Vervanging Salomon Enduro LX 730

Ik ben op zoek naar advies over mijn mogelijke nieuwe ski’s. Ik heb al heel wat jaartjes de Salomon Enduro LX 730 (lengte 172 cm) onder mijn voeten. Gekocht in een tijd dat ik nog niet zo gek veel ski ervaring had en 1x per jaar een week ging skiën en dat pas een paar jaar deed. Lekker de Perry Sport binnengewandeld en n.a.v. advies van de verkoper 3 sets over gehouden en o.b.v. kleur en prijs 1 van die 3 meegenomen…

Inmiddels heel wat jaartjes verder en ga tegenwoordig ook heel wat vaker skiën dan 1x per jaar (lucky me) en kan flink beter skiën. Ergens bevallen de ski’s me nog prima en ik ben geen voorstander van nieuwe dingen kopen als het niet nodig is, maar ergens kriebelt het wel; kan ik nog een stap zetten met beter materiaal?

Ik ski alle kleuren pistes zonder problemen al ligt mijn voorkeur bij blauw en rood. Off piste kom ik eigenlijk nooit (m.u.v. wat paadjes naast de piste met de kids). Mijn lengte is bijna 190 cm.

Ik ga binnenkort richting mijn 1e wintersport van dit jaar en moet dan misschien wat gaan huren door omstandigheden. In dat geval overweeg ik misschien om gelijk een ski te huren met het oog op die misschien aanschaffen als het echt goed bevalt. Naar welke ski’s zou ik moeten kijken volgens de kenners hier? Want om eerlijk te zijn kan ik zoals gezegd een stuk beter skiën dan vroeger, weet ik het nodige van veel facetten van wintersport maar (vanuit een gebrek aan echte interesse daarin) ben ik nooit zo bezig met materiaalzaken zoals radius, stijfheid enz. enz…

Als je in de gelegenheid bent zou ik proberen aan te sluiten bij 1 van de testavonden. Dan staan de grote merken met verschillende skies en voel je pas echt wat goed bij je past.

Gadgetfreak

https://www.wintersport.nl/weblog/14/11/2023/skitest-2023-20…

Ik zou in bovenstaande categorie zoeken.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 15 nov 2023 15:18

https://www.wintersport.nl/weblog/14/11/2023/skitest-2023-20…

Ik zou in bovenstaande categorie zoeken.

Sjaak27 op 15 nov 2023 15:17

Thanks, dat helpt. Had al wel allerlei testen hier gezien, maar vind het erg erg moeilijk bruikbaar in de wijze waarop het gepresenteerd wordt. Ik kan eigenlijk niets met deze vergelijkingswijze; gevoelsmatig mis je een tabel met scores of posities of de verschillende onderdelen. Maar ik kan hier wel verder mee zoeken! Dank

Als je in de gelegenheid bent zou ik proberen aan te sluiten bij 1 van de testavonden. Dan staan de grote merken met verschillende skies en voel je pas echt wat goed bij je past.

Martijn13 op 15 nov 2023 14:00

Gevoelsmatig pak ik liever een ski een dag of wat in echte piste omstandigheden, dan een avond in Snowworld…

In de verhuur hebben ze meestal ook een testrek. Zo heb ik ook wel eens in Fiss een dag rond geskied op 4 verschillende ski’s. Kost wel wat tijd. Met een koopwens is het zeker de moeite waard.
Ook in Snowworld kan je m.i. best wel een gevoel krijgen bij een ski.

De reviews van Skicentrum Heemskerk op YT vind ik ook altijd wel goed.

Ik ga eens kijken en inlezen. Kan ik dan ook kijken naar modellen van vorig jaar? Die zullen gevoelsmatig fors goedkoper zijn? En het nieuwste printje boeit me echt niets. De vraag is alleen of er veel verschil tussen zal zitten.

Modellen van andere jaren zijn uiteraard ook prima. Ski’s zijn helaas wel fors duurder geworden de laatste jaren.

Ik heb afgelopen week een Atomic Redster Q9 getest. Beviel me prima, is toch echt wel een stapje vooruit. Maar nu even beraden op o.a. de kostenkant en alternatieven.

Pittig geprijsde ski en zal idd wel een stap vooruit zijn. Zou niet mijn favoriet zijn, maar wel mooi spul. Kan je ook weer jaren op vooruit. Welke alternatieven zie je zelf nog?

Hi @Sjaak27, ja was wel heel fijn qua demping en ook als ik wat moeilijkere omstandigheden (zoals hopen) op zoek had ik gevoelsmatig veel plezier van die brede ski. Is erg duur inderdaad, maar omdat ik daar vaak (minimaal 5x per jaar) kom voor service e.d. kan hem na het seizoen als ex-rental die 1 seizoen meegegaan is overnemen voor de helft begreep ik van die man. Dat zou dus een optie zijn. Alternatieven kan ik heel slecht bedenken, maar ik zou zeker open staan voor een andere ski met een wat betere prijs. Het design is ook nog eens niet helemaal mijn favoriet.

Maar als ik dan op https://www.wintersport.nl/weblog/14/11/2023/skitest-2023-20… lees word ik er gewoon niet wijs uit. Sowieso veel technisch geneuzel (“meer sport LT dan all mountain”, nee dat is lekker duidelijk voor iemand die hier niet volop in zit) en ik kan totaal niet inschatten wat de verschillen zijn tussen de Q9 en de andere ski’s die getest zijn…

Kijk ook eens bij deze skitest resultaten: https://www.worldskitest.com/en/results/alpinskitest-2023-24…

En ga bij jezelf na wat je nu precies het leukste vindt op de piste: korte, middellange of lange bochten, een mix van dit. Op welk tempo ski je, waar haal je je uitdaging uit of wil je gewoon lekker cruisen over de piste. Dus wat voor eisen stel je aan een ski. Dat geeft je richting in je zoektocht en de testresultaten kunnen je dan helpen in het selecteren.

Kijk, daar kun je tenminste iets uit halen qua cijfertjes @Sheila, dank. Al had een overall tabel ook hier wel mooi geweest

Ik ga eens goed lezen.

Plaats een reactie