Stockli advies

Beste ski- en Stockli- liefhebbers,

Ik overweeg om een paar serieuze ski’s te kopen van het merk Stockli. Ik merk bij verschillende winkels dat zij naar de voorraad redeneren. Wie kan onafhankelijk advies geven over de skikeuze en de lengte van de ski’s op basis van de volgende info?

Over mij:
Lengte 1,75
Gewicht +/- 80 kilo.
Ik ski graag rood en blauw (zwart is lastig vanwege hoogtevrees). Ik wil af en toe ook wel buiten de piste gaan skiën vooral met verse sneeuw.

Huidige ski’s:
Echte oudjes dus alles wordt een upgrade. Salomon streetracer 80 (lengte 165, SC 124-66-102 R12,5)

Wat ik wil:
Een ski waarmee ik hard kan skiën op blauw en rood en mijn techniek kan verbeteren. Maar de ski’s moeten ook toegeeflijk zijn, waarbij ik niet te hard moet werken om er iets moois uit te halen. Daarnaast wil ik af en toe ook graag wat sneeuw buiten de pistes proberen.

Ik overweeg nu, op basis van de veelzijdigheid de volgende Stockli’s;

  • Laser SC,
  • Laser CX
  • Montero AS,
  • Montero AX,

Ben benieuwd naar jullie reactie.

@BJKusters,

Ik heb deze week de Laser SC getest en was daar zeer over te spreken. Een ski met een groot bereik. Wanneer je serieus input levert krijg je een mooie rebound vanuit de ski’s. Maar luier skiën kan ook gemakkelijk, ze gaan graag de bocht om. Alleen off piste zou ik niet doen met die ski’s.

Ik heb ook de SC’s geskied en vond dit fenomenale ski’s. Voelt als SL’s maar dan de zachtere versie waarmee je op zo goed als elke piste de voeten uit kunt en heel vergevingsgezind is. Mooie buiglijnen, niet te moeilijk te skiën en met hoog plafond.

Ik zou juist wel voor jezelf uitmaken in hoeverre je daadwerkelijk buiten de piste gaat. Ik hoor vaker ‘ik ga ook buiten de piste skiën’, maar uiteindelijk gebeurt dit niet/amper. Je boet dan, mijn inziens, zoveel in aan echte pistekwaliteiten voor die 1% dat ze eens buiten de piste gaan.

Waarom eigenlijk per se een paar Stockli ski’s? Met wat je opschrijft zou ik zeggen dat je met een paar Fischer F18 ski’s helemaal krijgt waar je eigenlijk naar op zoek bent.

Waarom eigenlijk per se een paar Stockli ski’s? Met wat je opschrijft zou ik zeggen dat je met een paar Fischer F18 ski’s helemaal krijgt waar je eigenlijk naar op zoek bent.

Olafski op 07 feb 2024 21:24

Niet mee eens. Een Stöckli skiet toch ronder dan een F18. Wat ook nog eens een Fischer is, waar je van moet houden. Die stijvere tail vind ik love it or hate it. Een Stöckli is zelden spannend, maar wel mooi gebalanceerd.

Ik heb de Montero AX nu 15+ dagen en ben heel tevreden. Ski geeft veel vertrouwen en kan makkelijk zowel korte als lange bochten geskied worden. Van jouw lijstje is dit de breedste ski, maar verwacht niet te veel buiten de piste. Ik zou wel de ski eerst testen en vergelijken met de AS en misschien AR, in Zwitserland en Frankrijk zijn veel verhuurders die ze aanbieden.

Vorig jaar in de dolomieten de SC een paar dagen mee gehad, en direct verkocht! Top ski HEERLIJK, even een paar maanden over nadenken maar wel besloten ze aan te schaffen voor dit seizoen. Zijn ook niet de voordeligste latten… ze staan nu voor mij klaar in Mittelberg en ga ze begin maart ophalen. En uiteraard ook mee de sneeuw in.
Ik kwam van een set Elans af, amphibio 88 xti. Prima op vlakke pistes en long turns. Met de SC ging alles zo makkelijker. Hebnu wel bewust voor een kortere ski gekozen, 163 ipv 178. De elans zijn ook zwaarder en lastiger.
Voelen is hebben…!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Volg Bennie. Fischers is meer binair. Love or hate, met typisch een stijve staart, Stockli’s zijn meer allround.

Heb zelf de Stockli SC, SL en SL FIS geskied vorig jaar in Zell am Zee. Wou ook de CX skiieen maar die hadden ze niet. Vond het alledrie eigenlijk ski’s met dezelfde parameters… in balans, zonder te bijten (dus redelijk breed qua niveau), korte bochten ski’s. Natuurlijk waren de SL en SL fis een stuk stijver en wat minder breed (vooral in de namiddag slush), maar ik vind na die 3 te hebben geskied dat het “stockli gevoel” (=balans, stabiel, gedempt, niet bijtend) echt wel waar is.

Ik ben zelf wat aggresiever, en vind het de prijs niet waard, maar zeer goede ski’s. De montero line heb ik niet geskied.

AX kan alles, erg fijne allround ski.

AR is nog wat stabieler.

Ik ben een redelijke fan van allround ski’s omdat ik niet weet wat ik tegenkom op vakantie. Ik heb geen zin meerdere ski’s te hebben of te moeten wisselen.
De Atomic Q9 is een erg fijne allround ski. Niet spannend, wel erg goed.

De AX voelt een beetje als een uberQ9. Nog wat makkelijker. Nog wat beter op de kant te zetten. Nog wat beter in verstoorde pistes. Nog wat stabieler.

De AR voelt dan weer als een opgepompte AX. Maar is niet lichtvoetig of speels. Wel stabiel. Je ramt lekker door.

Totales Vollidiot

Ik heb zelf de Laser SC sinds een paar jaar en ze bevallen erg goed. Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet, ze blijven superstabiel en betrouwbaar op de piste.

Alleen in de verse sneeuw (midden januari dit jaar) hebben ze te weinig float om door de sneeuwhopen heen te beuken.

Kort samengevat : on piste : Laser SC / on en off off piste : Laser AR / AX

Paul

Winkels redeneren naar de voorraad, zeg je. Maar zelf al kiezen voor een Stöckli en niet gewoon breed kijken welke ski past bij je wensen lijkt me ook wat beperkend.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik zit ook te loensen naar Montero AX of AS. Daar krijg je nu nog weinig reacties op vermoedelijk omdat het een nieuwere ski is dan de SC bijvoorbeeld. Dus laat het aantal ervaringen je keuze vooral niet beinvloeden, dat is gewoon een kwestie van meer ervaring omdat die ski al langer in de lijn zit. Testen is het devies. Ik ga ook bij de verhuur checken of ik ze een dagje kan huren. Ski nu Dynastar Omeglass Pro Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

Ca. 20 jaar geleden heb ik een aantal jaren de Stockli SC gehuurd tijdens onze wintersportvakantie. Tussendoor ook wel een Rossignol, Head Magnum, Salomon W12 gehuurd maar de SC was veruit mijn favoriet. Alleen de prijs…

Uiteindelijk een jaar of 10 geleden Elan Amphibio 14 gekocht als alternatief en later een Elan SL. Maar altijd gezegd dat ik eens de SC koop om mezelf te verwennen.

Vorig jaar één dag op de SC gehuurd in Serfaus en meteen weer helemaal verkocht. Hele fijne ski, super stabiel en gemakkelijk draaiend.

En dus… Nu toch maar gekocht. Ga er volgende week voor het eerst mee op pad. Zin in.
@BJKusters stuur me een persoonlijk berichtje dan heb ik nog wel een tip voor je.

Een goede piste ski, om hard mee te skiën, en ook om lekker mee off piste te kunnen skiën lijkt mij een lastige combi, niet haalbaar volgens mij.

Off piste heb je met name wat breder, meer draagvlak, nodig. Wellicht apart goedkoper setje, gebruikt, kopen voor off piste? Dat heb ik gedaan ;-)

*bericht bewerkt door Jjdd op 08 feb 2024 09:26

@BJKusters, je zou ook naar de website van Stockli kunnen gaan en dan kan je live chatten, via een video verbinding of telefoon communiceren met een expert van Stockli die jou de perfecte combinatie ski + binding kan adviseren (je kan ook een ski online bij ze bestellen en dan kan je kiezen in welke sportzaak je ze gaat ophalen in Nederland). Die SC is hun meest verkochte multiradius ski (persoonlijk zou ik kiezen voor een SX versie of Atomic X9s of Van Deer H-power versie, maar ik ski hoofdzakelijk op de piste).

*bericht bewerkt door Gerjon op 08 feb 2024 10:24

Ook eens een Salomon streetcarver gehad. Is echt een fun ski, alles wat je nu opnoemt gaat anders aanvoelen. Ik zou zeker eerst zelf test skiën met genoemde versies om te kijken wat echt past.

Gewoon gaan testen. Je komt van een ski met smalle waist af, dus de breedtes van de Montero serie kan je verrassen. In positieve of negatieve zin. En op allerlei vlakken. Breedte doet iets met je kantenwissel. De vraag is hoe belangrijk de off-piste is. Skie je voor 95 % van de tijd op de piste en maar 5 erbuiten, dan moet je de ski selecteren op de 95%. In Zoetermeer bij Duijvestein kan je de Sc en beide Montero’s testen. Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.

De montero’s vind ik alleen qua marketing off piste…

In de praktijk zijn het gewoon piste ski’s. Wat beter geschikt voor verspoorde omstandigheden.

Heel erg veel beter dan andere pisteski’s zijn ze niet eens off piste hoor.

Omstandigheden waar je met een andere (smallere) allround ski ook wel doorheen komt…

Totales Vollidiot

Leuk dat jullie allemaal een zo’n mooie reactie geven. Dat helpt bij de zoektocht. Bedankt alvast! De reacties maken mij nog nieuwsgieriger naar de AX en de SC.

Ik ski al wat jaartjes op een Racetiger SL en wilde al heel graag een meer allround piste ski. 1 dag een Stockli AR gehuurd. Dat skiede heerlijk makkelijk. Dus alle sites goed in de gaten gehouden naar Stockli AR. Begin december geluk gehad. Een 21 dagen oude Stockli AR kunnen scoren. Waren net geserviced door de beste man. Incl aankoopbon. Hij had destijds 3 setsjes Stockli gekocht en dat was toch iets te veel van het goede :-)
Zaterdag gaan ze onder mijn voeten. Ben heel benieuwd.

Een goede piste ski, om hard mee te skiën, en ook om lekker mee off piste te kunnen skiën lijkt mij een lastige combi, niet haalbaar volgens mij.

Off piste heb je met name wat breder, meer draagvlak, nodig. Wellicht apart goedkoper setje, gebruikt, kopen voor off piste? Dat heb ik gedaan ;-)

Jjdd op 08 feb 2024 09:25

Nordica Enforcer 88!

Ik heb in 2019 een aantal Stockli’s getest in Serfaus. Lees hier mijn bevindingen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/464950

Heb uiteindelijk voor de Stockli CX gekozen. Heb hem toen als gebruikte ski gekocht bij Skibuy.at met 12 skidagen uit de verhuur. Ik zie dat ze momenteel 10 keer de SC aanbieden met prijzen van €800-€1300 in verschillende lengtes, zie hier: https://skibuy.at/pk/ski-alpin/ausruestung-ski/ski-ski/?_suc…

Zelf kan ik je deze site zeer goed aanbevelen. Succes! 💪🏼

*bericht bewerkt door JackE op 08 feb 2024 19:41

Ik heb in 2019 een aantal Stockli’s getest in Serfaus. Lees hier mijn bevindingen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/464950

Heb uiteindelijk voor de Stockli CX gekozen. Heb hem toen als gebruikte ski gekocht bij Skibuy.at met 12 skidagen uit de verhuur. Ik zie dat ze momenteel 10 keer de SC aanbieden met prijzen van €800-€1300 in verschillende lengtes, zie hier: https://skibuy.at/pk/ski-alpin/ausruestung-ski/ski-ski/?_suc…

Zelf kan ik je deze site zeer goed aanbevelen. Succes! 💪🏼

JackE op 08 feb 2024 19:23

Ik vind die laatste prijs (eigenlijk alles boven de 1.200 euro) te duur. In de winkel in Nederland kun je vast wel korting of een setje Stöckli stokken of een paar slijpbeurten erbij bedingen.

Bij mij : 2 sets verstelbare Stöckli stokken (á € 125 per set ) + 2 onderhoudsbeurten (á € 30 per stuk) werden er “gratis” bij gedaan.

En dan is het verschil met een gebruikte set uit AT niet zo groot meer….

Paul

Ik zit ook te loensen naar Montero AX of AS. Daar krijg je nu nog weinig reacties op vermoedelijk omdat het een nieuwere ski is dan de SC bijvoorbeeld. Dus laat het aantal ervaringen je keuze vooral niet beinvloeden, dat is gewoon een kwestie van meer ervaring omdat die ski al langer in de lijn zit. Testen is het devies. Ik ga ook bij de verhuur checken of ik ze een dagje kan huren. Ski nu Dynastar Omeglass Pro Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

Danny076 op 08 feb 2024 08:55

Ben uiteindelijk voor de AS gegaan. Heb ze gisteren binnen gekregen van de vervoerder en ga ze volgende week nog een paar dagen testen in Zwitserland.

Heb de afgelopen Pasen de nieuwe Montero AS voor het eerst getest in Veysonnaz (SUI). Als ik de ski in 1 woord zou moeten omschrijven dan is dat: “zeker” wat een zeker gevoel geeft de ski als deze op de kant gezet wordt zeg. In tegelstelling tot mijn Dynastar Omeglass veel zekerder. Daardoor ook wel echt wat minder speels/reactief op normale snelheden. Als je de Montero AS wat meer vraagt dan krijg je ook echt veel meer rebound maar met behoud van dat zekere gevoel. Ik heb als, inmiddels 40-jarige maar vroeger wedstrijdskiende man, toch rekening te houden met minder wordende kracht en focus gedurende een volledige dag skien. Dat is ook de reden waarom ik jaren terug de FIS slalom latten al niet meer hebben vervangen door een FIS, maar door een consumenten SL WC versie. Deze ski geeft me de vergiffenis wanneer ika dat nodig heb, maar ook de rebound wanneer ik dat wil. Ik ben er erg tevreden over. Mijn zwager die Laser SC skiet op 163cm vond deze AS op 172 net wat te lang maar herkende wel mijn zekere gevoel op de kanten. Anyway, ik dacht ik deel het even voor de mensen die deze ski in overweging nemen. Greetz

Ik heb de Stockli CX Worlcup als vervanging van de Fischer RC4 SC WC. Zocht een ski met breed inzet bereik. Maar wat ligt deze ski toch stabiel zeg in bijna allen omstandigheden. Stop je energie krijg je deze terug maar wil je cruisen is dat ook perfect.
Bij deze een Stockli fan erbij.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 03 apr 2024 13:16

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie