Skien in Zweden.

Hoi allemaal,
Is er ook iemand bekend met skien in Zweden? Levert gewoon veel minder gedoe op dan in de Alpen waar de situatie blijkbaar van de ene op de andere dag kan wijzigen. Of is dat qua afdalingen niet te vergelijken Met de Alpen?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 22 dec 2021 18:56

Enkel geskied in Finland geweest en dat was ‘leuk’ maar absoluut niet te vergelijken met Alpen of Dolomieten. Trouwens, vanaf 28dec ook PCR nodig. https://www.regeringen.se/artiklar/2020/04/fragor-och-svar-o…

Zweden heeft een aantal mooie skigebieden. Geen Alpen, de bergen zijn iets ronder. Maar verschillende gebieden die de moeite waard zijn. Stukken rustiger dan in de Alpen, wel vaak wat kleiner dan de gebieden in de Alpen, maar daar staat de rust dus tegenover.
De reis is wel een stuk verder en ook de veerboten vragen om een pcr test en zo. Van de accomodaties en restaurants daar weet ik het op dit moment niet, maar ook daar gelden bepaalde regels en veranderen ze af en toe.

Is niet te vergelijken met de Alpen maar wel een belevenis. Pistes liggen vaak kort naast elkaar op een bergrug. Zijn over algemeen korte afdalingen. Kan ook heel koud zijn.
Qua reistijd ook verder dan Alpen

Het is niet te vergelijken met de Alpen. In de verste verte niet zelfs. Reis erheen is duurder en langer. Apres-ski is geen sprake van. Vaak behoorlijk koud omdat de zon regelmatig ontbreekt. Bergen zijn niet zo hoog.

Dank voor alle informatie! Duidelijk! Gaan we niet doen!

Als ik bovenstaande reacties zo lees zou ik ook niet in Zweden gaan skien.

Maar wij hebben echter al een keer in Zweden geskied en dat is ons gewoon zeer goed bevallen. We waren in het grootste skigebied van Are. De bergen zijn natuurlijk niet te vergelijken met Val Thorens of Ischl. Maar Are kan naar mijn mening zeer goed wedijveren met kleinere gebieden zoals Ehrwald of Lermoos.

Als je vanaf het hoogste punt in Are helemaal naar het dal skiet ben je toch eventjes onderweg (met hele mooi uitzichten op het meer) . De meeste afdalingen zijn lekker glooiend , maar er zitten ook pittigere afdalingen tussen.

Mocht het onverhoopt niet mogelijk zijn om eind januari naar Val Thorens te kunnen, dan zou ik Are zeker als acceptabel alternatief overwegen. Zeker als de keuze ‘niet gaan’ of naar Zweden is.

Wij vlogen destijds via het Noorse Trondheim en hebben vanaf daar een zeer betaalbare transfer geboekt.

Als ik bovenstaande reacties zo lees zou ik ook niet in Zweden gaan skien.

Maar wij hebben echter al een keer in Zweden geskied en dat is ons gewoon zeer goed bevallen. We waren in het grootste skigebied van Are. De bergen zijn natuurlijk niet te vergelijken met Val Thorens of Ischl. Maar Are kan naar mijn mening zeer goed wedijveren met kleinere gebieden zoals Ehrwald of Lermoos.

Als je vanaf het hoogste punt in Are helemaal naar het dal skiet ben je toch eventjes onderweg (met hele mooi uitzichten op het meer) . De meeste afdalingen zijn lekker glooiend , maar er zitten ook pittigere afdalingen tussen.

Mocht het onverhoopt niet mogelijk zijn om eind januari naar Val Thorens te kunnen, dan zou ik Are zeker als acceptabel alternatief overwegen. Zeker als de keuze ‘niet gaan’ of naar Zweden is.

Wij vlogen destijds via het Noorse Trondheim en hebben vanaf daar een zeer betaalbare transfer geboekt.

zenith op 24 dec 2021 12:54

Interessant zeg! 👍
En verblijf? Betaalbare hotels met lekker eten @zenith ?
Mocht ik het ooit doen zou het met de auto zijn, ok 2000km maar door Zweden rijden is natuurlijk ook al vakantie. 😎

Bla, bla, bla.

Smaken verschillen.
Wil je apres ski, vergeet dan Scandinavië.
Maar persoonlijk ben ik fan geworden van Zweden en Noorwegen. In de krokus ga ik liever naar het noorden dan naar de Alpen.

@bartvwg Ik vermoed dat de hotels met half pension wel prijziger zijn dan in de Alpen. Wij hadden een heel leuk appartementje op loopafstand van de piste (niet ver van de finish van de World Cup afdaling).

We hebben diverse malen 's avonds in het centrum van Are gegeten en ook een paar maal langs de piste gegeten. Voor zover ik met het kan herinneren was het niet veel duurder dan in de Franse skigebieden.

Plaats een reactie