vanaf 1 februari vrij reizen met geldige QR-code binnen EU

Mooie stap, hoop ook dat Duitsland de quarantaine regels voor kinderen onder de 6 nog aanpast.

Dat zou in ieder geval de ‘test-stress’ die ik nu heb voor onze tieners wegnemen!

Ps: geen oplossing voor terugbrengen geldigheid vaccinatie naar 180 dagen

Alleen maar een potentiële versoepeling van inreisregels. Als er dan allerlei aanpassingen en aanvullende eisen zijn voor 2G, dan heb je er in veel gevallen nog steeds niets aan (als je nu buiten de boot valt), toch?

Voor volledig gevaccineerden helpt het iets, geen getest meer. Als er al iets verandert…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Uit het artikel:
”Of dat na 1 februari gaat veranderen, is aan de lidstaten zelf. Maatregelen op het gebied van volksgezondheid zijn een nationale bevoegdheid. Met het omarmen van een aanbeveling spreken de landen wel de intentie uit om de regels op een lijn te brengen. Zo’n aanbeveling is een niet-bindend besluit en hoeft dus niet te worden opgevolgd.”

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 jan 2022 12:24

Tja, fijn dat er overleg is geweest en dat de intentie er is om op sommige punten een eenduidig beleid te voeren maar al die uitzonderingen he… die maken het nou juist zo lastig. Helaas dus nog niks bereikt.

Klopt niet wat er in de Telegraaf staat, het is 2g in Frankrijk, niet 1g, pas vaccinale is betreft óók een herstelbewijs van >11 - 180 dgn. https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus/pass-vaccinal…
tweede alinea

Klopt niet wat er in de Telegraaf staat, het is 2g in Frankrijk, niet 1g, pas vaccinale is betreft óók een herstelbewijs van >11 - 180 dgn. https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus/pass-vaccinal…
tweede alinea

Angie-ski op 25 jan 2022 12:33

Dit is dus wat @Roy83 al zegt: de aanbeveling gaat alleen over reizen, en dus niet over extra eisen m.b.t. toegang tot bijvoorbeeld skiliften, horeca en hotels. Je mag nog steeds ongevaccineerd naar Frankrijk met een test. Alleen geldt deze niet voor de passe vaccinale.

En zelfs vrij reizen mogen ze dus inperken , bv via een quarantaineplicht.

Je hebt er niets aan, EU landen bepalen nog steeds zelf hun regels rond covid, fijn dat Europa maar niet heus…

*bericht bewerkt door Gerjon op 25 jan 2022 13:03

Overigens ben ik ‘bang’ dat de nood voor een boosterprik aan 12-17 jarigen in NL hierdoor voor de politiek minder urgent is geworden. Hopelijk realiseren ze zich dat inreizen niet hetzelfde is als ergens op vakantie kunnen gaan waarbij je gebruik maakt van horeca, skiliften etc.
Keuzevrijheid hierin zou het fijnste zijn vooral als AU daar ook aan meedoet ;-)

Hi Marieke, die booster voor 12-17 jaar is veel te laat en heeft denk ik geen zin meer, als ik kijk wat er gebeurd op de school van mijn kinderen dan is het niet de vraag of ze besmet raken maar wanneer…Zou prettig zijn als AT voor de krokus vakantie alle regels versoepelen. Denk wel dat ze die verkorting van 270 naar 180 dagen aanhouden per 1 feb. dus nog steeds issue voor sommige kinderen (of oplossing de Ninja pas)…Als ze die 270 dagen niet hadden veranderd en die booster skippen van 15+, 16 en 17 + PCR, dan zou het iets soepeler zijn om te gaan…

*bericht bewerkt door Gerjon op 25 jan 2022 13:23

Wij hebben als gezin afgesproken dat als onze tieners niet voor 1 februari besmet raken en er op die datum ook nog niks bekend is over boosters in Nl of versoepeling in Oostenrijk, dat we dan op 1-2 een booster met ze gaan halen in Duitsland.
Geeft deze stresskip ook wat rust

Ben bang dat Gerjon hier gelijk heeft.
Mijn zoon (wordt 28 januari 15 jaar), heeft in augustus 2021 zijn 2e vaccinatie gehad.
Enige optie nu nog is om met negatieve PCR Oostenrijk in te reizen en daar een Ninja pas te regelen.
Dat betekent dus 4x testen tijdens de voorjaarsvakantie.

Met de kans dat hij bij de eerste PCR test al positief wordt bevonden…

Klopt niet wat er in de Telegraaf staat, het is 2g in Frankrijk, niet 1g, pas vaccinale is betreft óók een herstelbewijs van >11 - 180 dgn. https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus/pass-vaccinal…
tweede alinea

Angie-ski op 25 jan 2022 12:33

Dit is dus wat @Roy83 al zegt: de aanbeveling gaat alleen over reizen, en dus niet over extra eisen m.b.t. toegang tot bijvoorbeeld skiliften, horeca en hotels. Je mag nog steeds ongevaccineerd naar Frankrijk met een test. Alleen geldt deze niet voor de passe vaccinale.

Boule_de_neige op 25 jan 2022 12:48

Als je doorleest in het artikel via de link lees je zelfs dat de pas vaccinale niet geldt in de skilift en dat daar dus “gewoon” nog 3g geldt.

Ze hebben inmiddel het artikel aangepast en de zin inzake Frankrijk verwijderd….

Klopt niet wat er in de Telegraaf staat, het is 2g in Frankrijk, niet 1g, pas vaccinale is betreft óók een herstelbewijs van >11 - 180 dgn. https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus/pass-vaccinal…
tweede alinea

Angie-ski op 25 jan 2022 12:33

lachwekkend dat ze het in de media “vrij reizen” durven te noemen… de kop zou moeten luiden: na 1 februari officieel einde vrij reizen binnen de EU, alleen nog met geldige QR-code… maar die kop zal wel te lang zijn geweest…

ik lees alleen maar berichten dat mensen boosters halen om op vakantie te kunnen…

De piek van de besmettingen in NL wordt net voor de krokus verwacht, dus het wordt wel tricky als de 15+, 16 en 17 jarigen afhankelijk zijn van een neg PCR. Mijn kinderen hebben nog een valide 2G tijdens de krokus, maar die PCR wordt wel spannend.

ja dat is nog tricky ook daar AT na 1 feb de besmetting pas na 14 dagen geldig is na de test, dus als je kind een besmetting oploopt (wat bijvoorbeeld handig kan zijn als ze al twee prikken hebben gehad en laatste prik voor ca. 20 augustus was), dan handigste als het twee weken is voor de Krokus vakantie (net voor de Krokus vakantie heb je er dus helemaal niets aan een natuurlijk booster…)…en wil je helemaal geen gedoe, dan is een zeg maar de medisch booster handig (via weg Duitsland of misschien in AT)…van de gekke dat ik zo denk, bedankt stomme EU lekkere regels maken jullie gezamenlijk maar niet heus…(zou AT zich ook maar houden aan die 270 dagen ipv 180 dagen per 1 feb :(…helaas pindakaas…Frankrijk is nog erger die gaat het naar 4 maanden verkorten…tja, zal je straks zien dat AT alle regels na de Krokus loslaat…Ernst kijk nog even over de grenzen welke interne regels ze daar gebruiken aub…(Oostenrijk, Frankrijk, Italië etc).

*bericht bewerkt door Gerjon op 25 jan 2022 16:20

De piek van de besmettingen in NL wordt net voor de krokus verwacht, dus het wordt wel tricky als de 15+, 16 en 17 jarigen afhankelijk zijn van een neg PCR. Mijn kinderen hebben nog een valide 2G tijdens de krokus, maar die PCR wordt wel spannend.

NSprotoFR op 25 jan 2022 15:51

Welke piek? Alweer een piek 😅. Elke keer die paniek berichten

Ik vind dit overigens ook niet helemaal vrij reizen. voor een hoop wel mogelijk, maar ook genoeg nog niet of ingewikkeld.

Hoop toch niet dat dat het hele jaar nog blijft op deze manier. Al heb ik er op zich geen last van, het blijft een gedoe en is een booster verplicht

*bericht bewerkt door Edwin. op 25 jan 2022 18:16

Not all who wander are lost

Ben benieuwd of het gaat lukken met de Krokus en hopen dat niemand uit het gezin nog even een paar weken voor de vakantie besmet zal raken want dan kan ik thuis blijven…het zal niet aan de sneeuwcondities liggen maar een onvoorspelbaar virus…het was wel eens anders (al weer 2 jaar geleden)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 25 jan 2022 20:27

Ben benieuwd of het gaat lukken met de Krokus en hopen dat niemand uit het gezin nog even een paar weken voor de vakantie besmet zal raken want dan kan ik thuis blijven…het zal niet aan de sneeuwcondities liggen maar een onvoorspelbaar virus…het was wel eens anders (al weer 2 jaar geleden)…

Gerjon op 25 jan 2022 20:16

Het ligt inmiddels niet eens meer aan het virus, maar aan hoe we ermee omgaan…

Het blijkt maar weer dat Europese afspraken niks waard zijn zolang het bij aanbevelingen blijft. Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk stellen allemaal extra eisen voor inreizen…

Plaats een reactie