Pocket of systeemcamera of beide

Vraag aan de fotokenners (@Rogier en andere fotograven). Ik heb nu een oude Sony spiegelreflex en een Sony pocketcamera. Nu gebruik ik op skivakantie de pocketcamera altijd omdat ik deze in mijn jaszak kan bewaren en snel een foto kan maken en mijn spiegelreflex om een paar foto naast de pistes te maken … maar die gaat dus niet mee tijdens het skiën.

Mijn huis-tuin-en-keuken spiegelreflex (moet thuis even kijken welk type) wil ik in de toekomst gaan vervangen door een systeemcamera van Sony. Maar nu komt het … mijn pocketcamera heeft af en toe kuren en moet voor de krokusvakantie, want dan gaan we op skivakantie, vervangen worden. Nu las ik op dit forum (zie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/469285) dat de Sony RX100 een prachtige kwalitatief goede en kleine camera is. Kortom die staat op mijn verlanglijstje om de komende weken aan te schaffen.

Maar nu komt de vraag: als ik in de toekomst mijn spiegelreflex wil gaan vervangen door een systeemcamera van Sony, is het dan wel verstandig om nu een pocket-camera en later een systeemcamera aan te schaffen? Of kan ik beter 1 goede systeemcamera aanschaffen die ik voor alles kan gaan gebruiken?

De reden van een pocket-camera is het formaat en de prijs. Een systeemcamera is groter, maar past volgens mij wel in een jaszak zit. Maar als ik dan val, dan is de kans sneller dat deze camera stuk gaat? De reden van een systeemcamera is de kwaliteit van de foto’s en wellicht is deze beter met handschoenen te gebruiken dan een pocket-camera.

Alvast dank voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels een paar jaar een TZ80 compactcameraatje van Panasonic. Fijn compact ding, dus kan altijd mee. Ook in de jas dus.
ISO-waarde houd ik altijd op 80 of 100.
En mocht ik eens een heel mooie foto ermee schieten, dan haal ik die thuis even door Lightroom om 'm wat te verbeteren.

Ik zou geen systeemcamera in je zak doen. Dan skiet niet lekker tenzij je een leuke pancake lens vindt. Het verschil met de RX100 is dat hij zijn lens retract in de body of op pancake formaat. Dat kan je makkelijker meenemen en zijn er geen uitstekende delen (en bij een systeem camera heb je wel serieuze lenzen vaak tenzij je een pancake variant neemt). Dan zou ik een rugzak meenemen als je een systeem camera meeneemt.

Ik neem aan dat de systeem camera de A7 of A6100 ish is?

*bericht bewerkt door Aural op 18 jan 2023 11:08

Ha, mijn vrouw heeft het fotograferen herontdekt (voornamelijk voetbal fotografie). Daarop is er hier juist een nieuwe spiegelreflex met goede lens gekomen én een stevige camerarugtas. Het plan is om die ook gewoon paar keer mee de piste op te nemen, in ieder geval om te kijken of dat bevalt of niet. Voor de snelle kiekjes gebruiken we gewoon de telefoon, het is tegenwoordig ongelofelijk wat voor mooie foto’s daar ook uit komen.

@Aural het formaat is voor mij idd een reden om toch voor een compact/pocket-camera te gaan. Ik wil namelijk niet met een rugzak skiën en een systeemcamera is (denk ik) iets te groot om in een borstzak te plaatsen. Als ik dan val, dan heb ik gelijk een klaplong ;-)

null

Kortom het wordt toch marktplaats/internet afzoeken voor een mooie Sony RX100 aanbieding!

*bericht bewerkt door Dennis_tB op 18 jan 2023 11:18

Hi Dennis, Ik zou toch die systeemcamera A6000 van Sony adviseren (met zoeklens). Met de standaard kleine lens kan je hem gewoon in je zak stoppen (niet in je binnenzak). Daarnaast kan je er mooie lenzen van Sony of Sigma bij kopen die betaalbaar zijn. Natuurlijk past zo’n pocket camera gemakkelijker in je zak maar zo’n A6000 kan je voor veel meer zaken gebruiken, is een super camera Dennis:). Als ik die A6000 niet bij me heb dan maak ik prima foto’s met mijn Iphone (Samsung heeft nog betere camera’s in hun telefoons)…

@Dennis_tB

Kijk ook eens op https://www.dxomark.com/Cameras/
deze website heeft nagenoeg alle camera’s en lenzen bekeken en geven ook de beste opties aan. Je kan dan eventueel ook een alternatief bekijken ipv je volledig op de sony te focussen :)
Let trouwens wel op in je eventuele zoek tocht op marktplaats de huidige versie van deze camera is de IV

*bericht bewerkt door Nickys op 18 jan 2023 11:29

Als ik foto’s wil maken heb ik tijdens het skiën mijn spiegelreflex camera om mijn nek hangen, welke ik dan opberg in het borstzak van mijn (napapijri) jas. Qua veiligheid is dat niet optimaal, want een val kan extra ongelukkig uitpakken.

Mocht je de camera altijd bij je willen hebben zou ik zeker kijken voor een goede compact camera. Maar als je alleen op bepaalde momenten wilt fotograferen komen uit een systeemcamera vaak wel veel mooiere beelden. Zelf zou ik het geld van de compactcamera in mijn zak houden, een leuke systeemcamera kopen en de rest van de foto’s met mijn telefoon maken.

Wat doen jullie allemaal tijdens het skieen? ;-)
Als ik ga skieen dan ben ik bezig met skieen. Die ene foto van het berglandschap kan prima met een rx100 of telefoon.

Als ik echt foto’s wil maken dan ga ik wandelen met rugzak etc… (maar dat is mijn voorkeur)
Ik zou zeker niet met een spiegel reflex om mijn nek gaan skieen (sorry haha)

*bericht bewerkt door Aural op 18 jan 2023 14:19

Ik heb een Sony A6000 en de RX1000 VII.
Met de standard pannenkoek lens past de A6000 wel in een hele grote jaszak, maar makkelijk is het niet.

De RX100 is echt veel en veel kleiner.

Bovendien is de standaard pannenkoek lens niet super bij de A6000, dus normal gebruik ik daar andere lenzen voor: een super zoom, voor als je telefoto lens wil en een vaste groot hoek lens met groot diafragma voor binnen, of dichtbij actie foto’s.
Maar zelfs die is al aardig uit de kluiten gewassen.

Ik heb dus juist de Rx100 VII gekocht om in mijn zak te kunnen hebben, en vind mijn telefoon niet fijn:
met Sony’s uitstekende autofocus voor actie sport, en knopjes zodat handschoenen aan kunnen blijven. Net genoeg telefoto voor leuke foto’s van mensen voor een achter grond, of een dier niet te ver weg.
En een zoeker voor zonnig weer.

Goedkoop is die overigens niet, kost meer dan de goedkopere modellen uit de a6000 serie.

*bericht bewerkt door Slim op 18 jan 2023 14:50

Dat is natuurlijk wel de giveaway. Kleine lenzen zijn klein, maar compenseren altijd voor iets.
Ik ben zelf groot olympus fan, kleine systeem camera’s (zoals mijn PEN-F of EM-1) met kleine toffe prime’s. Maar je haalt nooit dezelfde DOF of lichtsterkte als mijn 35mm 1.4 op een Canon 6D.

Maar het is mij alles waard op dat ik niet een hele rugtas bij mij heb voor alleen mijn camera, maar dat mijn camera past in de rugzak die ik bij mij heb.

Ik zou het bij een RX houden persoonlijk. Wil je echt toffe foto’s maken, ga dan lekker wandelen.

Ik heb zelf een rx100 en een fullframe canon. Meestal gaat bij mij echter alleen mijn iPhone mee, en soms de rx100. Ik moet er echt niet aan denken om mijn canon mee te nemen. Ik kom tenslotte om te skiën, en niet om foto’s te maken.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Dank allen voor de tips. En zoals iemand het mooi zei … als ik ga skiën, dan ga ik idd skiën (dus neem geen spiegelreflex camera mee). Maar ik maak natuurlijk wel een foto van de mooie omgeving of van mijn kids. Als ik dit als uitgangspunt neem en ik lees de reacties, dan is een Sony RX100 perfect voor mij (moet nog even kijken welke versie, maar dat hangt ook van het budget af).

Kortom keus is gemaakt, tenzij @Rogier anders adviseert :-D

Heb ook alles gebruikt, van diverse DSLR’s, systeemcamera’s en compact (in dit geval Sony RX100). Beetje uit de hand gelopen hobby ;). Voor mij hangt er vanaf wat het doel van de trip/reis is, wil ik lekker licht en snel reizen dan neem ik enkel mijn Sony RX100 mee. En inderdaad zoals aangegeven, ik kom voor de bergen/sport, foto’s is dan meer voor de kiekjes/herinnering en niet zozeer voor de beste foto’s. Heb ik de tijd en de ruimte/rust dan liever de DSLR en is het gewoon erg leuk de tijd te nemen voor een ‘goede’ foto.

Mocht je met DSLR, (of systeemcamera )willen meenemen op de piste is een chest harnas wel aan te raden .(zie foto) Ziet er misschien wat lomp uit, maar je kunt zeer snel en makkelijk tijdens het skien bij de camera en ik heb er zelf geen last van/zit niet in de weg bij mij.

Sony RX100 is dan weer ideaal omdat deze in de broekzak/jaszak past en goed is voor de snelle snapshots. Ook neem ik deze makkelijk mee op diverse andere uitjes.
In de Sony RX100 serie zijn er diverse modellen waar de nieuwere modellen maar marginaal betere sensor hebben (zie o.a. sensor scores op DXO mark). Je kunt prima een wat ouder model aanschaffen en die geeft nog prima fotokwaliteit en is stuk goedkoper.

Maar merk ook dat ik voor de social media kiekjes/snapshots eigenlijk steeds vaker mijn iPhone gebruik. De nieuwe generatie telefoons hebben vrij prima camera’s (en vooral beeldverwerkingsalgoritmes) waardoor je standaard vrij deglijke kiekjes kunt maken, en snel kunt delen.

Ook een tip is om een SD-kaart dongle te kopen zodat je makkelijk en snel de fotos van camera over kunt zetten op je telefoon. Mijn ervaring met de Bluetooth/wifi functies van diverse camera’s dat deze niet helemaal goed werken.

null

De redenen voor mij om de dure, RX100 VII te kopen, en niet een van de (veel goedkopere) oudere versies:

-de (lichte) tele lens , want dat mist mijn telefoon,

-de zoeker (voor dezelfde reden)

-Maar vooral de autofocus. Met hetzelfde systeem als in de A7 en A6000 serie camera’s, is die heel goed in actie foto’s.

En juist dat is in mijn geval de reden voor de RX100: mee op fiets en ski uitjes, waar het onderwerp vaak beweegt.

Met mijn oude compact camera viste ik vaak achter het net voor de gave actie momenten.

De oudere RX100 modellen zijn dus zeker prima camera’s, maar juist voor dit gebruik is de VII dus zeker beter. Aangezien de telefoons Iersel jaar beter fotograferen, moet mijn compact camera wel echt behoorlijk goed zijn.
Inmiddels zijn de VIIs ook ook zo lang op de markt dat er zat tweedehandse te vinden zijn. Zo ben ik ook aan de mijne gekomen. Nog steeds niet goedkoop.

*bericht bewerkt door Slim op 18 jan 2023 21:20

Mocht je met DSLR, (of systeemcamera )willen meenemen op de piste is een chest harnas wel aan te raden .(zie foto) Ziet er misschien wat lomp uit, maar je kunt zeer snel en makkelijk tijdens het skien bij de camera en ik heb er zelf geen last van/zit niet in de weg bij mij.

null

()Daniel() op 18 jan 2023 18:42

2 extra gaatjes erin en je kan ook een baby meenemen :-)
Ik moet er niet aan denken om zoveel glas (lenzen) mee te zeulen op de piste en al zeker niet als het is om >snel< even een foto te maken. De sensoren van recente smartphones zijn zeker niet slecht voor dit soort toepassingen.
Alleen als je weinig licht hebt, echt artistiek wil gaan doen of gebruik wil maken van achtergrondonscherpte denk ik dat je een camera met een grotere sensor + meer glas nodig hebt, maar dat geldt niet voor een typisch gebruik op een piste.
is Voor snelle foto’s voldoet een recente smartphone van een hogere categorie zeker.
https://fstoppers.com/reviews/5000-pro-camera-vs-iphone-13-p…

*bericht bewerkt door Vivace op 18 jan 2023 22:58

Glide on!

Wat doen jullie allemaal tijdens het skieen? ;-)
Als ik ga skieen dan ben ik bezig met skieen. Die ene foto van het berglandschap kan prima met een rx100 of telefoon.

Als ik echt foto’s wil maken dan ga ik wandelen met rugzak etc… (maar dat is mijn voorkeur)
Ik zou zeker niet met een spiegel reflex om mijn nek gaan skieen (sorry haha)

Aural op 18 jan 2023 14:16

Deze reactie begrijp ik heel goed. Wij vinden het leuk om zo nu en dan eens een actiefoto te maken van het skiën. 95% van de tijd gaat de camera dan ook niet mee en zijn we alleen maar aan het skiën :-)

Ik had een canon g7x (vergelijkbaar met de Sony rx100). Ging vaak mee in de jaszak. Helaas toch te kwetsbaar gebleken en met wandelen in de bergen met wat regen gesneuveld…

Sindsdien heb ik een GoPro! Op mijn schouder gemonteerd met snelle bajonet magneet koppeling. Ideaal voor snelle foto’s. Die koppeling heb ik ook op mijn skistok gezet, dus heb ook selfiestick/monopod. Door nogal groothoek zit t onderwerp ook wel altijd in beeld. Functioneert prima buiten met veel licht. Nadeel: altijd zelfde groothoek. Nauwelijks wat in te stellen.

Als outdoor sport compact wacht ik nog op een toughcamera met manual functie. Panasonic tg6 is tot nu toe t beste wat er is.

DSLR of systeemcamera is voor mij te groot/kwetsbaar. Maar is eigen afweging natuurlijk

Plaats een reactie