La Plagne voor beginners?

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Ik was afgelopen week in La Plagne een heerlijke week gahad ik ben zelf een gevorderde skiër. Toen ik dit boek te toen zat ik heel even te twijfelen omdat wintersporters.nl zij dat La Plagne meer voor beginners was. Na een week skiën weet ik zeker dat dit niet waar is. Dit gebied is uitstekend voor gevorderden. en voor beginners zijn er moeilijke pistes zo kan blauw net zo goed rood en rood is zwart. Is een uitstekend gebied voor de gevorderde skiër op blauw lekker afdellen en ook op rood er geen bijna geen vlakke stukken in het gebied en als er een vlak stuk is dat opgelost met een touw waar is er aan vast kan pakken . En natuurlijk uitstekende tochten mogelijkheden. zeker met een verbinding met les Arc Die is echt top kwam moeilijkheid van het gebied zijn ze echt vergelijkbaar met elkaar Ik zou niet zeggen dat les Arc moeilijker is dan la Plagne. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Maar ik zou zeggen uitstekend voor gevorderden en bijna geen vlakke stukken

Het gebied biedt zeker voldoende uitdaging voor de gevorderde skiën. Een goede skiër kan zich hier prima vermaken. Dit gebied is daarnaast ook uitstekend voor beginnende skiërs, omdat alle delen van het gebied heel goed bereikbaar zijn via gemakkelijke blauwe pistes (met uitzondering van de glacier bellecote). Dat een gebied geschikt is voor beginners, betekent niet automatisch dat de gevorderde skier er niets te zoeken heeft. De gevorderde skier zal het skigebied La Plagne - Les Arcs (het vroegere Espace Killy) zeker aanspreken vanwege de mogelijkheid tot het maken van lange tochten. Daarnaast zijn er voldoende uitdagende pistes te vinden en ook free-ride mogelijkheden zijn er.

Sommige gebieden zijn minder geschikt voor beginnende skiers omdat daar bijvoorbeeld belangrijke of verbindingspistes zwart zijn. Zo vind ik Tignes minder geschikt omdat de gemiddelde piste daar aardig pittig is.

''Powder to the people''

La Plagne - Les Arcs (het vroegere Espace Killy)

AMONIVES op 27 jan 2022 16:52

Tignes-Val d’Isere is/was Espace Killy, La Plagne is onderdeel van Paradiski.

@jurrevespeek

Ik ben het met je eens dat de omschrijving wat negatief is, vlakke stukken zijn er niet echt veel, ben er met een groep boarders geweest en er waren maar een paar piste’s(Tunnel is er inderdaad 1 van), waar ze echt een hoop snelheid moesten hebben om er zonder steppen door te komen.

Het is een ideaal gebied voor beginners, omdat je overal kunt komen met blauwe piste’s. Op deze site staat echter dat gevorderde skiërs snel uitgekeken zullen zijn maar daar ben ik het niet mee eens. Er is toch 85+ km aan zwart en rood te vinden, zowel geprepareerd als ongeprepareerd.

Gerlos en La Plagne zijn de laatste 2 gebieden waar ik geweest ben. Waar de omschrijving van Gerlos op de site zegt dat het zeer geschikt is voor gevorderden, vond ik persoonlijk de piste’s in La Plagne moeilijker. Ben in Gerlos geen enkele piste tegen gekomen die zo lastig was als de ongeprepareerde zwarte pistes in La Plagne.

*bericht bewerkt door Thehenk op 27 jan 2022 17:23

Twee keer in La Plagne geweest en hopelijk in maart voor de 3e keer. Het is inderdaad een mooi gebied voor beginners waar je mooie blauwe tochten kan maken.
Eén of twee verbindingspistes zijn “creatief” blauw gehouden om zo naar alle deelgebieden te kunnen skiën via blauwe pistes.

*bericht bewerkt door JosB op 27 jan 2022 20:45

Twee keer in La Plagne geweest en hopelijk in maart voor de 3e keer. Het is inderdaad een mooi gebied voor beginners waar je mooie blauwe tochten kan maken.
Eén of twee verbindingspistes zijn “creatief” blauw gehouden om zo naar alle deelgebieden te kunnen skiën via blauwe pistes.

JosB op 27 jan 2022 20:43

Ook tweemaal in La Plagne geweest en de “creatief” blauw gehouden plaatsen vielen mij ook wel op. Dit is het moment waarop er tientallen mensen aan het sukkelen zijn om beneden te raken, wat voor file-taferelen (en valpartijen) zorgt.

La plagne heeft inderdaad meer dan genoeg uitdaging voor gevorderden en de blauwe pistes kunnen hier wel wat steilere stukken hebben maar worden dan meestal gevolgd door een vlakkere uitloop (bv tunnel piste). Persoonlijk vind ik Les Arcs over het algemeen wel wat sportiever en meer naar gevorderden gericht dan La Plagne. Er zijn in Les Arcs vooral veel sportieve rode pistes in vergelijking met La Plagne. Toch vind ik qua lay out La plagne een leuker gebied om te verkennen. De lift naar de gletsjer is niet vaak open maar dat heeft minder invloed op La Plagne dan op Les Arcs, daarom zou ik toch liever in het goedkopere Belle Plagne zitten dan Les Arcs. Het is niet zo enorm veel verschil in prijs om de Paradiski skipas te nemen en het is zeker een dagje wisselen van gebied waard.

FULL SEND

Ik heb beide gebieden 3x bezocht. Waarvan 1x als beginnende skiër. Dat heb ik als best zwaar ervaren. Ik heb die week wel veel geleerd. Persoonlijk zou ik zowel Les Arcs als La plagne niet aan een beginnende skiër aanbevelen. Natuurlijk hebben beide gebieden stukken waar je als beginner kan gaan skiën maar beide gebieden zijn naar mijn mening meer voor de gevordere skiër. Beide gebieden zijn superleuk om een mooie tour te maken. En maak zeker een keer de oversteek van La Plagne naar Les Arcs of andersom.

Voor echte beginners is La Plagne wel wat overkill. Voor minder geld ga je in een klein gebied met een paar pistes ruimschoots toekomen en meer plezier beleven. Ook de drukte in La Plagne is niet echt bevorderlijk voor beginnende skiërs.

Voor echte beginners is La Plagne wel wat overkill. Voor minder geld ga je in een klein gebied met een paar pistes ruimschoots toekomen en meer plezier beleven. Ook de drukte in La Plagne is niet echt bevorderlijk voor beginnende skiërs.

Hupla op 28 jan 2022 12:42

La plagne …inderdaad. te veel van het goede.Lelijk ook

Voor echte beginners is La Plagne wel wat overkill. Voor minder geld ga je in een klein gebied met een paar pistes ruimschoots toekomen en meer plezier beleven. Ook de drukte in La Plagne is niet echt bevorderlijk voor beginnende skiërs.

Hupla op 28 jan 2022 12:42

Dit hangt wel af van de reisduur en leeftijd van het gezelschap wat mij betreft. Hele kleine gebiedjes met een paar piste’s lijken me ook voor ultieme beginners alleen een paar dagen leuk. Ideaal om het een beetje te leren maar als je naar een paar dagen een beetje het gevoel te pakken hebt is het toch juist leuk dat je al een beetje tochtjes kunt maken?

Ook voor groepen met gemende samenstelling is het perfect. Een hoop blauwe piste’s boven elk dorp, zodat je lekker kunt oefenen/les kunt nemen. Bijna alle uitdagende piste’s komen uit op stukken waar je ook met blauw kunt komen, dus je kunt als groep samen een trip maken en toch allemaal wat uitdaging hebben.

Ik ben er al vaker geweest, waaronder ook vorige week. Ken het ondertussen bijna uit mijn broekzak.
Ik ga niet helemaal akkoord: er zijn weldegelijk voldoende mogelijkheden om ofwel blauw ofwel rood te kiezen om op eenzelfde lift / bestemming te komen. Ik merk wel dat het soms goed kijken is om geen afslag te missen om zo op de blauwe piste te blijven, bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik dit niet afraden aan een beginner, al is de prijs navenant aan het aantal piste km’s. Je hebt die niet per se allemaal nodig (/gezien) en dus kan een kleiner gebied even goed, afhankelijk van hoe snel je progressie maakt.

Het is o zo hard genieten.

Ik ben er nu twee keer geweest, waarvan de eerste keer toen ik echt nog wel een groentje was (vraag me af of ik na 2 jaar niet meer geskied te hebben überhaupt nog iets kan) en ik vond het op sommige stukken best pittig. De eerste keer zaten we bij Les Coches en hoewel je tussen de bomen makkelijk kan cruisen, vond ik het aan het begin best steil en spannend. Het hielp ook niet mee dat ik in mijn eentje toen aan het skiën was en het weer niet opperbest. De tweede keer zat ik in Aime-la-Plagne, nabij de Golfpiste en ging het al beter af. Ook was ik nu in het gezelschap van mijn snowboardende broertje, wat sowieso al wat meer vertrouwen geeft. Toch zou ik sommige pistes eerder een soort donkerblauw bestempelen, dan per se heel beginnersvriendelijk. Daarentegen heb je rondom Belle Plagne een paar supermakkelijke pistes en was het bij Peisey-Vallandry mijn inziens ook goed te doen.

Echte beginners zijn naar mijn idee toch af in een makkelijker gebied. Al valt er (al dan niet met les) een hele hoop te leren in La Plagne.

null

Voorbeeld van een creatief blauwe verbindingspiste.

Het gebied is zeer geschikt voor beginners. De drukte is afhankelijk van de periode. 3 jaar geleden zaten wij er eind maart, langer dan enkele minuten voor de drukste liften hebben we nooit moeten wachten, bij de meeste liften konden we gelijk zonder wachten de lift in. Er zijn wat blauwe pistes die een pittig deel hebben, al hebben die soms ook nog een makkelijke bypass. Ik weet wel gebieden waar blauwe pistes moeilijkere stukken hebben. Vergelijk je met Oostenrijk dan zal je sommige blauwe pistes sneller rood vinden. In Oostenrijk klasseren ze pistes veel sneller als rood. Veel blauwe Oostenrijkse pistes zijn in Frankrijk groen…

Born to Ride

null

Voorbeeld van een creatief blauwe verbindingspiste.

JosB op 31 jan 2022 19:31

Leuk plaatje, waar vind je dat?

Plaatje klopt, context niet. Dat stukje rood/zwart is ook inderdaad een rode piste. Daarnaast loopt de piste met een blauwe lus om dat rode stukje heen. Die lus is iets steiler, maar zeker geen 34 graden. Niet creatief blauw, maar gewoon eenvoudige piste.

null

Voorbeeld van een creatief blauwe verbindingspiste.

JosB op 31 jan 2022 19:31

Leuk plaatje, waar vind je dat?

is hier te vinden… gewoon op de piste klikken die je wilt zien en huppake komt te voorschijn https://openskimap.org/#12.5/45.516/6.72358

franksplinter op 01 feb 2022 08:06

Thanks!

@flap20

Thanks!

Paul

Plaats een reactie