Gaan nieuwe ski's mij wat brengen?

Ik heb in 2015 via marktplaats mijn huidige ski’s gekocht. Het betreft de Fischer Progressor 700 PR (2014/15) 160 cm. Ik ben 47 jaar en ski al >10 jaar, echter meestal een dag of 3 per jaar. Ik zou mezelf zeker geen goede skiër noemen, maar ik kom van elke piste. Ik merkte vorige week wel dat ik moeite heb om voldoende grip te krijgen op ijzige pistes en voel me niet comfortabel als het wat harder gaat (ski stuitert dan veel) en als er veel hobbels zijn. Ik ga ervan uit dat dit puur met mijn gebrek aan techniek te maken heeft, maar ben ook wel benieuwd in hoeverre mijn ski’s hier een negatieve impact op hebben. Mijn vraag is dan ook of nieuwe ski’s mij iets gaan brengen. Ben benieuwd naar jullie mening. Alvast dank.

*bericht bewerkt door RichardBr op 11 jan 2023 11:53

Iedereen zal zeggen dat je les moet nemen i.p.v. andere ski’s, maar ik ben van mening dat je meer km moet maken (op welke ski dan ook) om “jou verder te brengen”.

De Progressor 700 of F17 heeft alleen een woodcore (geen carbon of titanal versteviging) waardoor de ski erg flexibel is. Eigenlijk een ski voor beginners of licht gevorderden die te zacht is voor jouw snelheid en/of gewicht (?) en dus te snel buigt. Dat maakt dat je weinig grip hebt en minder vertrouwen op snelheid of steilere pistes. Dus ja, je hebt zeker een andere ski nodig. Ik weet niet wat je lengte is, maar 160cm is vermoedelijk ook te kort.

*bericht bewerkt door Hupla op 11 jan 2023 12:52

De Progressor 700 of F17 heeft alleen een woodcore (geen carbon of titanal versteviging) waardoor de ski erg flexibel is. Eigenlijk een ski voor beginners of licht gevorderden die te zacht is voor jouw snelheid en/of gewicht (?) en dus te snel buigt. Dat maakt dat je weinig grip hebt en minder vertrouwen op snelheid of steilere pistes. Dus ja, je hebt zeker een andere ski nodig. Ik weet niet wat je lengte is, maar 160cm is vermoedelijk ook te kort.

Hupla op 11 jan 2023 12:51

Dank voor je reactie. Ik ben 1.76 en ca. 73kg.

Iedereen zal zeggen dat je les moet nemen i.p.v. andere ski’s, of dat je meer km moet maken (op welke ski dan ook) om “jou verder te brengen” en ik ben er van overtuigd dat dit klopt.

Maar ik zeg dat je ook wel eens ski’s kan gaan testen en kijken wat je bevalt of waarvan je denkt dat ze je verder zullen brengen.
Zo heb ik het in ieder geval gedaan en ik ben tevreden van het resultaat.

Bla, bla, bla.

De Progressor 700 of F17 heeft alleen een woodcore (geen carbon of titanal versteviging) waardoor de ski erg flexibel is. Eigenlijk een ski voor beginners of licht gevorderden die te zacht is voor jouw snelheid en/of gewicht (?) en dus te snel buigt. Dat maakt dat je weinig grip hebt en minder vertrouwen op snelheid of steilere pistes. Dus ja, je hebt zeker een andere ski nodig. Ik weet niet wat je lengte is, maar 160cm is vermoedelijk ook te kort.

Hupla op 11 jan 2023 12:51

Dank voor je reactie. Ik ben 1.76 en ca. 73kg.

RichardBr op 11 jan 2023 12:56

Heb zelf een tweedehands 700 geskied in die tijd (miskoop) en daar was niet veel mee aan te vangen als je een beetje kan skiën.
Je kan voor een F18 (carbon) gaan in lengte 168 of een vergelijkbare ski als je bij Fischer blijft. Eventueel een F19 (titanal), maar die Progressors zijn bijna niet meer te vinden. In de meer recente RC One reeks heb je vergelijkbare ski’s bij Fischer.
Enkele ski’s testen is inderdaad het beste. Zou dan beginnen bij allround piste-ski’s met Ca of Ti voor wat meer stijfheid en op -10 lichaamslengte.

Ik ben zelf een aantal jaren geleden van jouw ski over gestapt naar een meer gevorderde ski. Ik vond het verschil enorm.
De progressor 700 (beginner) ski boog veel verder door in een bocht waarin ik goede druk zette. Toen ik nog niet beter wist was dit gewoon zo. Maar toen ik op mijn huidige ski aan de slag ging merkte ik vanaf de eerste bocht een duidelijk positief verschil en dit heeft me veel gebracht als recreatieve maar sportieve skiër. Ik kan je geen advies geven over welke nieuwe ski bij je past, maar uit persoonlijke ervaring kan ik je wel adviseren om wat nieuws uit te proberen en te gaan testen. Helemaal als ik je lengte en gewicht hoor. Als voorbeeld: mijn 700 zijn naar een (lichtgewicht) tiener gegaan die er nu al jaren heerlijk op skiet.

*bericht bewerkt door SandraSki op 11 jan 2023 13:52

sneeuw witje en de 7 bergen

Dank allen voor jullie reacties.

Je zou er eens een uit dit lijstje kunnen proberen: https://www.wintersport.nl/weblog/06/01/2023/skitest-wat-zij…

Omschrijvingen maken goed duidelijk wat je kunt verwachten, ik verwacht een behoorlijk verschil

Rondje Zoetermeer mss een optie om bij Duikvesteijn wat te testen? Dan weet je in een middag echt veel meer.

Edwin van Riel

De Fischer Progressor 700 PR is in 2014 tijdens de ANWB skitest wel gekozen tot de op één na beste all round ski lees ik.

cfr laatste zin: het doelpubliek van de ANWB test in de Allround categorie was toen blijkbaar wel “beginners en rustige skiërs”.

In die zin denk ik dat stijvere latten (in de juiste lengte) zeker op meer ijzige pistes meerwaarde voor jou zullen hebben.
In Zoetermeer/Landgraaf denk ik niet dat je de probleemsituaties waar je in de startpost naar verwijst goed zal kunnen reproduceren, maar je kan zeker een gevoel krijgen over hoe wat stijvere latten in het algemeen aanvoelen.

Het lijstje van ‘Makkelijk-en-niet-duur’ skis vanop wintersport.nl lijkt me perfect aan te sluiten bij jouw noden.

Glide on!

cfr laatste zin: het doelpubliek van de ANWB test in de Allround categorie was toen blijkbaar wel “beginners en rustige skiërs”.

In die zin denk ik dat stijvere latten (in de juiste lengte) zeker op meer ijzige pistes meerwaarde voor jou zullen hebben.
In Zoetermeer/Landgraaf denk ik niet dat je de probleemsituaties waar je in de startpost naar verwijst goed zal kunnen reproduceren, maar je kan zeker een gevoel krijgen over hoe wat stijvere latten in het algemeen aanvoelen.

Het lijstje van ‘Makkelijk-en-niet-duur’ skis vanop wintersport.nl lijkt me perfect aan te sluiten bij jouw noden.

Vivace op 12 jan 2023 09:08

Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang dat een ski uit het lijstje ‘makkelijk en niet duur’ van wintersport.nl niet veel verschil gaat maken. Dit zijn naar mijn mening ook allemaal beginner ski’s die op hogere snelheid zullen gaan beginnen met klapperen. Een ski met een stevigere,stabielere core zal je meer grip en vertrouwen geven wanneer je 'm op een kant zet.

“Ik merkte vorige week wel dat ik moeite heb om voldoende grip te krijgen op ijzige pistes”

Ik mis het in je post, maar, heb je weleens je ski’s laten slijpen ?

Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang dat een ski uit het lijstje ‘makkelijk en niet duur’ van wintersport.nl niet veel verschil gaat maken. Dit zijn naar mijn mening ook allemaal beginner ski’s die op hogere snelheid zullen gaan beginnen met klapperen. Een ski met een stevigere,stabielere core zal je meer grip en vertrouwen geven wanneer je 'm op een kant zet.

RikSchoenmaeckers op 12 jan 2023 10:09

Dat is een misverstand. Ski’s gaan klapperen als je te weinig voordruk hebt (en dat is een kwestie van skitechniek). Een stijvere ski zal een gebrek aan skitechniek niet gaan oplossen, eerder omgekeerd

3 dagen per jaar skiën is veel te weinig.
Onvoldoende grip op ijzige pistes.
Je bedoeld waarschijnlijk harde pistes.
Wijst op onvoldoende technische vaardigheid.
Ik moet het zeggen.
Elk jaar na de eerste dag les nemen.
Nieuwe ski’s ( met houten kern) is altijd leuk.
Vraag aan je leraar welke ski’s hij het beste bij je vind passen en welke lengte. Is vanaf hier moeilijk te beoordelen.
Al denk ik wel wat ongeveer je niveau is.
Koop ski’s dan in een Duitse webshop ( meestal goedkoper dan ergens anders) van het jaar ervoor.
Niks mis mee.
Vooral niet in de wilde weg wat aanschaffen.
En vooral niet afgaan op commercieel gestuurde ski tests.
Je nieuwe ski’s eerst testen is natuurlijk het beste.
En o ja vergeet je ski’s niet regelmatig te laten slijpen en waxen.
Helpt ook vaak al 50 procent met grip.
Succes

De Fischer Progressor 700 PR is in 2014 tijdens de ANWB skitest wel gekozen tot de op één na beste all round ski lees ik.

yoguido op 11 jan 2023 20:41

Klopt en toen heb ik die aangeschaft, maar veel te lichte ski. Alle opmerkingen mbt techniek kloppen natuurlijk maar een te zachte ski houdt niet bij te veel druk bij snelheid, gewicht skiër, … . Dat gaat verdere vorderingen in je techniek tegenwerken.

Ski’s zijn van middelbare leeftijd en zo te zien niet echt geschikt voor jou. Te klein en niet stevig genoeg.
Die handicap overbruggen met betere techniek is een werk van heel lange adem. Ondertussen heb je minder plezier van je vakantie.
Ik zou je huidige skis op marktplaats zetten. Een kleinere en lichtere persoon kan er nog plezier aan hebben.
Je zou op je vakantiebestemming skis kunnen huren met de afspraak dat je het huurbedrag terugkrijgt als je de skis koopt.

Qua grip maakt het echt wel uit welke latten je onder je voeten hebt. En ja, les nemen scheelt en een betere techniek ook, maar ik denk dat nietmand van de mensen die hier roept “het ligt aan je techniek” zelf nog op beginnersski’s staat.
Sterker nog, ik denk dat de meeste fanatiekelingen meerdere paren ski’s hebben, voor verschillende omstandigheden. Nu snap ik dat dat niet loont als je maar 3 dagen per jaar gaat.

ik heb zelf best een aardige techniek, na heel wat lessen op de rollerbaan, maar ik ben een angsthaas, dus zeker op steilere pistes wil ik een ski die ik makkelijk op de kant kan zetten. Ik ben ook niet de lichtste, dus een damesski voor lichte dames doet niet goed wat ik wil. Ik huur ski’s en wissel gedurende de week ook nog wel eens, afhankelijk van omstandigheden. En een stijvere ski is misschien wat minder vergevingsgezind, maar uiteindelijk geeft een ski die beter aansluit bij je niveau, en je gewicht je veel meer plezier en ook de ruimte om door te groeien. Ik zou dus tijd investeren om e.e.a te gaan uitproberen bij een testevent.

Wat hooikaas zegt:

  • meters maken (ervaring)
  • les nemen (techniek)
  • en dan pas materiaal. (inclusief onderhoud = slijpen en waxen). Indien je een nieuwe ski wilt, vraag dan aan een pro (ski leraar) die jou heeft zien skieen wat hij adviseert, en test test test ski’s voor je koopt.

Voel je hier niet slecht door… je stelt de vraag op een forum voor en door wintersporters dus die zijn natuurlijk redelijk gefocust op hun hobby. Maar 3 dagen per jaar (10 jaar skieen voor jou is wat sommige fanatieke posters hier skieen op een seizoen), is niet genoeg om sprongen te maken in je ski niveau.

De eerste dag ben je al bezig met terug dat winter/sneeuw/ski gevoel te krijgen, dus dan blijven er maar 2 dagen over om te verbeteren/genieten. Waarschijnlijk gaat een andere ski wel wat helpen, maar het is geen magisch middel dat ineens van jou een betere skieer gaat maken die geen problemen meer heeft met harde of kapot geskiede pistes, daarvoor zijn meters maken en les nodig.

Veel succes!

“Ik merkte vorige week wel dat ik moeite heb om voldoende grip te krijgen op ijzige pistes”

Ik mis het in je post, maar, heb je weleens je ski’s laten slijpen ?

Rene4000 op 12 jan 2023 10:21

Ja, vlak voor mijn vakantie laten slijpen en waxen.

Los van alle goede aanbevelingen, het korte antwoord op jouw vraag is luidkeels JA!

Nieuwe ski’s brengen vreugde en moraal, nu nog even de juiste vinden dat dan wel. Maar nieuwe ski’s is per definitie een goed idee, mooier is er niet. In dat rijtje van makkelijke en niet te dure ski’s zou ik persoonlijk direct de K2’s bestellen, heerlijke ski. (maar dit is geen bindend advies).

ua grip maakt het echt wel uit welke latten je onder je voeten hebt. § Suuski op 12 jan 2023 11:57

Voor grip is volgens mij vooral de torsiestijfheid van belang en niet de buiglijn van de ski. En ski moet juist buigen, mits hij torsiestijf is en de kanten niet van de sneeuw geraken. Hoe meer buiging hoe lekkerder wat mij betreft :-) Maar het kan dat ik jullie verkeerd begrepen heb?

NB: ik zou trouwens ook nieuwe ski’s kopen. Niets is leuker!

*bericht bewerkt door yoguido op 12 jan 2023 14:07

Wat hooikaas zegt:

  • meters maken (ervaring)
  • les nemen (techniek)
  • en dan pas materiaal. (inclusief onderhoud = slijpen en waxen). Indien je een nieuwe ski wilt, vraag dan aan een pro (ski leraar) die jou heeft zien skieen wat hij adviseert, en test test test ski’s voor je koopt.

Voel je hier niet slecht door… je stelt de vraag op een forum voor en door wintersporters dus die zijn natuurlijk redelijk gefocust op hun hobby. Maar 3 dagen per jaar (10 jaar skieen voor jou is wat sommige fanatieke posters hier skieen op een seizoen), is niet genoeg om sprongen te maken in je ski niveau.

De eerste dag ben je al bezig met terug dat winter/sneeuw/ski gevoel te krijgen, dus dan blijven er maar 2 dagen over om te verbeteren/genieten. Waarschijnlijk gaat een andere ski wel wat helpen, maar het is geen magisch middel dat ineens van jou een betere skieer gaat maken die geen problemen meer heeft met harde of kapot geskiede pistes, daarvoor zijn meters maken en les nodig.

Veel succes!

Asterino op 12 jan 2023 12:16

In 3 dagen kan je moeilijk heel veel meters maken of veel les nemen.
Blijft over het materiaal.
Ik denk niet dat je van ander materiaal veel moet verwachten als je goed en bij jou passend materiaal vervangt door iets nieuwers.
Maar hier gaat het over iemand die skiet op skis die niet bij hem lijken te passen.
Het zou wel eens kunnen zijn dat het idd de skis zijn die de boel in de war sturen en dat nieuw materiaal voor een flinke stap in de goede richting zorgt. En voor meer plezier.

@yoguido correct, torsiestijfheid levert de winst op vwb grip

Edwin van Riel

Plaats een reactie