Ervaringen gevraagd over Fischer RC4 Pro Ti

Hallo, ik ben benieuwd of jullie me hier mee kunnen helpen:

Ik heb nu twee paar fischer ski’s liggen en ik ben benieuwd of jullie nog wat meer kunnen vertellen over de verschillen tussen de twee. Ik overweeg namelijk de gele skis te kopen, maar weet niet of deze genoeg toevoegen tov de ski’s die ik nu al heb.

Ik ga beiden ski’s morgen in Snowworld testen om te kijken hoe ze aanvoelen. Maar ik ben ook heel benieuwd naar wat jullie me kunnen vertellen!

De oranje fischers zijn ‘The curv Ti uit 2019’, de gele fischers zijn ‘Rc4 pro Ti’, ook vermoedelijk 2019.

null

null

Ik weet dat de Curv Ti ski’s heel vergevingsgezind zijn en gemakkelijk zijn in omgang. Ze zijn wel iets minder stijf. vnl voor (licht) gevorderde skiers.

Als ik rondlees lijken de RC4 pro’s wat stijver en strakker, vnl geschikt voor de meer gevorderde skieer, (dat is ook wat ik zoek) maar is dit ook echt zo? Of zijn het toch nagenoeg dezelfde ski’s?

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 11 nov 2023 18:48

Curv Ti is nog best een stijve lat hoor. Kun je flink op tekeer gaan. Fijne rebound ook.
Die RC4 Pro Ti lijkt ook wel een F19 in een ander jasje… Kan dat zijn? Zo ja, is de Curv steviger dan de Pro Ti

Curv Ti is nog best een stijve lat hoor. Kun je flink op tekeer gaan. Fijne rebound ook.
Die RC4 Pro Ti lijkt ook wel een F19 in een ander jasje… Kan dat zijn? Zo ja, is de Curv steviger dan de Pro Ti

Bennie op 11 nov 2023 20:17

De specs lijken inderdaad wel overeen te komen met een Progressor F19 en dit type is er in 2019 uitgegaan… Dus het zou me niet verbazen

Ik (vrouw van LoveToBoard) kwam ook uit op dat het bijna de F19 lijkt maar dan in een ander jasje. Het design (topsheet) is hetzelfde als de racelatten van 2019.

Even uit de oude folders gekopieerd:

De Curvs (2019/2020):

null
https://www.snow-online.com/ski/fischer-rc4-the-curv-ti-2019…

De F19 (een jaar eerder, folder 2018/2019)

null
https://www.snow-online.com/ski/fischer-progressor-f19-ti-20…

Erg leuk wel om in te duiken dit, benieuwd naar de ervaring.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 11 nov 2023 20:33

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als ik dat zo zie, toch geen mal van de F19… Nou ja, dan kan ik niet veel over die RC4 Pro Ti zeggen. Wel dat de Curv Ti erg mooi in balans is, alleen wat last heeft van een stijve tail. Iets wat Fischer eigen is.

Volgens mij is het een reincarnatie van de oude RC4 Superior Pro. De specs zijn hetzelfde. Die werd gemaakt t/m 2016. Daarna zijn de Curvs ervoor in de plaats gekomen. Echt een goede ski die Curv Ti! Maar ik denk dat deze nieuwe geen enkele toegevoegde waarde heeft voor je. Probeer het eens uit en laat ons weten! :)

Het zou een superior pro kunnen zijn. Zelfde maten, zelfde vorm voorzover ik zie

null

https://www.snow-online.com/ski/fischer-rc4-superior-pro-201…

Als ze ook die hap uit de tail hebben, dan zeker dezelfde ski. Superior Pro vind ik iets makkelijker in de omgang dan de Curv. Iets minder speels ook, maar heel degelijk.

Volgens mij is het een reincarnatie van de oude RC4 Superior Pro. De specs zijn hetzelfde. Die werd gemaakt t/m 2016. Daarna zijn de Curvs ervoor in de plaats gekomen. Echt een goede ski die Curv Ti! Maar ik denk dat deze nieuwe geen enkele toegevoegde waarde heeft voor je. Probeer het eens uit en laat ons weten! :)

toetersenbellen op 11 nov 2023 21:13

Haha we gaan er achter komen! dank voor de reacties vast!

lijkt er op dat we te maken hebben met vergelijkbare skis inderdaad. De tail is wel anders net als de toplaag tov de curv Ti. En misschien zit er toch weer wat andere techniek in wie zal het zeggen…

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 11 nov 2023 21:28

Als ze ook die hap uit de tail hebben, dan zeker dezelfde ski. Superior Pro vind ik iets makkelijker in de omgang dan de Curv. Iets minder speels ook, maar heel degelijk.

Bennie op 11 nov 2023 21:17

Ze hebben inderdaad een hap in de tail. En gelijke maten met superior pro. Het móeten ze wel bijna zijn.
Ach als de prijs goed is pak ik ze denk ik sowieso wel. Staan in de tweedehands hoek van de lokale skishop

Ik ga wel vast hout halen voor een groter skirek dan, lol!

Ik ben wel benieuwd, als ik ze zo ‘voel’ lijken ze iets stijver, maar ik heb er ook weinig verstand van. Ik zal morgen ter referentie wel met beide ski’s een afdaling op video zetten zodat mn man ze kan delen.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 11 nov 2023 21:31

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Het zou een superior pro kunnen zijn. Zelfde maten, zelfde vorm voorzover ik zie

null

https://www.snow-online.com/ski/fischer-rc4-superior-pro-201…

LoveToBoard op 11 nov 2023 21:14

Overigens een hele fijne ski!

Thank God summer is over!

De Pro is idd een verkapte oude Superior bij mijn weten. Duidelijk eenvoudiger dan de Curv.

Fijne ski idd. Kan eigenlijk alles wel.

Fischer is een meester in het blijven doorbouwen van hun oude ski’s onder allerlei namen - zonder dat die in hun catalogus staan. De F18 is daar ook een goed voorbeeld van: die staat ook al een paar jaar niet meer in hun catalogus. In de tijd dat de F 18 nog wel in hun catalogus stond, maakten ze ook de Progressor 800. Die bestaat in een oude en in een nieuwe versie. De nieuwe versie was identiek aan de F18, maar met een andere printje. Dat ging zelfs zover dat de 800 in een jaar exact het printje had van de F18 van het jaar ervoor. Je raadt het al: de nieuwe 800 heeft nooit in hun catalogus gestaan.

Over de curv kan ik weinig zeggen . De pro ti ski ik nu een aantal jaar en die bevallen mij heel goed.

Je moet wel continu energie leveren, dan geven ze ook veel terug. Ze zijn naar mijn mening niet heel makkelijk ‘lui’ te skiën.

Ok mijn bevindingen tot nu toe, na wat afdalingen in zmeer. Pfft het is wel weer druk 🫣 dus heb ze nog niet echt op hun donder kunnen geven

Eerste indruk is dat de pro’s een stuk stugger/stijver aanvoelen tov de curv, je moet er inderdaad druk op zetten want anders gebeurt er niet zo veel. De curvs draaien dan gemakkelijker in.

Ik merk dat ik mijn techniek beter toe kan passen op de pro’s, om de een of andere reden drukken de curvs me altijd naar achteren toe waardoor ik te veel op mijn hakken ski. Daardoor voelen de curvs voor mijn gevoel wat zenuwachtiger, minder gecontroleerd aan. Met de pro’s heb ik dat helemaal niet, die voelen heel gecontroleerd aan, voelt alsof ik op treinrails lig. Misschien ben ik met mijn 88kg iets te zwaar voor de curvs, ik las dat je er dan een beetje doorheen kan zakken

Beide skis zijn rap. Maar waar je de curvs gemoedelijk vraagt om snelheid te maken, wat ie met alle plezier doet
, grijpt de pro je gewoon vast en sleurt ie je de diepte in.

Heerlijk overigens 😋

Dus hoewel het twee ‘neefjes’ zijn, voelen ze wel echt verschillend aan wat mij betreft. Tot nu toe ben ik zeker te spreken over de pro’s.

Vrijdag ben ik weer in zmeer, kijken of ik ze dan allebei nog een keer op hun donder kan geven.

Die Curv Ti vinden het fijnst om als slalomski naar beneden geramd te worden. Dan vlieg je echt van bocht tot bocht. En met 90kg vond ik niet dat ik door 172 heen zakte.

Die Curv Ti vinden het fijnst om als slalomski naar beneden geramd te worden. Dan vlieg je echt van bocht tot bocht. En met 90kg vond ik niet dat ik door 172 heen zakte.

Bennie op 12 nov 2023 13:25

Mja ik weet niet wat het is. Ik merk bij de pro dat ik beter in mijn ski’s kan blijven leunen. Overigens ook met mijn elan ripsticks.

De curvs kunnen prima lange en korte bochten maken, maar heeft inderdaad wel een voorkeur voor de lange. Moet dit bij de pro’s nog wat verder onderzoeken, maar verwacht dat de curvs met hun triple radius hier wat veelzijdiger in zijn

Opmerkelijk. Ik heb vorig jaar de Superior Pro (toen heette hij dus weer Superior) geskied in Zoetermeer. Ik vond m echt heel makkelijk skiën. https://www.wintersport.nl/forum/topic/527769

Inmiddels heb ik ze allebei ook eens kunnen testen zonder tussen de skiklasjes door te hoeven slalommen.

Ik kan niet anders zeggen dan dat de pro’s hele fijne ski’s zijn. Misschien zelfs iets fijner dan de curvs.

Ze bieden me iets meer vertrouwen, voelen minder ‘zenuwachtig’ aan. ik kan ze gemakkelijk door korten en lange bochten draaien. Lekkere rebound. Supersnel. Kortom een ski waarvan ik een glimlach op mijn gezicht krijg.

De curvs zijn ook heel fijn, ze draaien ook heel lekker, maar willen liever grotere bochten maken dan kleine. Ze duwen me wat naar achter waardoor ik iets meer mijn best moet doen om voorover te blijven leunen, daar worden ze wat onrustig van. Mogelijk omdat de bindingen iets naar voor zitten?

Ik moet er wel bij zeggen dat de curvs iets langer zijn (165cm vs 171cm, r14 vs r15), dat maakt de pros sowieso wendbaarder

Als ik ze naast elkaar leg dan wint de pro voor mij

Ik heb ze dan ook gekocht. Ik kon ze voor een heel mooi prijsje meenemen 😋

^^als je nou je Curvs verkoopt dan heb je weer budget voor nog een paar erbij…😆 zo begint het…

^^als je nou je Curvs verkoopt dan heb je weer budget voor nog een paar erbij…😆 zo begint het…

toetersenbellen op 17 nov 2023 21:33

Oeioeioei breng me nou niet op ideeen 😝

Ik moet het nu al doen met 7 paar skies en 4 boards 😅 (vrouw en kind meegerekend)

^ga maar vast een schuur bijbouwen🤣

Ik houd ze voorlopig allebei aan. Het zijn allebei gewoon geweldige pistevreters

Zeker als ik hoor dat de curvs van latere jaren minder zijn geworden

Heb je ze nu aan? 😁

@LoveToBoard goede aankoop! Ga je veel plezier aan beleven!

Heb je ze nu aan? 😁

yoguido op 17 nov 2023 22:44

😂 lol

En ik me afvragen waarom kwam ik zo moeilijk d e trap op

Ik moet eerdaags maar naar de bouwmarkt voor meer hout voor een groter skirek, heeft LoveToBoard weer wat te bouwen 🤣

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie