Werfenwang, Hochzeigen of Lofer of…?

Geïnspireerd door de herintroductie van de flop top 5 een vraag over de genoemde gebieden.

Op zoek naar klein gebied met variatie/uitdaging voor 2 ervaren volwassenen en met twee kids van 3 en 5. Volgend jaar (2024, jaja, ben er tijdig bij) moeten we in de voorjaarsvakantie. Boek graag op tijd ;-)

Of anders Les Getz, La Norma, St François longchamps. Wie heeft ervaringen?

Oostenrijk is wat dichterbij, maar waarschijnlijk heenreis toch met extra overnachting. Apres ski is niet noodzakelijk, alhoewel kids Johnny Dapp al heel leuk vinden…

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 15 okt 2022 09:18

De vraag is een beetje wat je met je 3-jarige wilt (of is die dan al 4?). Hele dagen skiles is vaak pas mogelijk vanaf 4, en als je kleine maar twee uurtjes ‘les’ heeft, kun je niet ver weg. De door jou genoemde gebieden ken ik niet, je zou misschien st Johan in Tirol kunnen overwegen, Daar hebben wij veel geskied toen onze oudste nog te jong was om zelf te gaan skien. We verbleven toen in Kirchdorf, in een hotel dat ook kinderopvang aanbood (Babymio).
Vanuit Kichrdorf rijd je in 20 minuten ook naar Steinplatte, het skigebied van Kitzbuhel-Kirchberg, of Skiwelt.
In het dorpje zelf is een beginnerspiste, grotere kinderen gingen naar st Johan.

*bericht bewerkt door Suuski op 12 okt 2022 12:59

Hochzeiger is erg geschikt voor kleine kinderen. Je kan elkaar bijna niet kwijt raken en komt altijd weer op centrale punten uit. Kinderen tot 10 jaar krijgen een gratis skipas bij een volwassenen skipas. Kinderland ligt aan/op de piste, dus makkelijk om naar toe te gaan en weer samen te komen om te eten etc.

Oké, wat meer info. Dank alvast voor reactie.
Idee is inderdaad de kids ‘s ochtends op les te zetten. Zo gaan we het in ieder geval dit jaar doen. In de middag dan tijd om of met hele gezin te skiën of anders te sleeen, sneeuwpoppen maken en dat soort zaken. Daarom ook maar klein gebied aangezien wij als ouders toch maar paar uurtjes hebben om te skiën.
Liever niet of nauwelijks met auto naar skigebied. Pendelend van verblijf naar piste en terug met auto etc is eigenlijk geen optie. Kinderopvang in hotel of iets dergelijks is niet nodig. Te duur en zoals gezegd, sochtends skiles en smiddags met elkaar op pad.

Ik ken de boven genoemde gebieden niet. Maar kijk ook eens naar Radstatt - Altemark. Daar ben ik afgelopen winter een paar keer geweest. Je hebt daar maar drie lange afdalingen, maar die liggen er aan het einde van de dag nog heel goed bij. Als ‘veelskiër’, heb ik me er wel vermaakt.
Denk dat het met kleine kinderen een ideaal gebied is, omdat het zo compact is.
Of het in de Krokus heel druk is, dat weet ik niet.

Peter Pos

Dank Peter, Radstatt ligt bij Flachau. Dat klinkt als massa (onderweg of op piste). Ik zal eens kijken!

Dank Peter, Radstatt ligt bij Flachau. Dat klinkt als massa (onderweg of op piste). Ik zal eens kijken!

Jochemgerrits op 12 okt 2022 15:06

Effe ski plan checken. Is juist een klein fijn rustig gebied omdat men door rijdt naar Flachau de massa. Hochzeiger was vroeger redelijk rustig. Nu wel drukker maar lift capaciteit is wel prima daar.
Vorig jaar was ik in St. François longchamp. Juist een rustig en overzichtelijk gebied met kleine kinderen. En geen moeilijke pistes en een leuke oversteek naar Valmorel.

May the ski force be with you !!

De Hornerdorfer in zuid-Duitsland is ook heel geschikt voor jonge gezinnen. Bijvoorbeeld Balderschwang: https://www.skigebiet-balderschwang.de/ Zo’n 40 km piste en 8 uur rijden vanuit midden Nederland. Verder vonden wij Aussois in Frankrijk superleuk met onze kinderen!

*bericht bewerkt door sterHEster op 12 okt 2022 15:46

Dank Peter, Radstatt ligt bij Flachau. Dat klinkt als massa (onderweg of op piste). Ik zal eens kijken!

Jochemgerrits op 12 okt 2022 15:06

Altenmarkt-Radstadt is, iig in het laagseizoen, compleet uitgestorven, terwijl het dan in Flachau nog steeds stervensdruk is. Wel lijkt Altenmarkt ook wel erg op families gericht, maar dat weet ik niet zeker. Dat zou voor extra drukte kunnen zorgen. Het is er wel echt leuk, fijne pistes en heel overzichtelijk.

Nadeel: dure ski Amade skipas

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zal eens wat beter kijken. Ook naar zuid-Duitsland!

Werfenweng heeft een leuk kinderland, skischolen geven daar leuk les ook voor kleintjes. Van de zomer was ik in Lofer boven op de Alm en ziet er, ook met het pisteplan er bij, goed uit.
Boven ski je op een soort plateau, mooie uitzichten. Vlgs mij zijn de kinderskiklasjes ook op de Lofer Alm.

null

Dienten Die Alte schule

Wij gingen met een 4, 6 en 8 jarige naar Lofer. De jongste had een ganse dag les en ging ook eten met de skischool. Was blijkbaar de norm (Sturm skischool). Achteraf gezien was dat niet optimaal, want na 3 dagen was het kind stikkapot en lag het in de lappenmand. Maar ganse dag les kan dus zeker in Lofer. Halve dagen ook, maar dan vooral voor de kinderen vanaf niveau 2 (vlot van blauwe piste). Ik denk dat de andere skischool wel halve dagen les aanbiedt voor de kleintjes. Dat moet je dus best even uitzoeken. Lofer is een klein en compact gebied waar je je als volwassene op zich wel kan vermaken. En doordat het zo compact is, kom je de klasjes vaak tegen. Druk sloeg bij ons wel wat tegen, zeker in de ochtend bij het dalstation wanneer iedereen naar boven moet. Vroeg vertrekken is de boodschap. In de nm zochten we meestal de wat rustigere delen op. Wij hadden een appartement aan de rand van het dorp, maar er is ook acco in het dorp waarbij je geen auto nodig hebt. Dus nu boeken voor 2024 is dan een goed idee. Wij boekten via de lokale VVV website.

Leuk, dank jullie wel. Ergens vind ik de hoogte van de betreffende gebieden (Werfenwang en Lofer) wat laag, maar ja, als je ook op geringere hoogte zoals in Winterberg kan skiën, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken?!

In Werfenweng ligt altijd wel sneeuw, ligt bij mij om de hoek aan de andere kant van de Hochkönig, Zit zelf in Dienten dat ligt in een soort van Schneeloch
Vlgs mij is er ook een snow show over Werfen. https://www.wintersport.nl/weblog/08/11/2020/snow-show-s3e5-…

*bericht bewerkt door Elly3 op 12 okt 2022 22:52

Dienten Die Alte schule

In de voorjaarsvakantie hoef je geen rekening te houden met de hoogte, tenzij je gegarandeerd een wit dorp wil. Skiën kan altijd prima in die periode.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die heb ik uiteraard al gekeken ;-) Maar thanks voor de tip. Moet vriendin ook nog ergens overtuigen. Zij houdt van carnaval😖

Dan moet je naar Westendorf gaan, daar is de apres ski net als Carnaval.
Voor kinderen is Rauris trouwens ook een leuk gebiedje. Daar ben ik zelf als beginner geweest.

Ik ken de boven genoemde gebieden niet. Maar kijk ook eens naar Radstatt - Altemark. Daar ben ik afgelopen winter een paar keer geweest. Je hebt daar maar drie lange afdalingen, maar die liggen er aan het einde van de dag nog heel goed bij. Als ‘veelskiër’, heb ik me er wel vermaakt.
Denk dat het met kleine kinderen een ideaal gebied is, omdat het zo compact is.
Of het in de Krokus heel druk is, dat weet ik niet.

peterpos op 12 okt 2022 14:10

Ik heb wel ervaring met Radstadt-Altenmarkt in de krokusvakantie. Wij vonden het daar bijzonder druk, vooral omdat we dezelfde redenering hadden als de bovenstaande reactie. We waren verbaasd over de grote drukte beneden aan beide gondels, wat resulteerde in aanzienlijke wachttijden en (te) goedgevulde pistes. Door de drukte vond ik het ook allesbehalve kindvriendelijk.

Grappig genoeg ligt er vlakbij een ander kleinschalig skigebied, waar het wél bijzonder rustig en kindvriendelijk was te noemen. De Fageralm boven Forstau kenmerkt zich met een prachtig plateau met hoofdzakelijk eenvoudige blauwe pistes, terwijl de rode pistes ook eerder aan de eenvoudige kant zijn. Ondanks de beperktere capaciteit van de liften hebben we daar nergens moeten wachten. De Reiteralm (onderdeel van de 4-Berge-Skischaukel in Schladming) bevindt zich op slechts drie kilometer, ook bereikbaar met een onderlinge skibus. Deze gebieden zijn eveneens inbegrepen in je Ski-Amade skipas.

null

*bericht bewerkt door Mathijs! op 13 okt 2022 12:53

Grappig genoeg ligt er vlakbij een ander kleinschalig skigebied, waar het wél bijzonder rustig en kindvriendelijk was te noemen. De Fageralm boven Forstau kenmerkt zich met een prachtig plateau met hoofdzakelijk eenvoudige blauwe pistes, terwijl de rode pistes ook eerder aan de eenvoudige kant zijn. Ondanks de beperktere capaciteit van de liften hebben we daar nergens moeten wachten. De Reiteralm (onderdeel van de 4-Berge-Skischaukel in Schladming) bevindt zich op slechts drie kilometer, ook bereikbaar met een onderlinge skibus. Deze gebieden zijn eveneens inbegrepen in je Ski-Amade skipas.

Mathijs! op 13 okt 2022 12:50

Leuk gebiedje die Fageralm, klopt inderdaad dat het er heerlijk rustig is en prachtige glooiende pistes heeft.
Maar eerlijk is eerlijk, dat er niet één stoeltjeslift te vinden is bovenin ben je wel vrij snel klaar mee hoor. Na een halve dag kwamen die sleepliften me wel mijn strot uit.

Ik deel overigens je mening qua Radstadt- Altenmarkt. Best druk nog in de vakanties, voelde ook redelijk klein aan vergeleken met vergelijkbare gebieden qua omvang.

Qua gezelligheid voor restaurants, veel faciliteiten en goede lessen voor kinderen, een beetje apres ski voor je vrouw, een wit dorp en winterwandelen/ sleeën zou Filzmoos een uitstekende keuze zijn. Enige nadeel dat hier ontbreekt aan je lijstje is een echt lange piste, de pistes bij Papageno zijn +/- 500m hoogteverschil.
Daarvoor zou Werfenweng een betere optie zijn, die piste vanaf boven is echt een mooie lange piste.
St Johann heeft ook mooie lange afdalingen en voelt een stuk groter aan qua pisteplan dan Radstadt bijvoorbeeld, heeft ook een goed kinderdeel (maar dorp niet sneeuwzeker).

Voor de dingen die de TS na het skiën wilt zou ik namelijk wel op zoek gaan naar een wit dorp en dan vallen potentieel een hoop opties al af.

*bericht bewerkt door Amelm op 13 okt 2022 13:31

Thanks weer voor de reacties. Blijft moeilijk iets te vinden wat en redelijk rustig is, kindvriendelijk en ergens ook nog wat uitdaging heeft voor onszelf. Allemaal concessies zo’n voorjaarsvakantie…2de kerstweek is ook niet echt optie. Redelijk aan de prijs en wellicht wat minder gunstig qua weer.

Nu ook ff kijken naar St Francois en Les Gets. Maar wilde eigenlijk dat jaar naar Oostenrijk.

Lofer is inderdaad een leuk gebeid voor kinderen.
Misschien ook een optie en nog dichterbij huis het Kleinwalsertal, op de Heuberg is het perfect om te leren skiën voor de kleintjes.
https://www.wintersport.nl/skigebieden/kleinwalsertal…

Mijn kinderen hebben leren skiën op de Buchensteinwand
https://www.wintersport.nl/skigebieden/pillersee

*bericht bewerkt door Witte-Tonnie op 13 okt 2022 16:05

Met onze drie kinderen gingen wij altijd naar Mauterndorf. Een hele leuke skischool onder de gondel, waar ze alledrie hebben leren skiën. Halve dagen les zijn prima, hele dag kan ook voor 4 jarige. Gebied heeft genoeg te bieden en je kunt ook nog naar Katschberg (ook leuk voor kinderen) en Fanningberg.

Ik ken de boven genoemde gebieden niet. Maar kijk ook eens naar Radstatt - Altemark. Daar ben ik afgelopen winter een paar keer geweest. Je hebt daar maar drie lange afdalingen, maar die liggen er aan het einde van de dag nog heel goed bij. Als ‘veelskiër’, heb ik me er wel vermaakt.
Denk dat het met kleine kinderen een ideaal gebied is, omdat het zo compact is.
Of het in de Krokus heel druk is, dat weet ik niet.

peterpos op 12 okt 2022 14:10

Ik heb wel ervaring met Radstadt-Altenmarkt in de krokusvakantie. Wij vonden het daar bijzonder druk, vooral omdat we dezelfde redenering hadden als de bovenstaande reactie. We waren verbaasd over de grote drukte beneden aan beide gondels, wat resulteerde in aanzienlijke wachttijden en (te) goedgevulde pistes. Door de drukte vond ik het ook allesbehalve kindvriendelijk.

Grappig genoeg ligt er vlakbij een ander kleinschalig skigebied, waar het wél bijzonder rustig en kindvriendelijk was te noemen. De Fageralm boven Forstau kenmerkt zich met een prachtig plateau met hoofdzakelijk eenvoudige blauwe pistes, terwijl de rode pistes ook eerder aan de eenvoudige kant zijn. Ondanks de beperktere capaciteit van de liften hebben we daar nergens moeten wachten. De Reiteralm (onderdeel van de 4-Berge-Skischaukel in Schladming) bevindt zich op slechts drie kilometer, ook bereikbaar met een onderlinge skibus. Deze gebieden zijn eveneens inbegrepen in je Ski-Amade skipas.

null

Mathijs! op 13 okt 2022 12:50 [ @Mathijs!](/profiel/mathijs!) dat is goed om te weten. Wij zaten er in januari. Vanuit Radstadt gingen we afwisselend naar Schladming of naar Flachauwinkl. En dus tussendoor ook in Radstadt zelf geskied. Dat beviel goed, omdat het zo rustig was. Ik weet nu dat ik het niemand hoef aan te raden in de vakanties. En buiten de vakanties ben je doorgaans zonder kinderen, dan zou ik naar een groter gebied gaan.

*bericht bewerkt door peterpos op 14 okt 2022 19:14

Peter Pos

Situatie klein beetje veranderd. Net besproken Vriendin gaat om het jaar carnaval vieren en in die jaren gaan we kijken naar 2de kerstweek. Andere jaren dus in voorjaarsvakantie. In januari dus graag Hoger gebied met zuidhellingen. Aussois…. En wat nog meer?!

Situatie klein beetje veranderd. Net besproken Vriendin gaat om het jaar carnaval vieren en in die jaren gaan we kijken naar 2de kerstweek. Andere jaren dus in voorjaarsvakantie. In januari dus graag Hoger gebied met zuidhellingen. Aussois…. En wat nog meer?!

Jochemgerrits op 15 okt 2022 09:15

Dan zou ik naar Frankrijk gaan. Staat hier op de site een artikel over dat er dan geen vakantie is in Frankrijk.

Peter Pos

Dit ski- jaar ja. 2024 vast niet meer.

We zijn dit voorjaar naar Lofer geweest met mijn zoontje van zes. Supergebied voor gezinnen. De liften zijn kindvriendelijk, gemoedelijke sfeer, … Lofer zelf is een gezellig dorpje.
Er waren vooral aan het dalstation lange wachtrijen. We zijn in de krokusvakantie geweest net op het moment dat onze Nederlandse vrienden weer Oostenrijk binnen mochten. Aan de andere liften viel de wachttijd wel mee.
Mijn zoontje heeft les gevolgd bij skischool Herbst waar je halve dagen les kan volgen. Ze hebben een eigen depot wat gratis te gebruiken is als je daar les volgt. De twee skischolen hebben elk een afgesloten stuk waar de kinderen hun eerste lessen kunnen volgen. Er waren veel Nederlandstalige monitoren aanwezig die soms verkleed waren. Mijn zoontje vond het in ieder geval super.
Zeker een aanrader.

Plaats een reactie