Shortski half maart: zugspitz, kleinwalsertal of montafon?

Allen,

We plannen half maart 3 dagen te gaan skiën (donderdagavond vertrek - zondagavond) met onze zoon van (tegen dan) 6 jaar?

We verkiezen dus een gebied op een 7-tal uur rijden: welk gebied zouden jullie aanraden van bovenstaande?

Onze zoon heeft hier in België al heel wat privélessen gehad op de skipiste en skiede vorige winter vlot met ons mee op blauwe en rode pistes in het Brandnertal en in SFL. We hebben tegen dan ook al weer 2 skivakanties met kerst en krokus achter de rug. Voor deze 3 dagen zoeken we dus geen skischool dus dat is voor ons geen criterium.

Alvast dank voor jullie hulp!

Vriendelijke groeten

Andermatt!
Net zo ver rijden, veel beter skiën.

Of Schladming-Rohrmoos, ook snel te bereiken, vrijwel alleen snelweg, ook beter skigebied…

*bericht bewerkt door Onnem op 19 sep 2023 07:31

The older I get, the better I was

We zijn in kleinwalsertal geweest en die kan ik van harte aanraden, ik zie wel dat je van plan bent halverwege maart te gaan, dat is voor Kleinwalsertal wel op het randje.

Kleinwalsertal ligt relatief laag dus moet je wel een beetje geluk hebben dat er dan nog genoeg sneeuw ligt.

Afgezien van dat is het echt fijn skiën en heel geschikt voor jongen kinderen. Zeker de parsenbaan meepakken met die kleine en vergeet de ifen niet!

Allemaal prima.
Zugspitze: Ehrwald en Lermoos worden in het dal half maart snel minder, dan zou ik voor Berwang kiezen in die periode.
Kleinwalsertal: half maart nog goed te doen. Kanzelwand wordt helemaal onderin erg zacht dan, maar de rest is in de regel nog prima te doen ook in het dal.
Montafon: de dalstations liggen laag, maar op hoogte is het allemaal prima tot ver in maart. Uitzondering is Gargellen, waar het dalstation op 1400 meter ligt en half maart nog steeds ski-in ski out is (de rest van Montafon is sowieso niet echt ski-in ski-out, je pakt in de ochtend de gondel en blijft vooral bovenin).

In die periode vind ik Engelberg ook wel een mooi alternatief. Prima omstandigheden en vlot aan te rijden voor een paar dagen.

Edwin van Riel

Lenzerheide, ook vlot aan te rijden en een prachtig gebied. Indien je skipas reeds op tijd koopt, zelfs goedkoper dan de Oostenrijkse alternatieven. En als je genoeg hebt aan 60km piste, waarom niet Flumserberg. (wel druk in het weekend)
Afstand vanaf Brussel: 725km! Nagenoeg enkel snelweg.

Ik ben zelf ook weg van KWT. Zeker Parsenn en Ifen met kinderen. Het hele Heubergstuk.

Zijn de Vogezen nog besneeuwd in Maart?

*bericht bewerkt door LoveToSki op 19 sep 2023 10:36

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Andermatt!
Net zo ver rijden, veel beter skiën.

Of Schladming-Rohrmoos, ook snel te bereiken, vrijwel alleen snelweg, ook beter skigebied…

Onnem op 19 sep 2023 07:30

Kan je daar (Andermatt) iets of wat betaalbaar overnachten/wintersporten, in vglk. met de aangehaalde gebieden in Oostenrijk?
Lijkt me idd wel interessant voor short-ski…

Schladming vind ik ook top skigebied, maar is qua afstand toch wel wat verder weg niet…
Daar ben je niet op 7u rijden (enfin, ik toch niet, zelfs niet op 8u).

Zijn de Vogezen nog besneeuwd in Maart?

LoveToSki op 19 sep 2023 10:35

Net zoals Winterberg zou ik daar mijn geld niet op durven inzetten en er pas last minute voor opteren.

Bla, bla, bla.

Ik ben niet in kleinwalstertal en de zugspitz arena geweest, maar al wel een aantal keer in Montafon halverwege maart. Alle keren prima kunnen wintersporten met goede condities (een aantal keer waren zelfs alle dal afdalingen nog open). Dus met Montafon maak je in ieder geval geen verkeerde keuze.

Wilco van Bragt

Half maart zijn er geen schoolvakanties meer. https://www.wintersport.nl/weblog/14/02/2023/drukke-weken-wi…
Je zou altijd last minute kunnen beslissen.

Ik ben een aantal keer in Kleinwalsertal geweest. Heuberg/ Parsenn en delen van Ifen zijn erg goed te doen voor beginners. De kanzelwand/ fellhorn heeft wat meer variantie. De dalafdaling naar beide Obersdorf (of ja de parkeerplaats) en Riezlern is wat lastiger, zeker als het wat warmer is aan het einde van de dag.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 20 sep 2023 09:13

Ski you later!

Iets boeken in Ehrwald/Lermoos/Biberwier is zeker niet fout, Berwang heeft makkelijke pistes voor kinderen maar zou ik die periode niet verkiezen; dorp ligt idd wel iets hoger (1350 tov 1000m) maar de liften gaan niet veel hoger.
Elk jaar sluiten de liften in Berwang, Bibierwier en Wetterstein Ehrwald eind maart, enkele weken vroeger dan Lermoos en Ehrwalder Alm die de Paasvakantie nog wel geopend zijn.
Beste condities eind maart/begin april zijn aan de Ehrwalder Alm, een ideaal gebied voor kinderen van die leeftijd. En als het aan de Almbahn niet meer goed is kan je nog naar 2700m met de Zugspitzbahn, de piste zijn daar zeker ook goed te doen met kinderen.
Moest je naar de Zugspitz Arena gaan vraag je gerust nog maar meer info via pb. Ik zit er in de winter 1 week op 2 (seizoenplaats op camping) , en we kiezen elke dag naar welk gebied we rijden naargelang de condities.

Damüls (en Diedamskopf) in het Bregenzerwald. Snel bereikbaar vanuit België, rustig buiten het hoogseizoen en voldoende vertier voor drie dagen.

Kleinwalsertal kan ik uit ervaring aanraden. Kun je per dag een klein deelgebied kiezen. Leuk afwisselend. Alternatieve tip ook op korte reisafstand: Damüls-Mellau. Wellicht nog wat sneeuw zekerder en groter aaneengesloten gebied. Hou in de weekenden in al deze gebieden wel rekening met meer drukte van lokale dagjesmensen en Duitsers die er ook gemakkelijk naar toe rijden.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

pasen valt redelijk vroeg volgens mij dit jaar. Ik zou toch gaan voor hoogte. In montafon vind je wel veel boven de 1800 meter, geen ski in ski out, maar wil je dat. ik vind het nooit erg om weer met de gondel naar beneden te gaan

Last minute kijken, er is dan toch overal plek genoeg. Snel bereikbaar zijn inderdaad het prachtige Kleinwalsertal (liever dat dan Dat arrogante volk in Oberstdorf) met wel her en der oudere liften, het hypermoderne Mellau (veel sneller bereikbaar dan Damüls in hetzelfde erg leuke skigebied), Warth (verbinding met enorm skigebied Lech/St Anton), De eveneens erg fraaie Montafon kan natuurlijk ook, maar door de vele pistes boven de boomgrens alleen bij goed weer aan te bevelen. Allemaal mooie gebieden met elk hun eigen sfeer.
De Zugspitze is erg klein voor 3 dagen. Zou ik alleen doen als ook Garmisch Classic nog goed is, of aan de andere kant Lermoos/Ehrwald. Dat is erg mooi!
Wat betreft Winterberg: uiteraarrd veel minder hoogteverschil, maar bijna 50 liften en een heel stuk goedkoper. Half maart is doorgaans één van de beste stukken seizoen en relatief rustig! Maar nogmaals: lekker last minute kijken naar weer en sneeuw

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Of een rondje Vorarlberg met de 3 Tälerpas. Afgelopen Pasen gedaan. Reisverslag hier te vinden: https://www.wintersport.nl/forum/topic/529495

Dank voor de vele tips, we gaan ermee aan de slag!

Van de week Mellau geboekt voor eind feb. Woensdagmiddag vertrekken en ‘s avonds al daar, ideaal. Zondag rustig weer terug. Met Pasen gaan we shortski naar St François Longchamp.

Plaats een reactie