het leed dat voorjaarsvakantie en Stammgäste heet

Goedenavond lieve wintersportfans!

Even een korte intro: mijn man en ik zijn pas op latere leeftijd (mid-twintig) begonnen met skiën (helaas zijn onze ouders geen ski-fanaten en is het ons dus niet met de paplepel in gegoten). We hebben genoten van meerdere jaren skiën zonder kinderen en buiten de schoolvakanties op verschillende locaties in Zwitserland en Oostenrijk (Wengen, Villars sur ollon, Zell am See, Neukirchen en Berwang). Tot nu we naar schoolgaande kinderen hebben die ook graag willen leren skiën… We zitten vast aan de verrekte voorjaarsvakantie!

Daarbij komt dus kijken dat we dus niet van jongs af aan op een vaste plek in Oostenrijk komen en dus ook geen “Stammgäste” zijn waarbij je de verhuurders al jaren kent en ze ieder jaar de accommodatie voor je vooruit boeken.

Ik ben al begin dit jaar (februari 2022) meerdere accommodaties gaan mailen met de vraag of ze plek hebben voor de voorjaarsvakantie van 2023 (en dan nog het liefst aankomst op zondag), maar alles zat al vol met Stammgäste… We hebben nu dus maar weer een hotel geboekt, maar veel liever zitten we in een appartement/chalet.

We zitten niet vast aan een bepaald gebied, maar stel wel bepaalde eisen want stél dat we een accommodatie vinden en we Stammgäste mogen worden, zitten we de komende jaren dus vast aan dit gebied, dus het moet voor mijn gevoel nu ook meteen de goede keuze zijn omdat we anders dit riedeltje een volgende keer weer van voor af aan beginnen in de hoop Stammgäste te worden.

Hebben jullie misschien tips hoe ik dit aan kan pakken? Wellicht zijn er mensen die de schoolvakanties ein-de-lijk kunnen loslaten en een gouden tip hebben voor mij voor een leuke accommodatie waarvan ze weten dat er een plekje vrij gaat komen en waar ik onze kinderen mooie herinneringen kan meegeven én ze natuurlijk kan besmetten met het wintersportvirus ;)

Mijn “eisen” lijstje:

  • appartement/chalet met 2 slaapkamers (liever geen slaapbank) geschikt voor 2 volwassenen en 2 kinderen
  • in Oostenrijk
  • op loopafstand naar de skischool en skilift
  • allerliefst aankomst op zondag, maar geen must
  • skigebied minstens 80 km zodat we niet snel zijn uitgekeken de komende jaren en een dalabfahrt

Alvast bedankt voor het meedenken en ik hoor graag jullie ervaringen en tips!

Het zal inderdaad lastig worden om iets te vinden wat aan al je eisen voldoet en ook nog fatsoenlijk geprijsd is. Dan is vooral ’ op loopafstand van de skischool en skiliften’ bijna niet te vinden. Als je die eis laat vallen, is het nog wel te doen, zelfs met aankomst op zondag. Ik zag op de site van vrbo nog een aardig appartement ( aankomst op 26 februari) in Grossarl, maar dat ligt niet naast de lift. Grossarl is wel mijn tip voor een gezin met jonge kinderen. Wij zijn er zelf geweest, toen die van ons een jaar of 12 en 14 waren. Leuk gebied, prima dalafdaling, voldoende pistekilometers en als je wat meer wilt, kun je de berg over en met de bus verder het Gasteiner Tal in op dezelfde liftpas.

@Tisje welke datum en hoeveel personen, ik weet een klein app wat net is vrij gekomen van 25 febr

Dienten Die Alte schule

Bedankt voor jullie reacties!
@IR: ik betaal liever iets meer dan dat we met een skibus moeten. Prijs heb ik dan ook niet als een eis neergezet. Grossarl ga ik zeker bekijken!
@Elly3: we hebben voor voorjaarsvakantie 2023 nu iets geboekt bij een hotel (van zondag 26 feb - zondag 5 mrt), dus prima om dat te laten staan. Maar ik zou graag ergens op een wachtlijst willen komen dat bijv. voor de voorjaarsvakantie 2024 vrij gaat komen (stel één van jullie zit vanaf dan niet meer vast aan de voorjaarsvakantie en weet dat er dan een plek vrij gaat komen in die accommodatie). We zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen.

Het is nog best te doen, maar schrijf vooral de plaatselijke vvv aan. Dan kom je rechtstreeks in contact met de eigenaren. Vaak gaan eerst de vaste gasten voor, maar er zijn er ook bij die stoppen of lekker buiten de vakanties om kunnen, doordat men niet meer aan school vast zit. Dan zou je dat mooi kunnen innemen. Wij zitten ook aan de voorjaarsvakantie vast, maar zitten bijna ieder jaar in een ander gebied.

Dienten Die Alte schule

@peterpos

Elly3 op 25 okt 2022 23:32

Fijn dat je me aanraadt @Elly3. Ik heb idd geen ‘stamgasten’. Al zit er komende winter (2023) één gezin in één van de twee appartementen die er vorig jaar ook zat. Dat is dus een score van 25% ;-)

Als het mag, dan ga ik meteen reclame maken. Het is 700 meter lopen, maar de skibus stopt voor de deur. Terug kun je skiënd via een route en kom je op 50 meter van het huis aan de straat. @Roel is er twee keer geweest, volgens mij beviel Hochkönig hem goed.

Peter Pos

Zelf vind lijst juist leuk om telkens een nieuw gebied te ontdekken, dus geen tips om stamgast te worden, maar ik merk wel dat in het hoogseizoen appartementen alleen van zaterdag tot zaterdag te boeken zijn. Als je de eis van zondag tot zondag loslaat , maak je het jezelf een stuk makkelijker.
Een andere optie is om in de meivakantie naar Val Thorens te gaan, zit je niet vast aan de voorjaarsvakantie.

Zondag tot zondag zie je steeds meer, maar veel woningen (ook in Oostenrijk) worden meer en meer door (lokale) verhuurorganisaties beheerd. Boekingen lopen dan via daar of een (Nederlandse) partner. Kijk dus nog eens bij grotere platforms en reken er niet op zomaar Stammgäste te worden. Dat wordt gewoon minder ten faveure van professionalisering van de verhuur (en over het seizoen betere bezetting).

Bedankt voor de tips! Plaatselijke VVV ga ik zeker proberen. Ik las ook iets dat je beter juist na de zomer kunt kijken wat er beschikbaar is omdat dan de Stammgäste hebben laten weten of ze gaan of niet.
Afgelopen jaar zijn we van zaterdag - zaterdag tijdens de voorjaarsvakantie geweest en deden 14u over een stuk van 900km, dat viel vies tegen. Vandaar dat onze voorkeur zondag - zondag heeft.

Ook wij zijn geen Stammgäste en wij wisselen regelmatig van gebied. Ook wij zitten aan de schoolvakanties vast. Dat het lastig is een accomodatie te vinden zal ik niet ontkennen maar het lukt ons ieder jaar weer. En wij gaan altijd zondag tot zondag. Wij gebruiken vooral de bekende sites zoals Booking en Airbnb al jaren. Ik raad je aan om regelmatig te blijven zoeken. Ook als je al geboekt hebt. Bij booking kan je vaak gratis annuleren. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Daardoor komen locaties die nu bezet zijn regelmatig weer vrij. Door te blijven zoeken en om te boeken kan je op een betere locatie terecht komen. Wij gaan deze kerst voor het eerst naar San Bernardo en hebben uiteindelijk een appartement recht tegenover de lift gevonden. Het kostte wat moeite maar het loonde zeker.

Zondag tot zondag zou inderdaad mooi zijn. Ik begrijp eigenlijk niet waarom in een dorp niet de helft van de accomodaties za-za zijn en de andere helft zo-zo. Zou heel wat ellende van files besparen en dat zou ook het werk van het poetsen van de accomodaties over 2 dagen verspreiden. Ik denk dat mensen ook bereid zouden zijn om een kleine meerprijs voor zo-zo te betalen als de poetsploeg dan bv ook extra betaald wordt voor zondagwerk.
Als je ski-in/ski-out zoekt zou je ook naar Frankrijk kunnen kijken. Daar ga je dat veel makkelijker vinden dan in Oostenrijk.
De periode van de voorjaarsvakantie is natuurlijk het moeilijkste, niet alleen omdat het een hele drukke periode is, maar ook omdat het sneeuwzeker is en mensen lang op voorhand boeken. Voor kerst en nieuwjaar wachten veel mensen totdat ze zicht hebben op hoeveel sneeuw er gaat liggen, dus daar raak je makkelijker tussen.

Herkenbaar fenomeen waar ik ook jaren mee te dealen had. Nu mijn kinderen wat ouder zijn, zijn we iets flexibeler in periode en accomodatie. Maar voorheen was het ieder jaar weer een strijd om iets passends te vinden, zeker omdat wij meerdere appartementen zochten voor meerdere bevriende gezinnen.
Waar ik vrij succesvol mee was, is zoeken via Google Maps. Kies eerst een gebied dat voldoet en ga dan rondom de lift zoeken naar ferienwohnungen. Als je erop klikt zie je vaak een website van de verhuurder. Regelmatig zijn dit wat kleinere huizen met maar 2 of 3 appartementen die niet via reisorganisaties of bekende boekingssites worden aangeboden. Die hebben dan inderdaad vaste gasten die ieder jaar terugkomen (daarom hoeven ze niet te adverteren), maar die slaan ook wel eens een jaartje over, of komen in een andere week.
Maak één keer een nette email in het Duits met de vraag of ze een woning beschikbaar hebben, en stuur die naar alle verhuurders die je tegenkomt. Het is een beetje met hagel schieten, want meestal krijg je als antwoord dat ze “leider ausgebucht sein”, maar er hoeft er maar één te zijn die toevallig plek heeft. Als dat eenmaal gelukt is en het bevalt ook nog, heb je wat meer kans om door te kunnen boeken voor het volgende jaar. De echte stamgasten komen er al decennia lang, dus daar kom je moeilijk tussen…

Voor wat betreft zondag-zondag:

Ik begrijp eigenlijk niet waarom in een dorp niet de helft van de accomodaties za-za zijn en de andere helft zo-zo. Zou heel wat ellende van files besparen en dat zou ook het werk van het poetsen van de accomodaties over 2 dagen verspreiden.

Errant op 26 okt 2022 11:40

Dat zou mooi zijn, maar files zal de verhuurder niet interesseren. Hij kiest een vaste wisseldag, en zolang de meerderheid van zijn gasten kiest voor zaterdag-zaterdag zal hij dat niet veranderen. Persoonlijk vind ik za-za ook fijner en probeer ik slim om te gaan met het tijdstip van vertrek op zowel de heenweg als de terugweg.

*bericht bewerkt door Jay op 26 okt 2022 13:12

@Tisje hoor ik net dat @peterpos een annulering heeft voor die week, maar jullie hebben al, misschien iemand anders interesse ;)

Dienten Die Alte schule

@Tisje hoor ik net dat @peterpos een annulering heeft voor die week, maar jullie hebben al, misschien iemand anders interesse ;)

Elly3 op 28 okt 2022 18:52

Zo @Elly3 jij bent snel :-)

Peter Pos

Kan beamen wat @jay zegt. Gewoon gebied kiezen en 20 mails uitsturen, via vvv checken. Ik doe dat altijd in maart, vaak is dat het moment dat de stamgasten net hebben afgezegd. Het is een beetje omslachtig, maar vind wel dat je uiteindelijk goede deals vindt.

Plaats een reactie