Peuter leren skien, 2,5 jaar?

In een ander topic las ik een bericht waarin stond dat je je kind vanaf 2,5 jaar kan leren skiën.
Bij een skischool kunnen ze volgens mij niet terecht op die leeftijd. Dan moet je ze het zelf leren waarschijnlijk of hier in Nederland ergens.

En de skipas? Waar wij naar toegaan (Dolomieten) zie ik dat er een gratis pas is voor kinderen, geboren tussen 2016 en 2020. En onze kleinzoon is geboren in 2021.

Eigenlijk vind ik het zelf wel erg jong, maar ik zie al wat er gebeurt als zijn zus (4 jaar) wel mag skiën en hij niet.
Het zou misschien al aardig zijn als hij af en toe een keer met zijn moeder kan meeglijden terwijl hij een stok vasthoudt. Het is een gespierd, sterk mannetje.

Zijn hier ervaringsdeskundigen?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 05 dec 2023 21:18

Voor echt “leren skien” zijn ze dan echt nog te jong, tenzij je een local bent die het hele seizoen wekelijks de piste op kan.

Je hebt in praktisch elk skigebied een afgesloten kinderlandje met een lopende band en allerlei atributen, waarmee ze kennis kunnen maken met de skisport. Het is dan echt meer spelen in de sneeuw, maar dit is een leuke en leerzame periode. Per gebied en skischool zijn er vaak verschillende opties. Sommigen hebben er kinderopvang met lunch naast, zodat ze de hele dag onder de pannen zijn, bij anderen is het een dagdeel en moet je ze na bijvoorbeeld 2 uurtjes weer ophalen.

Wij hebben onze zoon (die is van mei) vanaf 4 op les gedaan in Nederland (borstelbaan) en vanaf de voorjaarsvakantie erna (bijna 5) op les in Oostenrijk. Hij kon toen direct echt in een klasje wat de blauwe piste op ging en heeft dat kinderlandje overgeslagen.

Je ziet ook wel ouders die met een tuigje kinderen voor zich uit laten skiën. Dat zou je ook kunnen overwegen.

Ik zou met externe ‘les’ in ieder geval wachten tot ze zindelijk zijn. Tip is om ook voor kinderen die net zindelijk zijn toch nog een luierbroekje aan te trekken. Een zeiknatte broek op de piste is echt niet fijn, dus better safe than sorry.

*bericht bewerkt door rcpk op 05 dec 2023 10:59

Je hebt soms ook wel bambino clubs of iets dergelijks. Dat is volgens mij meer kinderopvang dan skiën, maar misschien gaan ze ook al een beetje rondstappen in de sneeuw. Is meestal vanaf 2/3 jaar.
Onze zoon heeft vorig jaar met 4 jaar zijn eerste skilessen gehad. Eerst kinderland en einde van de week slalom ‘wedstrijd’ op de blauwe piste.

Bij de skiverhuur zeiden ze inderdaad dat onze dochter (toen 1.5 jaar) dit jaar ook wel ski’s kon huren want daar was ze dan oud genoeg voor.
We gaan dit jaar maar eens kijken of ze het wat vind: Van die ski’s die je onder je snowboots kan binden en dan samen naar het kinderweitje. Als ze het leuk vind mag ze het langer doen. Vind ze het niks brengen we de ski’s weer terug en kijken we volgend jaar weer verder. Geen les in ieder geval.

Don`t eat yellow snow

Eerst jou vragen:

  • Meeste skischolen in de Dolomieten hanteren een leeftijdslimiet van 3j.
  • Tot 8j kan je een gratis ski pas krijgen voor jou kind, gelijkaardig aan jou skipas. (dus niet een ski pas als niemand in de directe familie een ski pas heeft, maar als jij bv een 6daagse pas hebt, kan je kind er ook eentje krijgen).

Dan de ervaring: (ook leuk voor mij om weer wat foto’s te bekijken) ;-)

Die van ons is van eind Feb 2019. Hij gaat al mee de bergen in tijdens de winter sinds hij minder dan 1 jaar is. We wonen hier, dus hij is gewoon aan sneeuw, dikke kledij, handschoenen, etc… zonder de factor ski’s te laten spelen. Toen hij 1 was sloeg Covid toe, dus was het veel wandelen en spelen in de sneeuw. Hetzelfde toen hij 2 was en alle pistes in Italie dicht waren voor het hele seizoen (ik herinner me wel een tocht naar de Rif Drei Zinnen in Feb, -17°C). Gewoon om aan te geven dat hij gewoon is om sneeuw in zijn gezicht te krijgen, in de handschoenen,etc. Onderschat die kleine details niet ;-)

Dan 't skieen:

  • 2021/2022: 2j en 10 maanden: Eerste keer op de ski’s (70cm skietjes, en echte skibotten). We hadden 'm van te voren al een aantal keer laten in huis rondwandelen met die botjes, zodat hij 't gevoel gewoon was, en hij had al zoveel kinderen zien skieen dat hij echt zelf wou! Toch niet direct een succes, ze zijn op die leeftijd nog echt niet zo sterk. Maar goed veel gespeeld, focus veel meer op sneeuw plezier dan skieen. (een dag of 5 “skieen”).
  • 2022/2023: 3j en 10 maanden: Het verschil tss bijna 3 en bijna 4 is enorm. Ze hebben zoveel meer kracht, helemaal zindelijk, luisteren meer naar instructies. Kortom klaar om te leren “echt skieen”. Vorig seizoen heeft ie 20 dagen geskied, paar dagen prive les, veel skieen met ons, etc. Op het eind ging ie op zijn 70cm ski’s alle blauwe en licht rode pistes mee af.
  • 2023/2024: Bijna 5: We gaan 't meemaken. Dit jaar ski club en groeps les. 90 cm ski’s.

Technisch zijn er veel tips (zoals zelf goed kunnen skieen, een edgy wedgy, misschien een harnas, etc, etc)… maar naar mijn beperkte ervaring is 2,5 echt klein en is spelen in de sneeuw meer waard! Het is echt niet dat ze door dat jaar vroeger te starten ineens een jaar vroeger goed gaan kunnen skieen, en de dagen dat je op de sneeuw met je kleintje bezig bent ben je zelf niet aan 't skieen. (tenzij je als ouders natuurlijk afwisselt).

2 jaar op de drei zinnen (heel erg koud! 2 ski pakken over elkaar aan).

null

(bijna) 3 jaar eerste echte ski gevoel op het magisch tapijt.
null

(bijna)4j niet meer spelen maar echt skieen.
null

(bijna) 5j ski club! (allez wanneer ze starten over 3 weken)
null

Ik hoop dat je er uit komt!

Als het gaat om het skiën omdat zijn grote zus wel mag… Dan zou ik eerst het lesje leren omgaan met teleurstelling voor 2 jarigen eens gaan toepassen… Zo zit het leven in elkaar volgens mij maar dat mogen jullie zelf invullen uiteraard ;-)

De skipas is sowieso gratis als hij jonger is dan de jongste leeftijd voor de gratis skipas. Alleen krijgt hij dan geen pas en neem je hem op de arm mee door het poortje. Zo deden wij het tenminste toen die van ons zo klein was en mee naar boven ging…

Echt lessen zijn er niet voor zo jong. Paar jaar terug Bij Kirchberg in de buurt begreep ik van andere mensen dat hun kleinste telg in een soort klasje zat voor kids onder de 4. Vergelijkbaar met bambino/kinderland maar dan wel gefocust op leren skiën en minder op spelen. Wij hebben besloten hem toen nog lekker te laten spelen en op van die plastic nep skis en slee en gewoon te laten ervaren wat de sneeuw is. Af en toe een klein stukje op mijn snowboard tussen de benen staan , dat soort dingen.

Zo deden wij het en hij ging vanaf 4,5 op les. Hij is nu 8,5 en dit seizoen gaat hij voor zijn 4e en 5e week op les en op zijn 2e rollerbaan cursus. Hij gaat inmiddels na de lessen met ons mee op blauw en licht rode pistes.

Hou het leuk zou ik adviseren, lessen boeken waar hij straks een groot drama gaat staan maken omdat zijn grote zus uit het zicht verdwijnt heb je ook niets aan. Voor jezelf en voor je kind niet.

🏂

Het hangt sowieso erg van het kind af, dat zal hem grotendeels ook in het karakter zitten. Wij hebben gewacht tot de oudste 5 jaar was, voordat we gingen skiën als gezin. Onze middelste ging toen (met 3,5 jaar) op les en vond het helemaal niks, hij had geen zin, zat liever op de schommel bij het kinderlandje… een jaar later ging hij juist als een speer. Onze jongste ging met 3,5 jaar 2 jaar later ook op les en deed dat super serieus en kon echt na dat eerste weekje al een blauwe piste af in pizzapunt.

Als ik er op terugkijk, dan had ik graag zo’n tuigje gehad en de jongste met 2,5 meegenomen om het te proberen. Bij de middelste was echter denk ik zeker niet gelukt. Die was toen gewoon vooral met zijn omgeving bezig…

Oh ja en verder zijn er inderdaad wel skischolen die een soort kinderopvang met spelletjes in de sneeuw doen en dan soms ook ski’s aantrekken. Beetje wennen en spelen. Maar dat is niet echt skiën.

*bericht bewerkt door SuusSki op 05 dec 2023 13:22

Onze dochter ging in westendorf met “bijna 3” (maandje te kort) al op halve dagen “les”
Nu was ze sowieso al een klein onderdeurtje (haar broer was altijd al groter en steviger).

De les was dan vooral een paar uurtjes glijden en spelen in de sneeuw, en de ene dag ging het best aardig, de andere dag had ze geen zin. Wij hadden het geluk dat opa en oma mee waren en niet gingen skien, dus als ze geen zin had ging ze lekker met opa en oma mee spelen en sleeen.

Het jaar erna (toen bijna 4) ging ze wel op de halve dagen les, en na een paar dagen ging ze al aardig op pad, nu had ze ook op een borstelbaan een cursus gehad, en had de ervaring van het jaar ervoor.

Echte les is het niet, maar het is wel leuk om ze te leren spelen en glijden in de sneeuw.

In Trafoi werkte het hotel van voormalig olympisch kampioen Thöni voor de allerkleinsten samen met de plaatselijke skischool.
Peutertjes in alle kleuren kledij en skibotjes op piepkleine skietjes de oefenpiste op, een geweldig zicht.

We vonden het hoogst vermakelijk om ze bezig te zien; één voor één werden ze tegen de grond gelegd en ze werden pas rechtgetrokken als het hun beurt was. Dan schoven ze pizzapuntje met de handjes aan de skistok van de instructrice naar beneden. Als hun stukje gedaan was werden ze gewoon omgeduwd en bleven ze liggen, dat omduwen deden ze ook als ze weer boven aan de piste waren geraakt met het roltapijt.

Ze waren er de hele voormiddag mee bezig, geen enkele kleine horen huilen maar er werden wel gigantische hoeveelheden snot weggeveegd. :-)

Eind van de week schoven ze netjes bochtjes makend achter elkaar naar beneden, dus het werkte wel. Amper kunnen lopen en al skiën, het is zeker doenbaar.

Hotel heet Bellavista maar ik denk dat het is overgenomen door een grote hotelketen dus geen idee of de familie van Gustav Thöni dit nog doet. Toffe gast overigens, wel eens een praatje mee gedaan.

Bla, bla, bla.

Wij hebben de wintersport voor een paar jaar in de ijskast gezet en in die periode ‘alleen maar’ zomervakanties gehad.
Wat ons betreft hoeft de boog niet altijd gespannen te staan (bij wijze van spreken)…
Toen de jongste net 4 was (en de oudste net 5) zijn we weer gaan skiën. De kinderen vonden het beiden direct geweldig en konden, vanwege hun geringe leeftijdsverschil, ook nog eens in hetzelfde skiklasje. Jarenlang hebben ze hetzelfde skiniveau gehad. Pas de laatste vier jaar ‘dendert’ zoonlief een stukkie sneller downhill dan z’n zus. :-)

Onze jongste ging met 2 jaar en 10 maanden op les op de borstelbaan (omdat ze zo graag wilde wat haar zus ook deed) voor ze 3 was kon ze t pizzapuntje een weer maandje later ook bochtjes. Maar de oudste wilde ‘pas’ met 4 jaar, met 3 vond ze t nog niks.

Inmiddels besloten dat er zeker nog geen skilessen gaan komen.
We gaan eerst maar eens kijken hoe het zijn grote zus vergaat.

In Val Cenis gaven ze bij ESI in de periode dat onze kinderen leerden skiën al halve dagen les vanaf drie jaar of zelfs iets jonger. Ze hadden daar geen kinderland, maar gebruikten een gondel die op een rustige groene piste uitkwam. Het was dus niet gewoon wat spelen, maar echt skiën. Aan de groepsfoto kan je zien hoe jong en klein sommige kindjes waren. Tegen het einde van de week kwamen ze de groene piste vrij vlot af, maar het jaar erna was onze zoon bijna alles vergeten. Maar hij heeft er geen trauma of zo aan overgehouden, hij had zelfs een heel leuke week.

null

*bericht bewerkt door Seb op 05 dec 2023 21:01

Click. Click. Peace

Check zeker ook deze pagina: https://www.wintersport.nl/weblog/11/02/2022/ideale-lesleeft…

Rogier op 05 dec 2023 21:18

Eigenlijk kan 't niet beter gezegd worden dan Rogier deed in zijn blog!

Onze zoon was 15 maanden toen zijn zus (3) in Nederland begon met skiles op een rollerbaan. Sindsdien was er geen houden aan; praten over skiën, lopen op schoenen van z’n zus en bij iedere skifoto wijzen en roepen. Met 19 maanden gingen we naar La Plagne en daar heeft hij heerlijk gegleden op ski’s. In de oefenwei en op een stukje naast de skischool, steeds 15 minuten en dan moonboots aan en sleen of scheppen. Laatste dag kon hij met een tuigje prima een piste af (1 ronde en dan moeie benen). Hij kon zelf goed staan en glijden, vindt vallen niet eng, maar remmen is nog stap te ver. Dit jaar is hij 2,5 en hij loopt terwijl ik dit typ op z’n ski’s door de kamer, de passie is. oh niet verminderd.

Zus was 2,5 voor het eerst op ski’s en ging toen ook (aan een tuigje) prima van een piste, met 3 op de rollerbaan en toen leren remmen. Met 3,5 nog geen les gedaan in frankrijk, omdat we met veel vrienden waren en wisten dat ze liever met andere kinderen zou spelen; dan alleen naar de Franse ski klas. Kon na een paar dagen zelfstandig met bochten en in pflug een blauwe piste af. Dit jaar gaat ze wel op les, ze heeft er al zin in.

Kortom; 2,5 kan prima, maar manage je verwachtingen. We hebben heel veel dagen 5x een 15 minuten geskied en dat is al heel veel!

Ja hier een ervaringsdeskundige. Onze eerste ‘echte’ skivakantie met de kids ging naar Arabba. Daarvoor al een jaartje Wengen en jaartje Grimenz waar familieleden meegingen (als oppas 😉). En de kids dus een beetje konden glijden. Daarna naar Arabba waar kinderopvang zou zijn (niet dat jaar…). Onze oudste ging daar met 3 jr serieus skiën. Hup naar boven (sleeplift of kinderweide was er volgens mij niet). En skietjes werden aan de voorkant aan elkaar vastgemaakt zodat ze wel ik flug moesten en niet als gek naar beneden gingen. Het was niet ideaal… 🙈 (verre van). Ook ons tweede en derde kind hebben we wellicht wat te vroeg meegenomen (eerlijk… we wilden zelf weer zo graag).

Onze jongste was 3 toen ie in Gargellen op de kinderpiste stond. Hij mocht pas het ‘echte’ gebied in als ie de sleper kon vasthouden (terwijl iedereen ‘boven’ was 😅). En dat lukte niet, ondanks het toch echt een flinke en sterke jongen was.

Bottom line? Wij hebben onze kids geen plezier gedaan met zo vroeg al skiën. Wat later gestart was het veel leuker en makkelijker gegaan. Zo zagen we het ook in ons reisgezelschap (wat oudere kids konden wel na 1 dag mee naar boven). Raad ik skiën met een 3-jarige aan? Nee dus. Kan je ms beter een lang weekend naar Winterberg gaan. Of lekker thuislaten bij een lieve oppas.

Maar heb ik spijt? Ook niet. Ze hebben er geen trauma aan overgehouden en onze jongens (16, 15, 13) zijn nog helemaal uber gek op skiën, we gaan 1-2 x per jaar een week naar de alpen en af en toe op en neer naar Winterberg en ze skiën veeel beter dan menig volwassene het ooit gaat kunnen. En je kunt ze geen groter plezier doen. (Alleen lastig dat die pubers ook geen enkel gevaar kennen 😬.)

*bericht bewerkt door Saraha op 18 dec 2023 21:45

Plaats een reactie