Skies klapperen

Hi.
Vorig jaar in Oostenrijk nieuwe skies gekocht. Head Real joy. Er staat een nummer op de skies R9 3130-73-107L148. Dames Ski voor lichtgewicht. Makkelijk in carven maar klappert op de rechte stukken. Moet ik nu weer nieuwe skies kopen?
Vriendelijke groeten
Anja Cremers

Hoi Anja, ik heb de ski even opgezocht en dit is een prima ski waarin prima materialen zijn verwerkt.
Het klapperen komt waarschijnlijk doordat je balans niet helemaal goed is en je wat meer met je gewicht naar voren zou kunnen. Ik zou (privé) lessen adviseren!

*bericht bewerkt door Arjann op 06 nov 2023 14:42

Hi @Anjac Klapperende ski’s is nagenoeg altijd het gevolg van een verkeerde techniek. Niet genoeg voordruk zorgt er voor dat ze gaan klapperen. Ik zou dus investeren in skiles ipv nieuwe ski’s.

Born to Ride

Eerst proberen met wat meer druk vanuit de schenen te skiën. Kan zijn dat je iets teveel achterop zit…

Eens met de anderen. Ik had dit ooit met huurski’s, maar het lag niet aan de ski’s en toch echt aan mijn houding. En dan vooral dat ik teveel achterop zat. De afgelopen jaren veel geïnvesteerd in verbeteren daarvan en het probleem verdween heel snel daarna. :)

Ski’s gaan klapperen op de piste als:

-ze te licht zijn voor jouw gewicht
-tekort zijn voor je lichaamslengte of -gewicht
-je techniek niet goed is (je staat te ver achterover op de ski)
-ze te weinig stijfheid hebben voor jouw snelheden
-deze te weinig stijfheid hebben voor je gewicht
-ski’s een minder goede kwaliteit hebben
-je ski’s oud zijn en de veerkracht is verdwenen (dat is niet de issue ze zijn nieuw)…
-ski’s te breed zijn
-Of een combinatie van bovenstaande factoren…

Als ik naar de specs kijk van je ski dan is het een dames ski waar ook extra gewicht is bespaard en voor de snelle dames is er de super joy versie. Een Atomic Cloud C14 of C12 zijn stugger…dus moeilijk van een afstand te bepalen wat de issue is…

Misschien niet het beste antwoord maar blijven kanten op de rechte stukken?
Dat doe ik zelf ook bijna altijd behalve als het erg druk is op de pistes.

Gewoon zo nu en dan lesje pakken en gaan focussen op druk naar voren, geen rare fratsen gaan uithalen of materiaal gaan betwijfelen, dat is voorlopig prima.

Hoe veel ski ervaring heeft u ongeveer? (In weken)

Edwin van Riel

Ski’s gaan klapperen op de piste als:

-ze te licht zijn voor jouw gewicht
-tekort zijn voor je lichaamslengte of -gewicht
-je techniek niet goed is (je staat te ver achterover op de ski)
-ze te weinig stijfheid hebben voor jouw snelheden
-deze te weinig stijfheid hebben voor je gewicht
-ski’s een minder goede kwaliteit hebben
-je ski’s oud zijn en de veerkracht is verdwenen (dat is niet de issue ze zijn nieuw)…
-ski’s te breed zijn
-Of een combinatie van bovenstaande factoren…

Als ik naar de specs kijk van je ski dan is het een dames ski waar ook extra gewicht is bespaard en voor de snelle dames is er de super joy versie. Een Atomic Cloud C14 of C12 zijn stugger…dus moeilijk van een afstand te bepalen wat de issue is…

Gerjon op 06 nov 2023 15:59

Hier staan een paar discutabele punten bij. Lengte van de ski of breedte heeft zelden (nooit) met klapperen te maken. Maar, eigenlijk zijn al deze punten op te lossen met meer voordruk en een betere techniek. Zeker als het alleen op rechte stukken gebeurd: dan is het een kwestie van meer kracht zetten. Anders zouden ze namelijk ook klapperen in de bochten.

Zelfs met hele ‘slappe’ hele brede freeride ski’s en hele lichte toerski’s is prima heel erg hard te skiën zonder dat deze gaan klapperen. Het ligt eigenlijk nooit aan de ski.

Dus om de ts te beantwoorden. Je hoeft geen nieuwe ski’s te kopen. Zorg dat je voordruk op de ski’s houdt. Lukt dat niet zelf, om de goede houding te vinden, neem dan enkele lessen. Is goedkoper (en nuttiger) dan nieuwe ski’s.

Heel lang geleden heb ik hier een heel blog over geschreven: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Click. Click. Peace

Misschien niet het beste antwoord maar blijven kanten op de rechte stukken?
Dat doe ik zelf ook bijna altijd behalve als het erg druk is op de pistes.

Martijn.d op 06 nov 2023 17:22

Wat je hier stiekem doet is druk op de ski’s zetten ;-) maar dan omdat je een bocht maakt.

Click. Click. Peace

Dank je wel allemaal. Het klopt dat ik teveel achter op de ski leun. Ik ga het proberen te verbeteren.
Anja

Tsja, wat is hun belang? T nadeel van Google-wijsheid hahaha. Zij verkopen ski’s, geen (of veel minder) trainingen.

Edwin van Riel

Misschien niet het beste antwoord maar blijven kanten op de rechte stukken?
Dat doe ik zelf ook bijna altijd behalve als het erg druk is op de pistes.

Martijn.d op 06 nov 2023 17:22

Wat je hier stiekem doet is druk op de ski’s zetten ;-) maar dan omdat je een bocht maakt.

Rogier op 06 nov 2023 17:48

Het heeft er eigenlijk weinig mee te maken, maar ik kaap dit even omdat het er mij aan doet denken:

Het voelt telkens een beetje ongemakkelijk wanneer ik gewoon rechtdoor ski. Dus je knalt lekker een piste af, en dan komt er een vlakker stuk aan waarbij je gewoon je snelheid probeert aan te houden zodat je het einde van het vlakke stuk haalt zonder te pikkelen.

Dat gevoel van op twee ski’s tegelijkertijd te staan, gewicht 50-50 verdeeld, voelt zo onnatuurlijk aan. Het voelt telkens aan alsof de linkerski plots een hele andere richting uit zal willen gaan als de rechterski. Alsof ik terug mijn eerste week op de piste sta en ik elk moment m’n ski’s kan kruisen en vallen.

Dus ik heb de neiging dan ook maar wat heel zachte bochtjes te maken (gewicht naar links, naar rechts, …) maar daar verlies ik dan toch wat snelheid mee.

Zit dat nu gewoon in mijn hoofd? Heb ik dat alleen?

Ik snap wel wat jij bedoelt denk ik @skivr . Als ik op rechte stukken hard door wil en druk van bijv m’n linkerbeen haal dan gaat die ski een soort van “zoeken” en onrustig heen en weer glijden, die voelt dan niet meer stabiel. Maar als je goed je druk verdeelt en voor druk geeft (dus niet onbewust achterop) dan is dit weg. Kan miss ook andere oorzaak hebben, maar ik sluit me wel aan bij de rest. Vaak te maken met techniek. Als je echt een beginnerski hebt kan het natuurlijk wel zijn dat ze onrustig worden op rechte stukken, maar de meeste niet. K neem aan dat je niet met 80km /h een recht stuk op raast.

gewoon net als die soepele jonge gastjes achterop je ski’s gaan zitten en aan het einde weer soepel omhoog komen…

:-)

Totales Vollidiot

Een te korte ski die zou klapperen heb ik ook nog nooit gehoord.

Vroeger skies van 185 cm , zelf 191 cm…regelmatig klapperen… tekort aan techniek.

Nu skies 175 cm …Nooit klapperen , wel wat betere( noch niet al te best but I enjoy 😉) techniek

Born to run. B.S.

gewoon net als die soepele jonge gastjes achterop je ski’s gaan zitten en aan het einde weer soepel omhoog komen…

:-)

Kdtl op 07 nov 2023 16:17

Daar ben ik jaloers op maar als 47 jarige stijve knar lukt me dat echt niet meer :-/… on topic… doe ik ook hoor gewoon zachtjes de kanten laten grijpen ipv echt te skieen op het plat vd skieen.

*bericht bewerkt door Asterino op 07 nov 2023 16:56

appiattimento , @asterino , dan kun je de meeste snelheid behouden, werk aan de winkel 😉

Edwin van Riel

appiattimento , @asterino , dan kun je de meeste snelheid behouden, werk aan de winkel 😉

evr66 op 07 nov 2023 17:31

Nee hoor, naar voor in schusshouding, dat is het snelste… en de meeste controle;

Enne @Asterino zo oud is dat toch niet, dat moet nog moeten kunnen hoor -

Click. Click. Peace

Wat versta jij onder schuss houding vanuit het oogpunt vlak of op de kant?

*bericht bewerkt door evr66 op 07 nov 2023 20:06

Edwin van Riel

Dat kan beide. je kunt ook in bocht ‘schussen’ Maar het snelste is zo vlak mogelijk. (Een goed onderhouden belag glijdt beter dan kanten)

Maar vooral achternazitten is nooit sneller, wel kwajongensachtig cooler ;-)

Click. Click. Peace

“Maar het snelste is zo vlak mogelijk.”. Eens, en dat is dus precies wat “appiattimento” betekent, vlakstelling.

Vandaar dat ik wat verbaasd was door jouw opmerking dat het anders zou zijn 😂😂😂

Edwin van Riel

Dat je niet achterop moet gaan zitten.

Click. Click. Peace

Even een vraagje, bedoelen julle met klapperen, op en neer? Ik heb vaak last met huurski’s dat de punten op rechte stukken heen en weer gaan, dus van links naar rechts. Of bedoelen jullie dat? Als ik dan terug ga en dit uitleg bij de skiverhuur krijg ik andere mee en dan is het over. Wordt vaak wel iets gemompeld over tecniek, maar het is altijd weg met andere ski’s.

@skitip met klapperen wordt normaal gesproken verticaal bedoeld. 98 van de 100 x een techniekkwestie.

Ook li/re zoekerig ben je grotendeels kwijt met wat meer druk op de voorkant. Probeer maar eens op een gemakkelijk stukje helling helemaal achterop te gaan hangen ;)

Edwin van Riel

Hahaha goed jongens (EVR66 en Rogier) je bent nooit uitgeleerd hé ;-) Ben trouwens al terug aan de slag qua ski specifieke fitness, is ook lekker als voorpret!

Maar qua flexibiliteit ben ik een ramp volgens mijn vriendin (die kinesist is), echt een stijve hark! Dus ook daar werk aan de winkel.

@asterino we hebben nog een heel seizoen he. Volgende week training van een paar van je landgenoten ;)

Edwin van Riel

@evr66

immidiamente een brilletje opzetten ; t is Skikip en niet skitip 😁😉

Born to run. B.S.

Haha dank @dan58, Non lo vedevo da un po

Edwin van Riel

Plaats een reactie