Kreta, Griekenland - Daar kan je ook wintersporten!

Sinds ongeveer een jaar woon ik op Kreta. Hoewel het zomers hier heerlijk warm is, is dat 's winters in de bergen een ander verhaal. Je zou het misschien niet direct verwachten, maar op Kreta sneeuwt het! Er ligt vanaf december tot in april ligt er een dik pak sneeuw in de twee gebergtes op het eiland. En zo worden hier ook verschillende wintersporten beoefend. Er wordt veel getoerskied, en daarnaast worden veel bergen beklommen in de winter. Er was vroeger zelfs een klein skigebiedje! Deze bestond uit 1 sleeplift en een hotel, maar heeft het niet volgehouden helaas.

Vandaag waren we naar het Ida gebergte geweest, hier ligt tevens de hoogste berg (Psiloritis, 2456m) van het eiland. Vanaf zo’n 1100 meter lag daar al sneeuw, en de weg naar het Nida plateau, een plateau wat op 1400 meter midden in het Ida gebergte ligt, hield 9 kilometer voor het einde op. Het zijn immers Grieken, dus alles wordt half gebakken gedaan, en zo ook het vrijmaken van de wegen.

Dus daar de auto geparkeerd, en te voet verder gegaan. Maar, het is ongelofelijk wat een mooie uitzichten je daar hebt. Soms dacht ik bijna alsof ik in de alpen was, maar dan keek je iets verder en zag je de zee. Is toch een gek gezicht.

null

null

null

null

Wintersport, het beste wat er is.

Vet!

Het is o zo hard genieten.

Het ziet er goed uit daar.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Geweldig! Dit wist ik niet. Waarom woon je op Kreta als ik vragen mag? Ik wist wel dat er bijv. op Sicilië (Etna) en Corsica ook in de winter skigebieden geopend zijn. En wat te denken van de Sierra Nevada. Griekenland heeft op het vasteland ook een paar skigebieden. Blijft mooi dit soort onverwachte dingen!

Mr. Slow

Wauw! Mijn gevoel is daarmee bevestigd. Een aantal jaren geleden ben ik vanuit Rethymnon door het Ida gebergte gereden en ook bij het Nida plateau geweest. In september was het daar al gewoon koud en had ik het gevoel dat er daar een vorm van wintersport bedreven kon worden. @luuk777w Dat gevoel van de Alpen kan ik onderschrijven. Bijna atypisch voor Griekenland

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Geweldig! Dit wist ik niet. Waarom woon je op Kreta als ik vragen mag? Ik wist wel dat er bijv. op Sicilië (Etna) en Corsica ook in de winter skigebieden geopend zijn. En wat te denken van de Sierra Nevada. Griekenland heeft op het vasteland ook een paar skigebieden. Blijft mooi dit soort onverwachte dingen!

Quick op 28 dec 2021 22:55

@Quick Mijn ouders gingen altijd naar Griekenland op vakantie, en na hun scheiding is mijn moeder daar gaan wonen. Ik ben zelf dus ook heel veel in Griekenland en Kreta geweest en vond het daar altijd prachtig. Omdat ik software ontwikkelaar ben, kan ik overal binnen de EU werken (ik werk remote). Gezien het in Griekenland allemaal een stuk goedkoper is, is dat best wel leuk.

En daarnaast natuurlijk gewoon het feit dat je hier zo goed als alle bergsporten kunt uitoefenen. Deze zomer voor het eerst canyoning gedaan, en nu bezig met een 10 daagse cursus mountaineering. En dat zijn gewoon de dingen die ik prachtig vind om te beoefenen, dus is het mooi wanneer het alleen binnen handbereik is.

En inderdaad, het vaste land heeft een aantal skigebieden, de grootste telt ook nog iets van 40 kilometer. Maar hier op het eiland kan je enkel toerskien.

*bericht bewerkt door luuk777w op 28 dec 2021 22:30

Wintersport, het beste wat er is.

Gaaf gezicht die zee op de achtergrond, heb zelf een tijdje op Cyprus gewoond en ben daar een paar keer wezen skieen in Troodos. Verder al eens op Sicilië met een rokende Etna op de achtergrond. Het blijven bijzondere lokaties.

Plaats een reactie