Frankrijk, waar paar dagen skien laatste weekend januari 2 personen?

Tot nu toe altijd naar Oostenrijk geweest en totaal onbekend in Frankrijk. Wie heeft er een tip voor een lang weekend eind januari?

  • Do heenrijden, Vr-Za-Zo skiën, Ma terugrijden.
  • Goede bereikbaarheid gebied en zo mogelijk niet te ver weg
  • Sneeuwzeker

We zijn met zijn tweeën, skiër en snowboarder, beiden gemiddeld qua niveau.

Flaine of een dorp in Port du Soleil.
Beide mooie gebieden en niet te ver .

Als aanvulling op Marceldeskier zou ik ook La Clusaz of Grand Bornand kunnen aanraden

Portes du Soleil, Châtel. Allemaal snelweg, laatste 45min de bergen in.
Veel mogelijkheden voor te skiën en boarden.

Wat heeft toch iedereen met Chatel? Laag, absoluut níet sneeuwzeker, matige verbinding met de rest, vaak regen. Portes du Soleil staat bij mij zelfs in mijn flop 5. Ga dan naar Avoriaz of Flaine.

Wat heeft toch iedereen met Chatel? Laag, absoluut níet sneeuwzeker, matige verbinding met de rest, vaak regen. Portes du Soleil staat bij mij zelfs in mijn flop 5. Ga dan naar Avoriaz of Flaine.

DrPhil op 01 jan 2022 23:46

Helemaal eens met DrPhil.
Ik denk dat ik wel weet waarom. Iedereen adviseert vol enthousiasme, het gebied waar hijzelf het leuk gehad heeft. En de meesten kennen maar een stuk of 5-10 gebieden uit eigen ervaring.

Vervolgens loopt iedereen in de ganzepas, braaf achter de anderen aan.
Dat zie je weer terug in over-vertegenwoordiging van bepaalde nationaliteiten, in bepaalde dorpen.

Dan antwoord op je vraag. Uit eigen ervaring van iemand die “iets” meer dan 12 gebieden kent ;)
Mijn criteria voor een lang weekend zijn:

  1. Makkelijk aanrijden. Niet alleen de afstand (snelweg is niet vermoeiend, alleen maar wachten). Maar het laatste stuk omhoog naar bijv. Tignes is geen lolletje na een nacht doorrijden.
  2. Niet 1 van de mega stations. Die enorme (en dure) skipas haal je er niet uit die paar dagen. Dat kun je beter bewaren voor een volle-week-vakantie.
  3. Kies eens een wat minder voor de hand liggend gebied.
  4. Zorg voor een goede mix van voldoende hoogte (indien warm) en pistes tussen de bomen (lullig als je 4 dagen gaat skieen, en 4 dagen geen zicht hebt door slecht weer)

Hier wat stations waar ik zou gaan zoeken:

  1. Valfrejus. Vrijwel alleen maar snelweg. Skistation, maar geen hoogbouw. Leuk gebied met ook goede offpiste. En maar half uur rijden vanaf Orelle, startpunt van de cabine omhoog naar Val Thorens.
  2. Oz en Oisans (skigebied Alpe d’Huez) of zelfs Allemond. Makkelijk aanrijden via Grenoble, vrijwel alleen maar snelweg en brede semi-snelweg door het dal. Allemont heeft nieuwe supersnelle lift direct naar Oz. In drie kwartier sta je op de Pic Blanc (3330).
  3. Les 7 Laux. Leuk gebied voor paar dagen. Kan wel wat drukker zijn in het weekend, want maar een kwartiertje vanaf Grenoble.
    https://www.wintersport.nl/dorpen/oz_en_oisans
    https://www.wintersport.nl/skigebieden/valfrejus
    https://www.wintersport.nl/skigebieden/septlaux/ervaringen…
    https://www.wintersport.nl/skigebieden/alpedhuez/forum/topic…

*bericht bewerkt door Onnem op 02 jan 2022 13:21

The older I get, the better I was

Het meest logische antwoord op jouw vraag is voor mij idd ook Chatel (Portes du Soleil).
Dichtbij en gemakkelijk aan te rijden (via de Zwitserse snelweg). Na de snelweg nog ca.
20 km gewone weg, klim maar niet extreem lastig.
Mooi dorp waar je hier en daar nog koeien ruikt :-)
Zowel hotels als appartementen, de meeste hotels zijn in het centrum en vlakbij de lift, mocht je een appartement huren wel checken of het ski-in/ski-out is, want sommige appartementen liggen verder van de liften. De skipas is een beetje een dilemma: voor 3 dagen is de lokale skipas in principe voldoende, maar de charme van het gebied is het feit dat het een heel afwisselend gebied is (van heel druk tot heel rustig, bos en hoogebergte) en je hele mooie tochten kan doen, van dorp tot dorp. Daar heb je de volledige skipas voor nodig.

La Clusaz (Massif des Aravis) zou ik als goede 2de zetten. Qua dorp goed te vergelijken met Chatel, alleen is het skigebied wat kleiner. Maar ook een afwisselend gebied en daar kan je ook leuk rondtoeren. Je kan een gemeenschappelijke skipas met La Grand Bornand kopen, maar de skigebieden zijn niet verbonden, dus voor 3 dagen is dat niet echt de moeite. Aan te rijden via Frankrijk en het laatste stuk is prachtig (route des Hautes Alpes) maar in het donker is dat geen kadoo want het is toch een beetje een moeilijkere weg.

Verder werd hier Avoriaz (Portes du Soleil) genoemd. Zelfde gebied als Chatel dus. Mooi of niet mooi, daar zijn de meningen over verdeeld, het is wel gezellig maar nogal druk. De grootste troef is dat het volledig verkeersvrij is. Nadeel daaraan is dat je bij aankomst al je bagage moet afladen op een soort perron en met een paardenkoets of met een sneeuwscooter verder moet. De auto blijft op een parking buiten het centrum. Prima voor een week, maar misschien nogal veel gedoe voor 3 dagen. Wat verder/moeilijker aan te rijden dan Chatel,best via Frankrijk rijden. Op ski’s ben je op een half uurtje van Chatel in Avoriaz en omgekeerd, via de weg doe je er in de winter zeker een uur over (de directe weg tussen de 2 is in de winter een skipiste). Weinig hotels, maar alles is ski-in/ski-out.

Flaine (Grand massif) beantwoordt aan alle clichés over Franse skidorpen. Veel beton en weinig sfeer. Als je aan Oostenrijk gewoon bent kan dit wel een koude douche zijn. Het skigebied ligt vlak naast Portes du Soleil, bereikbaarheid te vergelijken met Avoriaz.

De andere Franse skigebieden liggen verder weg.

Mocht je sneeuwzekerheid laten vallen en vervangen door last minute boeking kan je ook eens naar Métabief/le Mont d’Or kijken. Een schattig skigebiedje in de Jura. Maar daar moet je dus echt kijken naar sneeuwhoogtes en de weersvoorspelling. Als dat goed zit heb je een mooi skigebied dichtbij zonder de drukte van bv. de Vogezen.

Plaats een reactie