Progressor F19 gebogen, nieuwe Racetiger, e-Magnum, S/MAX 10, Firebird?

Beste,
Bij het aanschaffen van de F19 Progressor heb ik hier ook veel goede raad gekregen, daarom ben ik er weer. Ze zijn blijkbaar beschadigd en gebogen achter 1 van de bindingen na een stevige val in 2019, de verkoper zag dit na het onderhoud toen hij ze terug in elkaar wou klikken. 1 van de binding staafjes is ook wat scheef. Ze gleden nog goed dus had ze niet eerder binnen gedaan. Jammer dat ik nog 50€ voor die gast zijn stok heb betaald die me 's morgens op een lege piste omver knalde. Heb ik er nog een hernia aan over ook…

Ik skie dus de laatste drie jaar op een halve twintip zonder het zelf te merken :) … Zegt waarschijnlijk meer over mijn techniek en skills dan wat anders. Ik heb hierop leren skiën voorbije 5-6 skiweken en dat lukt al aardig. Op alle snelheden en pistes maar toch liefst snel, on piste, soms wat carve oefeningen. De stijlste zwarte mijd ik meestal zoals de Harakiri.
Buiten een enkele keer de grip en skie kwijt op een heel ijzige, zwarte heb ik het eigenlijk niet zozeer gemerkt dat ze gebroken of gebogen zijn. Ben ook al wel eens onderuit gegaan bij een korte noodstop op een smalle piste. Ik mis wel wat sneeuwcontact en waarschijnlijk toch niet ideaal moesten ze een van de jaren toch eens breken.
Ik hou dat ze erg snel snel willen gaan als ik ze naar beneden kan laten wijzen. Je voelt de Radius 17m wel vind ik maar vond ze heel all round om te leren.

Vandaar de vraag, wat is een goede vervanger of zelfs een upgrade?
Heb al heel veel opgezocht maar ben door de bomen het bos weer wat kwijt. Liefst had ik ze opnieuw gekocht of de Blizzard RC TI maarja… de XDR versie zie ik niet zitten. Ik vond de tip rocker aangenaam in iets lossere sneeuw en het zware gedempte (2 lagen metaal?) ook wel goed.

Niveau 6, 7 hopelijk. 1m86 90 KG.
Heb nu deze shortlist maar ik ken het verschil tussen al de modellen niet op en top:
Salomon S/max 10
SMAX 12 heeft een vriend van me, is die te stijf en enkel carve gericht ?
Blizzard Firebird (RC TI vervanger ?) Welke versie dan ? de WRC ? Geen rocker?
Völkl Racetiger: best de RC ? SC wordt hier ook aangeraden maar die lijkt wel kort in lengtes.
Head Supershape E-Magnum:
verkoper raadde deze erg aan. Hij vondt die goed in alle omstandigheden, ook in trage carve bochten, stabiel, gedempt, gemakkelijk on edge, en hij vond het EMS systeem een hele upgrade op de I.Magnum.
Na zoekwerk lijkt mij de E-Rally toch de veel betere optie, of is dat niet ?
Een andere, zwaardere, vriend heeft een K2 Super Charger in Duyvenstijn gekocht. Vond ik wat duur.

Prijs is ook een issue, liefst niet naar de 600+ toe. De E-magnum was 600 in de winkel 21/22 print.
Denk wel dat dit segment altijd rond de 500-600 zal zitten, zelfs op webshops.

*bericht bewerkt door Koen_VH op 15 nov 2022 14:02

De Head ss e-Rally is een betere keus dan de relatief dwingende magnum mijns inziens.
Alternatief (wel een stapje omhoog, net iets boven de Head) vind je de Völkl Racetiger RC. https://www.goofkensport.be/nl/1434-volkl-racetiger-rc-model…
De Rossignol React 10Ti is ook best een aardige sportcarver. Van alle markten thuis maar nooit dwingend. https://www.xspo.de/rossignol-react-10-ti-konect-2022/23-set…

Laat ik de Elan Amphibio 16Ti ook toevoegen aan deze lijst. Prettig in de omgang, en kan behoorlijk wat performance leveren mits je dat vraagt. Wellicht komt deze het dichtste bij de RC Ti samen met de React 10. Her en der ook prettig geprijsd te vinden.

De Elan amphibio lijkt mij inderdaad ook een heel goede keuze binnen dit segment.

Of anders een Fischer rc one 72, die komt qua karakter volgens mij ook wel redelijk overeen met een f19. Echter, Gigi is er niet tevreden over, dus ik zou hem zeker wel even testen voordat je hem koopt. Het zou natuurlijk ook best een afwijking kunnen zijn in het testexemplaar van Gigi. Daarnaast zou je ook nog kunnen kijken naar de rc one 74, die komt volgens mij ook wel redelijk overeen qua karakter.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Thanks.
Als ik naar Racetiger kijk is RC dan de meest allround keuze ? Ik snap soms alle versies niet. Is SC de slalom korte bocht variant en de GS de grotere bochten? De Pro versies zijn dan met meer metaal voor betere technische carvers?

Als ik Firebird bekijk heeft het nut om naar de Ti versie te kijken of meteen naar HRC gaan bv?

Zijn al deze latten dermate stijver en moeilijker te skiën dan bv mijn F19 of zijn ze vooral meer on edge/carve gericht en minder rurtschen?

De Firebird HRC en Racetiger RC zijn middenradiusski’s. Een allround en middle of the road carver. Wellicht ook een stapje te hoog. De Supershapeserie doet qua performance niets onder voor de bovenstaande ski’s, maar hebben een nog wat lagere instap. Carven gaat boven slippen, maar met het gewicht dat je in de strijd kan gooien slippen de supershapes makkelijk. De Firebirds een stuk minder.

Nordica Spitfire Pro zou ook mooi in je lijst passen, maar zijn wat lastiger te verkrijgen.

Alle bovenstaande samenvattend is het handig om toch eens zelf eea te proberen. Dan kun je beter aanvoelen of je die stap omhoog qua ski wilt maken, of dat je beter af bent met ski’s als de Rossignol React 10 of Elan Amphibio 16, die qua sensaties wat meer bij de RC Ti in de buurt komen.
Handig om te vermelden is trouwens wel dat ik fan ben van de Supershape series, maar niet van de F19. Dus als je dat wel was, dan zou ik naar anderen luisteren.

Hey bedankt voor de moeite. Ik zal eens kijken of ik tijdens mijn week 3V in januari wat ski’s kan huren voor een deel vd week.
Ik zoek mss ook nog wel wat toegankelijkheid voor mijn niveau en vooral voor wisselende condities en om het carven te leren. Ten slotte skie ik nog veel slippend ook. De f19 was ook goed in losse sneeuw en na de middag gleed die door en over buckels, losse sneeuw, gesmolten crud. Maar hij is ook de enige ski die ken buiten een enkele piste op rc4 of the curv dtx, dusja…

De racetiger RC leek mij t meeste allround maar misschien te hoge technische vereisten. De verkoper raadt 175 aan want hij heeft geen 180 en vindt hij niet nodig. Ik had toch gehoord van wel met 1m86 90kg, niet?

Ervaring met blizzard thunderbird r15 wb? De 75mm en algemene toegankelijkheid, ook als carver spreekt me aan. Net lovende reviews gehoord van skiessentials.
Goofkens raadt ook de ss e-Speed aan over magnum (niet veeleisend) en rally (saai) maar de korte radius schrikt me daar wat af. r12.5, ik kom van 17.
Ross en elan zal l k eens opzoeken.

*bericht bewerkt door Koen_VH op 16 nov 2022 00:00

De racetiger rc heb ik meerdere keren op geskied. Ik ben 1.90.
Op 1.80 echt een fijne allround ski. Ik vond hem erg voorspelbaar en lineair. Het instapniveau niet echt hoog (is natuurlijk relatief hè).
Geen superslushy voorjaarsomstandigheden meegemaakt. Gewoon goede pistes met na de lunch best veel buckels.

Je kunt hem eens proberen, veel verhuurshops hebben hem wel. Ik vermoed dat deze niet snel te hoog gegrepen is voor een redelijke skiër.

Totales Vollidiot

De Head ss e-Rally is een betere keus dan de relatief dwingende magnum mijns inziens.
Alternatief (wel een stapje omhoog, net iets boven de Head) vind je de Völkl Racetiger RC. https://www.goofkensport.be/nl/1434-volkl-racetiger-rc-model…
De Rossignol React 10Ti is ook best een aardige sportcarver. Van alle markten thuis maar nooit dwingend. https://www.xspo.de/rossignol-react-10-ti-konect-2022/23-set…

Bennie op 15 nov 2022 17:27

Ik heb de Völkl racetiger RC ook op het oog en de prijs bij deze aanbieder is niet verkeerd.
Echter kan ik over dit model weinig reviews vinden en dit model wordt ook bijna niet bij andere aanbieders aangeboden.
Heeft iemand ervaring met Goofkensport?

Enige dat ik weet is dat hij uit outlet lijkt te verkopen en veel op 2ehands spamt, enthousiasteling die webshop is begonnen denk ik.
Hij zegt dat ik kan kopen en als het niet bevalt na een week skiën kan ruilen tegen de prijs van een week huren. Wat dat ook mag zijn. Kan ik al evengoed eerst huren en dan kopen haha.

Prima zaak hoor, Goofken. Meerdere tevreden klanten hier op het forum, vandaar dat ik die tip.

Weet iemand waar de 17 op het einde van de tail op de RC op doelt ? Bij 21/22 staat daar 13 geloof ik. Radius ? Versie ?
Is een 175cm ok omdat er weinig rocker in zit voor 1m86 90kg? Of zoek ik verder naar een 1m80.

React 10 Ti heb ik ook gevonden in 182cm. Die is van dezelfde prijs categorie. Misschien wel de beste niveau van lat om te leren carven voor mij.
Goofkens raadde ook nog Deacon 80 177cm aan als ik de 74 og 76 Deacons te veel metaal en stijf zou vinden voor meer ‘allmountain’ properties. Maar dat zijn ook echte carvers dacht ik.

sport robl in oostenrijk heeft de volkl racetiger RC voor 299.–

Volgens mij is de ski al jaren ongewijzigd op de “demper” voorin na (en die lijkt me een beetje een gimmick)

Ze verzenden naar nederland.
Zijn met veel ski’s echt goedkoop en hebben veel op voorraad.

Totales Vollidiot

@Koen_VH Je doet er waarschijnlijk beter aan de ski’s in rond de 175 te kopen.
Deacon 80 is wel een straffere jongen dan de Racetiger RC

Weet iemand waar de 17 op het einde van de tail op de RC op doelt ? Bij 21/22 staat daar 13 geloof ik. Radius ? Versie ?
Is een 175cm ok omdat er weinig rocker in zit voor 1m86 90kg? Of zoek ik verder naar een 1m80.

React 10 Ti heb ik ook gevonden in 182cm. Die is van dezelfde prijs categorie. Misschien wel de beste niveau van lat om te leren carven voor mij.
Goofkens raadde ook nog Deacon 80 177cm aan als ik de 74 og 76 Deacons te veel metaal en stijf zou vinden voor meer ‘allmountain’ properties. Maar dat zijn ook echte carvers dacht ik.

Koen_VH op 16 nov 2022 12:01

Dat getal is de radius (bij benadering). De 21/22 RC is vermoed ik dan een 18 i.p.v. 13 (althans, die hier in de garage toch wel). Radius van ca. 13 zit op de SL bijvoorbeeld. Die zijn ook geel i.p.v. rood.

De deacon serie is een ander soort ski. Ben zelf niet bekend met de details. Over de Deacon serie is wel veel (goede) content te vinden op YouTube.
Het enige zinnige over de GS is meen ik een oudere review van Gigi en hier op de site de resultaten van de ski test. De laatste jaren is er echter weinig aan veranderd (niet zeker over 22/23 model) behalve afmeting, kleur en het gewichtje voorop.
Aan de hand van je verhaal zou ik denken dat je bij de GS (of soortgelijk) goed zit. De Deacon is all-mountain en kan zeker carven! Kan me niet voorstellen dat je daar een miskoop aan doet maar het is me ook niet duidelijk op basis van welke criteria je daarvoor zou willen kiezen.

Ik zou zeer zeker NIET de GS nemen. Die is toch wel wat moeilijker te skien dan de RC.

De Deacon serie heeft toch behoorlijk wat rocker?
Dat moet je wel l;iggen. Echt even testen.

Als je besluit voor de RC te gaan zou ik deze in 175 nemen. Ik ben dus 4 cm langer dan jou en heb hem in 180 geskied.
Dan zit je ongeveer op dezelfde verhouding.

Totales Vollidiot

Dat getal is de radius (bij benadering). De 21/22 RC is vermoed ik dan een 18 i.p.v. 13 (althans, die hier in de garage toch wel). Radius van ca. 13 zit op de SL bijvoorbeeld. Die zijn ook geel i.p.v. rood.

De deacon serie is een ander soort ski. Ben zelf niet bekend met de details. Over de Deacon serie is wel veel (goede) content te vinden op YouTube.
Het enige zinnige over de GS is meen ik een oudere review van Gigi en hier op de site de resultaten van de ski test. De laatste jaren is er echter weinig aan veranderd (niet zeker over 22/23 model) behalve afmeting, kleur en het gewichtje voorop.
Aan de hand van je verhaal zou ik denken dat je bij de GS (of soortgelijk) goed zit. De Deacon is all-mountain en kan zeker carven! Kan me niet voorstellen dat je daar een miskoop aan doet maar het is me ook niet duidelijk op basis van welke criteria je daarvoor zou willen kiezen.

DomiG op 16 nov 2022 13:41

Ik zou zeer zeker NIET de GS nemen. Die is toch wel wat moeilijker te skien dan de RC.

De Deacon serie heeft toch behoorlijk wat rocker?
Dat moet je wel l;iggen. Echt even testen.

Als je besluit voor de RC te gaan zou ik deze in 175 nemen. Ik ben dus 4 cm langer dan jou en heb hem in 180 geskied.
Dan zit je ongeveer op dezelfde verhouding.

Kdtl op 16 nov 2022 14:28

OEPS!!! kan het niet meer aanpassen. Maar inderdaad, ik heb het over de RC. Check dus de review van Gigi daarover en aan de hand van je verhaal zit je daarmee in de goede categorie. De GS is echt andere koek en wordt ook in de meeste reviews ook op een hoger niveau ingeschaald.

*bericht bewerkt door DomiG op 16 nov 2022 14:57

Inderdaad, zo zie ik het ook.
Volgens de specs die ik vind is de RC in 175 r:16,6, mss vandaar de 17 op de print.
Vandaar dat ik bij goofkens ook een foto met 13 zie, dat zal dan een 165 met R13 zijn en de andere foto (Red) is dan een 175 met R 17

LENGTH RADIUS SIDECUT WEIGHT WITHOUT BINDING WITH BINDING
165 13.00 127_70_103 1930 g 2713 g
170 15.60 119_71_100 1960 g 2985 g
175 16.60 119_71_100 1990 g 3004 g
180 17.70 119_71_100 2100 g 3114 g

null

*bericht bewerkt door Koen_VH op 16 nov 2022 15:47

heh, if all else fails, blijkbaar nog een laatste setje F19 20-21 tegengekomen: https://www.skitreff.de/fischer-progressor-f19-ti-ski-2020-2…

*bericht bewerkt door Koen_VH op 16 nov 2022 16:25

Ik heb toch een beetje schrik van de agressie en stempel (ver)-gevorderde dat de racetiger RC krijgt. We skiën wel graag goed door en lang, vaak ook wel snel maar ook in groep. Is dit te veeleidend voor een intermediate? Of gaat dit juist mijn skitechniek forceren om te verbeteren. Ski wel met 2 gebrevetteerde vrienden maar nog nooit lessen gepakt en ik wil ze in hun week vakantie ook ni forceren om me les te geven.

Wat als het sneeuwt of er zijn wisselende condities of buckels in de namiddag? Is zo’n ski dan heel moeilijk zonder heel goede techniek en veel kracht? Maw is zon sportcarver als de RC enkel leuk op ijsharde compacte pistes? Ga ik me dat dan beklagen voor de ene skiweek per jaar.
Ski ook nog vaak geslipt of gewoon parallel met uitgesmeerde bochten in groep. Ook met beginners. Twijfel argg!

Ik verbeter nog elke keer, echter nog maar 6 skiweken sinds 2016. Mss is dit wel te hoog gegrepen. Zou em graag testen en de rossi of elan ook maar zo’n categorie ski heb ik nog niet gevonden bij online skirentals in Les Menuires.
Heb er nog maar 2 kunnen vragen en die hebben skis uit dit lijstje niet.

Toch aant twijfelen om meer richting de s/max 10 of de rossi of elan amph 16 ti te kijken, de SS e-speed. Maar die kan ik ook niet testen. Mss e-rally of zelfs de RC One 86 voor nog breder en all round?

Koen, ik denk dat de Racetiger RC prima gaat. Ik vond deze juist niet echt agressief, Ik kon er ook mee slippen.
Vergeleken met de RC One 86 zou ik zo ongeveer 99 van de 100 keer de Volkl pakken en de Fischer laten staan.

Die ene keer is dan omdat het iets te laat is geworden in de apres ski en ik niet goed aan het opletten zou zijn…
:-)

Serieus; racetiger RC skiet echt gemakkelijker dan die lompe RC One 86.

Waarom ga je niet een tijdje huren? Lekker wat verschillende skies (tip; X9WB…Curv GT…etc etc) proberen?
Als je in Oostenrijk huurt kun je vaak een afspraak maken dat je iedere dag een andere ski meekrijgt.
Gewoon lekker proberen.

Totales Vollidiot

Ja, liefst zou ik dat willen doen ook. Huren voor een paar dagen en verschillende van deze ski’s. Ik vind niet zoveel van op deze shortlist. Vooral zijn er van die premium pakketen met een redster S7 of een salomon Force 9 maar niet veel keus.
Zolang mijn F19 Progressors niet volledig doorbuigen of breken zal het skiën dit jaar nog wel lukken denk ik.
En anders via Goofkens en dan ruilen voor iets toegankelijkers in zijn shop als het tegenslaagt.

Ik ben rentals aan het afgaan in Les Menuires als ze al atwoorden, we gaan in januari naar 3V (eerste keer FR en niet AUT skien !) De keuze is blijkbaar mager voor sportcarvers. Ik heb over een paar weken nog kans om terug te bellen, dan weten ze wat voor skie’s ze hebben volgend seizoen. Misschien moet ik wat grotere zaken in Val Thorens zoeken.

*bericht bewerkt door Koen_VH op 18 nov 2022 14:35

Misschien heb je iets aan deze review?

En de Fischer Superior Ti zou ook iets kunnen zijn.

Thank God summer is over!

Hoewel oppervlakkig vat die eerste review mijn ervaring op de rc goed samen.
Aanvullend punt van aandacht zou ik noemen dat een houding echt te ver naar achteren wel vrij snel wordt afgestraft. Kun je de ski niet verwijten natuurlijk.

Verder denk ik dat al je punten geen reden tot zorg zijn. Na 6 weken ben je (ver)gevorderd. Ik snap je twijfel, had bij zo een uitspraken zelf ook eerst het idee dat het dan iets voor de diehards is…

Heeft er iemand hier, buiten Gigi (de review heb ik gelezen), ook al geskied op de React 8 Ti en die vergeleken met de React 10 Ti?

Ik denk dat de meeste raadgevers hier zelf in het duurdere (hogere segment) skiën. Als je toch anders wilt insteken kan dat ook en dat is denk ik niet verkeerd. Pak je een modelletje van een paar jaar oud ben je ook nog eens (veel) goedkoper uit. https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/424884/nationale-s…

Serieus bedankt aan alle raadgevers.
Na veel getwijfel heb ik vandaag bij Goofken de Völkl Deacon 80 in 177cm aangeschaft. Voor 450 met montage plus korting op een skistok.

Misschien net een trapje lager dan de Racetiger RC en naar t schijnt heel licht, goed te slippen ook, hoopjes skiën, wat meer losse sneeuw maar toch ook piste en carver gericht. Reden is toch omdat ik 90% van de dag in groep ski, ook met beginners, misschien binnekort met vrouw en kind. Die ijzige ribbeltjes pistes kan ik toch ook maar een stukje van elke dag vinden.

5mm breder dan mijn vorige en zelfde lengte. Maar stuk lichter onder de voet gok ik. Voelden veel lichter dan bv de e-Magnum en e-rally die ik daar heb vast gehad. We zullen het pas weten in januari :) Maar ik kan altijd nog wisselen naar de Racetiger RC bij hem, zelfs na 1 week skiën. Kijk er enorm naar uit! Foto’s zal ik in het nieuwe gear topic zetten. Bedankt iedereen!

Plaats een reactie