Lessen

Komende voorjaarsvakantie gaan wij met onze zoon van 8 jaar op wintersport.
Ik en onze zoon hebben allebei geen ervaring.

Nu zijn wij aan het kijken qua lessen.
Wat raden jullie aan voor beginners? Rollerbaan of borstelbaan? Waarom?
In Nederland lessen en/of in Oostenrijk?
Hoeveel lessen in Nederland en/of in Oostenrijk?

Alvast bedankt voor het meedenken.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 aug 2023 20:32

Alvast lessen in Nederland en dan op locatie ook gaan lessen. Zo leer je het gebied kennen en wordt je stap voor stap begeleid. Echte sneeuw in de bergen is iets heel anders dan skiën op matten, en zelfs anders dan de skihal.

Wat voor soort les is afhankelijk van waar je woont, en wat voor lesbaan je in de buurt hebt. De rollerbanen zijn het meest efficiënt om de techniek bij te schaven, maar ook de grootste garantie om af te haken. Want ga je van daar uit de sneeuw in voelt het heel anders, terwijl het vallen niet zachter voelt (en vallen doe je veel op zo’n rollerbaan in het begin). Mooi was het geweest om deze zomer nog een paar lessen in de skihal te doen. 's Zomers is het een stuk betaalbaarder dan in het seizoen. Probeer daar dus een beetje affiniteit te kweken. Zijn jullie heel enthousiast, ga dan bijschaven op de rollerbaan of mattenbaan in de buurt. Als je dan eindelijk naar Oostenrijk gaat, ga daar dan ook meteen vanaf moment één op les. En informeer nu alvast naar de mogelijkheden en leg een plek vast, want jullie gaan waarschijnlijk in de kerst- of voorjaarsvakantie. Dan is het erg druk.

Rollerbaan OMG
Grootste garantie om af te haken inderdaad.
Niks voor kindjes.En veel te duur.

@Hooykaas Toch is het de voordeligste lesoptie. Borstelbanen inclusief les zijn duurder, en laat ik al helemaal niet beginnen over de skihal…

@Bennie ook best wel saai.
Dan maar iets meer uitgeven voor borstelbaan of sneeuw baan.

Mijn ervaring is overigens dat de mensen die regelmatig op de borstel baan geweest zijn.
Vaak in de sneeuw niet meer dan fractioneel beter zijn dan mensen die dat niet gedaan hebben.
Komt waarschijnlijk door het overweldigende berglandschap 😃 Zijn ze de geleerde techniek spontaan vergeten lijkt het.

Is zo’n borstelbaan niet wat? Kan je dat beter een paar keer naar Zoetermeer of Landgraaf rijden en daar lessen?

Of is het dan beter om op de plek van bestemming een lespakket te boeken met dagelijks een les?

Het is tig jaar geleden dat ik heb leren skiën (ik was 3), maar pak nu het snowboarden op in een indoor ski hal. Met twee uur privé les kwam ik al een heel eind en ik had het niet eerder gedaan. Na 3 uur werden mijn benen moe en ben ik afgehaakt. Dus daar zou ik wel rekening mee houden. Je staat denk ik niet vanaf het begin de hele dag op de ski’s.
Dus ik zou denken in Oostenrijk elke dag een uur les en dan nog 1-2 uur in de ochtend en middag oefenen. Denk dat je dan moe genoeg bent?

Ik zou in Nederland lekker les nemen in Snowworld en dan in Oostenrijk ook een paar dagen les nemen. Plezier gegarandeerd!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Een goede borstelbaan is best oké hoor, maar helaas zijn ze dat niet allemaal. Het glijdt gewoonweg anders dan op de sneeuw.
En vergeet niet, als je een flink stuk moet rijden naar een skihal zijn dat ook kosten die bij een skisessie komen. En kost het (flink) wat extra tijd.
Dat is een beslissing die de OP mag maken. Tot 31 augustus geldt het zomertarief nog, dus dat maakt een kennismaking zomaar 30% voordeliger.

De kosten van de diverse banen lopen erg op.
Dat ben ik volkomen met @Bennie eens.

Ik zou adviseren:
De eerste 3 volle dagen les nemen (lijkt veel maar zijn maar 4 uurtjes per dag ) en de laatste dagen het geleerde in praktijk brengen.
En dat eventueel elk jaar herhalen.
2 uur heb je niets aan. Je zit immers al plus minus 30 minuten in de lift.

Borstelbanen zijn sowieso moeilijker dan op sneeuw. Het grote voordeel is wel dat als je kan skiën op borstels, je dit dan ook zeker zal kunnen op sneeuw. Als je nog nooit geskied hebt, zou ik de eerste keren toch wel gewoon op sneeuw proberen; dat is wat prettiger.

There is no bad snow, only bad skiers!

Een goede rolbaan met goede gemotiveerde instructeurs is echt een investering die je op de vakantie terug krijgt, er is eigenlijk geen betere plek om de juiste techniek snel en goed te leren. Natuurlijk op vakantie ook lessen nemen alleen kan je dan sneller het gebied verkennen.

Ik heb als beginnend skiër zowel ervaring op de rolbaan als de borstelbaan.
Ik ben een ervaren snowboarder, maar heb de overstap naar skiën gemaakt. Ik ben gestart op de rolbaan. Ik heb zo’n 15 lessen gehad. Dat ging goed. Eenmaal in de sneeuw ging het helemaal niet goed. Ik viel op een gegeven moment en ik had geen idee hoe ik moest opstaan…. Ook miste ik de spiegel, waardoor ik niet zo goed wist hoe ik nu mijn bochten moest maken. Daarna lessen genomen bij de borstelbaan. Voor mij werkt dit goed: ik krijg echt het idee dat ik een afdaling maak en welke bewegingen belangrijk zijn. In de sneeuw kan ik veel beter uit de voeten. Uiteraard in combinatie met lessen in de sneeuw.

Voor kinderen moet het vooral leuk en dus “echt” zijn. Zou (indien enigszins haalbaar) alleen daarom al kiezen voor een sneeuwbaan. Hoeft echt niet de grootste te zijn.

Edwin van Riel

Borstelbaan outdoor, zonder enige twijfel.
Sneeuwbaan kan ook, maar dan in de zomer lessen. In het hoogseizoen is het daar vaak slush met een streep ijs in het midden, werkt niet fijn.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Voor kinderen moet het vooral leuk en dus “echt” zijn. Zou (indien enigszins haalbaar) alleen daarom al kiezen voor een sneeuwbaan. Hoeft echt niet de grootste te zijn.

evr66 op 20 aug 2023 15:29

Mijn kinderen lessen tijdens het winterseizoen met heel veel plezier op de borstelbaan bij skipiste Nieuwegein. Ze doen het daar echt heel leuk!

Iedereen heeft eigen voorkeuren, ik zou indien mogelijk bij de verschillende banen een proefles nemen om te bepalen of het iets voor jullie is. En daarna zeker ook op vakantie nog investeren in les. Nu een goed aangeleerde basis is later plezier en glijgemak.

Mijn oudste heeft op de rollerbaan haar eerste meters gemaakt, en die vond dat super leuk.
Destijds eerste weekend van september open dag , dus kon ze gratis 10 minuten.Ik zou nu op zoek gaan naar een baan in de buurt, misschien dat die dat ook doen. Weet je gelijk of je het iets vindt of niet. Jongste is direct in de sneeuw gestart, maar die is een stuk groter, sterker en sportiever dan haar zus.

Ik heb vorig jaar met m’n dochter gelest op een rollerbaan. 2x 4 lessen jn vakanties en dat was erg leuk.

Gewoon kijken wat dichtbij is, alle 3 de soorten kunnen prima werken, zeker met een goede leraar. Sterker nog, ik denk dat dat het belangrijkste is. Op de rolbaan maak je de meeste meters en krijg je de meeste feedback, maar het lijkt het minst op de sneeuw. Snowworld lijkt het meest, maar daar maak je relatief weinig meters. Borstelbaan zit daar denk ik tussenin, daar heb ik geen ervaring mee.

In september hebben veel rollerbanen open dagen, dat is een mooi moment om t eens gratis te proberen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb leren skiën op de mat (rollerbaan in Nederland?). Ik had geen voorkennis. Voor mij was dit ideaal. Wat je mis doet, wordt direct afgestraft. De beste leerschool volgens mij. Ik heb zo’n 15 lessen gehad en dan de bergen in getrokken met lessen ter plaatse. Wat was dat heerlijk om op echte sneeuw te staan. Alles ging veel vlotter. Ik volg nu nog les op de indoor skipiste. Mijn zoontje is beginnen lessen op de indoorpiste en lessen ter plaatse in FR/O.

Mijn kinderen hebben het op de borstelbaan geleerd vanaf 3 jaar, ze gaan nog steeds elk seizoen wekelijks lessen (zijn nu 6 en 8) en ze vinden het super leuk, al is de sneeuw natuurlijk nog veel leuker.

Hier vind ik de lessen op de borstelbaan goed betaalbaar en voor ons is dit ook goed aan te rijden. Ik zou zeker lessen aan raden dan kan je in de sneeuw gewoon al wat sneller de pistes af.

Ik zou gewoon kijken wat er in de buurt aangeboden wordt en het makkelijkst is voor jullie.

Grappig om alle verschillende meningen te zien. Mijn kinderen toen leeftijd 8 en 10 hebben eerst lessen op een rolbaan gehad, mijn ervaring is juist erg positief. We hebben ze daarna meegenomen naar de Alpen en ook daar les laten nemen, eerst een dag samen skieen, de volgende dag de lessen laten beginnen. Ik merkte dat ze na de rolbaan lessen erg goed mee konden komen en bij het voorskieen ook meteen in de hogere klassen terecht kwamen. Aan het eind van de week konden we ze door het hele gebied meenemen.

e rollerbanen zijn het meest efficiënt om de techniek bij te schaven, maar ook de grootste garantie om af te haken. Want ga je van daar uit de sneeuw in voelt het heel anders, terwijl het vallen niet zachter voelt (en vallen doe je veel op zo'n rollerbaan in het begin). § Bennie op 19 aug 2023 20:29

Ja en nee. Technisch beter leren skiën werkt heel goed, zoals je al zei. Maar dat vallen en afhaken, zeker niet mee eens. Een goede skileraar ziet dat vallen al aankomen en juist in het begin ga je niet al te snel, dus dan staat de band al stil en voorkom je het vallen.
Afhaken hebben vooral mannen last van, die al denken dat ze kunnen skiën en geconfronteerd worden met hun eigen beperkingen. Is ook niet leuk, maar als je daar niet tegen kan, moet je zeker niet op zo’n rollerbaan gaan lessen. Het verschil met de sneeuw is vooral de stroefheid en strengheid van de baan. Kom je in de sneeuw nog weg met je matige techniek, op de rollerbaan niet.
Het ontbreken van de oneffenheden, die je wel in de sneeuw hebt, is tegelijkertijd een voordeel en een nadeel. Geen onverwachte zaken die je oefeningen verstoren, maar daardoor leer je er ook niet mee omgaan.
Helemaal met je eens dat je, zeker in het begin, gewoon op zo’n baan én in de sneeuw op bestemming lessen ‘moet’ volgen.

zie ook: https://www.wintersport.nl/forum/topic/527816

Zelf begonnen op dennennaalden in Duinrell: https://www.duinrell.nl/geschiedenis
Dit was de eerste skibaan in Nederland vanaf 1938 tot 2005:)…

Indoorbanen als Snowworld of Landgraaf komt het dichtst in de buurt van wat je tegenkomt op de piste in de Alpenlanden. Qua sfeer en dergelijke en sneeuw zou mijn advies Snowworld of Landgraaf zijn…exploitanten van een borstelbaan of rollerbaan hebben vast een andere mening…Voordeel van een rollerbaan is dat je een stang vast kan houden en je misschien iets meer persoonlijk advies kan krijgen…

*bericht bewerkt door Gerjon op 21 aug 2023 14:24

Eens met hierboven; vallen hoeft echt niet (niet vaak iig) op de rolbaan. En herkenbaar; het zijn veelal mannen (van een zekere leeftijd) die denken dat ze kunnen skiën, die moeite hebben met de rolbaan (die hun gebrek aan techniek feilloos blootlegt).

En nee, je hebt geen andere techniek nodig. Zet een echt goede skiër op rolbaan en binnen 2 rondjes skiet ie prima op de baan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie