Rolbaan, borstelbaan of indoor enz

Komende voorjaarsvakantie ga ik met mijn dochtervan 7 op wintersport.
Zij heeft geen ervaring op 1 proeflesje bij snowworld na en ik 1 winter.
Binnenkort kunnen we op cursus op een rollerbaan.

Maar nu vraag ik me af of dat wel handig is om mee te beginnen voor haar.

Ik wil ook weer het gevoel goed krijgen zodat ik niet het idee heb weer bij 0 te moeten beginnen.
Wat is handig voor mij om zelf te oefenen? Rollerbaan, borstelbaan of toch een paar keer naar indoorhal?

En wat is verstandig om op vakantie te boeken? Voor haar ‘gewoon’ lessen, en voor mij?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Rolbaan om te beginnen is prima. Borstelbaan ook. Het voordeel van de borstelbaan is dat je ook meteen leert hoe de sleepliftjes en rolbanden moeten. Ook vind ik een borstelbaan realistischer aanvoelen omdat je echt naar beneden glijdt en zelf de snelheid bepaalt. De rolbaan draait onder je door.
Een keertje indoor om de sneeuw te proeven is natuurlijk ook een leuke aanvulling.

Het gevoel op een baan is wel anders dan in de sneeuw. Kun je op een rolbaan of borstelbaan skiën dan kun je het in de sneeuw ook. Andersom is lastiger, zelfs de kids van het wedstrijdteam moeten altijd weer wennen aan de baan als ze in de sneeuw zijn geweest.

Qua lessen zou ik gewoon groepslessen boeken. Jullie zijn allebei niet heel ervaren en dan is groepsles prima. Voor jezelf zou je privéles kunnen overwegen. Duurder, maar een op een en je leert er wel sneller van. Daarmee ook wat minder gezellig wellicht, maar dat hangt natuurlijk ook van de leraar af.

Mijn vriendin en ik hebben beiden geleerd te skiën op een rollenbaan. Voor je techniek is het ontzettend goed, maar wat ons tegenviel is het gevoel van glijden en hoogte wanneer je in de sneeuw komt. Een rolbaan is stroever, en het gevoel is toch iets anders. Foutjes worden wel direct afgestraft, wat in de sneeuw niet zo is.

Als je lest op een rollenbaan, zou ik wel adviseren om ook nog één of twee dagen les te nemen in de sneeuw, om daar aan te wennen.

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Qua lessen zou ik gewoon groepslessen boeken. Jullie zijn allebei niet heel ervaren en dan is groepsles prima. Voor jezelf zou je privéles kunnen overwegen. Duurder, maar een op een en je leert er wel sneller van. Daarmee ook wat minder gezellig wellicht, maar dat hangt natuurlijk ook van de leraar af.

Hessel op 22 sep 2022 07:34

We gaan met een groepsreis mee dus sowieso in een groep. Maar ik weet nog niet hoeveel dagen ik wil lessen. Denk nu aan 2 ochtenden .

Ik zou zeker straks een paar dagen les in de sneeuw nemen, niet alleen omdat het gevoel anders is, maar ook omdat, als het goed is, een leraar het gebied goed kent en je niet per ongeluk op een piste terechtkomt die eigenlijk nog te lastig is.

Rollerbaan is wel heel goed voor je techniek, en ook goed om te beginnen, dus als je er een in de buurt hebt kan ik dat zeker aanraden. Voor je dochter ook fijner als ze niet in het absolute beginnersklasje hoeft te starten maar al een beetje kan glijden en een bochtje kan draaien. Het nadeel dat je geen liften leert nemen is ook een voordeel, je kunt 10 minuten doorskiene en hoeft niet elke minuut weer aan te sluiten in het rijtje voor de lift.

Als je slechts één winter geskied hebt, zou ik méér dan twee ochtenden les nemen.
Op z’n minst allemaal, of zelfs hele dagen. Je hebt er later veel meer plezier van als het lekker gaat en je je comfortabel voelt in alle omstandigheden door een goede basis(techniek).

Ik vind het persoonlijk ook belangrijk om na de les ook die actiepunten / aandachtspunten te blijven herhalen naar jezelf toe.
In de VM les nemen en de NM volledig iets anders doen, is nl. weggegooid geld :-)

Het is o zo hard genieten.

Mijn kinderen hebben les op de borstelbaan in Nieuwegein. Vorig jaar voor het eerst, zij konden mooi instromen bij de skilessen in de sneeuw. Zij konden echt goed uit de voeten.
Zelf heb ik vorig jaar zo’n 15 skilessen genomen op de rolbaan. Ik kan goed snowboarden, maar wilde ook leren skiën. Ik had nog nooit geskied in de sneeuw. Op de rolbaan ging het fantastisch. In de sneeuw voor geen meter, ik kon geen bocht meer draaien. En ik wist ook niet hoe ik moest opstaan. Dat laatste is dus wel echt superbelangrijk, dat leer je niet op de rolbaan. Dat was echt een tegenvaller. Voor mij geldt: eerst lessen in de sneeuw of de borstelbaan. En techniek verbeteren op de rolbaan.

*bericht bewerkt door sterHEster op 22 sep 2022 09:13

Als je slechts één winter geskied hebt, zou ik méér dan twee ochtenden les nemen.
Op z’n minst allemaal, of zelfs hele dagen. Je hebt er later veel meer plezier van als het lekker gaat en je je comfortabel voelt in alle omstandigheden door een goede basis(techniek).

Ik vind het persoonlijk ook belangrijk om na de les ook die actiepunten / aandachtspunten te blijven herhalen naar jezelf toe.
In de VM les nemen en de NM volledig iets anders doen, is nl. weggegooid geld :-)

Hendrik5 op 22 sep 2022 09:07

Ik heb in maart 5 dagen 4 uur per dag les gehad, nu in de herfstvakantie 4 lessen op de rollerbaan en her en der een dagje zoetermeer en ik hoop nog een dag winterberg met met iemand die me les kan geven.
en heel veel sportschool, want ik heb geen zin om na 3 dagen af te haken met spierpijn of knieën die niet meer willen.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 22 sep 2022 09:35

Ik heb ook vaak les gehad op de lopende band en het is heel goed voor je techniek. Op de baan is het lastiger en worden foutjes afgestraft; maar dan valt het in de sneeuw juist mee. Ik kan het iedereen aanraden!
Een voordeel is ook dat je de juiste spieren al gebruikt een paar weken voordat je gaat. Dan heb je op vakantie geen of minder last van kramp, spierpijn of vermoeidheid.

Ik heb nu toevallig ook weer een seizoen les op de lopende band, ondanks dat ik ruim 20 jaar ski-ervaring heb.

Ik heb ook vaak les gehad op de lopende band en het is heel goed voor je techniek. Op de baan is het lastiger en worden foutjes afgestraft; maar dan valt het in de sneeuw juist mee. Ik kan het iedereen aanraden!
Een voordeel is ook dat je de juiste spieren al gebruikt een paar weken voordat je gaat. Dan heb je op vakantie geen of minder last van kramp, spierpijn of vermoeidheid.

Ik heb nu toevallig ook weer een seizoen les op de lopende band, ondanks dat ik ruim 20 jaar ski-ervaring heb.

Daffie op 22 sep 2022 12:55

Maar het gaat hier toch om een starter (meisje van 7)? Om techniek bij te schaven is de rolbaan perfect. Maar als starter zou ik niet doen. Ook het gevoel om naar beneden te gaan, is zo anders in de sneeuw. Daar kijk je een dal in.
Dat gevoel heb je overigens ook meer op een borstelbaan, daar ga je ook echt naar beneden.

*bericht bewerkt door sterHEster op 22 sep 2022 13:08

Hoe leer je het als beginner in mijn optiek het beste?

  1. borstelbaan,
  2. in de sneeuw,
  3. op de rolbaan.

*bericht bewerkt door rcpk op 22 sep 2022 13:08

@rcpk: helemaal mee eens

Bij mijn kind was de eerste les op de rollerbaan ook gewoon naar beneden glijden terwijl de baan (bijna) stilstaat, dus dat gevoel van naar beneden kreeg zij daar ook.(Maar dit verschilt misschien per locatie en doelgroep, want bij de volwassenen was dat niet zo). En is niet eens heel veel korter dan het tapijtbaantje op de kinderpiste in Zoetermeer.
Nu heb ik geen ervaring op een borstelbaan, maar voor een beginner zou ik kiezen naar wat het dichts bij is, zeker als je een lespakket van meerdere weken neemt.
De jongste is trouwens direct in de sneeuw gestart, omdat vanwege corona de rolbaan hier gesloten was en dat ging ook prima.

Tnx voor alle input!

Hoe leer je het als beginner in mijn optiek het beste?

  1. borstelbaan,
  2. in de sneeuw,
  3. op de rolbaan.
rcpk op 22 sep 2022 13:08

Ik zou 1 en 2 toch omdraaien. Volgens mij leer je gewoon op locatie, in de sneeuw het allerbeste.

Nou, als beginner was ik de eerste twee dagen alleen maar bezig met omhoog lopen en dan voorzichtig een stukje glijden op de oefenweide.
Als je dan in de bergen bent is het toch veel fijner als je die eerste beginselen van glijden, remmen en een plflugbochtje maken al beheerst, zodat je iets mee van het gebied kunt zien dan de oefenweide en die ene blauwe afdaling.
lastige omstandigehden als ijzige pistes of slush en buckels leer je pas in de sneeuw, maar ik zou iedereen aanraden om een stuk of 5 lessen te nemen voordat je de bergen in gaat.

Iedereen zal hier ook een beetje aanraden wat ie zelf gedaan heeft, denk ik. Veel ervaren skiërs vallen op de rolbaan extreem door de mand met hun heel matige techniek en hebben wat moeite met het feit dat ze eigenlijk geen nette ploeg bocht kunnen. Voor andere mensen is het overslaan van dat gestap in de sneeuw slecht voor hun zelf vertrouwen omdat ze obv hun vaardigheden direct naar boven mogen maar de hoogte/diepte spannend vinden.

Les in Nederland is altijd beter dan geen les in Nederland. Dan zou ik vooral kijken wat je leuk vindt en wat in de buurt is. De rolbaan is intensief, zowel conditioneel als qua coaching, de leraar ziet alles en jijzelf ook. Borstelbaan is dichter bij echt skiën, maar ook met intensieve coaching en in de hal is top, maar dan moet je er wel bij de buurt wonen en ik denk door het geluid, de lengte van de baan etc misschien iets minder intensief qua coaching?

Mijn ideale programma voor echte beginners? Stuk of 7 rolbaan lessen (meer = beter) plus dagdeeltje Snowworld in, liefst ook met een privé lesje. Zoals hierboven staat, liften, gladdere en vergevingsgezinde sneeuw etc zijn wel nieuw en fijn om niet gelijk bovenop de berg te ontdekken. Ook qua geluid, kou, alles bij elkaar zeg maar.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zo gaan we t nu ook doen 😁
4 lessen rollerbaan in de hefstvakantie
En daarna waar kan een dagje snowworld (leve de studiedagen) of een lastminute les op de rollerbaan.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 23 sep 2022 08:54

Mooi! Veel plezier in ieder geval. Bij Snowise?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja, zin in.
Proefles had ik iig veel spierpijn van😅

Voor een kind van 7, lijkt me het plezier het allerbelangrijkste.
Vallen op een borstelbaan of op een grote transportband staan lijken me minder leuk dan de “echte” sneeuw te zien in een skihal.
Hou het plezier zeker in het oog, want als ze skiën als verplichting gaan zien wordt het snel niet leuk voor hen (en uiteindelijk voor jou ook niet meer).

Ik heb voor mijn kinderen een aantal jaren geleden een 4-tal uur priveles geboekt bij een heel goede lerares voor kinderen in Peer (door de dag ook actief als lerares voor jong kinderen). Mede door deze zeer goede kindgerichte aanpak vonden ze het telkens fantastisch.
Resultaat: op dag 1 in de bergen waren ze al in staat om gecontroleerd een volledige blauwe afdaling (600hm) te toen.
Vanaf dan voor hen: 5x halve dag in het klasje van de lokale skischool (ook in de daaropvolgende skiweken).

Voor jezelf, kan je dan natuurlijk tijdens hun les ook terug de piste op om terug te voelen hoe het gaat.
Eens ter plaatse zou ik zeker voor jezelf en voor je kinderen les blijven nemen.

Wel belangrijk bij Snowworld of een andere baan: vermijd de herfstvakantie om vrij te gaan skiën als beginner:

  • de baan is veel te druk waardoor je onzekerder door de andere skiërs (continu uitwijken of langs alle kanten voorbijgestoken worden)
  • de sneeuwkwaliteit zal zeker tegen het einde van de dag ondermaats zijn (veel bulten en kale plekken)
    Op de oefen"weide" (met rollenband want wie loopt er eigenlijk nog omhoog) zal dat minder een probleem zijn?
Glide on!

Zowel mijn man en ik als onze kinderen hebben hebben leren skiën op een rollerbaan.
Wel het eerste jaar les gehad in de sneeuw, maar als je in een groep zit en niet vlak achter de skileraar skiet vind ik het rendement zeer matig.
Echt leren skiën hebben we pas echt op de rollerbaan. Zeker onze kinderen hebben een fantastische techniek.

Ik denk dat wat @Roy83 aangeeft wel heel dicht bij de werkelijkheid ligt.
Je adviseert wat jij gedaan hebt, of wat voor jou fijn was. Voor een andere kan zijn keuze natuurlijk goed uitgepakt hebben.
Ook de mogelijkheden binnen redelijke afstand zijn van belang bij een keuze.
En ook het kind moet er aan toe zijn.

Onze kinderen hebben lessen gehad op een borstelbaan. Ging voor onze dochter wel goed, voor onze zoon was het een drama. Te jong, te veel afgeleid, te slecht weer. Bedenk maar een reden. Vorig jaar indoor rolbaan, 1 groot feest. En het resultaat liet zich vervolgens ook in de sneeuw zien.

Dit jaar bij een open dag op de borstelbaan en rolbaan geweest, hij koos uiteindelijk zelf voor de rolbaan. Hij skiet effectief 3x ±8 minuten in een uur. Op een borstelbaan was dit maximaal een keer of 8 een afdaling naar beneden. Daarnaast staat hij met 3 kinderen op een rolbaan en krijgt hij dus best veel aandacht, dat vond ik op de borstelbaan ook fors minder.

Voor ons is de rolbaan 5 minuten rijden en een borstelbaan 15 minuten rijden. Beide prima bereikbaar. Zoetermeer en Landgraaf zijn beide ±1u15m en voor Rucphen en Westerhoven zijn we ook bijna een uur aan het rijden. Echte sneeuw en echt glijden heeft de voorkeur, maar dat is dus praktisch lastig.

Waar het naar mijn mening om gaat, meters maken. En dan maakt ondergrond niet heel veel uit. Alle meters die je in NL of BE maakt zijn meegenomen. En ook op de daadwerkelijk groepsreis is het beste advies om te leren skiën om beide de hele week hele dagen op les te gaan… maar zo werkt het in de praktijk vaak niet.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@noblesse ik herken wel wat je zegt. Ikzelf denk dat de combi wel lekker is, het is namelijk niet alleen techniek, maar ook gewoon meters maken :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zie veel verschillende tips. Mijn kinderen zijn een paar jaar geleden ook gestart op een rolbaan. 12 lessen in totaal. Na les 9 heb ik ze op een studiedag meegenomen naar Willingen en daar kwamen ze zonder problemen de berg af en hebben we echt een leuke Skidag gehad. Na de 12e les zijn we naar SHLF geweest en hebben we de eerste dag heerlijk kunnen skieen. Dag 2,3 en 4 hebben ze les gehad en de rest van de week konden we zonder enig probleem het hele gebied door. Inclusief zwart. De jongste was toen ook 7

Zelf heb ik eerst 10x les gehad op rolbaan. Daarna in Oostenrijk 5 (hele) dagen les in de sneeuw. Aan eind van (week) vakantie kwam ik fatsoenlijk op rood vd piste af, incl. noodstop.
Heb ook X (proef) les gehad op borstelbaan, maar rendement is daar veel te laag. Wachten, lift omhoog, 30sec skiën, enz,enz. Rolbaan is rendement om te leren maximaal.

Ik ken een verhaal van een stel dat heel veel lessen in NL heeft gehad, vanaf de herfst tot aan de eerste skivakantie in februari. Op de rollerbaan, op de borstelbaan en in Zoetermeer. Ze konden remmen en goede bochten maken. Goed materiaal gekocht…. Topvoorbereiding. Ze gingen tenslotte mee met een groep ervaren skiërs en wilden daar niet voor onderdoen.
Dus, eerste dag met de hele groep in de gondel, ze kwamen boven aan en schrokken zich een ongeluk. Iemand riep: ‘deze rode?’ En ze zagen het hele zootje naar beneden gaan.
Ze vonden het doodeng. Ze zagen het einde van de piste niet. Ze wisten niet hoe ze moesten navigeren. Begrepen niet dat stilstaan midden op een piste gevaarlijk en onhandig is. Konden hun koers niet uitzetten op de piste. Maar ze konden wel lekker remmen en bochten maken.
Iemand met 3 rijlessen laat je ook niet van Rotterdam CS naar Zuid rijden, in de spits. Dus waarom zou je wel iemand de berg afsturen die enkel de techniek beheerst?
Gewoon allebei lekker lessen in de Alpen. Daar leer je niet alleen van skiën, maar een goede skileraar brengt je ook ontzag voor de bergen bij en leert je en passant hoe je je op de piste moet gedragen.

*bericht bewerkt door Superskier op 09 okt 2022 14:42

@noblesse ik herken wel wat je zegt. Ikzelf denk dat de combi wel lekker is, het is namelijk niet alleen techniek, maar ook gewoon meters maken :).

Roy83 op 03 okt 2022 12:40

En zonder techniek maak je natuurlijk geen meters op een rollerbaan. 😉

Ik ken een verhaal van een stel dat heel veel lessen in NL heeft gehad, vanaf de herfst tot aan de eerste skivakantie in februari. Op de rollerbaan, op de borstelbaan en in Zoetermeer. Ze konden remmen en goede bochten maken. Goed materiaal gekocht…. Topvoorbereiding. Ze gingen tenslotte mee met een groep ervaren skiërs en wilden daar niet voor onderdoen.
Dus, eerste dag met de hele groep in de gondel, ze kwamen boven aan en schrokken zich een ongeluk. Iemand riep: ‘deze rode?’ En ze zagen het hele zootje naar beneden gaan.
Ze vonden het doodeng. Ze zagen het einde van de piste niet. Ze wisten niet hoe ze moesten navigeren. Begrepen niet dat stilstaan midden op een piste gevaarlijk en onhandig is. Konden hun koers niet uitzetten op de piste. Maar ze konden wel lekker remmen en bochten maken.
Iemand met 3 rijlessen laat je ook niet van Rotterdam CS naar Zuid rijden, in de spits. Dus waarom zou je wel iemand de berg afsturen die enkel de techniek beheerst?
Gewoon allebei lekker lessen in de Alpen. Daar leer je niet alleen van skiën, maar een goede skileraar brengt je ook ontzag voor de bergen bij en leert je en passant hoe je je op de piste moet gedragen.

Superskier op 09 okt 2022 14:41

Klinkt eerder alsof die “ervaren” groep gewoon bestaat uit eikels. Mijn vriendin is afgelopen jaar ook voor het eerst mee geweest tijdens de heerlijkste weken van het jaar, maar die nam ik natuurlijk niet meteen mee naar rood. Eerst doe je dan natuurlijk een paar blauwe pistes om een beetje gevoel te krijgen bij de sneeuw. Wel kon ze na een week gewoon technisch heel netjes rode pistes zelfs wanneer flink ijzig, af.

Om op basis van de jouw bekende ervaring de rollerbaan af te schrijven is natuurlijk kul. Het is niet dè oplossing, maar bereid je technisch wel gewoon heel goed voor.

Ik kwam afgelopen winter de rode wel af maar alleen onder begeleiding.
Nu 3x in zoetermeer geweest en die vind ik nog wel werken maar ik kom hem goed af.
Het gebied waar we heen gaan (kitzski), heb ik veel keus.
Ik heb onwijs veel zin in de lessen op de rollerbaan. Ik ken mn dochter goed genoeg om te weten dat ze met steeds een hapje extra (eerst skieen, dan indoor sneeuw, dan voor t echie met les) zich zekerder voelt.

Ze wordt alleen nu al gek van haar stuiterende moeder😅🙃

Ik wil zeker in de bergen ook weer lessen. En misschien nog vooraf met een zeer ervaren vriend een (doordweeks) dagje winterberg oid.

Inmiddels hebben we 3 van de 4 lessen gehad en mijn dochter vind het super leuk.

Ik ook wel maar baal een beetje dat ik nog met ploeg bezig ben waar ik op een indoorpiste al meer richting parallelbochten ga.
Voor de techniek is t zeker wel goed maar het is best krap met 3 volwassenen op 1 baantje.

Plaats een reactie