Italie: Corona, testen, kleurcodes

Hallo,
Over een paar weken gaan wij met een heel gezelschap naar Alta Badia. Een aantal van ons zal om de 48 uur moeten testen, wat geen probleem is. Ik heb de locaties en prijzen waar dat kan, reeds ontvangen. Ik heb ook de filmpjes om de QR code dagelijks te uploaden bekeken, maar zie geen verschil tussen testen en Qrcode via vaccinatiebewijs. Weet iemand of dit hetzelfde werkt?

En wat laat je zien bij een restaurant op de piste? Hetzelfde groene vinkje in je ski app of je NL vaccinatiebewijs? Wordt er überhaupt gecontroleerd in de berghutten? Ik wil vooral duidelijkheid vooraf. En wordt er op terrassen ook gecontroleerd? Dat deel is voor mij echt onduidelijk en kan ik nergens vinden op het forum, vandaar mijn nieuwe topic. Ik hoop dat de mensen die er nu zijn wat meer weten te vertellen?
Alvast enorm bedankt!

Dag Suzy,

begin maar eens op deze link:
https://www.dolomitisuperski.com/en/Plan-ski-holiday/Green%2…

White and yellow areas: To access the lifts the EU QR code covid certificate (proof of vaccination, a negative test or recovery from the virus) is mandatory from the age of 12. A surgical mask is compulsory on lifts with closed vehicles and the capacity on cable cars, gondolas and chairlifts with canopy will be reduced to 80 %. To access restaurants and mountain huts a vaccine or heeled certificate is necessary, a negative Covid test is not enough.

Orange areas: also to access the lifts a vaccine or heeled certificate is necessary, a negative Covid test is not enough.

Red areas: lifts, restaurants and mountain huts will be closed.

Op dit moment zijn er alleen witte en gele gebieden (Maar dit kan dus wijzigen).
Maar los van de area kleur, met alleen een negatieve test kom je restaurants niet in…

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 13 dec 2021 20:20

De speciale Corona pagina op deze site kan je m.i al wat info geven over de kleurcodes + welke maatregelen hierbij van toepassing zijn. Het groene vinkje ( op basis nu van je internationale QR of testbewijs) krijg je bij aankoop van je liftpas. En moet je dagelijks actualiseren. Nu nog met 3G als uitgangspunt (Kleurcode Sud Tirol is nu geel). Als deze code oranje wordt dan alleen met 2G. Of/wanneer dit zal/gaat gebeuren weet niemand. Bij code rood gaan de liften dicht. Hangt dus van de ontwikkelingen af. Of er wel/niet gecontroleerd zal worden …. net als hier denk ik. Soms wel, soms niet. De lokale kranten schrijven wel over controles bij liften, winkels en bars. Hoop zelf over paar weken die kant op te gaan. Zolang het code wit-geel of oranje is …. dan zijn/blijven de liften open! Duim dat dit zo blijft. Tip: Check de provinciale website en lokale/regionale kranten voor laatste info als je hier behoefte aan hebt.

Dag Suzy,

begin maar eens op deze link:
https://www.dolomitisuperski.com/en/Plan-ski-holiday/Green%2…

White and yellow areas: To access the lifts the EU QR code covid certificate (proof of vaccination, a negative test or recovery from the virus) is mandatory from the age of 12. A surgical mask is compulsory on lifts with closed vehicles and the capacity on cable cars, gondolas and chairlifts with canopy will be reduced to 80 %. To access restaurants and mountain huts a vaccine or heeled certificate is necessary, a negative Covid test is not enough.

Orange areas: also to access the lifts a vaccine or heeled certificate is necessary, a negative Covid test is not enough.

Red areas: lifts, restaurants and mountain huts will be closed.

Op dit moment zijn er alleen witte en gele gebieden (Maar dit kan dus wijzigen).
Maar los van de area kleur, met alleen een negatieve test kom je restaurants niet in…

sneeuwzeker op 13 dec 2021 20:20

Dankjewel.

De speciale Corona pagina op deze site kan je m.i al wat info geven over de kleurcodes + welke maatregelen hierbij van toepassing zijn. Het groene vinkje ( op basis nu van je internationale QR of testbewijs) krijg je bij aankoop van je liftpas. En moet je dagelijks actualiseren. Nu nog met 3G als uitgangspunt (Kleurcode Sud Tirol is nu geel). Als deze code oranje wordt dan alleen met 2G. Of/wanneer dit zal/gaat gebeuren weet niemand. Bij code rood gaan de liften dicht. Hangt dus van de ontwikkelingen af. Of er wel/niet gecontroleerd zal worden …. net als hier denk ik. Soms wel, soms niet. De lokale kranten schrijven wel over controles bij liften, winkels en bars. Hoop zelf over paar weken die kant op te gaan. Zolang het code wit-geel of oranje is …. dan zijn/blijven de liften open! Duim dat dit zo blijft. Tip: Check de provinciale website en lokale/regionale kranten voor laatste info als je hier behoefte aan hebt.

MrSKi op 13 dec 2021 20:24

Bij mooi weer is het geen probleem en eten we wel buiten. Ik vroeg me af of je bij een berghut dan een andere code moet laten zien? Je hebt immers het groene vinkje door de test om het skigebied in te mogen Ben vooral benieuwd wat er gecheckt wordt dan? Hier in NL kun je niet zien of iemand getest of gevaccineerd is toch?

Als je een vinkje krijgt in Nederland, dan kan je de reden niet zien (en kan dat nog met test, vaccin of genezen). Ik ga volgende week naar Italië en heb dus ff de Italiaanse scanner geïnstalleerd, die lijkt een 2G of 3G instelling te hebben en geeft ook iets meer details.

Of je gecontroleerd wordt, weet ik volgende week. Ik lees in lokale media wel veel oproepen tot handhaving en we moeten het samen doen, eigenlijk net als hier :). Dat suggereert mogelijkheden, maar je moet de gok maar durven nemen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je een vinkje krijgt in Nederland, dan kan je de reden niet zien (en kan dat nog met test, vaccin of genezen). Ik ga volgende week naar Italië en heb dus ff de Italiaanse scanner geïnstalleerd, die lijkt een 2G of 3G instelling te hebben en geeft ook iets meer details.

Of je gecontroleerd wordt, weet ik volgende week. Ik lees in lokale media wel veel oproepen tot handhaving en we moeten het samen doen, eigenlijk net als hier :). Dat suggereert mogelijkheden, maar je moet de gok maar durven nemen.

Roy83 op 13 dec 2021 22:07

Fijn Roy als jij het kunt checken ter plekke. Het gaat om een paar (vooral kinderen) uit onze groep, wel getest elke 48 uur en weten dus eigenlijk het actueelst van allen of ze besmet zijn of niet. Maar goed ik wil oprecht niet de Corona discussie hier openen. Laten we het vooral over skiën hebben;)

@Suzy, wij zijn momenteel in Val Gardena, bij praktisch alle hutten/restaurants vragen ze je Green Pass (Internationale QR code) als je naar binnen gaat.
Op terras niet, maar als het wat minder weer is wil je daar ook niet altijd zitten…

@Suzy, wij zijn momenteel in Val Gardena, bij praktisch alle hutten/restaurants vragen ze je Green Pass (Internationale QR code) als je naar binnen gaat.
Op terras niet, maar als het wat minder weer is wil je daar ook niet altijd zitten…

Zeeuwski op 13 dec 2021 22:23

Dit dus… Afgelopen dagen 4 verschillende gebieden aangedaan in het dolomiti superski consortium (weliswaar allemaal meer zuidelijker)… in restaurants vragen ze je green pass, soms zelfs als je van plan bent buiten te eten. Kleurenzones zijn hierboven al beschreven (grote verschil is vanaf oranje is de green pass niet meer voldoende (3G) om te skieen, maar de super green pass (2G)), momenteel zijn er in Noord Italie 2 plekken die niet meer wit (laagste niveau) zijn, de regio Friuli en de provincie Bolzano (Alto Adige/Sud Tirol). Dit kan (en zal) nog wel veranderen.

@Suzy, wij zijn momenteel in Val Gardena, bij praktisch alle hutten/restaurants vragen ze je Green Pass (Internationale QR code) als je naar binnen gaat.
Op terras niet, maar als het wat minder weer is wil je daar ook niet altijd zitten…

Zeeuwski op 13 dec 2021 22:23

Dit dus… Afgelopen dagen 4 verschillende gebieden aangedaan in het dolomiti superski consortium (weliswaar allemaal meer zuidelijker)… in restaurants vragen ze je green pass, soms zelfs als je van plan bent buiten te eten. Kleurenzones zijn hierboven al beschreven (grote verschil is vanaf oranje is de green pass niet meer voldoende (3G) om te skieen, maar de super green pass (2G)), momenteel zijn er in Noord Italie 2 plekken die niet meer wit (laagste niveau) zijn, de regio Friuli en de provincie Bolzano (Alto Adige/Sud Tirol). Dit kan (en zal) nog wel veranderen.

Asterino op 14 dec 2021 10:12

bedankt voor jouw info!

Ook wij zijn al een paar dagen in Dolomiti Superski regio onderweg en kan bevestigen dat je overal in de restaurants wordt gechecked. Plus daarbij moet je dus je skipas koppelen aan je coronapas. Donderdag ochtend zetten we een video online met onze bevindingen tot nu toe.

*bericht bewerkt door Rene op 14 dec 2021 18:33

Testen dus vanaf de 16e en als niet gevaccineerde in quarantaine…ff kijken wat voor test dat dan moet worden…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi zo.

Reizigers mogen zowel het resultaat van een antigeentest als van een PCR-test tonen, meldt de krant Il sole 24 ore. Een antigeentest mag echter niet ouder dan 24 uur zijn, terwijl een PCR-test maximaal 48 uur oud mag zijn.

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 dec 2021 20:06

Mooi zo.

DrPhil op 14 dec 2021 19:54

Op zich niet zo erg, maar dan moet ik wel weer nog even langs de teststraat. Een zelftest zal wel niet voldoen…En andersom: dan kan ik in Duitsland werkelijk toch weer overal naar binnen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ook wij zijn al een paar dagen in Dolomiti Superski regio onderweg en kan bevestigen dat je overal in de restaurants wordt gechecked. Plus daarbij moet je dus je skipas koppelen aan je coronapas. Donderdag ochtend zetten we een video online met onze bevindingen tot nu toe.

Rene op 14 dec 2021 18:33

Waar zitten jullie de komende paar dagen? 😉 ik vertrek morgen. Zo te zien ontspring ik net de dans voor wat betreft inreizen zonder negatieve test. Net wel alle andere rompslomp ingevuld en mijn internationale QR-code uitgeprint.

Mr. Slow

@roy83, ik heb mijn bericht aangevuld.
PS. De teststraat geeft toch geen testbewijs?

@roy83, ik heb mijn bericht aangevuld.
PS. De teststraat geeft toch geen testbewijs?

DrPhil op 14 dec 2021 20:15

Nee, ik bedoelde ook de gewone commerciële (snel)teststraat. 24 uur is dan wel weer erg kort :s…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vraag me wel af hoe ze omgaan met mensen die recent positief getest hebben (maar herstelmelding hebben gekregen). Je test nog weken na een besmetting positief toch?

Had ik niet zien aankomen. Snel gekeken, maar weer voor 4 man €200+ aftikken en nog zien of er plaats is.Goedkopere adresjes zijn welkom

€ 39,- voor antigeen lijkt wel de standaardprijs te zijn zo’n beetje. Hier in de buurt overal plek (is in de praktijk volgens mij gewoon TvT locaties, die hebben toch geen reet te doen nu).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

€ 39,- voor antigeen lijkt wel de standaardprijs te zijn zo’n beetje. Hier in de buurt overal plek (is in de praktijk volgens mij gewoon TvT locaties, die hebben toch geen reet te doen nu).

Roy83 op 14 dec 2021 20:35

Ben bang dat het een PCR test gaat worden. De antigeentest gaat nog wel een uitdaging worden als deze binnen 24 uur gedaan moet zijn

net 3x antigeen geboekt voor 7 uur in de ochtend. dan meteen rijden, is er niks aan de hand. slechtste geval (positief) drinken we koffie in antwerpen en gaan we weer terug. of passen de plannen aan naar frankrijk of zo haha

Edwin van Riel

Ben benieuwd of ze dit streng gaan controleren, daarstraks aan de Mont Blanc tunnel kon je zo doorrijden, niemand die controleert of de PLF is ingevuld. De rest in het hotel heeft zo te zien dezelfde ervaring.

Ben benieuwd of ze dit streng gaan controleren, daarstraks aan de Mont Blanc tunnel kon je zo doorrijden, niemand die controleert of de PLF is ingevuld. De rest in het hotel heeft zo te zien dezelfde ervaring.

DavidW op 14 dec 2021 21:23

klopt die dplf heeft 2 weken terug ook niemand mij naar gevraagd. waren met 8 man en er waren er 2 die hem ingevuld hadden. maar ja, ook geen zin om daar ergens voor joker te staan.

Edwin van Riel

Ik wil graag een tussenovernachting, dus dat kan nét. 10:00 hier wegrijden, rond 19:00 in hotel, dag erna nog anderhalf uur tot aan de Italiaanse grens, dus eigenlijk past dat als ik voor het wegrijden die test doe.

Maar goed, controle zal wel nihil zijn. Je zal wel vooral gezeik krijgen als je toch later positief test. Maar precies wat @evr66 ook zegt, beter gewoon maar op orde hebben.

Toch weer een klein regeldingetje :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik wil graag een tussenovernachting, dus dat kan nét. 10:00 hier wegrijden, rond 19:00 in hotel, dag erna nog anderhalf uur tot aan de Italiaanse grens, dus eigenlijk past dat als ik voor het wegrijden die test doe.

Maar goed, controle zal wel nihil zijn. Je zal wel vooral gezeik krijgen als je toch later positief test. Maar precies wat @evr66 ook zegt, beter gewoon maar op orde hebben.

Toch weer een klein regeldingetje :).

Roy83 op 14 dec 2021 22:01

Als ze verstandig zijn, leggen ze de controle (mede) bij de hotels etc.

Kun je niet beter voor twee tientjes meer een PCR test doen? Maakt op het totaal van de vakantie nauwelijks iets uit en dan heb je geen stress.

Dat zou geen slecht idee zijn, maar tussen het moment dat ik de grens over ga en het moment dat ik incheck zit maar zo een dagje skiën :).

Maar goed, we wachten gewoon ff af. Zal morgen wel iets duidelijker worden. En als t echt onmogelijk wordt, kan ik nog annuleren, maar denk dat het niet nodig gaat zijn…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-1…

Hier staat dat je ook testen voor toegang kunt omzetten naar een internationale QR code. Dit is gratis en lijkt dus ook te werken? Je komt bij dezelfde aanbieders terecht.

Waar ga je heen?

Plaats een reactie