Sneeuwketting Goodyear maat 140 op 235/55R19 band?

Onlangs beginnen rijden met een nieuwe auto met een andere bandmaat. Wou vandaag even checken of mijn kettingen (Goodyear, maat 140, nog nooit gebruikt) passen. Volgens de specs alvast niet: mijn band is een 235/55R19. Volgens de bijsluiter kan een 225/55R19 wel. Als ik het goed heb, is mij band, met 235 ipv 225 1 cm breder.
Ik krijg ze er echter totaal niet rond (scheelt precies heel veel). Is dat mijn onhandigheid (toegegeven, behalve eens “proberen” op mijn vorige wagen, heb ik nog nooit kettingen moeten opleggen ter plaatse), of zorgt die 1 cm breder ervoor dat maat 140 idd absoluut niet past?
Alvast bedankt voor het jullie advies, specialisten.

Hier een foto: die verbinding bovenaan krijg ik absoluut niet vast. Of als ik die vastmaak zit alles helemaal naar boven geschoven en krijg ik ondergaan niet meer dicht. Om te demonstreren heb ik onderaan de koppeling gemaakt, dan zie je hoeveel ik bovenaan tekort kom: ongeveer 20cm tekort om te kunnen sluiten!

null

Die 1cm is ongeveer 4%, het lijkt me normaal dat dat niet past. Kettingen passen vaak op meerdere bandenmaten, maar het kan natuurlijk zijn dat 225 bij 55R19 de maximale maat is. Heb je ook een foto als alleen de gele schakels vast zitten? Dat moet namelijk altijd voordat je als laatste stap de rode schakels vast maakt.

Als het niet past gewoon even kijken voor een ‘nieuw’ tweedehands setje. Deze setjes worden vaak aangeboden op wintersporters/marktplaats e.d. voor heel weinig geld.

Ik vind persoonlijk dat als je zo geinvesteerd hebt in mooie velgen van 19 inch en groter, je ook meer je beurs moet trekken voor een goede set sneeuwkettingen. In dit geval loopvlakketting en niks anders. Deze kan je ook huren, mocht je ze niet willen kopen. Probleem met de kettingen op de foto, is dat ze je velgen kunnen beschadigen als ze door de krachten die erop komen zich wat verplaatsen op de band. Ik heb zelf redelijk wat ervaring met verschillende soorten kettingen aangezien ik altijd auto’s heb gehad met hele “dikke” velgen en ook nog steeds heb.

*bericht bewerkt door mark331m op 22 jan 2022 13:45

Je band is niet alleen breder maar ook hoger.
225/55: hoogte is 0,55 maal 22,5 is 12,37cm.
235/55: hoogte is 0,55 maal 23,5 is 12,92cm

Geen wonder dus dat dat voor geen meter past.

Ik vind persoonlijk dat als je zo geinvesteerd hebt in mooie velgen van 19 inch en groter, je ook meer je beurs moet trekken voor een goede set sneeuwkettingen.

mark331m op 22 jan 2022 13:45

ik begrijp deze commentaar, maar ik heb helemaal niks geïnvesteerd… dit is een firmawagen, en het gekozen model/versie kwam met die velgen/banden. Ben helemaal geen autofreak, dus het kan mij weinig schelen welke banden/velgen eronder zitten.
Bijkomend “probleem” is dat die wagens na een paar jaar telkens weer vervangen worden. Combineer dat met het feit dat ik normaal gezien in maart naar de sneeuw trek, en tot dusver nog nooit kettingen heb moeten opleggen (vorige was een 4x4, dus daar was het al helemaal niet nodig, ook niet die keer dat ik in Dec in Cervinia heb gezeten). Vandaar dat ik bij voorkeur kettingen zou willen meenemen die ik hier liggen heb (voor het geval dat). Ik zal idd eens op marktplaats/2dehands/… kijken
@DrPhil: als naast de breedte, ook de hoogte groter is, dan begrijp ik al beter waarom het niet past. @Martin7182: mijn vrouw is momenteel weg met de wagen, maar zal later een fototje maken met alleen de bovenkant gesloten.

*bericht bewerkt door Videast op 22 jan 2022 14:12

Hier een foto: die verbinding bovenaan krijg ik absoluut niet vast. Of als ik die vastmaak zit alles helemaal naar boven geschoven en krijg ik ondergaan niet meer dicht. Om te demonstreren heb ik onderaan de koppeling gemaakt, dan zie je hoeveel ik bovenaan tekort kom: ongeveer 20cm tekort om te kunnen sluiten!

null

Videast op 22 jan 2022 13:14

Je moet ook eerst boven sluiten en daarna pas op spanning zetten…

Staat als het goed is ook zo in de handleiding.

Oh wacht, dat had je al geprobeerd zie ik nu.
Vergeet dan maar wat ik gezegd heb.

*bericht bewerkt door Rovati op 22 jan 2022 15:36

inderdaad @rovati, ik weet dat je eerst de bovenste koppeling moet vastmaken, en dan onderaan, maar dan krijg ik ze er zelfs niet rond. Zie fotos hieronder.

Het verwonderde mij dat het zo moeilijk gaat, want het verschil in bandomtrek tussen de 225/55R19 die op de verpakking staat, en mijn 235/55R19 band is ongeveer 3.5cm op een totale omtrek van ongeveer 2m30, of 1.5%… dacht niet dat dit zo’n impact zou hebben… blijkbaar wel dus.

null

@Martin7182, hier de foto’s, als ik eerst de schakels aan de bovenkant dichtmaak. Maar als ik dat doe, krijgt ik de kettingen er aan de zijkant en onderkant helemaal niet meer rond. Heb daarom ook een foto van de voor en achterkant van het wel erbij gedaan.

null

null

null

en van onder de auto getrokken (dus binnenzijde wiel)

null

Ik heb ook als eens gekeken voor een 2de hands setje, maar dit maat komt niet voor in het aanbod. Zelfs nieuw, zijn ze vaak “niet in voorraad”. Wat wel in voorraad is, zijn loopvlakkettingen maar dan zitten we in de prijsklasse 400-500 euro. Vind ik veel voor iets dat ik maar zal kunnen gebruiken, tot deze auto weer vervangen wordt, en in het verleden nog nooit nodig gehad. Enige wat ik vind voor een 150 euro, zijn die Michelin netten, maar ik lees veel slechte reacties daarop: de elastiek is heel lastig aan de achterzijde te krijgen, en scheurt bovendien heel snel.

Sites die ze verhuren (BE) en beschikbaar hebben vind ik ook niet. 't Wordt dus blijkbaar nog een moeilijke zoektocht.

*bericht bewerkt door Videast op 23 jan 2022 14:10

Ze lijken inderdaad te klein, al zit de kabel aan de achterkant niet correct (moet in het midden zitten, hij zit nu teveel aan de bovenkant).
Er is idd. weinig te vinden voor een schappelijke prijs. Misschien deze: https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/sneeuwkettingen/m… (€95)

@Martin7182 De kabel zit idd te hoog, omdat als ik de gele verbinding maak bovenaan, ik de ganse ketting onvoldoende naar beneden kan schuiven. Alleen als ik de bovenste verbinding openlaat (zoals op mijn allereeste foto), krijg ik de ketting wel op z’n plaats. Een vriend suggereerde mij om de bovenste gele ketting te verlengen, maar ik ben wat terughoudend om dat te doen.

Die Husky kettingen van de link die je aangaf, had ik ook gevonden. Helaas zijn dat 16mm kettingen, terwijl ik maximaal 13mm mag gebruiken volgens de handleiding van mijn auto.
En dat is het probleem: de betaalbare kettingen van 9 of 12/13mm stoppen nagenoeg allemaal bij 225/55R19… bij de maat groter worden het meestal 16mm schakels. En die loopvlak systemen zijn vrij duur.

Bij Pewag vond ik wel deze: 13mm schakels voor 150 euro: https://www.sneeuwkettingenstore.com/pewag-servo-suv-rsv-80a…
Dat zou moeten lukken denk ik…

*bericht bewerkt door Videast op 23 jan 2022 16:50

Gewoon even op 2ehands zoeken naar een set loopvlakkettingen. (Bv Rud Centrax). Staan normaal altijd wel een paar setjes online, dus tegen maart moet dat wel in orde komen. Meestal kan je iets vinden tussen de 100 a 200 euro en binnen 4jaar verkoop je ze weer voor min of meer dezelfde prijs (als het al nodig zou zijn want je kan vaak wat met de schakels spelen bij een loopvlak ketting). Bijkomend ben je dan zeker dat je geen elektronica (voor ABS etc) beschadigt die zich aan de binnenkant van het wiel bevindt.

Of die velgen (lease auto) je nu wel of niet interesseert, wellicht heb je wel een eigen risico bij beschadigingen? Daar vallen beschadigingen vd velg ook onder. Vandaar ook dat ik die loopvlakkettingen aanhaalde.

Maar misschien dat je door die dikkere wangen ketingen kunt kopen die “ver” bij jouw velg vandaan blijven en zich puur op het rubber richten

*bericht bewerkt door mark331m op 23 jan 2022 17:28

Om het topic af te ronden, en ook wat feedback te geven: ik heb uiteindelijk de PEWAG SERVO SUV RSV maat 80A kettingen gevonden die voor mijn bandenmaat geschikt zijn, en 12mm disk zijn (wat mag volgens mijn boekje). Bij Amazon NL was dat rond de 150 euro, maar de duitse kant had ze voor 129 euro. Deze week toegekomen, en vandaag getest.

null

Lijkt mij prima… en de kans op beschadigingen van de velg lijkt mij ook redelijk klein. Niks van het metaal van de kettingen, noch de blauwe blokjes komen tegen de velg. Enkel de spanautomaat wel, maar die is van PVC. Ik kan eventueel de achterzijde van die spanner bekleden met wat zachte bescherming (of ducttape).

Nog 1 vraagje: aan het rode kettingetje bovenaan, zit een klein rood klepje… tenzij ik erover heb gekeken, staat niet in de handleiding waarvoor dat dient. Ik zie niet direct een nut (behalve mss tijdens het opbergen?). Iemand een idee?

null

Plaats een reactie