Is een beginnersski nadelig voor iemand met een beetje ervaring?

Ik wil voor mijn vrouw ski’s kopen aangezien wij van plan zijn met het gezin de komende jaren te blijven skiën, en van mening zijn dat we de aankoopkosten van voordelige ski’s en boots er na 4-5 jaar wel uit zullen hebben.

Nu zoek ik dus naar ski’s die bij haar passen. Mij lijkt ze te hangen tussen beginner en gevorderde.
Bij mijn zoektocht naar ski’s kom ik bij beginnerski’s vaak de feedback tegen dat ze vlot draaien, vergevingsgezind zijn, veel controle geven, … Altijd positieve commentaar dus. Maar nooit de nadelen dus. Maar die moeten ze volgens mij wel hebben. Zijn beginnerski’s bv moeilijk te sturen op een rode piste?

De vraag is hier eigenlijk: is er zelfs een reden om in haar geval NIET voor een beginnerski te kiezen aangezien ze gewoon zo veilig mogelijk en zo makkelijk mogelijk bochten wil nemen?

profiel: vrouw, 39 jaar, 1m68, 63 kg
ervaring: vroeger een keer of 4 gesnowboard, maar de laatste 3x telkens geskied.
doel: Blauwe pistes lukken vlot, rode gaan ook maar die hoeven niet te stijl te gaan. Ik denk niet dat ze ook maar gaat overwegen om zwart te doen. Ook qua techniek is er nog veel beterschap mogelijk.
Off-piste zal nooit een optie zijn, en ik denk niet dat ze ooit in de buurt van de 50km/u kan en wil komen, dus daarvoor moeten we het al niet doen.

Momenteel had ik de Volkl Flair 72 in gedachten die voor €250 te koop is, maar dat kan dus nog wijzigen adhv het advies hier. Veel meer gaan we ook niet betalen want dan wordt huren weer de voordeligere optie denk ik. https://www.outdoorxl.be/catalog/product/view/id/410857/s/vo…

Op wat voor ski’s heeft ze geskied de afgelopen keren en hoe is dat bevallen? Mij is altijd verteld dat het verschil tussen een beginnerski en een gevorderde ski zit in de opbouw/sidewall van de ski: voor beginners de kapconstructie (of flapperski…) vs. voor meer gevorderd de sandwichconstructie. Hoe de ski is opgebouwd is zeker interessant om uit te zoeken. Verder is mijn ervaring dat kortere ski’s altijd makkelijker draaien dan langere.

Ik zou voor een ski gaan die geschikt is voor lichtgevorderd-gevorderd, lijkt me dat je daar langer plezier van hebt. Maar ik ben geen expert! :)

*bericht bewerkt door SpaceMees020 op 28 mrt 2023 13:51

Ojee hoe kom ik naar beneden? De piste die is rood!

Ik vind het zelf fijner om op een wat stijvere ski (met bij voorkeur een kleine radius) te skien, maar ik ben veel zwaarder dan jouw vrouw.
Die Volkls heb ik in de verhuur wel eens gehad, maar ik vond dat ik er weinig grip mee had op harde psites. Ik ging er niet beter van skien.
Zelf ben ik wel fan van de Head Superjoy, maar weet niet die binnen je budget te vinden is.

alvast dank voor de hulp!

Op wat voor ski’s heeft ze geskied de afgelopen keren en hoe is dat bevallen? Mij is altijd verteld dat het verschil tussen een beginnerski en een gevorderde ski zit in de opbouw/sidewall van de ski: voor beginners de kapconstructie (of flapperski…) vs. voor meer gevorderd de sandwichconstructie. Hoe de ski is opgebouwd is zeker interessant om uit te zoeken. Verder is mijn ervaring dat kortere ski’s altijd makkelijker draaien dan langere.

Ik zou voor een ski gaan die geschikt is voor lichtgevorderd-gevorderd, lijkt me dat je daar langer plezier van hebt. Maar ik ben geen expert! :)

SpaceMees020 op 28 mrt 2023 13:50

Ze skiede op op Salomon fever R11.7 in lengte van 152. Dat moeten ski’s van rond 2008 geweest zijn. In alle geval dezelfde print als deze https://www.evo.com/outlet/skis/salomon-fever-salmomon-710-t… (maar dus de R11.7 met 112-64-94)
Ik kan er verder weinig of geen info over terugvinden of dat een goede ski was en voor welk niveau.

Wat zoek je net qua opbouw? Via https://volkl.com/en-be/p/flair-72-2023 vind ik dat het een composiet kern is met P-tex 2100 basis. maar dat is dus chinees voor mij :-)
en de bijhorende tekst is natuurlijk een verkoopstekst met opnieuw enkele de positieve elementen. Maar waarom de ski niet gekozen mag worden door iemand met enkele weken ervaring vind ik dus niet echt terug.

Ik ken er zelf ook niet veel (=niets) van, dus flapper of sandwichconstructie zegt me weinig. Hoe het in elkaar zit maakt eigenlijk ook niet zo veel verschil, wel hoe ze het merkt op de piste.

Vraag blijft dus een beetje hangen:

  • wat zou de reden kunnen zijn om niet een beginnerski te nemen als je niet van plan bent om snel te racen of offpiste te gaan?
  • Welk nadeel heb je als licht-gevorderde als je toch met een beginnerski zou skiën?

Overigens varieert die völkl flair 72 afhankelijk van de website van beginner over gevorderde tot ervaren. https://www.mietski.com/nl/voelkl/flair-72/

Ik vind het zelf fijner om op een wat stijvere ski (met bij voorkeur een kleine radius) te skien, maar ik ben veel zwaarder dan jouw vrouw.
Die Volkls heb ik in de verhuur wel eens gehad, maar ik vond dat ik er weinig grip mee had op harde psites. Ik ging er niet beter van skien.
Zelf ben ik wel fan van de Head Superjoy, maar weet niet die binnen je budget te vinden is.

Suuski op 28 mrt 2023 14:03

Enkele van de andere opties die hier open stonden waren inderdaad head, maar dan andere joys. Maar ik zie dus door de bomen het bos niet meer :-)

*bericht bewerkt door jvos op 28 mrt 2023 14:59

Een te lichte ski gaat flapperen op snelheid, en nie alleen als je gaat racen, maar zodra je een beetje snelheid maakt.
Nu is dat vooral afhankelijk van de kracht die je er op zet, dus als je zelf zwaar bent, zoals ik, is dat eerder dan een lichtgewicht dame.
Eigenlijk zou ik jullie aanraden om nu geen eigen ski’s te kopen, maar nog een week te huren, bij voorkeur bij een verhuurder waar je gratis kunt omruilen, en dan gewoon wat verschillende ski’s te proberen. Dan kan je vrouw ook het verschil voelen tussen een beginnersski en een ski voor een wat meet gevorderde skier. (En anders kun je bij Duijvestein in Zoetermeer voor 25 euro tot 5 modellen testen op de indoorbaan)
Naast de Joy-serie hoor ik ook veel positieve geluiden over de Atomic Cloud serie en dan kun je die Flair ook meenemen in je persoonlijke test-ronde.
Mijn naamgenote hier op het forum is als net beginner-af blij met Elan Wildcat, dus misschien ook nog een optie om te proberen.

Wat zoek je net qua opbouw? Via https://volkl.com/en-be/p/flair-72-2023 vind ik dat het een composiet kern is met P-tex 2100 basis. maar dat is dus chinees voor mij :-)
en de bijhorende tekst is natuurlijk een verkoopstekst met opnieuw enkele de positieve elementen. Maar waarom de ski niet gekozen mag worden door iemand met enkele weken ervaring vind ik dus niet echt terug.

Ik ken er zelf ook niet veel (=niets) van, dus flapper of sandwichconstructie zegt me weinig. Hoe het in elkaar zit maakt eigenlijk ook niet zo veel verschil, wel hoe ze het merkt op de piste.

Op het plaatje is te zien dat de ski enkel een center sidewall heeft. Dus enkel onder de binding. Ik denk dat de ski dan nog steeds kan gaan flapperen. Dat is wel te merken op bijv. een harde piste. Op deze site staat meer info in makkelijk te begrijpen taal: https://gigiski.com/sidewall/.

*bericht bewerkt door SpaceMees020 op 28 mrt 2023 15:38

Ojee hoe kom ik naar beneden? De piste die is rood!

Echte beginnersskis zou ik ontlopen, al is het maar om geen onnodige extra frustratie op te doen aan hardere of zelfs ijzige pistes.

Edwin van Riel

Precies, sla de beginners ski’s over. Krijg je spijt van omdat je dan heel snel tegen je plafond aan komt en een flapperende ski je remt in verdere ontwikkeling omdat het geen vertrouwen geeft. Koop beter een midden/hoogsegment vergevingsgezinde ski. Mijn vrouw is lang blijven aanmodderen omdat ze zichzelf geen nieuw/beter materiaal gunde. Ze ervaarde daarna een wereld van verschil.

Ik kan je niet direct een bepaald merk/type ski adviseren (er zitten veel betere adviseurs op dit forum) maar heb nog wel een tip. Nieuwe ski’s koop ik altijd van een seizoen eerder en meestal in Duitsland. Zoeken kan bijv via idealo.de Kortingen in het middelsegment lopen rustig op tot 50%. Je treft het want dit is wel de periode van uitverkoop. Succes!

*bericht bewerkt door -JPS- op 28 mrt 2023 16:27

Flapperende ski’s betekenen een gebrek aan techniek.
Dat ligt niet aan de ski. Dus het is kolder om te stellen dat je geen beginnersski’s moet nemen omdat ze gaan klapperen. In dat geval ben je de beginnersski’s nog niet ontgroeid.

Wat wel een overweging is, is de constructie: een houten kern gaat langer mee dan een ski met composiet kern. En die laatste (composiet) vind je juist vaak bij beginnersski’s.
Ook over cap constructie bestaan misverstanden. Ik heb in het verleden op fis ski’s gestaan met een cap.
Je ziet vaak een cap bij beginnersski’s gecombineerd met een composiet kern, vandaar dat bij cap meteen aam beginnersski wordt gedacht.
Een sidewall kan de ski stijver maken, maar niet per se beter om door te groeien.
Het beste zoek je een ski met houten kern, maar die niet te stijf is. Dan blijft hij makkelijk te draaien en vergevingsgezind. Tegelijk zul je (op basis van je beschrijving en wensen) bij weinig ski’s snel aan het plafond zitten.

Dynastar intense 10 (vervanger heeft een andere naam, maar is nog wel overjarig te vinden) is een prima latje, geen absolute beginnerslat, maar toegankelijk en voldoende groei op mogelijk.
Maar zo zijn er wel meer.

Ik denk dat ik redelijk te vergelijken ben met jouw vrouw.
Ik heb dit jaar deze ski’s gekocht. Ik ben er heel tevreden over. https://www.daka.nl/fischer-rc-one-lite-68-slr-rs9-slr-sku_0…

*bericht bewerkt door Eliza op 28 mrt 2023 18:12

Ik zou ski’s nemen uit het middengamma.
Buiten de prijs denk ik niet dat echte beginnersski’s voordelen hebben.
Je vrouw heeft al een aantal weken ervaring en ze zal de komende jaren uiteraard nog bijleren.
En het is niet omdat je de snelheid niet opzoekt dat er geen momenten zijn dat het toch wat sneller gaat, bv. in een afdaling gevolgd door een stuk bergop. Dan is het wel prettig ski’s te hebben die stabiel aanvoelen en je het gevoel geven dat alles onder controle is.

Zoals Suuski al zei

Ik ben heel blij met m’n Elan Wildcat.
Ik vind hem (haar) makkelijk sturen en bij slushsneeuw zoals vanmiddag ploegt ik dwars door heen.
Geklapper nooit meegemaakt maar dat zit idd ook in techniek.

Heb er nu 1 week Oostenrijk en 2 dagen winterberg mee geskied.
Ik heb ze op lengte 166 zelf ben ik 1,76m en 80kg. Vergeleken met huurski’s vorig jaar (156) en ski’s op rollerbaan (149) moet ik vooral wennen aan meer lengte achter me.

Ik hen ze besteld bij conrad sport voor iets van 350 euro. Wel bij lokale zaak af laten stellen en laten waxen enz.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 28 mrt 2023 19:07

In Oostenrijk kan je skien huren met de optie te kopen dit moet wel zelf aangeven zo kan je verschillende ski proberen.

Flapperende ski’s betekenen een gebrek aan techniek.
Dat ligt niet aan de ski. Dus het is kolder om te stellen dat je geen beginnersski’s moet nemen omdat ze gaan klapperen. In dat geval ben je de beginnersski’s nog niet ontgroeid.

Hessel op 28 mrt 2023 18:04

Ik weet niet hoe ik het gedrag van een te lichte ski anders moet omschrijven, zwabberen, stuiteren, alsof je met een plastic roerstaafje door de boter gaat in plaats van een mes… In ieder geval geeft een stijvere ski mij veel meer gvoel van controle als ik snelheid moet maken op een stuk om daarna weer omhoog te gaan. Ook op de kant zetten op een ijzige piste ging mij 10x beter af met de redster S9 ( die ik van de verhuurder kreeg toen ik aangaf dat ik van de volk Flair ongelukkig werd).
Veel ervaren skiers roepen hier “het ligt aan je techniek”, maar die staan doorgaans zlf ook niet meer op beginnersski’s en zijn vergeten hoe dat voelt.

Volgens mij heb ik die Volkl flair ook eens gehad als huurski in winterberg. Dat was de druppel voor mij om toch voor eigen ski’s te gaan.
Ik heb nog nooit zo vaak onderuit gelegen en ik trapte een soort door de ski heen.
Zeker als je wat sterker en/of zwaarder ben zijn beginners dames ski’s echt niet altijd ideaal.

Ik heb wel bewust voor dames ski’s gekozen omdat volgend de div deskundigen de bindingen wat verder naar voren staan waardoor druk op de voorkant houden makkelijker schijnt te zijn.

@Suuski
Voorbeeld: mijn freestyle latten hebben mega veel rocker voor en achter en zijn relatief slap.
Toch klapperen ze niet op hoge snelheid.
Dat een stijvere ski helpt tegen klapperen zit vooral een stukje cognitieve dissonantie.

Ik sta ook nog wel eens op andere instapski’s en die zijn over het algemeen prima te skiën.
Je moet er alleen geen getimede slalom mee willen doen. Maar klapperen? Nee.

Oud blogje: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

*bericht bewerkt door Hessel op 28 mrt 2023 20:57

Ik (vrouw, 1,62 cm) heb vrij lang door geskied op mijn beginnen ski. Fischer progressor 7+. Opzich ging dat prima, maar toen ik de overstap maakte naar het midden segment was het toch een verademing. Door de stijvere constructie trapte ik niet meer door mijn ski heen. Hierdoor kreeg ik meer rebound en kon ik dus een betere carv bocht maken. Allemaal plussen terwijl de minnen er nauwelijks waren. Ook een midden segment ski draait goed. Het is hoogstens dat ik wat zorgvuldiger moest gaan skiën bij het uitkomen van de bocht.

Kortom, kies midden segment.

sneeuw witje en de 7 bergen

Even een zijstraat om de definities helder te houden: alle ski’s zijn composiet. Composiet wil zeggen een samengestelde constructie, van vezels en kunsthars. Meestal glasvezel met polyesterhars of glasvezel en epoxyhars.

Dat kan een sandwichconstructie zijn, een constructie met een kernmateriaal, waardoor gewicht kan worden bespaard en stijfheid kan worden beïnvloed.

Beginnersski’s zijn vaak voorzien van een schuim kern (educated guess: een harde pvc schuim). Goedkoop en bij beperkte belasting sterk zat. Zo’n schuim kern voegt weinig toe aan de levendigheid van een ski.

Meer gevorderde skiërs merken dat verschil en belasten de ski meer omdat ze sneller durven en kunnen. Meer gevorderde ski’s hebben een houten kern. Dat is duurder, maar kan meer verdragen.

Als je vrouw verwacht nog wat bij te leren, zou ik altijd gaan voor een ski die iets boven je niveau zit. Verwacht je stabiel hetzelfde niveau te blijven, dan is een ski die bij dat niveau past wat mij betreft de beste keus.

@Rinus ik bedoel inderdaad schuimkern in plaats van composiet, my bad.

Heel interessant onderwerp, dames en heren, omdat we hier in het gezin besloten hebben om onze eigen ski’s aan te schaffen. Dat is dus heel eenvoudig voor de meeste leden van het gezin, die zijn gevorderd.

Voor mij dacht ik een beginnersski wegens slechts 1 week ervaring (al zal ik de volgende keer dat ik in de sneeuw zit minstens 21 uur les achter de rug hebben en misschien wat indoorski), maar met wat ik nu hier lees, zou ik toch een intermediate overwegen. Ik ben géén held (king of the pizzapunt) maar de laatste dag begon ik op groene hellingen in parallel te skiën.

Goed idee? Of toch de komende 2 jaar bv een tweedehands beginner aanschaffen?

Ik zag de Head Easy Joy aangehaald worden - mijn tip: kijk naar de Absolut Joy. Die heb ik gekocht toen ik hetzelfde niveau had en heb er nu als meer gevorderde skiër nog steeds zo veel plezier mee!

Daarnaast heb ik de RC one lite 68 van Fischer maar die zou ik toch nog niet adviseren. Die had ik toen ik mijn heads kocht echt nog niet fijn gevonden!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Heel interessant onderwerp, dames en heren, omdat we hier in het gezin besloten hebben om onze eigen ski’s aan te schaffen. Dat is dus heel eenvoudig voor de meeste leden van het gezin, die zijn gevorderd.

Voor mij dacht ik een beginnersski wegens slechts 1 week ervaring (al zal ik de volgende keer dat ik in de sneeuw zit minstens 21 uur les achter de rug hebben en misschien wat indoorski), maar met wat ik nu hier lees, zou ik toch een intermediate overwegen. Ik ben géén held (king of the pizzapunt) maar de laatste dag begon ik op groene hellingen in parallel te skiën.

Goed idee? Of toch de komende 2 jaar bv een tweedehands beginner aanschaffen?

King_of_the_Wedge op 29 mrt 2023 07:59

Eens!! Ook een beetje afhankelijk van je fysiek (kracht/gewicht). Evt bij duyvestijn eens wat modellen testen in snowworld. Mocht je meer zien in lezen van tests/reviews m: mik op ski’s die goed slippend te sturen zijn, cm of 10-15 onder lichaamslengte.

Nu het seizoen er zo’n beetje op zit, zou je rond kunnen kijken naar een model van 1 of 2 seizoenen terug. Scheelt soms flink in de kosten en je voelt er niets van.

leuke suggesties bv hier: https://www.schneehoehen.de/skitest/alpin/herren-allround…

*bericht bewerkt door evr66 op 29 mrt 2023 08:16

Edwin van Riel

Eens met direct voor intermediate of eens met toch 2 jaar een beginnerski?

Dank u wel voor de opmerkingen.

Mijn keuze zou zijn: intermediate nieuw kopen, maar dan van 1 of 2 seizoenen terug als het kan. Dan heb je een betaalbare ski waar je direct mee aan de gang kunt en een jaar of 5 mee vooruit normaal gesproken. In winkeladvies, omschrijving of test in de gaten houden dat hij goed te slippen is. Zeker voor komend seizoen indoor wat trainen is een goed plan als de rest van de groep wat meer gevorderd is. kun je wellicht meteen iets meer aansluiting vinden.

Edwin van Riel

@Suuski
Voorbeeld: mijn freestyle latten hebben mega veel rocker voor en achter en zijn relatief slap.
Toch klapperen ze niet op hoge snelheid.
Dat een stijvere ski helpt tegen klapperen zit vooral een stukje cognitieve dissonantie.

Ik sta ook nog wel eens op andere instapski’s en die zijn over het algemeen prima te skiën.
Je moet er alleen geen getimede slalom mee willen doen. Maar klapperen? Nee.

Het is een bepaald gevoel van controle dat ik mis. ter vergelijk: Vroeger reed ik in een oude mini, In die auto voelde ik elk windvlaagje en elk hobbeltje op de weg, en als ik harder reeed dan 110 merkte ik aan alles dat ik veel van het autootje vroeg. Nu rij ik een nieuwe volkswagen en die ligt stevig op de weg… Zo ervaar ik ook een beetje het verschil tussen die ski’s.

(Nu heb ik meer dan 20 weken ervaring en heb recent nog een paar lessen op de rolbaan gehad, dus wel meer techniek dan de TO). NU zal het best zo zijn dat een gedeelte van het vertrouwen ook in mijn hoofd zit.
Toch zou ik To en ook King of the wedge geen beginners ski aanraden, maar een intermediate, zodat je nog wat kan groeien en omdat je als je beter leert skien ook beter weet wat je wilt.

Veel feedback al. Waarvoor dank!
Ik heb proberen volgen, maar soms werd het voor mij allemaal iets te technisch. Ik begreep in alle geval al dat ze geen beginnerski moet nemen.
Het lastige is dat de ski die we in gedachten had op verschillende sites anders beschreven worden. De ene keer zijn het beginnerski’s (oa op de site van volkl zelf), de andere keer worden ze in reviews en in onlineshops beschreven als voor gevorderde en ervaren skiërs.

Ik zoek het de komende dagen wat verder uit, maar misschien volgen we de suggestie die hier gemaakt is en zoeken we een huurwinkel waar we verschillende ski’s kunnen proberen.

En om het allemaal even in perspectief te plaatsen: ik heb zelf een jaar of 3 geleden ook (eindelijk) eens ski’s gekocht. Profiel dat ik destijds in de winkel heb gegeven: al een week of 20 geskied, vlot de zwarte piste af, en dat mag lekker snel gaan. Ze hebben mij toen een Fisher XTR comp pro gegeven. Ik stelde me er niet te veel vragen bij, ik ken er toch niets van en de man van de winkel zou dat wel moeten kunnen inschatten.
Nu heb ik door voorgaande de beschrijving van die ski eens opgezocht. Dat blijkt een ski voor beginner tot licht gevorderde te zijn, ik vermoed dus redelijk wat onder mijn niveau. Om eerlijk te zijn: zolang ik het niet wist heb ik er geen last van gehad (buiten een paar keer offpiste, dat werkte absoluut niet). Misschien dat ik wel kritischer ga zijn nu ik het weet :-)

@Suuski
Voorbeeld: mijn freestyle latten hebben mega veel rocker voor en achter en zijn relatief slap.
Toch klapperen ze niet op hoge snelheid.
Dat een stijvere ski helpt tegen klapperen zit vooral een stukje cognitieve dissonantie.

Ik sta ook nog wel eens op andere instapski’s en die zijn over het algemeen prima te skiën.
Je moet er alleen geen getimede slalom mee willen doen. Maar klapperen? Nee.

Oud blogje: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Hessel op 28 mrt 2023 20:54

Uit de blog die jij aanhaalt :
‘Maar een stijve ski zal inderdaad minder snel gaan zwabberen op hoge snelheid dan een slappere ski. Maar om dan een mooie strakke kanten wissel te maken en goede gesneden bochten te snijden is weer een stuk lastiger.’
Op basis hiervan kies ik voor stijvere skis. Omdat ik weet dat ik geen held ben op de rechte stukken waar het wat sneller gaat. Dus daar is alle hulp welkom. Dat het dan wat harder werken is om mooie bochten te hebben vind ik helemaal prima, daar zit ik in mijn comfortzone en heb ik er plezier in om op dat punt vooruitgang te maken.
De tegenstelling beginneling - ervaren skier is eigenlijk niet zo relevant, het gaat er meer over waar je goed in bent en waar minder goed.
En in een goede winkel gaan ze hopelijk daarop doorvragen.

In mijn ogen is iemand met 3 weken (ski)ervaring nog een beginner. Skiet de dame in kwestie (volledig) parallel? Sport ze regelmatig? Hoe is ze motorisch ontwikkeld? Neemt ze nog les? Wat zijn haar ambities? Hoe skiet de rest van het gezin (goed voorbeeld doet goed volgen). Etc.

Met de beperkte info uit de tekst is het lastig om 1 of meer specifieke skies te adviseren. Een filmpje van haar huidige niveau zegt meer dan 1000 woorden …

Voor nu adviseer ik om op locatie meerdere skies uit te proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

Overigens zou ik wel eigen schoenen aanschaffen en daar niet op bezuinigen. Ga naar een goede shop en laat je daar adviseren.
Let op, skischoenen woren vak te groot gekocht. Bij een passende skischoen raken de tenen de voorkant als je rechtop staat en komen ze los als je door je knieen gaat.

Zou naar duijvestein in Den Haag gaan kan je meteen meerdere skien testen
hou wel de openingstijden van de Uithof in de gaten

Als je op oudere leeftijd begint met skiën, weinig skiet, niet super sportief bent, dan kan je lang vooruit met ski’s die door de fabrikant het predicaat voor de beginner hebben gekregen.

Plaats een reactie