussie 😉 een goede om met een goed biertje te doen...
    Click. Click. Peace
  • nr49 24-07-19 21:38
    nr49 24 juli 2019 · 21:38
    @Rogier, het artikel is dan ook zeker informatief. En die 60 graden lijkt mij ook vaak wat speculatief, een soort chocoladekop eigenlijk. 😉


    Don't drink and drive. Dat dan weer niet, graag.
  • Rogier admin 24-07-19 21:40
    Rogier admin 24 juli 2019 · 21:40
    we zijn het eens geloof ik 😉 (enne ik zal over titels blijven nadenken 😉 )

    Click. Click. Peace
  • Sneeuwbaard 25-07-19 12:35
    Sneeuwbaard 25 juli 2019 · 12:35
    Een winterband is in de Nederlandse winters eigenlijk altijd 'gevaarlijker' dan een zomerband, omdat de winterband alleen op sneeuw en ijs beter presteert dan een zomerband, al komt de temperatuur een flink stuk onder het vriespunt. Dit gevaar weerhoudt blijkbaar niemand om de winterband toch massaal te blijven promoten.....
    *bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 25 jul 2019 12:39 (5% bewerkt)
    my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7
  • nickcolaris 25-07-19 17:20
    nickcolaris 25 juli 2019 · 17:20
    Het is simpel, de naam zegt het al:

    Winterband = rijden we in de winter (van ongeveer Oktober tot einde Maart in NL)
    Zomerband = de overige maanden

    Je banden zijn het enige stukje van je auto wat contact heeft met het wegdek. Ik rij ongeveer 50.000 km. per jaar en zie een hoop op de weg. Neem van mij aan dat door rijden op de winterband in de zomer een slecht idee is, en op zomerbanden in een (echt strenge) winter ook geen goed idee is.

    We zitten allemaal op dit forum omdat we wintersporters zijn, daar hoort ook bij dat we " thuis" ook veilige keuzes maken.
    Pray for Snow!
  • Piefke 25-07-19 23:05
    Piefke 25 juli 2019 · 23:05
    Blijft leuk dat iedereen zo tegen de winterband is in de zomer...
    Het is heel simpel namelijk dat als je als een strandbal achter het stuur zit dat het dan niet uitmaakt wat voor band je hebt maar dat je toch wel van de weg geraakt.
    Aanvoelen wat je auto kan is 1 en dan ook nog aanvoelen als er zich ergens onbalans voordoet maakt 2.
    Vergelijk het maar heel simpel met skiën, zoek je geen grens op weet je ook niet waar hij zich bevindt.☃️
    Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
  • Rogier admin 26-07-19 10:19
    Rogier admin 26 juli 2019 · 10:19
    @Piefke Niet helemaal mee eens. Want wegligging is één, daar kun je je als goede chauffeur op aanpassen. Maar remafstand daar doet rubber toch echt wel heel veel. Dan kun je nog max verstappen zijn, het rubber is het contact met de weg, dan zorgt slecht rubber echt voor een langere remweg. Daar kun je maar weinig mee spelen.

    Dus als jij duidelijk meer afstand houdt, onder de maximale snelheid rijdt en steeds langzamer gaat rijden hoe warmer het wordt, dan geef ik je gelijk. 😉

    (Edit: om hier aan toe te voegen: ik zie mezelf niet als goede chauffeur, volgens mij is dat het manke van veel weggebruikers dat ze zichzelf heel goed wanen... dus kies ik ervoor om het best mogelijke rubber voor de situaties waar ik rij onder mijn auto te hebben)
    *bericht bewerkt door Rogier op 26 jul 2019 10:39 (23% bewerkt)
    Click. Click. Peace
  • dan58 26-07-19 10:28
    dan58 26 juli 2019 · 10:28
    @Piefke

    Waarom ga jij dan op zoek naar betere skies?😉😎

    Het ligt toch niet aan 't materiaal maar aan de "strandbal" die erop staat, niet?🤔🤔🤔
    Born to run. B.S.
  • GiGi 26-07-19 10:42
    GiGi 26 juli 2019 · 10:42
    Ligt eraan hoe groot die strandbal is en hoe hard die gaat. Op een gegeven moment komen de krachten in theorie toch echt tegen een plafond van wat de ski's kunnen verwerken.
    Ikzelf heb die grens alleen gevoeld op echte beginnersski's. Maar echt een plafond bereiken of zeker en met vertrouwen skiën zijn ook verschillende dingen. Dat tweede gaat vaak over boord lang voordat je echt dat natuurkundige plafond bereikt.
    Testing, testing.
  • Shane 26-07-19 11:00
    Shane 26 juli 2019 · 11:00
    Los van de controle, winterbanden met dit soort temperaturen maakt toch gewoon een klereherrie @Piefke?
    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • Rogier admin 26-07-19 11:04
    Rogier admin 26 juli 2019 · 11:04
    @Shane ligt heel erg aan de banden een Alpin 5 veel minder dan een NOKIAN HAKKAPELIITTA R3 SUV. Maar de mijne wel! (Ik heb echt het idee dat het rubber om m'n oren vliegt als ik ermee door rij 😃 )
    Click. Click. Peace
  • Shane 26-07-19 11:10
    Shane 26 juli 2019 · 11:10
    Vorig jaar had ik i.v.m. mogelijk laat skitripje (ok en laksigheid 😉) mijn Pilot Alpin 5's er nog onderliggen. Werd toen rond de 30 graden en ik dacht dat er een lager o.i.d. naar de gallemiezen was, maar het waren de lamellen.
    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • evert 26-07-19 11:21
    evert 26 juli 2019 · 11:21
    Een winterband is in de Nederlandse winters eigenlijk altijd 'gevaarlijker' dan een zomerband, omdat de winterband alleen op sneeuw en ijs beter presteert dan een zomerband, al komt de temperatuur een flink stuk onder het vriespunt. Dit gevaar weerhoudt blijkbaar niemand om de winterband toch massaal te blijven promoten.....Sneeuwbaard op 25 jul 2019 12:35
    So NOT true ....
  • 4frank2 26-07-19 11:53
    4frank2 26 juli 2019 · 11:53

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.