Advies voor all mountain-freeride ski

Onlangs teruggekomen van een zeer geslaagde week VT met ruim halve meter verse sneeuw!!!

Ik kom nu tot de conclusie dat ik toch wel 1 paar ski’s mis voor der poeder.

Tot 10 jaar geleden waren de Atomic SL12 mijn favoriete ski’s maar na een ongeluk en het afscheuren van mijn voorste kruisband een stapje terug gedaan. Nu in het bezit van een paar Head Super Shape I.Magnum 163 (110-72-130) radius 12.2.

Ben 43 jaar, weeg 85 kg en ben 1.80 lang. Ik durf wel te zeggen dat mijn niveau ver gevorderd is, expert is teveel credits.
Ik ski vanaf mijn 12de, als ik het kan redden pak ik 1 week in januari en 1 week in april.

Ben op zoek naar een paar ski’s met redelijk tot goede piste eigenschappen (ik carv graag) die ook goed in de poeder uit de voeten kunnen en de mogelijke pap van april. Dat is het soms echt hard werken op mijn Head’s. Na wat onderzoek ben ik in ieder tot onderstaande opties gekomen:

Nordica Enforcer 100 23/24 https://www.snowcountry.nl/24-nordica-enforcer-100.html…
Nordica Enforcer 104 Unlimited 23/24 https://www.snowcountry.nl/nordica-enforcer-unlimited-104.ht…
Over beide Nordica’s lees ik dat ze zeer goede piste eigenschappen hebben en goed in de poeder kunnen. Alleen twijfel welke breedte het beste is. Ws de 100 als ik meer voor piste wil gaan en 104 als ik voor poeder wil gaan? Iemand ervaring met beide modellen?

Salomon QST 98 23/24 https://www.snowcountry.nl/24-salomon-qst-98.html
De Salomon’s zijn wat meer gericht op de poeder dan de piste.

Black Crows Camox https://www.alpinstore.com/nl/572068-black-crows-camox-skis-…
Lijkt een zeer goed alternatief voor de Nordica’s.

Volkl M6 Mantra 23/24 https://www.snowcountry.nl/24-volkl-m6-mantra.html
Dit leek mij ook een goede optie maar lees veel dat ze aan de zware kant zijn wat ten koste gaat van de float in de poeder.

Al wel wat rond gestruind op het forum maar niet een topic kunnen vinden hierover. De topic’s gaan vaak over de echte piste ski’s. Daarnaast het advies om in Zoetermeer te proberen. Echter is dit totaal niet om de hoek voor mij. Ik woon in het Oosten van het land.

Al gekeken naar de testuitslag: https://www.wintersport.nl/weblog/21/11/2023/skitest-2023-20…

Kortom iemand ervaring in deze klasse en enige tips voor mij?
*Lengte ski tussen de 180 en 185, of kijken jullie hier anders naar?
*Verschil echt te merken tussen Nordica’s 100 en 104 free?
*Andere ski’s die ik moet overwegen?
Kortom schiet maar raak met de feedback en tips😊!!!

*bericht bewerkt door Robert_Duijm op 27 jan 2024 15:48

Overwegen waard: nieuwe rustler 9 of 10

Edwin van Riel

Je moet iig niet de Enforcer Unlimited of de QST nemen. Echt onvoldoende carve kwaliteiten. Enforcer 100 zou kunnen. De Mantra is een beste baksteen en eigenlijk helemaal niet leuk in de poeder, is gewoon een brede carver. Black crows ken ik niet.

Mijn favorieten voor poeder zijn Blizzard Rustler 9 of 10 of Mindbender 99ti. In mijn ogen zijn dit echte alleskunners. De Enforcer 100 hoort hier ook bij, alleen die heeft niet mijn persoonlijke voorkeur - ik vind die buiglijn niet fijn want zachte grote rocker voorin en betrekkelijk stijve tail. Werkt niet bij mij. De mindbender en rustler hebben een veel rondere buiglijn. Lengte rond 180 prima.

De Camox is een fijne ski. Ik zou zeggen vergevingsgezind, lichtvoetig ook wel. Puur carven wordt het wat minder, maar zeker mogelijk, 20 meter radius. Ik had die in 1.86, net onder mijn eigen lengte.

K2 Mindbender vind ik ook een fijne lijn. Heb nu zelf net de 89Ti. Die is qua carven echt heerlijk, veel grip ook. Op verspoord terrein lichtvoetig, in poeder nog geen ervaring mee. De 99Ti een 4 jaar geleden geskied op een testevent, was verse laag op de piste toen, zou die hetzelfde omschrijven.

Fischer ranger 102…vond ik erg leuk, stijf genoeg maar ook speels ben 191 110kg.

Heb zelf de atomic bent chetlers 100. Veel te licht voor mij dus op ijzige pistes tegen mach snelheid trap ik er door maar super fun in de pow, zware pow, kapot geskiede pistes, etc…

Hehe met 100mm over het ijs jakkeren is een rare hobby @asterino

Edwin van Riel

Thanks voor de reacties.
Dan wordt mijn lijstje als volgt:
*Enforcer 100
*Rustler 9 of 10
*Mindbender 99ti
*Camox
*Ranger 102
Ik ga het internet nog ff afstruinen en kijken wat de voor en tegens zijn.
Zal jullie op de hoogte houden.

*bericht bewerkt door Robert_Duijm op 28 jan 2024 10:28

HEAD Kore 99 is (nog) niet genoemd.
Misstaat ook niet in dit rijtje.

Ik ski de vorige generatie Enforcer 100 en die carven als een malle als je een beetje werkt. Meer GS stijl maar dan breder. Ik doe er alles op. Echter, ik ben 194 en 110 kg. Ze zijn dan ook meer geschikt voor zware krachtige skiërs. De nieuwe generatie ken ik (nog) niet, maar zou ik blind kopen op basis van mijn ervaringen met meerdere Nordica’s. Ze zijn echt behoorlijk stijf en geven geen krimp als je (heel) veel kracht zet, maar worden speelser als ze poeder voelen.
Gezien jouw postuur zou ik andere ski’s de voorkeur geven, soepeler ga je meer plezier mee beleven. Ik zeg Rustler 9 of de Kore 99, ook om juist in de poeder ervaring op te doen. Daar koop je ze toch voor?
Oh, en 185 voor grotere lijnen en 180 voor iets wendbaarder.

Elan Ripstick 96?

De filmpjes met skireviews van skiessentials.com op youtube bekijken. Zij geven voor mij de meest duidelijke analyse van verschillende ski’s per categorie. Daarbij geven ze mensen via hun forum nog eens advies over welke ski de beste keuze lijkt.

Ik kwam zo uit bij de salomon qst en deze ski’s voldoen nog steeds perfect aan mijn noden waarbij voor mij focus nog altijd op de piste ligt.

Enfin ik zou zeggen kijk de reviews is voor mij werd allesinds zeer duidelijk dat de qst de go to ski was en nu gebruik ik die 85% van de tijd als ik skien ben.

Black crows Serpo of Justis, ook gelet op carve kwaliteiten die je zoekt. De Mirus Core is ook een geweldige ski, maar mss iets minder handig voor echt diepe poeder (want 87mm).

Maar als je écht een poeder ski wilt, dan zou ik de Atris kiezen of iig proberen en testen. Een echte poederski doet het gewoon minder op de piste (maar kan zeker wel hoor), maar heeft wel betere poeder kwaliteiten. Dus dat is een afweging die je moet maken

Camox vind ik zelf mindere piste kwaliteiten hebben, vooral gelet op carven. Prima als je meer een freestyler bent oid

En dan idd Head kore, de breedte onder de voet varieert wel op basis van de lengte die je neemt!

Fischer ranger heb ik ook goede dingen over gehoord !

*bericht bewerkt door DaphneK op 29 jan 2024 08:06

Is twee paar geen optie? Zo’n all mountain is toch een beetje “van allebei net niks” IMHO.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Is twee paar geen optie? Zo’n all mountain is toch een beetje “van allebei net niks” IMHO.

havana op 29 jan 2024 08:02

Wel mee eens eigenlijk. Pak een setje uit de iets bredere (90 of iets meer) voor slush en moeder en een paar overjarige pisteknallers erbij.

Edwin van Riel

Is twee paar geen optie? Zo’n all mountain is toch een beetje “van allebei net niks” IMHO.

havana op 29 jan 2024 08:02

Ja vind ik ook. Ik ski meestal op mijn black crows vertis als cruisers maar gebruik toch liever een ander paar voor echte poeder een een piste ski als ik echt wil carven of als de pistes ijzig zijn. Met de vertis bijv heb je door de breedte gewoon echt beduidend minder grip op ijs. En de meeste all mountain ski’s zijn ook niet heel denderend in de poeder als je het vergelijkt met een poeder ski. Veel meer werken en minder drijfvermogen. En als je dan nog een ski hebt die ook gericht is op carven met veel torsiestijfheid mis je gewoon echt speelsheid die je juist zoekt in de poeder. Dus ik zou idd niet 1 hele brede ski nemen als je maar 1 ski zou skiën. Een ski van 90+ kan je wel mee carven, maar is niet te vergelijken met een echte piste ski en op ijs heb je ook veel minder grip.

Maar wat bedoelt TS met poeder skiën? Is dat ff naast de piste of bedoelt hij écht off piste skiën? Zit nogal een verschil imo

*bericht bewerkt door DaphneK op 29 jan 2024 08:11

Is de Hustle 9 ook een optie of is de Rustler dan een betere keuze?

ik ski ook meestal met de black crows vertis en zoiets is imo zeker wel een goede keus voor een all mountain. Ik heb ook 3 paar ski’s en ben ook zeker wel mee eens dat een specifieke ski voor specifieke omstandigheden het beste is. Echter de piste zijn soms net zo divers dus wat is dan beter? Je klikt niet elke keer per verschillende soort (off)piste een andere ski onder. Was afgelopen dagen in Westendorf en het ging van beton naar slush en van biljartlaken naar maanlandschap. Geef mij dan maar een speelse all mountain ski want dan besluit ik gewoon om de betonplaten zoveel mogelijk te vermijden (je komt er wel goed vanaf maar je merkt wel dat je dan een bredere lat onder de voet hebt). Dus ik zou zeggen dat een all mountain ski een dikke prima is en dat black crows leuke ski’s hebben

MW Janssen

Jaa zeker , daarom heb ik ze ook, beetje alleskunners en lekker speels. Maar als TS met poeder bedoelt naast de piste, slush etc dan is zo’n all mountain ski prima, maar als hij echte poeder bedoelt ja dan zou ik een freeride ski nemen :)

Al snel ff gekeken op skiessentials.com, en hier idd duidelijke uitleg over de ski’s.
En een mooi rapport met bevindingen van diverse testers.

Ms niet duidelijk aangegeven maar dit wordt dan ook mijn 2de paar.
Piste ski’s zijn de Head Super Shape I.Magnum 163.
Ik heb in VT een paar DPS ski’s gehuurd 100 mm en 1.84 lang.
Deze waren wat lastig te skiën op de piste. Vandaar op zoek naar iets wat in de poeder kan en redelijk tot goede eigenschappen heeft op de piste.

Ik ga mezelf niet als ware off-piste skiër neerzetten. Want daar heb je echt wel gradaties in.
Ik ben graag te vinden ver buiten de piste mits het niet mega mega steil is.
Dus ja wel volle bak poeder skiën. En dat liever verder van de piste af dan er meteen naast.

Maar 1 paar piste knallers, 1 paar all mountain en 1 paar poeder latten gaat me toch teveel worden.
Dus wordt een mengelmoes van de laatste twee en als ik het dan zo bekijk iets van 95 tot 105 breed.

Ga me er lekker verder in verdiepen, thanks!!!

Ik heb QST 106 en kom daar prima elke piste mee af, een knetterharde zwarte is misschien niet echt ontspannen maar met hopen/slush/vers zijn ze ook op de piste heel leuk. Kanten goed scherp en gaan!

De blizzard rustler 9 (2024) gekocht als “one quiver ski”, naast SL ski’s. En moet zeggen dat ze super goed bevallen, inderdaad erg speels maar toch stabiel ook op harde strakke pistes maar ze komen helemaal goed tot hun recht in buckels, slush en laagjes poeder.

Hehe met 100mm over het ijs jakkeren is een rare hobby @asterino

evr66 op 27 jan 2024 18:46

Helemaal waar, maar soms heb je 't niet te kiezen ;-) Dit weekend zaterdag in San Martino… zoonlief heeft om 2u30 les met de ski club, dus vantevoren doe ik een paar keer de blauwe malga ces piste met hem. Omdat die piste tegen de namiddag echt kapot geskied is en 't met hem echt wel tegen een traag tempo is pak ik die brede ski’s mee… leuk leuk. Maar dan heeft zoonlief les en ga ik richting Col Bricon en pak wat rode pistes mee die in San Martino best ijzig zijn… :-p Af en toe echt wel een WOOOOOPS gevoel ;-)

Maar 1 paar piste knallers, 1 paar all mountain en 1 paar poeder latten gaat me toch teveel worden.
Dus wordt een mengelmoes van de laatste twee en als ik het dan zo bekijk iets van 95 tot 105 breed.

Ga me er lekker verder in verdiepen, thanks!!!

Robert_Duijm op 30 jan 2024 11:50

Hoe bedoel je een “mengelmoes tussen “all mountain en poeder skis”? Dat is toch juist per definitie all mountain: een ski waar je de hele berg mee kunt skiën, zowel op de piste als in het terrein, bij diverse omstandigheden (het is immers niet altijd diepe poeder buiten de piste).
Natuurlijk een het daardoor een hele brede term, die meestal wordt opgebroken in verschillende sub categorieën, vaak op basis van de breedte.
Meestal zijn de model van 95 en minder heel wat meer piste/harde sneeuw gericht, met weinig rocker, en de modellen boven de 100mm meer. In de breedte daar tussen zit het meeste verschil in “smaak” all mountain.

Je schrijft, “diepe peoder en niet steil”. Als je echt diepe poeder hebt, en het is niet steil, dan ontkom je niet aan echte (brede >115) poeder ski’s. Kijk maar eens op Canadese heli en toer ski lodges, die bevelen allemaal brede ski’s aan. Als het niet steil is, krijg je anders gewoon niet genoeg vaart om te kunnen “planeren” op de sneeuw. Als het steil is, kan het op smalle ski’s heel aardig, mits je wat spieren en techniek hebt (heb ik zelf niet).
Maar ja, hoe vaak heb je nou echt super diepe sneeuw? Dus ik heb zelf ook geen poeder ski’s.

Ik heb zelf de QSt 98, en dat is een beetje een uitzondering in die breedte, qua rocker en taper, veel meer op zachte sneeuw gericht, dus meer zoals de meeste bredere ski’s. Ik vermoed veel overeenkomsten met de DPs, dus ik zou de QST lekker over slaan.
Mijn oudste heeft de Rustler 9. Carver lekker korte bochten, maar ook prima in poeder. Als je in GS stijl wil skiën, dan raad ik ze af. Ze zijn niet erg stabiel, juist wendbaar en levendig.
Enforcer is eerder omgekeerd. De Unlimited heeft wat meer rocker en taper dan de “gewone” modellen. Dit veranderd overigens voor de inkomende modellen.

Heb je Blisterreview al gelezen? De meeste van de ski’s die je noemt staan daar op. Je kunt gratis de (super lange en genuanceerde) reviews lezen, maar de vergelijking met andere modellen, of persoonlijk advies is alleen met lidmaatschap.

Oh qua lengte zou ik denk ik iets groener kijken: meer 183-190cm lang.
Hangt erg af van wat je wil, stabiliteit of wendbaarheid, maar als het een niet al te zware en veeleisende ski is zoals de Rustler 9, dan hoef je hem niet korter te nemen.

Mijn dochter was 183cm, en 70 kg, toen ze de 180 cm Rustler 9 kreeg, en heeft daar nooit problemen mee gehad, ook niet niet in de bückels of het bos. Dus met een extra 15 kg, en ,eer techniek, zou ik een maat groter nemen.

Met stevigere, stabiele ski’s zoals de Enforcer, zou je misschien rond, of iets onder de 185 cm moeten kijken.

Plaats een reactie