uitgelekt oostenrijk haalt nederland van virusvariantenlijst

Ongelofelijk jammer dat we ook dit jaar terug onze reisplannen naar Oostenrijk moeten aanpassen. Door hun onduidelijke regeling voor jongeren die bij ons in België/ Nederland/ Europa nog geen boosterprik mogen krijgen, en het inkorten van geldigheid dubbele vaccinatie270 naar 180dagen), vallen onze 2 kids, beide reeds dubbel gevaccineerd, vanaf halfweg februari buiten de geldigheidsperiode wbt coronapas. Hierdoor kunnen we Oostenrijk niet op normale manier binnenkomen en ons zuurverdiende centen in hun economie spenderen. Zullen dus maar uitkijken naar ander Alpenland, zo verliezen ze toch wel vaste vakantiegangers, eens gesetteld op een andere plaats… Jammer voor de commercanten en ons vaste plaatsje in Vent.

Hier exact hetzelfde, zojuist geannuleerd vanwege de voor nu niet bestaande inreismogelijkheid voor 16 jarigen zonder min 5 dgn quarantaine. De beheerder van de acco heeft alle begrip en vind het belachelijk dat deze regels er nu nog zijn terwijl omikron all over europe is verspreid.

Niet gevaccineerd voldoet niet aan 2G. In geen enkel geval welkom.

Ternzij je hersteld bent…

Dix0r op 14 jan 2022 15:49

Klopt.

rcpk op 14 jan 2022 16:01

Hersteld en minimaal een keer gevaccineerd is voldoende voor toegang met PCR. Ofwel dubbel gevaccineerd met PCR ofwel dubbel gevaccineerd met booster. Enkel hersteld zonder vaccinatie is niet voldoende.

Ik wil niet al te pessemistisch over komen.
Maar gezien Omicron en de besmettelijkheid ervan lijkt het mij logischer dat voor elk land bij een reis naar Oostenrijk een booster+pcr verplicht gaat worden dan dat die eis voor Nederlanders ingetrokken wordt.

@GerryV, @NSprotoFR, waarom nu (al) annuleren?

Misschien moest je wel, omdat je de keuze niet langer kon/mocht uitstellen, maar ik vertrouw er nog redelijk op dat de 12-17 jarigen in februari hun booster mogen halen.
Ik zit in hetzelfde schuitje, maar durf juist niet te annuleren. Zal je net zien, heb je geannuleerd en wordt er versoepeld of geboosterd!

Het is niet te geloven… Dat Oostenrijk een boosterprik eist bij kinderen tussen 15-18 terwijl het EMA deze nog steeds niet goedgekeurd. En mocht dit komen te vervallen dan vallen ze nog buiten de boot wanneer ze braaf direct hun 2de vaccinatie hebben gehaald in de zomer van 2021 omdat de geldigheid van 270 dagen per 1 feb naar 180 dagen verschuift.

Je zou bijna hopen dat ze corona krijgen zodat ze wel op vakantie kunnen…

@Jay Was idd de laatste mogelijkheid om te annuleren, daarna volle mep betalen. In mijn geval zal boosteren ook niet gaan want mijn 16 jarige heeft 2e prik begin dec gehad en dan zit de krokus nog binnen de 3 mnd. De last minutes maar in de gaten houden als de regels mogelijk op 31 Jan versoepelen.

@Jay Was idd de laatste mogelijkheid om te annuleren, daarna volle mep betalen. In mijn geval zal boosteren ook niet gaan want mijn 16 jarige heeft 2e prik begin dec gehad en dan zit de krokus nog binnen de 3 mnd. De last minutes maar in de gaten houden als de regels mogelijk op 31 Jan versoepelen.

NSprotoFR op 17 jan 2022 09:04

Wie kan duidelijkheid scheppen over het volgende. Moet de qr code bij aanschaf skipas 6 mnd geldig zijn of 180 dagen. Dat kan voor veel mensen een verschil maken. Mijn beide zoons 25 augustus laatste vaccinatie als qr code 6 mnd geldig is zou dat betekenen tm 25 februari. Maar als de 180 regel van toepassing is dan is het tot 20 februari. In Frankrijk en Italië hebbeb ze het over maanden ik kan dat niet terugvinden over Oostenrijk.

@Jay Was idd de laatste mogelijkheid om te annuleren, daarna volle mep betalen. In mijn geval zal boosteren ook niet gaan want mijn 16 jarige heeft 2e prik begin dec gehad en dan zit de krokus nog binnen de 3 mnd. De last minutes maar in de gaten houden als de regels mogelijk op 31 Jan versoepelen.

NSprotoFR op 17 jan 2022 09:04

Wie kan duidelijkheid scheppen over het volgende. Moet de qr code bij aanschaf skipas 6 mnd geldig zijn of 180 dagen. Dat kan voor veel mensen een verschil maken. Mijn beide zoons 25 augustus laatste vaccinatie als qr code 6 mnd geldig is zou dat betekenen tm 25 februari. Maar als de 180 regel van toepassing is dan is het tot 20 februari. In Frankrijk en Italië hebbeb ze het over maanden ik kan dat niet terugvinden over Oostenrijk.

Skifanaat1709 op 17 jan 2022 09:14

Het is 180 dagen, maar de geldigheid verloopt sowieso als de dagen om zijn. Je kan niet 1 dag voor hij verloopt een pas kopen voor de hele week.
Onze zoon zijn 2e prik verloopt midden in onze vakantie. Hij moet dan de laatste dagen de ninja pass gebruiken (hij is 12) en zoals ik het begrepen heb moeten we zijn skipas dan opnieuw activeren met de uitslag van de PCR test. (ik heb deze informatie van AGES)

De ninja pas moet ook als uw zoon van 12 dubbel is gevaccineerd. Er is veel tegenstrijdige info hieromtrent te vinden op de verschillende sites. Maar zie onderaan in de officiële tekst:
(Bron: ambassade)
Children between 12 and 15 years old (born before September 1st 2006) can enter Austria without 2G proof and a booster vaccination, but with a negative PCR test. In that case they are then exempt from the quarantine obligation. Fulfilment of the test interval of the “Ninja” or “Holiday Ninja” passport" is required; this means proof of two PCR tests and one antigen test in the period of five days.
A single- or double-vaccinated child of this age must also meet the requirements of the Holiday Ninja passport. At the time of entry the 1st test (PCR or antigen) must have taken place.

Ik wil niet al te pessemistisch over komen.
Maar gezien Omicron en de besmettelijkheid ervan lijkt het mij logischer dat voor elk land bij een reis naar Oostenrijk een booster+pcr verplicht gaat worden dan dat die eis voor Nederlanders ingetrokken wordt.

Powermage op 17 jan 2022 08:13

Dit dacht ik eerst ook, maar het hangt volgens mij van je definitie van logisch af. Als je met logisch “het aantal besmettingen zo laag mogelijk houden” bedoelt klopt het natuurlijk helemaal wat je zegt. Als je met logisch “het land met toerisme enigszins draaiende te houden zonder dat de zorg overspoeld raakt” bedoelt wellicht niet. Het zijn toch vooral gezonde mensen die op visite komen, en met 2G+ zal daar maar een miniscule fractie van in een Oostenrijks ziekenhuis (of überhaupt in een ziekenhuis) terecht komen. Bovendien denk ik dat je met 2G+ sowieso weinig besmettingen het land binnen haalt, in ieder geval niet met een hogere waarschijnlijkheid dan het besmettingsrisico wat Oostenrijk zelf al heeft.

Maar misschien denk ik dit ook meer omdat ik nu zelf graag zou willen dat het afgeschaft wordt, dat zou ook goed kunnen ;)

De Ninja pas is bedoeld voor ongevaccineerde (of niet volledig gevaccineerde) kinderen van 12-15 jaar. Dus gaat u met de krokus vakantie op wintersport en is uw kind 2 keer gevaccineerd (dus 2G) en na aanpassing per 1 februari van geldigheid tweede prik van 9 maanden naar 6 maanden en de QR code is dan nog geldig dan kan uw kind een liftpas krijgen in AU. Zo niet dan kunnen kan je de Ninja pas gebruiken die vergelijkbaar is in AU aan 2G. Dus onzin voor kinderen die volledig gevaccineerd zijn volgens 2G en met de krokus vakantie bijvoorbeeld nog een geldige QR code krijgen, liftpas is op basis voor 2G en Ninja pas is bedoeld om kinderen die nog niet volledig gevaccineerd zijn te laten voldoen aan 2G.

Dillema.

Aankomend weekend geboekt voor een lang weekend Oostenrijk met vriendengroep. Voldoe volledig aan de voorwaarden om het land in te mogen mits de PCR test negatief is.

Precies een week later wederom een week geboekt in Oostenrijk met familie. Beide vakanties vorig jaar al vast gelegd.

Ik twijfel om de eerste vakantie (lang weekend) te annuleren omdat er natuurlijk de kans bestaat om corona op te lopen in Oostenrijk waardoor de week met familie in gevaar komt omdat ik dan geen negatieve PCR test kan overhandigen.

Wat zouden jullie doen?

@Gerjon Hoezo onzin? Het staat in de officiële tekst zoals aangehaald in mijn vorige post.

Dillema.

Aankomend weekend geboekt voor een lang weekend Oostenrijk met vriendengroep. Voldoe volledig aan de voorwaarden om het land in te mogen mits de PCR test negatief is.

Precies een week later wederom een week geboekt in Oostenrijk met familie. Beide vakanties vorig jaar al vast gelegd.

Ik twijfel om de eerste vakantie (lang weekend) te annuleren omdat er natuurlijk de kans bestaat om corona op te lopen in Oostenrijk waardoor de week met familie in gevaar komt omdat ik dan geen negatieve PCR test kan overhandigen.

Wat zouden jullie doen?

Niels90 op 17 jan 2022 10:06

Vooropgesteld dat wij deze keuze niet voor jou kunnen maken, herken ik dit vraagstuk.

Het is ook interessant dat je banger bent dat je 2e reis niet doorgaat, dan dat je voor Covid bent. Ik denk dat dat een wijdverspreid sentiment is, niet alleen voor wintersporters. Eenmaal besmet mag je een aantal dingen (tijdelijk) niet meer en je hoeft niet eens zo ziek te worden dat je niks meer kan.

Puur persoonlijk: Ik zou voor de langste periode gaan, ook omdat die met familie is. Maar dat komt ook omdat ik in december een lang weekend vanwege een besmetting heb moeten missen.

Sterkte met de keuze!

*bericht bewerkt door SteefB op 17 jan 2022 10:20

Het artikel is inmiddels aangepast:

“Update 17-01: vooralsnog hebben we nog niet vernomen wanneer Oostenrijk de virusvariantenlijst aanpast. We hebben wel in interne mails gelezen dat er in de politiek gesprekken over worden gevoerd, maar een datum is nog niet gegeven.”
https://skiinformatie.nl/uitgelekt-oostenrijk-haalt-nederlan…

@NSprotoFR uit ervaring weet ik in AU dat ook voor kinderen een liftpas wordt gegeven op basis van 2G. Dus voldoet een kind aan 2G dan krijgt hij/zij een liftpas. De Ninja pas is bedoeld voor schoolgaande kinderen die niet volledig gevaccineerd zijn naar het 2G niveau te krijgen (bepaalde leeftijdsgroep). Bel (of check hun website) maar naar de lokale liftinstantie om te checken wat ze nodig hebben voor je kind voor een liftpas (vraag maar of 2G dus twee keer vaccineren en dus met een geldige QR code voldoende is). Up to you als je kind een geldige QR code heeft met de Krokus vakantie dat je dan nog extra de Ninja pas + die testen gaat doen maar uit ervaring zeg ik je dat het niet nodig is, bel maar naar de instantie waar je je liftpas gaat kopen (je kan je liftpas ook online kopen en de QR code activeren).

Het artikel is inmiddels aangepast:

“Update 17-01: vooralsnog hebben we nog niet vernomen wanneer Oostenrijk de virusvariantenlijst aanpast. We hebben wel in interne mails gelezen dat er in de politiek gesprekken over worden gevoerd, maar een datum is nog niet gegeven.”
https://skiinformatie.nl/uitgelekt-oostenrijk-haalt-nederlan…

Gaston_Muijtjens op 17 jan 2022 10:34

Blijft afwachten dus, het is te hopen dat ze dit in de loop van de week al aanpassen. Dan heeft iedereen die komend weekend gaat nog tijd om zijn PCR-test te annuleren. Het geld van de PCR kan iedereen dan mooi besteden aan eten/drinken ;) win-win situatie.

*bericht bewerkt door HarryRechtdoor op 17 jan 2022 10:50

zie bijvoorbeeld wat geld voor kinderen waar ik ben geweest.

Dus hebben kinderen een geldige QR code (dus 2G) dan krijgen ze een liftpas en voor bepaalde leeftijdsgroep die niet volledig gevaccineerd is kan je de Ninja pas gebruiken wat vergelijkbaar is met 2G…Dus onzin dat je de Ninja pas gaat gebruiken als je kind(eren) een geldige QR code heeft met de kerst…

Regels waar ik ski (en al ben geweest) om een liftpas te krijgen voor kinderen;

Mondkapjesplicht

Tot 6 jaar zijn maskers niet verplicht
Tot 14 jaar is een nauwsluitende mond-neusbescherming voldoende
Vanaf 14 jaar geldt een FFP2-mondkapjesplicht

Covid proof Vanaf
12 jaar (vanaf 12 jaar) is een 2G-proof vereist.
De kaart voor kinderen jonger dan 12 jaar kan zonder bewijs worden ontgrendeld in de online tool.

Vrijstelling voor kinderen in de schoolgaande leeftijd = vanaf 12 jaar en geboren op 01.09.2006 of later geldt:
De volledig ingevulde “Ninja Pass” is geldig als 2G-bewijs (ook in het weekend).
Voor de schoolvrije periode (vakantieseizoen en fasen van thuisonderwijs) is de “Holiday Ninja Pass” van toepassing op alle niet-gevaccineerde of niet volledig gevaccineerde schoolgaande adolescenten uit binnen- en buitenland Iedereen die geboren is vóór 01.09.2006 moet 2G-bewijs leveren (gevaccineerd of hersteld).

*bericht bewerkt door Gerjon op 17 jan 2022 10:51

Dat in de praktijk de ninja pas niet nodig is voor dubbel gevaccineerde kinderen geloof ik graag. Het wijkt echter wel af van de officiële regel die ik slechts aanhaalde.

Het artikel is inmiddels aangepast:

“Update 17-01: vooralsnog hebben we nog niet vernomen wanneer Oostenrijk de virusvariantenlijst aanpast. We hebben wel in interne mails gelezen dat er in de politiek gesprekken over worden gevoerd, maar een datum is nog niet gegeven.”
https://skiinformatie.nl/uitgelekt-oostenrijk-haalt-nederlan…

Gaston_Muijtjens op 17 jan 2022 10:34

Achteraf dus niet slim geweest om dit te plaatsen met de kop: “Uitgelekt: Oostenrijk haalt Nederland van virusvariantenlijst”. Alsof het een voldongen feit was, veel te onzeker.

Achteraf dus niet slim geweest om dit te plaatsen met de kop: “Uitgelekt: Oostenrijk haalt Nederland van virusvariantenlijst”. Alsof het een voldongen feit was, veel te onzeker.

HarryP op 17 jan 2022 12:28

Ik heb het eerder aangehaald, maar gaat dit niet gewoon over de discussie of de huidige virusvariantenlijst wordt verlengd na 31 januari? Dat is namelijk al over 2 weken en is de datum waarop de maatregelen verlopen TENZIJ deze verlengd worden. Ik denk niet dat men een discussie voert om dit eerder geregeld te krijgen en dat het artikel dus in de categorie “klok en klepel” is…

Dat in de praktijk de ninja pas niet nodig is voor dubbel gevaccineerde kinderen geloof ik graag. Het wijkt echter wel af van de officiële regel die ik slechts aanhaalde.

NSprotoFR op 17 jan 2022 10:53

Ik heb AGES gemaild en de situatie uitgelegd dat de 180 dagen voor onze zoon tijdens de vakantie verlopen.
Tevens aangegeven dat onze 13 jarige dochter covid heeft doorgemaakt, in de zomer (daarna) een 1e prik heeft gehad en afgelopen december de 2e. Ik heb gevraagd wat de vereisten waren.
Het antwoord was, voor ons allemaal een PCR test zolang NL virusvariant gebied is, en voor onze zoon vanaf halverwege de vakantie de Ninja pass gebruiken.
Dus dat houden we aan.

Achteraf dus niet slim geweest om dit te plaatsen met de kop: “Uitgelekt: Oostenrijk haalt Nederland van virusvariantenlijst”. Alsof het een voldongen feit was, veel te onzeker.

HarryP op 17 jan 2022 12:28

Ik heb het eerder aangehaald, maar gaat dit niet gewoon over de discussie of de huidige virusvariantenlijst wordt verlengd na 31 januari? Dat is namelijk al over 2 weken en is de datum waarop de maatregelen verlopen TENZIJ deze verlengd worden. Ik denk niet dat men een discussie voert om dit eerder geregeld te krijgen en dat het artikel dus in de categorie “klok en klepel” is…

Jay op 17 jan 2022 12:37

We zullen het gaan zien. Men kan inderdaad ook gewoon vast aan het overleggen zijn voor 31 januari. Wij vertrekken vrijdag richting Hinterglemm. Zou mooi zijn als Nederland deze week van de lijst gaat. Scheelt toch weer een stokje in de neus en een paar tientjes waar we weer een paar biertjes van kunnen halen! :)

Achteraf dus niet slim geweest om dit te plaatsen met de kop: “Uitgelekt: Oostenrijk haalt Nederland van virusvariantenlijst”. Alsof het een voldongen feit was, veel te onzeker.

HarryP op 17 jan 2022 12:28

Ik heb het eerder aangehaald, maar gaat dit niet gewoon over de discussie of de huidige virusvariantenlijst wordt verlengd na 31 januari? Dat is namelijk al over 2 weken en is de datum waarop de maatregelen verlopen TENZIJ deze verlengd worden. Ik denk niet dat men een discussie voert om dit eerder geregeld te krijgen en dat het artikel dus in de categorie “klok en klepel” is…

Jay op 17 jan 2022 12:37

Ik snap je opmerking echt helemaal en je hebt waarschijnlijk ook gewoon gelijk, maar ergens blijf ik het wel vreemd vinden dat een regel die op inhoudelijke gronden volledig achterhaald is dan blijft bestaan terwijl die wel slecht uitpakt voor een (weliswaar klein) deel van het toerisme.

Achja, hoop is de vader van de gedachte…

Ik ben zeer benieuwd wanneer de Oostenrijkse overheid de lijst van landen met virusvarianten gaat aanpassen of geheel gaat schrappen zeker wat betreft de huidige virusvariant Omikron die nu in de west Europese landen rondgaat. De huidige lijst met landen is zwaar achterhaald en incompleet. Landen als Frankrijk (3061), Zwitserland (2102) en België (1539) hebben (veel) hogere besmettingscijfers (kijk naar 7-dagen incident ratio) met dezelfde virusvariant: Omikron dan Nederland (1325) daarnaast gaat Omikron net zo goed fors rond in Oostenrijk (1151) dus waarom een Fransman, Italiaan, Zweed, Spanjaard, Portugees of Zwitser nu binnen laten met booster en geen PCR en een Nederlander wel met booster én PCR is inconsequent. De huidige lijst is nog op basis van een beslissing van eind december 2021 terwijl inmiddels de situatie heel anders is.

Omikron percentage - 13 januari 2022 (bron: OurWorldInData.org):
Nederland: 63%
België: 75% *
Frankrijk: 76% *
Zwitserland: 73% *
Noorwegen: 68%
Zweden: 75% *
Italie: 69% *
Spanje: 81% *
Portugal: 77% *
Denemarken: 92%
UK: 96%
Canada: 90% *
VS: 88% *

  • (ster) staat niet op AT virus variant lijst

Ik mag hopen dat de lijst voor of op de 31st januari wordt herzien.
Ofwel zet grootste deel van West-Europa erop alhoewel het in Oostenrijk waarschijnlijk net zo goed het overgrote deel van besmettingen is, maar trek 1 lijn of allemaal PCR of niet (naast de booster en/of doorgemaakt).

*bericht bewerkt door pacorob op 17 jan 2022 14:40

Het artikel is inmiddels aangepast:

“Update 17-01: vooralsnog hebben we nog niet vernomen wanneer Oostenrijk de virusvariantenlijst aanpast. We hebben wel in interne mails gelezen dat er in de politiek gesprekken over worden gevoerd, maar een datum is nog niet gegeven.”
https://skiinformatie.nl/uitgelekt-oostenrijk-haalt-nederlan…

Gaston_Muijtjens op 17 jan 2022 10:34

Beste
Is er ook bekend of er vanuit Nederland druk is uitgeoefend op de oosterijkse overheid om 1 en ander aan te passen?

Het artikel is inmiddels aangepast:

“Update 17-01: vooralsnog hebben we nog niet vernomen wanneer Oostenrijk de virusvariantenlijst aanpast. We hebben wel in interne mails gelezen dat er in de politiek gesprekken over worden gevoerd, maar een datum is nog niet gegeven.”
https://skiinformatie.nl/uitgelekt-oostenrijk-haalt-nederlan…

Gaston_Muijtjens op 17 jan 2022 10:34

Beste
Is er ook bekend of er vanuit Nederland druk is uitgeoefend op de oosterijkse overheid om 1 en ander aan te passen?

DoubleYouski op 17 jan 2022 17:02

Misschien oefenen de commerciële testers wel weer druk uit op de overheid om dat vooral niet te doen (als jullie je mond niet houden tegen Oostenrijk helpen wij jullie niet bij het testen tijdens de Omikrongolf ;) )

Het artikel is inmiddels aangepast:

“Update 17-01: vooralsnog hebben we nog niet vernomen wanneer Oostenrijk de virusvariantenlijst aanpast. We hebben wel in interne mails gelezen dat er in de politiek gesprekken over worden gevoerd, maar een datum is nog niet gegeven.”
https://skiinformatie.nl/uitgelekt-oostenrijk-haalt-nederlan…

Gaston_Muijtjens op 17 jan 2022 10:34

Beste
Is er ook bekend of er vanuit Nederland druk is uitgeoefend op de oosterijkse overheid om 1 en ander aan te passen?

DoubleYouski op 17 jan 2022 17:02

Waarom zou de Nederlandse overheid druk uitoefenen op Oostenrijk zodat er meer reisbewegingen komen? Ik verwacht niet dat de NL overheid dat gaat doen, de zorgen zijn komende weken meer van andere aard.
Dat dat een ander belang is dan je persoonlijke wens om in Oostenrijk te kunnen skiën begrijp ik goed, die heb ik zelf nl. ook.
Oostenrijk zal een besluit nemen dat goed is voor Oostenrijk en als we geluk hebben, pakt dat goed voor ons uit.

Fun Lovin' Skier

Het artikel is inmiddels aangepast:

“Update 17-01: vooralsnog hebben we nog niet vernomen wanneer Oostenrijk de virusvariantenlijst aanpast. We hebben wel in interne mails gelezen dat er in de politiek gesprekken over worden gevoerd, maar een datum is nog niet gegeven.”
https://skiinformatie.nl/uitgelekt-oostenrijk-haalt-nederlan…

Gaston_Muijtjens op 17 jan 2022 10:34

Blijft afwachten dus, het is te hopen dat ze dit in de loop van de week al aanpassen. Dan heeft iedereen die komend weekend gaat nog tijd om zijn PCR-test te annuleren. Het geld van de PCR kan iedereen dan mooi besteden aan eten/drinken ;) win-win situatie.

HarryRechtdoor op 17 jan 2022 10:46

Ik hoop met je mee Harrie (onze vertrekdatum 28-01), maar ik geloof er echt niks van dat ze dit voor 31-01 versoepelen. Als ze dat al doen (na 31-01)… #EllendigeRotTest

Plaats een reactie