Ongemakkelijk

Ik wil hier geen topic starten over het nut en de noodzaak van mondkapjes. Dus ook in eventuele reacties niet.

Bij de ingang van alle liften staan bordjes, de regels zijn voor iedereen duidelijk. Er staat zelfs extra personeel om mensen aan te spreken als ze geen mondkapje dragen.

En toch stappen er mensen in een cabine of naast me in de stoeltjeslift zonder mondkapje (of ze doen hem af zodra ze het liftgebouw hebben verlaten). Voor degene hier die zich aangesproken voelt: voor de andere mensen in de cabine voelt dit extreem ongemakkelijk.

Door deze niet te dragen geef je een signaal af dat je het niet zo nauw neemt met de corona regels. En dan stap je dus in een kleine ruimte met mensen die dit wel willen doen……

Denk hier de volgende keer aan als je naast iemand gaat zitten die wel een mondkapje draagt. Het is een ongemakkelijke situatie.

Stap liever een cabine later in die je dan voor jezelf hebt. En houdt je anders aan de voorschriften

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 dec 2021 14:51

Gewoon een paar keer hoesten. Misschien helpt het.

Übung macht den meister!!!

Het is ook je goed recht om een ander er op aan te spreken. Al weet ik ook niet of ik dat heel snel zou doen.

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Ik ben opgevoed met de overtuiging dat vrijheid hand in hand gaat met verantwoordelijkheid.
Helaas lijkt dat steeds minder het geval en steeds meer mensen eisen in allerlei situaties hun eigen individuele vrijheid op. Het kan ook zijn dat ik een ouwe zemelaar aan het worden ben.

In ieder geval heb je het meest invloed op je eigen gedrag, dus als er mensen naast je staan en die hebben 2 seconden voor het instappen nog steeds geen mondkapje op en maken ook geen aanstalten, kun je ook zelf een volgende cabine nemen. Ja, dat voelt niet goed of “eerlijk”, wellicht wel veiliger.

Fun Lovin' Skier

En dan als de deuren net dicht zijn haal je hun ski’s uit de houder en geef je af aan de beheerder😉

Gewoon op aanspreken. Overigens vind ik dit gewoon asociaal gedrag. Bij ander asociaal gedrag kun je mensen er ook op aanspreken. Nu dus ook.

Mr. Slow

Ik zag vandaag (deed de sella ronda en marmolada) een Nederlander aangesproken worden bij het buitengaan van het liftgebouw. Hij had zijn masker namelijk afgenomen. In het begin was er bij de Nederlander verwarring, hij dacht dat de pisteur hem aansprak omdat hij zijn masker te vroeg afgezet had, terwijl de pisteur hem zei dat hij zijn masker altijd moets ophouden.

Ik stond er per toeval achter en legde hem uit wat de bedoeling was, waarop deze heer mij vertelde dat ik de pisteur kon zeggen dat “de Italiaanse regels voor hem niet gelden want hij Nederlander is, en dat hij stikt als hij zijn masker in openlucht moet ophouden”.

Ik heb niet meer gereageerd en zeker niet de pisteur vertaalt wat deze heer zei, maar dat lag me toch nog even (1 afdaling) op de maag. Ik vind zelf de regel ook niet overal even nuttig (zeker niet in openlucht ski context), maar tegelijkertijd ben je ergens te gast en moet je je aan de regels van de gastheer houden.

Ik heb toch even 1 afdaling zitten fantaseren hoe een carabinieri die “grote bek hollander” effe al rugby tackelend onderuit haalt en manu militari dat masker over zijn gezicht trekt. ;-)

Ik vrees dat dit een onoplosbaar probleem is of wordt. Spreek er maar eens iemand op aan die naast je komt zitten, terwijl de stoeltjeslift net de hoogte in gaat. Mijn vrouw sprak onlangs iemand aan in de rij bij de kassa van de supermarkt. Die maakte tegelijk een hoop stennis. Dergelijke figuren zijn echt niet op te voeden. Je ziet het toch bij de dagelijkse beelden van demonstraties op t.v.

Hen48

Tegenwoordig kent iedereen zijn rechten, maar vergeten ze dat ze ook verplichtingen hebben.

Paul

Ik ben in mijn dagelijks leven supermarktmanager. Mijn dagelijkse praktijk is dat ik door de ene groep uitgescholden wordt als ik ze aanspreek op het niet dragen van een masker, als ik er een keertje voor kies om het niet te doen dan wordt ik door de andere groep uitgescholden die vindt dat ik er iets aan moet doen. Bottomline ik heb hele brede schouders gekregen😉

*bericht bewerkt door marklit op 28 dec 2021 22:11

Ik zag vandaag (deed de sella ronda en marmolada) een Nederlander aangesproken worden bij het buitengaan van het liftgebouw. Hij had zijn masker namelijk afgenomen. In het begin was er bij de Nederlander verwarring, hij dacht dat de pisteur hem aansprak omdat hij zijn masker te vroeg afgezet had, terwijl de pisteur hem zei dat hij zijn masker altijd moets ophouden.

Ik stond er per toeval achter en legde hem uit wat de bedoeling was, waarop deze heer mij vertelde dat ik de pisteur kon zeggen dat “de Italiaanse regels voor hem niet gelden want hij Nederlander is, en dat hij stikt als hij zijn masker in openlucht moet ophouden”.

Ik heb niet meer gereageerd en zeker niet de pisteur vertaalt wat deze heer zei, maar dat lag me toch nog even (1 afdaling) op de maag. Ik vind zelf de regel ook niet overal even nuttig (zeker niet in openlucht ski context), maar tegelijkertijd ben je ergens te gast en moet je je aan de regels van de gastheer houden.

Ik heb toch even 1 afdaling zitten fantaseren hoe een carabinieri die “grote bek hollander” effe al rugby tackelend onderuit haalt en manu militari dat masker over zijn gezicht trekt. ;-)

Asterino op 28 dec 2021 21:12

Begrijp ik het nu goed dat de het mondkapje óók tijdens het skiën/sporten op moet? Naast het feit wat het nut überhaupt is lijkt mij dat ook nog eens erg ongezond.

Ik zag vandaag (deed de sella ronda en marmolada) een Nederlander aangesproken worden bij het buitengaan van het liftgebouw. Hij had zijn masker namelijk afgenomen. In het begin was er bij de Nederlander verwarring, hij dacht dat de pisteur hem aansprak omdat hij zijn masker te vroeg afgezet had, terwijl de pisteur hem zei dat hij zijn masker altijd moets ophouden.

Ik stond er per toeval achter en legde hem uit wat de bedoeling was, waarop deze heer mij vertelde dat ik de pisteur kon zeggen dat “de Italiaanse regels voor hem niet gelden want hij Nederlander is, en dat hij stikt als hij zijn masker in openlucht moet ophouden”.

Ik heb niet meer gereageerd en zeker niet de pisteur vertaalt wat deze heer zei, maar dat lag me toch nog even (1 afdaling) op de maag. Ik vind zelf de regel ook niet overal even nuttig (zeker niet in openlucht ski context), maar tegelijkertijd ben je ergens te gast en moet je je aan de regels van de gastheer houden.

Ik heb toch even 1 afdaling zitten fantaseren hoe een carabinieri die “grote bek hollander” effe al rugby tackelend onderuit haalt en manu militari dat masker over zijn gezicht trekt. ;-)

Asterino op 28 dec 2021 21:12

Begrijp ik het nu goed dat de het mondkapje óók tijdens het skiën/sporten op moet? Naast het feit wat het nut überhaupt is lijkt mij dat ook nog eens erg ongezond.

Stephan916 op 28 dec 2021 22:12

Dat begrijp je goed. Daarnaast is een FFP2 masker verplicht op de liften.

Begrijp ik het nu goed dat de het mondkapje óók tijdens het skiën/sporten op moet? Naast het feit wat het nut überhaupt is lijkt mij dat ook nog eens erg ongezond.

Stephan916 op 28 dec 2021 22:12

Dat doet er niet toe, als het de regel is dan houdt je je eraan. Je hoeft niet te skien dus wie het onzin vindt blijft lekker thuis. Vakantiegangers die er een potje van maken kunnen ze missen als kiespijn. Ik denk altijd: hoe stom de regel ook lijkt, de beleidsmakers weten het vast beter dan ik. Ze zitten niet voor niets op die positie.

Ik maakte het gisteren andersom mee. Zat met mijn mondkapje op in de gondel. Een Oostenrijks stel was pissig dat wij bij hen in waren gestapt en vonden dat we hadden moeten wachten.
Toen ik mijn telefoon uit mijn bovenzak in mijn jas wilde pakte gilde ze dat ik mijn mondkapje op moest houden. Ik was helemaal niet van plan om die af te doen. Daarna volgde er een vervelend gesprek wat er op neer kwam dat ze vonden dat Oostenrijkers meer rechten hebben dan toeristen en wij beter weg hadden kunnen blijven. Dat ik in dat skigebied een eigen woning heb was niet relevant, en ook niet dat zij daar op vakantie waren.
Tja, niet alleen mensen die geen mondkapje dragen kunnen asociaal gedrag vertonen, heb ik gemerkt.

Peter Pos

Ik zag vandaag (deed de sella ronda en marmolada) een Nederlander aangesproken worden bij het buitengaan van het liftgebouw. Hij had zijn masker namelijk afgenomen. In het begin was er bij de Nederlander verwarring, hij dacht dat de pisteur hem aansprak omdat hij zijn masker te vroeg afgezet had, terwijl de pisteur hem zei dat hij zijn masker altijd moets ophouden.

Ik stond er per toeval achter en legde hem uit wat de bedoeling was, waarop deze heer mij vertelde dat ik de pisteur kon zeggen dat “de Italiaanse regels voor hem niet gelden want hij Nederlander is, en dat hij stikt als hij zijn masker in openlucht moet ophouden”.

Ik heb niet meer gereageerd en zeker niet de pisteur vertaalt wat deze heer zei, maar dat lag me toch nog even (1 afdaling) op de maag. Ik vind zelf de regel ook niet overal even nuttig (zeker niet in openlucht ski context), maar tegelijkertijd ben je ergens te gast en moet je je aan de regels van de gastheer houden.

Ik heb toch even 1 afdaling zitten fantaseren hoe een carabinieri die “grote bek hollander” effe al rugby tackelend onderuit haalt en manu militari dat masker over zijn gezicht trekt. ;-)

Asterino op 28 dec 2021 21:12

Begrijp ik het nu goed dat de het mondkapje óók tijdens het skiën/sporten op moet? Naast het feit wat het nut überhaupt is lijkt mij dat ook nog eens erg ongezond.

Stephan916 op 28 dec 2021 22:12

Dat begrijp je goed. Daarnaast is een FFP2 masker verplicht op de liften.

Asterino op 28 dec 2021 22:54

Dat vind ik echt slecht nieuws. Heb wel gelezen dat je een masker op moest in de buitenlucht, maar ik ging er vanuit dat ze daarmee bedoelen dat je het op moet in de dorpen,

Begrijp ik het nu goed dat de het mondkapje óók tijdens het skiën/sporten op moet? Naast het feit wat het nut überhaupt is lijkt mij dat ook nog eens erg ongezond.

Stephan916 op 28 dec 2021 22:12

Dat doet er niet toe, als het de regel is dan houdt je je eraan. Je hoeft niet te skien dus wie het onzin vindt blijft lekker thuis. Vakantiegangers die er een potje van maken kunnen ze missen als kiespijn. Ik denk altijd: hoe stom de regel ook lijkt, de beleidsmakers weten het vast beter dan ik. Ze zitten niet voor niets op die positie.

Martin7182 op 28 dec 2021 23:15

Op de laatste twee zinnen na heb je gelijk. Je doet jezelf echt te kort als je op die manier naar de beleidsbepalers kijkt; ze weten echt niet alles beter en het is goed om af en toe tegengas te geven. Het dragen van kapjes buiten is zo’n onderwerp. Zinloos en nutteloos in de buitenlucht, een conclusie gestaafd door verschillende onderzoeken.
Neemt niet weg dat je idd je aan de regels moet houden als je te gast bent✌️

Dat je in Italië ook tijdens het skiën een mondkapje op moet is nieuw voor mij, ik heb geen enkel probleem (meer) met mondkapjes in liften, horeca etcetera, maar dat lijkt me toch wel minder relaxed eerlijk gezegd. Ik wil eind maart nog een weekje ergens heen maar dit gaat wel mee in de overweging…

Verder heb ik eigenlijk geen problemen of weigeraars gezien vorige week, het was natuurlijk nog erg rustig en er waren niet zo veel toeristen, maar iedereen die er was hield zich er goed aan. Behalve ik, ik lette een keer niet op en werd daar vriendelijk door het personeel op geattendeerd.

Zo’n verhaal van @peterpos heb ik gelukkig ook niet meegemaakt, de meeste Oostenrijkers lijken prima te beseffen dat een gebied als Hochkonig alleen maar zo modern is dankzij de toeristen en niet door die enkele local :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Bij het uitstappen zag ik dat ze huurski’s hadden. Kleine kans dat het locals waren. Als je zo bang bent voor het virus moet je gewoon thuisblijven en niet denken dat je een gondel voor jezelf kan claimen (vanwege je nationaliteit).

Overigens… skiën met een mondkapje op lijkt mij vreselijk. Als ik mijn mondkapje opzet, dan beslaat mijn zonnebril meteen. Heeft iemand een tip om dat te voorkomen?
Nu zet ik telkens mijn bril af als ik mijn mondkapje opzet. Maar tijdens het skiën zelf is dat geen oplossing.

Peter Pos

Volgens mij bedoelen ze mondkapjes in de buitenlucht daar waar veel mensen samenkomen. Liften, parkeerplaatsen, dat soort dingen…lijkt me sterk dat dat nodig is als je ergens in je eentje op een piste staat.

Pflicht zum Tragen von FFP2-Masken:

In städtischen und außerstädtischen Verkehrsmitteln gilt die Pflicht zum Tragen der FFP2-Masken ab dem Alter von 12 Jahren. Kinder zwischen 6 Jahren und 12 Jahren können eine chirurgische oder eine gleichwertige Maske tragen.

Laut der Verordnung des Landeshauptmannes vom 24. Dezember 2021 muss weiters bis zum Ende des Covid-19-Notstandes in folgenden Fällen eine FFP2-Maske getragen werden:

bei öffentlich zugänglichen Aufführungen sowohl in geschlossenen Räumen als auch im Freien,
in Theatern, Konzertsälen und Kinos,
in Unterhaltungslokalen und Lokalen mit mit Livemusik sowie diesen gleichgestellten Einrichtungen,
bei Sportveranstaltungen und Wettkämpfen sowohl in geschlossenen Räumen als auch im Freien.

Ausnahmen

Ausgenommen von der Maskenpflicht sind:

Personen, die eine sportliche Tätigkeit betreiben;
Kinder unter sechs Jahren;
Personen mit Krankheiten oder Behinderungen, welche mit dem Tragen einer Maske unvereinbar sind, sowie jene, welche mit diesen Personen interagieren und sich daher in derselben Unvereinbarkeitssituation befinden.

Bij het beoefenen van sport volgens mij geen mondkapjes verplicht!

Volgens mij bedoelen ze mondkapjes in de buitenlucht daar waar veel mensen samenkomen. Liften, parkeerplaatsen, dat soort dingen…lijkt me sterk dat dat nodig is als je ergens in je eentje op een piste staat.

elisabeth101 op 29 dec 2021 09:21

Dat dacht ik ook, maar (soort van local) @Asterino geeft toch iets anders aan…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Op de laatste twee zinnen na heb je gelijk. Je doet jezelf echt te kort als je op die manier naar de beleidsbepalers kijkt; ze weten echt niet alles beter en het is goed om af en toe tegengas te geven. Het dragen van kapjes buiten is zo’n onderwerp. Zinloos en nutteloos in de buitenlucht, een conclusie gestaafd door verschillende onderzoeken.
Neemt niet weg dat je idd je aan de regels moet houden als je te gast bent✌️

Stephan916 op 29 dec 2021 00:46

Daarom zei ik ook dat ze het vast beter weten, niet pertinent beter. Je mag best twijfelen aan de maatregelen, maar je er niet aan houden vind ik gevaarlijk. Als iedereen zijn eigen plan gaat trekken, dan werkt dat alleen maar averechts. Niet persoonlijk bedoeld, maar velen denken alleen aan zichzelf en hebben lak aan de regels als die voor hen nutteloos lijken. Dat ze er indirect toch last van krijgen hebben ze niet door.
Ik heb geen ‘corona’ skilift ervaring, maar de treinen in NL zitten vol met jongeren zonder mondkapje en een f*ck de samenleving instelling. Hopelijk is het in skiliften minder erg.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 29 dec 2021 10:11

Bij de uitgang van de liften zal het het wel druk zijn. Dus dat het daar wel verplicht is kan ik me voorstellen.

Is het even nuttig als bij een dance event? Vast niet. Maar je wil niet elke uitzondering in regeltjes vangen, en daar krijg je dan ook discussie over.

Kritisch zijn mag absoluut. Maar doe je door vooraf het kenbaar te maken, de discussie aan te gaan, stemgedrag of demonstraties of acties.

Dat doe je niet als de regels bepaald zijn, en dan zonder kapje te gaan lopen als het je uitkomt… Als de regels er zijn moet je je daar aan houden, júíst in het buitenland, je bent immers te gast…

Dat je in Italië ook tijdens het skiën een mondkapje op moet is nieuw voor mij, ik heb geen enkel probleem (meer) met mondkapjes in liften, horeca etcetera, maar dat lijkt me toch wel minder relaxed eerlijk gezegd. Ik wil eind maart nog een weekje ergens heen maar dit gaat wel mee in de overweging…

Verder heb ik eigenlijk geen problemen of weigeraars gezien vorige week, het was natuurlijk nog erg rustig en er waren niet zo veel toeristen, maar iedereen die er was hield zich er goed aan. Behalve ik, ik lette een keer niet op en werd daar vriendelijk door het personeel op geattendeerd.

Zo’n verhaal van @peterpos heb ik gelukkig ook niet meegemaakt, de meeste Oostenrijkers lijken prima te beseffen dat een gebied als Hochkonig alleen maar zo modern is dankzij de toeristen en niet door die enkele local :).

Roy83 op 29 dec 2021 08:08

Dit duurt tot 31 januari vooralsnog

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Volgens mij bedoelen ze mondkapjes in de buitenlucht daar waar veel mensen samenkomen. Liften, parkeerplaatsen, dat soort dingen…lijkt me sterk dat dat nodig is als je ergens in je eentje op een piste staat.

elisabeth101 op 29 dec 2021 09:21

Dat dacht ik ook, maar (soort van local) @Asterino geeft toch iets anders aan…

Roy83 op 29 dec 2021 09:35

Hoor van een bekende die daar nu is dat een ffp2 verplicht is in en rondom de lift. Verder niet. Als in, tijdens het skien niet.

Volgens mij bedoelen ze mondkapjes in de buitenlucht daar waar veel mensen samenkomen. Liften, parkeerplaatsen, dat soort dingen…lijkt me sterk dat dat nodig is als je ergens in je eentje op een piste staat.

elisabeth101 op 29 dec 2021 09:21

Dat dacht ik ook, maar (soort van local) @Asterino geeft toch iets anders aan…

Roy83 op 29 dec 2021 09:35

Hoor van een bekende die daar nu is dat een ffp2 verplicht is in en rondom de lift. Verder niet. Als in, tijdens het skien niet.

elisabeth101 op 29 dec 2021 11:05

Ik lees gewoon wat ik in de media lees en dat is dat mondmasker verplichting algemeen is binnen en buiten. Ik lees geen uitzonderingen (als bv geen maskerplicht tijdens sporten). Iets wat bv in Spanje wel het geval is (blijkbaar… dit heb ik maar hier op 't forum gelezen). Mocht dat toch anders zijn (in Italie), graag dan een linkje. Wilt dat zeggen dat ik het daar mee eens ben, nee niet helemaal (zie hieronder voor verduidelijking), maar dit zijn de regels zoals ik ze lees op de media.

Het akkefietje tss de Nederlander en de liftbediende gebeurde aan de sella ronda, waar je toch heel regelmatig dicht bij andere mensen staat (al is het maar het aanschuiven bij liften wat ook op de piste buiten is). Natuurlijk is het helemaal niet prettig, en al helemaal niet als je quasi alleen op de piste staat. Als je genoeg afstand kan houden in de buitenlucht lijkt het mij naast onprettig ook volkome nutteloos. Alleen is dat mijn mening, en mening is geen regel. Het zou handig zijn om bv de verplichting af te schaffen bij het beoefenen van sport, alleen wat doe je dan bv met de rijen aan de skilift, da’s ook sportbeoefening en je staat buiten (nog niet in de lift)? Aaah maar dat is gezond verstand, dat weet iedereen toch? Ik geloof het niet… en voor je het weet loopt het weer de spuigaten uit en moet de Italiaanse regering beslissen om de stekker er uit te trekken en regio’s te verplichten terug in lockdown te gaan. Da’s dan erg voor de toerist maar nog veel erger voor de lokale bevolking die hun broodwinning in rook zien opgaan.

De regel geldt voorlopig tot eind januari in alle zones (wit, geel, oranje, rood).

Ik zag vandaag (deed de sella ronda en marmolada) een Nederlander aangesproken worden bij het buitengaan van het liftgebouw. Hij had zijn masker namelijk afgenomen. In het begin was er bij de Nederlander verwarring, hij dacht dat de pisteur hem aansprak omdat hij zijn masker te vroeg afgezet had, terwijl de pisteur hem zei dat hij zijn masker altijd moets ophouden.

Ik stond er per toeval achter en legde hem uit wat de bedoeling was, waarop deze heer mij vertelde dat ik de pisteur kon zeggen dat “de Italiaanse regels voor hem niet gelden want hij Nederlander is, en dat hij stikt als hij zijn masker in openlucht moet ophouden”.

Ik heb niet meer gereageerd en zeker niet de pisteur vertaalt wat deze heer zei, maar dat lag me toch nog even (1 afdaling) op de maag. Ik vind zelf de regel ook niet overal even nuttig (zeker niet in openlucht ski context), maar tegelijkertijd ben je ergens te gast en moet je je aan de regels van de gastheer houden.

Ik heb toch even 1 afdaling zitten fantaseren hoe een carabinieri die “grote bek hollander” effe al rugby tackelend onderuit haalt en manu militari dat masker over zijn gezicht trekt. ;-)

Asterino op 28 dec 2021 21:12

Begrijp ik het nu goed dat de het mondkapje óók tijdens het skiën/sporten op moet? Naast het feit wat het nut überhaupt is lijkt mij dat ook nog eens erg ongezond.

Stephan916 op 28 dec 2021 22:12

Dat begrijp je goed. Daarnaast is een FFP2 masker verplicht op de liften.

Asterino op 28 dec 2021 22:54

Geen enkele lokale skileraar draagt hier een mondkapje tijdens het skiën in Italië. Persoonlijk vind ik het erg onhygiënisch hoe je natte adem zich over je gezicht verspreid bij de FFP2 maskers tijdens inspanning in de koude lucht

*bericht bewerkt door Jobbb op 29 dec 2021 21:12

Heel ongemakkelijk! En vraag me werkelijk waar af wat mensen daar mee willen bereiken.
Zelf zeg ik er niks van, afgelopen 2 jaar genoeg politie agentje ‘moeten’ spelen voor mijn werk met alle nodige verwensingen van heb ik jou daar. Ik kijk dus wel uit….

Op de laatste twee zinnen na heb je gelijk. Je doet jezelf echt te kort als je op die manier naar de beleidsbepalers kijkt; ze weten echt niet alles beter en het is goed om af en toe tegengas te geven. Het dragen van kapjes buiten is zo’n onderwerp. Zinloos en nutteloos in de buitenlucht, een conclusie gestaafd door verschillende onderzoeken.
Neemt niet weg dat je idd je aan de regels moet houden als je te gast bent✌️

Stephan916 op 29 dec 2021 00:46

Daarom zei ik ook dat ze het vast beter weten, niet pertinent beter. Je mag best twijfelen aan de maatregelen, maar je er niet aan houden vind ik gevaarlijk. Als iedereen zijn eigen plan gaat trekken, dan werkt dat alleen maar averechts. Niet persoonlijk bedoeld, maar velen denken alleen aan zichzelf en hebben lak aan de regels als die voor hen nutteloos lijken. Dat ze er indirect toch last van krijgen hebben ze niet door.
Ik heb geen ‘corona’ skilift ervaring, maar de treinen in NL zitten vol met jongeren zonder mondkapje en een f*ck de samenleving instelling. Hopelijk is het in skiliften minder erg.

Martin7182 op 29 dec 2021 10:10

Laten we dat hopen idd, ben wel ernstig toe aan een combinatie van bergen, sneeuw en gezelligheid :)

Volgens mij bedoelen ze mondkapjes in de buitenlucht daar waar veel mensen samenkomen. Liften, parkeerplaatsen, dat soort dingen…lijkt me sterk dat dat nodig is als je ergens in je eentje op een piste staat.

elisabeth101 op 29 dec 2021 09:21

Dat dacht ik ook, maar (soort van local) @Asterino geeft toch iets anders aan…

Roy83 op 29 dec 2021 09:35

Hoor van een bekende die daar nu is dat een ffp2 verplicht is in en rondom de lift. Verder niet. Als in, tijdens het skien niet.

elisabeth101 op 29 dec 2021 11:05

Ik lees gewoon wat ik in de media lees en dat is dat mondmasker verplichting algemeen is binnen en buiten. Ik lees geen uitzonderingen (als bv geen maskerplicht tijdens sporten). Iets wat bv in Spanje wel het geval is (blijkbaar… dit heb ik maar hier op 't forum gelezen). Mocht dat toch anders zijn (in Italie), graag dan een linkje. Wilt dat zeggen dat ik het daar mee eens ben, nee niet helemaal (zie hieronder voor verduidelijking), maar dit zijn de regels zoals ik ze lees op de media.

Het akkefietje tss de Nederlander en de liftbediende gebeurde aan de sella ronda, waar je toch heel regelmatig dicht bij andere mensen staat (al is het maar het aanschuiven bij liften wat ook op de piste buiten is). Natuurlijk is het helemaal niet prettig, en al helemaal niet als je quasi alleen op de piste staat. Als je genoeg afstand kan houden in de buitenlucht lijkt het mij naast onprettig ook volkome nutteloos. Alleen is dat mijn mening, en mening is geen regel. Het zou handig zijn om bv de verplichting af te schaffen bij het beoefenen van sport, alleen wat doe je dan bv met de rijen aan de skilift, da’s ook sportbeoefening en je staat buiten (nog niet in de lift)? Aaah maar dat is gezond verstand, dat weet iedereen toch? Ik geloof het niet… en voor je het weet loopt het weer de spuigaten uit en moet de Italiaanse regering beslissen om de stekker er uit te trekken en regio’s te verplichten terug in lockdown te gaan. Da’s dan erg voor de toerist maar nog veel erger voor de lokale bevolking die hun broodwinning in rook zien opgaan.

De regel geldt voorlopig tot eind januari in alle zones (wit, geel, oranje, rood).

Asterino op 29 dec 2021 20:29

Ik heb voor de zekerheid even een mailtje gestuurd naar Toeristenbureau Alta Badia. Gewoon even duidelijkheid.

“Bun domisdé guten Nachmittag aus Alta Badia,

herzlichen Dank für die freundliche Anfrage. Ja es stimmt, auf den Liftanlagen und bei Menschenansammlungen sowie bei den Warteschlangen bei den Liften muss mann eine FFP2 Maske tragen. Beim runtefahren der Piste hingegen ist das nich nötig.

Wir bleiben gerne zur Verfügung für weitere Informationen.

Mit freundlichen Grüßen,

Serena und das ganze Team

Tourismusverein Alta Badia”

Plaats een reactie