Elan Wingman 82 CTI + keuze binding

Goedemiddag!

Na jaren huren ben ik erover aan het denken eigen ski’s te gaan kopen. Ik ski momenteel op ongeveer niveau 7. Ik ski daarbij met name op de piste, maar vind een goede ski bij veel verse sneeuw of bulten ook belangrijk. Een all-mountain lijkt mij daarvoor het meest geschikt.

Nu ben ik alleen maar goede verhalen tegen gekomen over de Elan Wingman 82 CTI, maar kom ik in reviews ook berichten tegen dat die met name voor de advanced/expert skieër is. Is deze ski ook geschikt voor iemand met ongeveer mijn niveau? Of heeft men tips voor andere ski’s die goed zouden passen.

Tot slot; ik ben deze ski tegen gekomen voor een mooie prijs, maar niet met de originele Elan binding maar met de Head Attack 11 Gw Br.85. Nu ben ik helemaal niet thuis in bindingen en ben ik benieuwd naar de verschillen en of het beter is een model met de Elan binding te zoeken.

Alvast bedankt voor de hulp!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 okt 2023 09:09

Elan en Head maken allebei gebruik van de Tyrolia Attack bindingen (met een andere merknaam erop gedrukt). Is dus allemaal exact hetzelfde product. Die ski lijkt ook prima te passen bij je niveau. Elan ski’s zijn erg makkelijk te skiën.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Bedankt voor je reactie! Daarnaast twijfel ik nog een beetje over de lengte. Ik ben zelf 1.81 en twijfel tussen de 1.72 en 1.78, neig naar de 1.72, ook gezien mijn huidige niveau.

10cm korter dan je lengte is meestal prima
Als je wat zwaarder ben dan kan je voor langer gaan maar dat moet je net willen.

Ik heb de vrouwelijke tegenhanger, Wildcat 72, lengte 1,66m.
Ik ski niveau 5 denk ik en ben 1,76m.
Langer dan 1,66m kan bij dat model niet maar zou langer lijkt me geen toevoeging.

Bedankt voor je reactie! Daarnaast twijfel ik nog een beetje over de lengte. Ik ben zelf 1.81 en twijfel tussen de 1.72 en 1.78, neig naar de 1.72, ook gezien mijn huidige niveau.

Joris1235 op 18 okt 2023 22:21

ik ben 1.87 en heb ze in 1.78.
Zie ook dit topic voor een link naar review filmpjes. https://www.wintersport.nl/forum/topic/527866?page=2…

Ik schat mezelf ook in op niveau 7 en heb de Wingmang 82 TI. De CTI is een stuk stijver, dus zal iets meer techniek vergen. Ik heb voor de TI gekozen adhv het advies van een vriend die ook skileraar is, waarmee ik ging skien. Ik ervaar de TI overigens als een heerlijke ski, waar je ook echt prima hard op kan carven en waar ik mijn techniek voor alle terreinen verder op kan verbeteren. Ik zou met jou lengte de 172 doen.

De Wingman CTI is heel vergevingsgezind, voor niveau 7 moet dit geen enkel probleem zijn, daar ga je veel plezier aan beleven. Toegankelijk instapniveau en voldoende doorgroeimogelijkheid. Bij twijfel de kortere maat pakken.

Het lijkt me een prima geschikte ski voor je niveau en beide lengtes zouden kunnen. In jouw geval klinkt de 172 wel als de beste optie.
Het zijn ook fijne ski’s :)

Veel plezier er mee!

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 19 okt 2023 09:59

Bedankt voor alle reacties! Daar kan ik zeker mee verder.

Ik kijk naar dezelfde deal. Toch zou ik graag terug komen op de bindingen waarmee ze worden aangeboden.

De Attack 11 wordt veel aangehaald als een binding voor beginners en ik lees veel adviezen om voor de Attack 13 te kiezen. Op basis van mijn profiel wordt een DIN van 7 tot 8,5 geadviseerd. Ik heb mijn huidige bindingen al tijden op 7 staan en nooit last gehad van pre-release.

Voldoet de Attack 11 voor een type 2-3 skiër die 90 procent van de tijd op de piste doorbrengt?

Ter info ik ben 183cm, 82kg en zoollengte is 315mm. Ben 40 jaar en ski al sinds mijn kinderjaren meerdere keren per jaar. Ik zou mezelf inschalen als categorie 2-3 skiër.

De ski wordt doorgaans overigens geleverd met de Elan Fusion X 12 systeem bindingen.

*bericht bewerkt door Jelger op 29 okt 2023 12:10

met betrekking tot de lengte van de ski’s: ik heb zelf de 172 (bij een lichaamslengte van 183 cm) en vind ze te kort. hangt van je persoonlijke voorkeur af natuurlijk maar “ze skiën kort”.

@jelger via dinsettings.com kom ik op 6-7 afhankelijk van niveau. Binding die tot 11 loopt niet gewoon prima bruikbaar zijn (zou er persoonlijk maximaal 9 op instellen, beetje marge houden, maar daar kom je echt niet aan). 7 lijkt me voor jou prima waarde, hoger alleen als heter echt behoefte aan hebt

Edwin van Riel


nvt

*bericht bewerkt door SuzannaE op 01 nov 2023 16:16


nvt

Die Attack 11 loopt van Z waarde 3-11. Met 7 zit je mooi in het midden van die range, prima binding lijkt me.

Mijn twee paar ski’s zijn allebei 180 cm (ben zelf 190 cm, ski op niveau 8) maar mijn Wingman had ik wel wat langer willen hebben achteraf, hij skiet eigenlijk te speels nu. Denk daarom dat je hem als niveau 7 skiër prima 5 cm onder je eigen lengte kan kopen. Over de bindingen is alles al gezegd :)

@jelger via dinsettings.com kom ik op 6-7 afhankelijk van niveau. Binding die tot 11 loopt niet gewoon prima bruikbaar zijn (zou er persoonlijk maximaal 9 op instellen, beetje marge houden, maar daar kom je echt niet aan). 7 lijkt me voor jou prima waarde, hoger alleen als heter echt behoefte aan hebt

evr66 op 01 nov 2023 15:15

Dank voor je reactie. Ik kom via diverse calculatie tools (een vis tabellen idem) tot 7 tot 8,5. Overigens voldoet 7 dus prima.

Ik bedoelde met categorie 2-3 volgens de typeringen die bij DIN genoemd worden. Als we de 10 niveaus aanhouden zoals hier veel gebruikt op het forum dan zou ik mezelf inschalen op niveau 8. Misschien zit daar het verschil?

Punt is een beetje dat er voor die niveaus geen standaard is, kan het best mee te maken hebben.

Gewoon starten op 7, eerste rondjes even rustig opbouwen qua agressiviteit/druk, Danneels je vanzelf of er nog een (half) puntje bij moet.

Dat werkt voor ons het fijnste, t komt niet echt heel nauw, maar 10 of hoger zie je gewoon niet veel en echt om specifieke redenen. Heb bijvoorbeeld mijn sl voor mijn doen erg strak staan omdat je ze anders nog wel eens los trapt. Nadeel: vallen op lagere snelheid moet je gewoon niet doen, dan lossen ze echt niet 😂😂

Edwin van Riel

Ik kijk naar dezelfde deal. Toch zou ik graag terug komen op de bindingen waarmee ze worden aangeboden.

De Attack 11 wordt veel aangehaald als een binding voor beginners en ik lees veel adviezen om voor de Attack 13 te kiezen. Op basis van mijn profiel wordt een DIN van 7 tot 8,5 geadviseerd. Ik heb mijn huidige bindingen al tijden op 7 staan en nooit last gehad van pre-release.

Voldoet de Attack 11 voor een type 2-3 skiër die 90 procent van de tijd op de piste doorbrengt?

Ter info ik ben 183cm, 82kg en zoollengte is 315mm. Ben 40 jaar en ski al sinds mijn kinderjaren meerdere keren per jaar. Ik zou mezelf inschalen als categorie 2-3 skiër.

De ski wordt doorgaans overigens geleverd met de Elan Fusion X 12 systeem bindingen.

Jelger op 29 okt 2023 11:58

Welke deal is dit? Zit zelf ook te kijken

Bij glisshop nu met 15% extra korting. Je kunt ook andere bindingen kiezen maar niet veel zinnig aanbod daar.

Overigens komt de prijs bij Sport Conrad dicht in de buurt en daar heb je meer keuze uit bindingen voor een betere prijs.

Ik ben inderdaad bij Glisshop uitgekomen, en ski’s zijn inmiddels binnen in 172. Dat die dan misschien wat speelser is gaan we meemaken! Dank in ieder geval voor de hulp en advies!

Dag Joris,
Beetje late reactie.
Ik heb de Wingman 82 CTI in 178 en ben zelf 178cm en ± 76kg.
Na testen bleek dat je geen schrik hoeft te hebben om hem aan de lange kant te kiezen, hij skiet heel makkelijk op lichaamslengte :)

Ik heb zelf een aantal weken geleden exact dezelfde aanbieding gekocht. De 23-24 Elan Wingman 82 CTI in 172 met de attack 11 bindingen (voor 530 euro). Heel lang getwijfeld over die bindingen, want inderdaad op internet staan vele negatieve adviezen. Over het algemeen wel Amerikaanse websites die je sowieso altijd adviseren om een ski van 220cm te nemen, met een binding die gaat tot 17 en minimaal 120 mm onder de voet heeft (gechargeerd). Overigens jarenlang met een Marker Squire Shizo 11 geskied en ook nooit problemen mee gehad.

Ben zelf 183 met 79 kg. Din op 7. Ik wilde wel een beetje het speelse behouden, dus ook voor de 172 gegaan. Ooit ski’s in 175cm gehad (Fischer Progressor 8+) en vond het helemaal niets. Natuurlijk is dit een andere ski, maar ik vind bospaadjes en buckels ook leuk om mee te pakken. En ski regelmatig met familieleden met een minder niveau.

Ik ga ze in januari voor het eerst in het ecchie testen. Zal het laten weten of ik spijt zal krijgen van die 4 cm.

*bericht bewerkt door AMONIVES op 14 nov 2023 16:44

''Powder to the people''

Allen bedankt voor de info.
Ik heb afgelopen woensdag gebruik gemaakt van dezelfde aanbieding, die bij Glisshop en de 23-24 Elan Wingman 82 CTI in 178 besteld. Ik ben zelf 184cm en rond de 88kg.
Ik heb een dagje de Wingman 86CTI mogen testen en vond dat super lekker skiën, maar iets smaller is voor mij denk ik wat passender. Zeker ook omdat ik niet (bewust) buiten de pistes kom.

Helaas net iets te vroeg, vandaag krijg je 25% extra korting, dus mocht je twijfelen dan is vandaag een hele goede dag om ze te bestellen. :-)

Plaats een reactie