SYTYCB (So You Think You Can Board) Part 3

Omdat part 2 niet meer in de lucht is maar fff een nieuw partje aangemaakt🏂☃️

LA NORMA😍☃️

Dinsdag plankdag🏂☃️
https://youtube.com/shorts/zydasX5cIBA?feature=share…

Het is nog lang niet wat het kan zijn maar toch vind ik het leuk om ermee door te gaan🥳☃️

LA NORMA😍☃️

Wat wil je nu horen @Piefke ??? Dat het er best netjes uitziet? Dat je bovenlijfje best lekker meedraait met je best mooi ronde bochtjes ofzo? Ga toch skiën man!!! 👍😁

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha @Shane, wat wie dan ook erover kwijt wil, zolang het maar geen klimaat gezever is🥶☃️

En wat ik hoop is dat andere ook weer eens een filmpie posten, dat is ook altijd leuk toch of niet?🏂☃️

Btw skiën doen we natuurlijk ook nog!🥳⛷️☃️

LA NORMA😍☃️

Volgende video graag van de zwarte piste en niet bij de kinderwei @piefke ; )

Gang is alles

Voorlopig zal ik niet op een zwarte piste komen met m’n snowboard, ben al blij dat ik overeind blijf op de kinderweide😂🤣

Maar wees niet bang om zelf een filmpie van je kunnen op een zwarte piste te tonen @Jesper wie weet wordt ik wel je eerste fan🥳☃️

LA NORMA😍☃️

Op je toe side sta je nog iets teveel gedraaid op je board. Verder werd er nog te weinig gezeten. Degene in het begin van het filmpje vlak voor je liet even zien hoe het moet.
Zo dat was mijn bijdrage voor deze keer.
Heb geen recente filmpjes, maar mijn techniek is ongetwijfeld erop achteruit gegaan met weinig oefening de afgelopen 2 jaar. Wel weer een betere plank, maarja materiaal is ook alles.

Ik werd hiernaartoe verwezen vanuit mijn eigen topic waarin ik de vraag had gesteld hoe ik mijn techniek kan verbeteren. Videos vinden is vrij lastig, ik ben zelf veelal degene die foto’s en filmpjes maakt.

Let op: Video’s zijn uit december. Youtube vond het overigens nodig om er shorts van te maken.
https://youtube.com/shorts/gJ3iShG9058?si=cP-5LRCNYQjXo4-0…
Vrij vlak stukje in Les Sybelles (Vanuit lift 18 de Ouillon 2 op richting het snowpark). Is redelijk vlak.
https://www.youtube.com/shorts/CAwPrqYar98
Dit is vanuit Lift 16 de Blachons op. Ik dacht dat de filmer harder kon/ging dus ik ging lekker op tempo naar beneden.

Wat mij opvalt aan mijn eigen rijden, zeker in de tweede video, is dat ik met de achterkant eigenlijk permanent slip. In de eerste video heb ik het gewicht vooral op mijn achterste voet staan, maar gezien de vlakheid van de piste wellicht verklaarbaar. Het was daar echt tempo houden om door te komen. En zoals je ziet: ik kan mijn board niet laten poppen om een leuke ollie te doen.

*bericht bewerkt door Lacheisleuk op 21 mrt 2024 11:23

Je bent je ervan bewust dat op deze filmpjes geen bocht te zien is? Als je aan je techniek wil werken, dan zou ik daar eens beginnen, gewoon proberen om zoveel mogelijk zijdelingse verplaatsing te genereren in zo min mogelijk verticale meters.

*bericht bewerkt door Shane op 21 mrt 2024 12:09

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik kan helaas ook niet heel veel opmaken uit deze filmpjes. Pak eens een brede gelijkmatige piste waar je echt ruime bochten maakt.
Je lijkt wel relatief iets meer gewicht op je achterste been te hebben, maar ik niet heel duidelijk te zien.

En dat poppen: probeer dat gewoon eens een aantal keer stilstaand, dan ga je het vanzelf aanvoelen.

Je hebt naar mijn idee 2 soorten bochten.

Driften en carven. Als je begint met driften kom je nooit lekker in een carve.

Wat ik bij het 2e filmpje zie is dat er sneeuw aan de verkeerde kant op spat. De achterkant van je board drift. En dat op een vlak stuk zorgt voor happen. Dat vinden beginners ook zo kak aan skiwegen…

Eigenlijk wil je daar carven.

Driften doe je door met je achterste been voor of achteruit te bewegen. Kick the ball zei mijn lerares. De ene keer trap je vooruit en de andere keer geef je een hakje.

Bij carven moet je hangen van kant naar kant. Dan stuurt het bord voor jou. Je rent dan ook bijna niet af. Ideaal op skiwegen. Je houdt controle want je hapt niet en je houdt snelheid. Dit hangen kan je doen met je hele lichamen. Of alleen met je onderstel.

In het eerste filmpje sta je met je schouders overdwars op het board. Als je dat met een kromme banaan als die vataleon van mij doet gaat hij uit zich zelf ook overdwars staan. Dus daar is misschien ook nog wat te behalen voor jou.

Dan nog 1 toevoeging. Als ik een steile zwarte buckelpiste af ga dan zet ik bij het draaien veel gewicht op mijn voorste been, til ik mijn achterste been op en gooi mijn bord om. Het wordt dan als het ware meer traplopen… daar kom ik prima snel de muur in avoriaz af. Gelijk de warming up voor de dag erop zitten.

Kan je hier iets mee?

*bericht bewerkt door mr_pds op 21 mrt 2024 17:48

Je bent je ervan bewust dat op deze filmpjes geen bocht te zien is? Als je aan je techniek wil werken, dan zou ik daar eens beginnen, gewoon proberen om zoveel mogelijk zijdelingse verplaatsing te genereren in zo min mogelijk verticale meters.

Shane op 21 mrt 2024 12:08

Wat voor bocht verwacht je dan precies? Ik ben gewoon zo’n stuk afgegaan zoals ik dat altijd zou doen. Dit zijn geen speciaal geposeerde video’s, maar gewoon 2 stukken video die ik toevallig tegen kwam die tijdens het rijden gemaakt zijn. Zoveel video’s van mij worden er niet gemaakt, dus het was sowieso al lastig met zoeken. Ik noem ook bewust de pistes op, want het zijn niet de meest steile pistes.

Ik kan helaas ook niet heel veel opmaken uit deze filmpjes. Pak eens een brede gelijkmatige piste waar je echt ruime bochten maakt.
Je lijkt wel relatief iets meer gewicht op je achterste been te hebben, maar ik niet heel duidelijk te zien.

En dat poppen: probeer dat gewoon eens een aantal keer stilstaand, dan ga je het vanzelf aanvoelen.

Tiny-M op 21 mrt 2024 15:23

Ik maak meestal niet echt hele ruime bochten. Zeker in de eerste video sta ik echt wel meer achterop. Dat was ook een relatief vlak stuk. Ik heb daar een van de eerste keren moeten steppen om erover te komen, dus dat was vooral recht houden en gang houden. Ik merk overigens op dat soort pistes wel heel duidelijk dat ik zelf het waxen doe. Ik glij zo’n beetje alles en iedereen voorbij.

Je hebt naar mijn idee 2 soorten bochten.

Driften en carven. Als je begint met driften kom je nooit lekker in een carve.

Wat ik bij het 2e filmpje zie is dat er sneeuw aan de verkeerde kant op spat. De achterkant van je board drift. En dat op een vlak stuk zorgt voor happen. Dat vinden beginners ook zo kak aan skiwegen…

Eigenlijk wil je daar carven.

Driften doe je door met je achterste been voor of achteruit te bewegen. Kick the ball zei mijn lerares. De ene keer trap je vooruit en de andere keer geef je een hakje.

Bij carven moet je hangen van kant naar kant. Dan stuurt het bord voor jou. Je rent dan ook bijna niet af. Ideaal op skiwegen. Je houdt controle want je hapt niet en je houdt snelheid. Dit hangen kan je doen met je hele lichamen. Of alleen met je onderstel.

In het eerste filmpje sta je met je schouders overdwars op het board. Als je dat met een kromme banaan als die vataleon van mij doet gaat hij uit zich zelf ook overdwars staan. Dus daar is misschien ook nog wat te behalen voor jou.

Dan nog 1 toevoeging. Als ik een steile zwarte buckelpiste af ga dan zet ik bij het draaien veel gewicht op mijn voorste been, til ik mijn achterste been op en gooi mijn bord om. Het wordt dan als het ware meer traplopen… daar kom ik prima snel de muur in avoriaz af. Gelijk de warming up voor de dag erop zitten.

Kan je hier iets mee?

mr_pds op 21 mrt 2024 17:46

Ironisch genoeg heb ik dus, in Les Sybelles, op zo’n vlak stuk mijn elleboog gebroken. Toen was ik echter met switch aan het spelen en pakte ik inderdaad een kant. Ik voel hem als ik regular sta wel eens een kant pakken, maar daar heb ik relatief weinig last van, ik heb de balans om hem te houden en te corrigeren/op te vangen mits ik dus regular sta. Verder heb ik er niet echt problemen mee. Ik houd hem op een vlak stuk meestal gewoon op 1 kant en dan kom ik er wel overheen. Ik merkte met de zachte sneeuw afgelopen week wel dat als ik korte bochten ging maken (en dus weinig/geen slip meer had, maar hem echt hard op zijn kant hield) dat ik op gegeven gewoon weg zakte in de sneeuw.

Eerste video is een vrij vlak stuk. Waar we beginnen komen we net uit de lift. Tweede video is hier: https://maps.app.goo.gl/yhL6XsbRfeefZHbF7 Ook niet echt steil.

Qua driften: Ik begin met mijn voorste been inzetten en dan het gewicht verplaatsen naar de achterkant zodat dit weer dwars op de piste komt te staan. Ik doe het echter al zo lang, dat ik hier eigenlijk niet meer over na denk. Vandaar ook mijn topic: Er is winst te behalen, dat merk ik zelf al.

Qua schouderstand: Switch voelt vrij onnatuurlijk, wellicht omdat mijn lichaam niet zo ver ingedraaid staat als bij regular rijden.

Thanks voor je reactie.

Ja herkenbaar. Ik heb me zelf ook maar wat aangeleerd. Maar door te kijken en te praten met diverse rijders kan je kijken hoe het anders moet. Dus inderdaad haal er iemand bij die je wat andere maniertjes kan leren.

Ik kon prima skiën maar dat was 20jr geleden. Dus weer les genomen want mijn techniek was dus 20 jaar oud en stoffig. En de ski’s van nu totaal anders. Dus nieuwe techniek moeten leren. En elke keer(dat is niet heel vaak) moet ik me zelf er toe zetten om mijn lichaam de volgende dingen te laten doen.

1 door de knieën maar ook schouders naar voren zodat de heupen kantelen.
2 heup naar binnen drukken in de bocht en niet gaan hangen als een snowboarder want dan kan je geen gewicht op je buitenste ski zetten.
3druk midden onder de voet zetten. Niet voor niet achter want dan gaan de ski’s wiebelen
4 benen wat uit elkaar schouder breed want dat strakke parralel is oud…
5 goed rollen met de enkels om van kant naar kant te gaan
6 omhoog komen tussen de bochten
7carve vroeg in zetten eigenlijk al bijna voordat je uberhaubt de bocht in zet.

Dat is wel even anders dan dat ik 20jr geleden deed. En bij jou op je board is het ook gewoon verouderd.

Plaats een reactie