Hoe ga ik mijn snowboardtechniek verder verbeteren?

Hoi,

Recent een groepsreis gehad en alhoewel ik met de moeilijkere niveaus qua snelheid prima meekom (er waren langzamere skiers in de groep waarop we moesten wachten dan mijn persoontje op mijn snowboard), merk ik toch ook dat ik zo links en rechts wel eens wat tekort kom. In mijn reisgroep waren enkele snowboarders die, zeker op de moeilijkere pistes (buckels en slush, later op de middag), mij lachend voorbij kwamen met een techniek die er ook nog eens erg mooi uit zag, mijzelf vind ik er altijd een beetje lomp uitzien als ik beeld terug zie.

Ik vind het erg lastig om er echt een niveau aan te hangen. Een zwarte piste kom ik zonder problemen af door bochten te maken (dus niet rutschend), alhoewel ik de topsnelheden haal op goede rode pistes. Snelheden (volgens de skitracker app) van 70-80 km/h haal ik ook wel zonder dat ik controle verlies. Kleine sprongen, zowel in een funpark als ook gewoon op de piste, land ik eigenlijk probleemloos. Ik zit in de groepen waarmee ik mee ben wel altijd aan de bovenkant, maar zie duidelijk op de pistes dat er mensen zijn die nog veel beter zijn dan ik. Echt heel veel trucjes kan ik niet, switch rijden vind ik nog altijd moeilijk. De afgelopen paar jaar ook voldoende geblesseerd waar ik serieus last van had, afgelopen december nog een elleboogbreuk opgelopen.

Inmiddels snowboard ik een jaar of 20, met een break rondom mijn afstuderen en vervolgens Corona. Vanaf maart 2022 heb ik er echter wel weer 31 of 32 dagen op de piste op zitten en had ik in december niet mijn elleboogbreuk opgelopen, dan was ik tussendoor waarschijnlijk nog een keer geweest.

Wat is nou de beste manier om mijzelf verder te verbeteren? Ik kan zo snel diverse opties bedenken, maar misschien mis ik wel het ene superidee. Input en wellicht ervaringen zijn dus gewenst.

  • Snowboardles in een groepje? Ben ik niet te goed? Ik heb het gevoel dat velen na 1-2 weken max. al uitstappen en zelf verder pielen. Ik snowboard lang genoeg dat ik het gevoel heb die fase voorbij te zijn.
  • Extra privéles in Oostenrijk of Frankrijk? Wil ik niet tijdens een groepsreis doen. En zou ik nog met een anwarter leraar weg komen of kan ik beter kiezen voor een Staatlich geprüfte Lehrer? Niet alleen Oostenrijk heeft goede leraren, ik was ook onder de indruk van de kunsten van de leraren in Frankrijk dit seizoen.
  • Les in Nederland. Rolband of toch indoor in een hal? Privé? Groep?
  • Lesbevoegdheid halen? Is vrij prijzig, een anwarter kost je al snel 2000-2500 euro. Je wordt dan wel helemaal klaargestoomd, maar daar zit een hoop bij wat ik naar verwachting niet ga gebruiken. Ik heb al een fijne baan en ben met 32 jaar wellicht te oud om nog studentikoos op kamers in een skigebied te gaan zitten voor een paar grijpstuivers. Een van de gasten waar ik deze reis naar opkeek had echter wel zijn anwarter en had ook les gegeven in het verleden.

Andere opties?
Ligt het wellicht aan mijn materiaal? Ik sta op een K2 Subculture met Hurrithane bindingen uit modeljaar 2014, redelijk flexibel allround spul. Schoenen dit seizoen nieuw gekocht, ook K2 (Overdraft boots). Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen, als hobbyfotograaf heb ik altijd geleerd dat een goede fotograaf ook met instapmateriaal prima resultaat krijgt. Dat zal bij skien en snowboarden niet anders zijn.

Fijne dag alvast!

Als eerste je board is 10 jaar oud. Ik zou eens kijken of je wat kan testen of huren. Want er is echt wel wat veranderd.

2 gewoon een privéles kan prima met een groe ook 's reis ga je even 2 uurtjes in de ochtend een dan sluit je aan. In 2 uurtjes kan een goede leraar je heel veel tips geven. Geef goed aan wat je wensen zijn en je ervaring is. Zoals je hierboven al doet.

Kijk naast de standaard esf en Oostenrijkse leraren ook eens naar Engelse clubs. In de Alpen zijn ze erg van een stramien in lesgeven maar in Amerika Canada Australië kijken ze daar heel anders naar. En bij zo’n Engelse club heb je kans dat daar mensen zijn die in die landen opleiding hebben gehad.

En vaak is het ook lef hebben… en dan helpt ervaringen als gebroken ellebogen niet.

Hoi, ik zat een paar jaar geleden in een vergelijkbare situatie. Zoals je zelf aangeeft kan een gevorderde met elk materiaal goed de berg af komen, alhoewel dat ik ook van mening ben dat extreme boards (flexibele beginners borden of grote freeride boards) niet ideaal zijn en ook echt beperkend kunnen zijn in niet ideale sneeuw condities. Maar aangezien de K2 subculture een camber all round board is denk ik niet dat het probleem hier kan liggen.
Vat het volgende niet verkeerd op: snelheid halen op een perfecte piste is naar mijn mening niet een indicatie voor niveau van snowboarden. Wanneer de piste niet perfect ligt moet je op je techniek vertrouwen en hoe ik het nu lees schiet je daar te kort.
Ik heb toen besloten om mij in te schrijven voor een groepsreis waar een technische stage met bloso (belgsiche federatie) certificatie kon gevolgd worden. Dit was een week lang intensief oefeningen doen en de laatste dag een beginner les geven (als je aan iemand anders kan uitleggen hoe te snowboarden is dit een goede indicatie dat je de mechanismes ook echt beheerst). Dit type vakantie is niet direct ontspannend en fun op de piste, maar het was de beste investering in mijn evolutie als snowboarder. Dus ik raad ten sterkste aan om echt terug op les te gaan en dan best een technische stage en niet gewoon een groepsles bij de lokale skischool. Zowel ESF en Oostenrijkse tegenhangers gaan zo’n stages kunnen aanbieden, maar deze zijn meestal prive lessen omdat niet veel mensen dit boeken. Om de prijs te drukken zou ik dus opzoeken of er geen belgische/nederlandse groepsreis is met deze intense stage als optie. Dus niet zomaar les boeken, maar aangeven dat het echt gaat om technisch te verbeteren en niet wat pistes te doen met een te dure gids.
Indoor les heeft voor mij als limiterende factor dat deze pistes meestal kort en recht zijn, dus ook hier kan je niet je techniek pushen in moeilijkere condities. Maar je zou altijd eens daar een prive les kunnen doen en misschien ziet een leraar direct een aantal werkpunten die kunnen aangepakt worden binnen de beperkte setting van een indoor baan. Dit zou veel geld kunnen schelen voor je technische stages in de alpen gaat volgen.
Je argument om prive les niet tijdens een groepsreis te willen doen vind ik ook een non argument. Ja je mist een paar dagen fun met de groep, maar erna ga je zoveel beter in je vel zitten als je weer begint te vergelijken met de rest van de mensen op de piste. Als je in jezelf wil investeren kan de groep toch gerust even zonder jouw en jij zonder hun. Dit gaat echt geen vriendschappen vernietigen. Ik ga al jaren met vrienden skien en snowboarden en elk jaar zijn er wel mensen die een paar dagen les nemen om zich bij te schaven.

Les nemen is de enige manier om beter te worden. Hoe je dat doet, daar zijn meerder opties voor zoals je zelf al aangeeft.
Priveles voor jezelf is misschien beetje prijzig, maar misschien dat meerdere in je groep dit ook wel willen.
Groepsreizen met focus op techniek verbeteren zoals Daan beschrijft.
Ik heb zelf in een verleden mijn Anwärter gehaald zonder direct les te gaan geven. Daar heb ik heel veel van geleerd en was zeker niet zonde van mijn tijd en geld. Als je geen probleem hebt om het een en ander zelf te regelen kan het wel goedkoper dan die 2500 die je noemt. Hier bijvoorbeeld 1800 https://booking.snowsports.at/en/all-courses/snowboardlehrer…

*bericht bewerkt door Ruth_dg op 19 mrt 2024 12:16

De hurrithanes zijn wel echt hele flexibele bindingen, die zou ik wel vervangen voor iets meer medium flex.
Maar verder licht het waarschijnlijk grotendeels aan de techniek. Goed centraal blijven en of een pad door de buckels zoeken, waarbij je ver vooruit kijkt (eigenlijk gewoon een slalom) of meer over de buckels heen en met elastieken benen (echt je benen ontspannen houden en door de knieën) de hobbels opvangen.
Mij heeft slalom training best goed geholpen hierbij, maar wat privéles is ook een hele goede optie.

Als eerste je board is 10 jaar oud. Ik zou eens kijken of je wat kan testen of huren. Want er is echt wel wat veranderd.

2 gewoon een privéles kan prima met een groe ook 's reis ga je even 2 uurtjes in de ochtend een dan sluit je aan. In 2 uurtjes kan een goede leraar je heel veel tips geven. Geef goed aan wat je wensen zijn en je ervaring is. Zoals je hierboven al doet.

Kijk naast de standaard esf en Oostenrijkse leraren ook eens naar Engelse clubs. In de Alpen zijn ze erg van een stramien in lesgeven maar in Amerika Canada Australië kijken ze daar heel anders naar. En bij zo’n Engelse club heb je kans dat daar mensen zijn die in die landen opleiding hebben gehad.

En vaak is het ook lef hebben… en dan helpt ervaringen als gebroken ellebogen niet.

mr_pds op 19 mrt 2024 11:27

Thanks voor je reactie. Huren heb ik inderdaad ook al op de shortlist gezet. Toch, een van de gasten naar wie ik op keek zat op nog ouder spul (toevallig ook een K2 plank). Dat hielp mij wel mee concluderen dat het vooral techniek is.

Engelse club is een goede tip. Eens kijken naar wat. Wel eens naar Malcolm Moore gekeken, maar die is heel het seizoen al volgeboekt en er zijn vast ook andere, minder bekende maar evengoede leraren te vinden.

En lef… Ik heb in december nog 4 dagen doorgegaan voordat ik thuis weer eens naar de arts ging en nu afgelopen week ook gewoon weer door het funpark gegaan, voor zover dat nog aanwezig was. Maar ik merk inderdaad wel dat ik iets voorzichtiger doe.

Hoi, ik zat een paar jaar geleden in een vergelijkbare situatie. Zoals je zelf aangeeft kan een gevorderde met elk materiaal goed de berg af komen, alhoewel dat ik ook van mening ben dat extreme boards (flexibele beginners borden of grote freeride boards) niet ideaal zijn en ook echt beperkend kunnen zijn in niet ideale sneeuw condities. Maar aangezien de K2 subculture een camber all round board is denk ik niet dat het probleem hier kan liggen.
Vat het volgende niet verkeerd op: snelheid halen op een perfecte piste is naar mijn mening niet een indicatie voor niveau van snowboarden. Wanneer de piste niet perfect ligt moet je op je techniek vertrouwen en hoe ik het nu lees schiet je daar te kort.
Ik heb toen besloten om mij in te schrijven voor een groepsreis waar een technische stage met bloso (belgsiche federatie) certificatie kon gevolgd worden. Dit was een week lang intensief oefeningen doen en de laatste dag een beginner les geven (als je aan iemand anders kan uitleggen hoe te snowboarden is dit een goede indicatie dat je de mechanismes ook echt beheerst). Dit type vakantie is niet direct ontspannend en fun op de piste, maar het was de beste investering in mijn evolutie als snowboarder. Dus ik raad ten sterkste aan om echt terug op les te gaan en dan best een technische stage en niet gewoon een groepsles bij de lokale skischool. Zowel ESF en Oostenrijkse tegenhangers gaan zo’n stages kunnen aanbieden, maar deze zijn meestal prive lessen omdat niet veel mensen dit boeken. Om de prijs te drukken zou ik dus opzoeken of er geen belgische/nederlandse groepsreis is met deze intense stage als optie. Dus niet zomaar les boeken, maar aangeven dat het echt gaat om technisch te verbeteren en niet wat pistes te doen met een te dure gids.
Indoor les heeft voor mij als limiterende factor dat deze pistes meestal kort en recht zijn, dus ook hier kan je niet je techniek pushen in moeilijkere condities. Maar je zou altijd eens daar een prive les kunnen doen en misschien ziet een leraar direct een aantal werkpunten die kunnen aangepakt worden binnen de beperkte setting van een indoor baan. Dit zou veel geld kunnen schelen voor je technische stages in de alpen gaat volgen.
Je argument om prive les niet tijdens een groepsreis te willen doen vind ik ook een non argument. Ja je mist een paar dagen fun met de groep, maar erna ga je zoveel beter in je vel zitten als je weer begint te vergelijken met de rest van de mensen op de piste. Als je in jezelf wil investeren kan de groep toch gerust even zonder jouw en jij zonder hun. Dit gaat echt geen vriendschappen vernietigen. Ik ga al jaren met vrienden skien en snowboarden en elk jaar zijn er wel mensen die een paar dagen les nemen om zich bij te schaven.

Daan_k41 op 19 mrt 2024 11:48

Hoi,

Vandaar ook dat ik het vooral bij mijzelf zoek en pas als laatste strohalm de materialen noem. Grappige was dat we de eerste dag een beginner mee hadden die we met elkaar samen wat instructie hebben gegeven, voordat deze de dag erop naar de les ging. Ik kan de basics wel uitleggen, denk ik.
Ik ga niet alleen hard op mooie pistes, maar daar haal ik wel de hoogste snelheden. Een zwarte 55 in Kitzski zak ik ook zonder problemen af, alleen bij de drops rem ik wel even bij, een speedcheck zogezegd. Enerzijds om de snelheid onder controle te houden, anderzijds omdat ik niet kan zien wat eronder zit of staat.

Die technische stage klinkt interessant. Dat is iets om uit te zoeken. Heb je daar toevallig meer info van of weet je waar ik meer info kan vinden?

Heb je ervaring met de verschillen op indoor vs. band? Ik hoor van velen namelijk dat een rolband veel minder vergefelijk is en fouten direct afstraft, waardoor je relatief gezien veel foutlozer leert skiën of snowboarden.

Ik ga liever zelf een paar dagen richting een skigebied om mij daar te focussen op mijn techniek dan met deze groepsreis. Het is namelijk niet zomaar een reis met een groepje vrienden, maar een georganiseerde reis met tours e.d. erbij.

Les nemen is de enige manier om beter te worden. Hoe je dat doet, daar zijn meerder opties voor zoals je zelf al aangeeft.
Priveles voor jezelf is misschien beetje prijzig, maar misschien dat meerdere in je groep dit ook wel willen.
Groepsreizen met focus op techniek verbeteren zoals Daan beschrijft.
Ik heb zelf in een verleden mijn Anwärter gehaald zonder direct les te gaan geven. Daar heb ik heel veel van geleerd en was zeker niet zonde van mijn tijd en geld. Als je geen probleem hebt om het een en ander zelf te regelen kan het wel goedkoper dan die 2500 die je noemt. Hier bijvoorbeeld 1800 https://booking.snowsports.at/en/all-courses/snowboardlehrer…

Ruth_dg op 19 mrt 2024 12:15

Interessant, thanks voor je input. Bij een Anwaerter zijn alle schriftelijke examens in het Duits toch?

De hurrithanes zijn wel echt hele flexibele bindingen, die zou ik wel vervangen voor iets meer medium flex.
Maar verder licht het waarschijnlijk grotendeels aan de techniek. Goed centraal blijven en of een pad door de buckels zoeken, waarbij je ver vooruit kijkt (eigenlijk gewoon een slalom) of meer over de buckels heen en met elastieken benen (echt je benen ontspannen houden en door de knieën) de hobbels opvangen.
Mij heeft slalom training best goed geholpen hierbij, maar wat privéles is ook een hele goede optie.

Tiny-M op 19 mrt 2024 14:25

Op zich vind ik ze redelijk lekker, alhoewel ik weinig vergelijkingsmateriaal heb. Ik probeer in de buckels 2-3 bochten vooruit te kijken. Lukt niet altijd. Ik merkte echter dit jaar in de hele grote buckels einde van de dag dat ik na verloop van tijd ging counterroteren. Zal wel deels vermoeidheid zijn geweest, maar deels ook gewoon onvoldoende techniek. Kleine hobbels vang ik op met mijn knieën, daar klapper ik lekker op door. Vorig jaar merkte ik dat ik graag het gladdere pad tussen buckels door opzocht.

Post in het SYTYCB anders wat film materiaal @Lacheisleuk en misschien krijg je dan alvast tips waar je op kunt letten van de pro’s hier, die zijn er genoeg.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/529162

LA NORMA😍☃️

Uit ervaring weet ik dat het niveau van Anwärter-opleiding niet bijzonder hoog is. Je leert lesgeven in de basistechnieken van het snowboarden, met wat simpele freestyletricks (switch, nose/tailroll, 180’s). Vanaf Landes zal het uitdagender worden, maar die heb ik niet gedaan. Voor mijn anwärter was ik trouwens grofweg €1500 kwijt, zie dat de Anwärter via Snowsports Austria nu €1800 kost. Ik heb er veel geleerd, daar niet van, maar ik denk dat er betere alternatieven zijn om je eigen kunnen te verbeteren.

Ik heb zelf de afgelopen jaren (bijna) wekelijks in het winterseizoen op een rollenband gestaan in Nederland. Hierdoor is mijn techniek echt flink verbeterd; elke fout die je maakt wordt afgestraft, en je hebt een oneindige piste. Ik heb hierop ook goed switch leren boarden. Dit is wel een prijzige optie; ik was een paar honderd euro per seizoen kwijt. Wat je ook kan doen is via bijvoorbeeld snowboardtraining.nl een paar (privé)lessen boeken.

En wat je zelf ook al aangeeft; in Oostenrijk of Frankrijk (privé)les boeken. Volgens mij houden ze daar wel goed rekening met je niveau. Een anwärter-opgeleide leraar zal je (denk ik) niet heel veel verder brengen, en volgens mij komen die normaalgesproken ook alleen maar voor de beginners te staan.

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 19 mrt 2024 15:31

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Misschien is club snowworld wel iets voor je. Over het algemeen zijn dat boarders (of skiërs) die het beginnersniveau voorbij zijn en toch nog verder door willen groeien.
https://www.snowworld.com/zoetermeer/nl/skibaan/ski-snowboar…

Übung macht den meister!!!

Ik zeg het trouwens allemaal wel heel makkelijk, maar als ik moe ben loop ik ook gewoon te harken hoor 😁

Je kunt in de maanden dat je niet in de sneeuw kunt staan iets als skateboarden of longboarden proberen. Doordat skateboarden toch wel een stuk technischer is en moeilijker, voelt snowboarden altijd een stuk gemakkelijker aan. Ook train je je balans goed en je kunt het op ieder moment dat het droog is buiten doen.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 20 mrt 2024 10:00

Herkenbaar. Ik ben nu bijna 50, dus ik denk dat ik maar gewoon mijn niveau accepteer, maar had eigenlijk ook wel beter willen worden. Heb gewoon groepsles geprobeerd, maar dat ging hem niet worden. Vaak heb je maar 2 niveau’s, beginners en gevorderden, dus dan heb je in de gevorderden-groep mensen die het pas net een beetje kunnen. Dat houdt echt teveel tegen.

Switch rijden is overigens een kwestie van gewoon doen. Heb ik gelezen, hahaha, ik ben er ook niet streng genoeg voor geweest voor mezelf.
De rolbaan geloof ik niet zo in. Dat is leuk voor op een strakke piste, maar de praktijk is vaak hobbelig. Ik les met skieën nog wel op de rolbaan.
Wellicht kun je ook nog wat leren van Snowboardaddiction.com

Post in het SYTYCB anders wat film materiaal @Lacheisleuk en misschien krijg je dan alvast tips waar je op kunt letten van de pro’s hier, die zijn er genoeg.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/529162

Piefke op 19 mrt 2024 15:14

Thanks. Ik zou eens moeten kijken of er dit jaar beeld is gemaakt van mijzelf, anders dan op de big airbag en een kleine kicker die ik iets te hard nam.

Uit ervaring weet ik dat het niveau van Anwärter-opleiding niet bijzonder hoog is. Je leert lesgeven in de basistechnieken van het snowboarden, met wat simpele freestyletricks (switch, nose/tailroll, 180’s). Vanaf Landes zal het uitdagender worden, maar die heb ik niet gedaan. Voor mijn anwärter was ik trouwens grofweg €1500 kwijt, zie dat de Anwärter via Snowsports Austria nu €1800 kost. Ik heb er veel geleerd, daar niet van, maar ik denk dat er betere alternatieven zijn om je eigen kunnen te verbeteren.

Ik heb zelf de afgelopen jaren (bijna) wekelijks in het winterseizoen op een rollenband gestaan in Nederland. Hierdoor is mijn techniek echt flink verbeterd; elke fout die je maakt wordt afgestraft, en je hebt een oneindige piste. Ik heb hierop ook goed switch leren boarden. Dit is wel een prijzige optie; ik was een paar honderd euro per seizoen kwijt. Wat je ook kan doen is via bijvoorbeeld snowboardtraining.nl een paar (privé)lessen boeken.

En wat je zelf ook al aangeeft; in Oostenrijk of Frankrijk (privé)les boeken. Volgens mij houden ze daar wel goed rekening met je niveau. Een anwärter-opgeleide leraar zal je (denk ik) niet heel veel verder brengen, en volgens mij komen die normaalgesproken ook alleen maar voor de beginners te staan.

ronaldkoopmans op 19 mrt 2024 15:29

Thanks. Vandaar dat ik het ook vraag. Dank voor je input aangaande kosten/baten.

Het zou hautain zijn om te zeggen dat geld geen rol speelt, maar een paar honderd euro in een jaar en daarmee mijzelf fors verbeteren is geen breekpunt. Ik heb nu in een paar jaar tijd een paar keer mijn eigen risico vol gehad (overigens niet alleen door snowboarden), das ook niet gratis :P Een paar privélessen via snowboardtechniek zijn, denk ik, minstens net zo kostbaar?

Wellicht maar een trip die kant op boeken en om een Staatlich of Landes vragen.

Misschien is club snowworld wel iets voor je. Over het algemeen zijn dat boarders (of skiërs) die het beginnersniveau voorbij zijn en toch nog verder door willen groeien.
https://www.snowworld.com/zoetermeer/nl/skibaan/ski-snowboar…

RFKANGOO op 19 mrt 2024 15:46

Overwegen waard, al is een jaar lang wekelijks naar Zoetermeer best een opgave.

Ik zeg het trouwens allemaal wel heel makkelijk, maar als ik moe ben loop ik ook gewoon te harken hoor 😁

Tiny-M op 19 mrt 2024 17:26

Eerlijkheid, altijd lekker.

Herkenbaar. Ik ben nu bijna 50, dus ik denk dat ik maar gewoon mijn niveau accepteer, maar had eigenlijk ook wel beter willen worden. Heb gewoon groepsles geprobeerd, maar dat ging hem niet worden. Vaak heb je maar 2 niveau’s, beginners en gevorderden, dus dan heb je in de gevorderden-groep mensen die het pas net een beetje kunnen. Dat houdt echt teveel tegen.

Switch rijden is overigens een kwestie van gewoon doen. Heb ik gelezen, hahaha, ik ben er ook niet streng genoeg voor geweest voor mezelf.
De rolbaan geloof ik niet zo in. Dat is leuk voor op een strakke piste, maar de praktijk is vaak hobbelig. Ik les met skieën nog wel op de rolbaan.
Wellicht kun je ook nog wat leren van Snowboardaddiction.com

Taan op 20 mrt 2024 09:21

Wat ik zo hoor over de rolbaan is dat je niet kan smokkelen, wat je in sneeuw wel kan doen. Zowel van skiers als van snowboarders al gehoord. Je techniek moet goed zijn, anders val je. Een feilloze techniek is natuurlijk een goede basis voor echte pistes. Verder heb ik leren skiën en snowboarden in januari. Dan heb je over het algemeen de beste pistes.

Wat je schrijft over groepsles is een beetje mijn angst. Veel mensen stoppen zodra ze met bochtjes de berg af komen, zo niet al eerder. Zoals ik al schreef, dat stadium ben ik echt wel voorbij. Net als jij. Overigens denk ik dat je ook met 50 nog prima kan verbeteren. Nooit te oud om te leren.

Snowboardaddiction heeft wel leuke dingen ja. Switch rijden doe ik zo nu en dan ook, de laatste dag nog veel gedaan toen we een licht gevorderde mee kregen, beetje aangepast aan het tempo van deze persoon. In snowworld al eens gemerkt dat ik met een standaard burton boardje van hun daar veel makkelijker switch reed.

Niet te oud om te leren, maar wel te oud om te vallen, daarvan raak ik echt in de prak. En leren gaat niet zonder vallen. Daarom ga ik ook skiën. Daarmee val je toch iets minder snel en dat kan ik dan hopelijk langer volhouden.

Ik heb jaren terug een paar keer aan het begin van de vakantie een paar dagen groepsreis genomen en gezien jouw verhaal is dat niks voor je.
Dat is toch steeds vrij basic en de laatste keer schoot ik er gewoon niks mee op…
Als je les zou nemen dan zou ik gewoon een paar uur privéles nemen en de punten aanstippen die jij graag wilt verbeteren en dan kun je er daarna lekker aan werken.
Ik heb dat voor volgend seizoen ook in de planning staan.
Maar zoals eerder aangegeven later op de dag of aan het einde van de week worden de technische dingen op de piste bij mij ook wel iets minder door de vermoeidheid…
Ik wil dan nog wel eens wat achter de langzamere van de groep aan gaan rijden en probeer dan bewust wat meer met de techniek bezig te zijn dan de snelheid.

Ik weet niet of dit in Nederland bestaat, maar het BFSI (Belgian Federation for Snowsport Instructors) biedt naar de opleidingen tot leraar ook altijd “technische stages” aan, zowel in de Alpen als indoor, waarbij een aantal dagen lang, volledige dagen als ik het me goed herinner, zwaar aan techhniek gewerkt wordt met een heel hoog opgeleide leraar. Compleet met video-analyses, en toch nog gezelligheid. Omdat er geen examen of diploma aan verbonden is, is dat volgens mij ook goedkoper dan Anwärter halen.

Misschien is club snowworld wel iets voor je. Over het algemeen zijn dat boarders (of skiërs) die het beginnersniveau voorbij zijn en toch nog verder door willen groeien.
https://www.snowworld.com/zoetermeer/nl/skibaan/ski-snowboar…

RFKANGOO op 19 mrt 2024 15:46

Overwegen waard, al is een jaar lang wekelijks naar Zoetermeer best een opgave.

Lacheisleuk op 20 mrt 2024 10:48

Ja je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben.
Met alleen filmpjes kijken kom je er niet. En met anwärter ga je ook niet beter snowboarden. Met een seizoen in de Alpen doorbrengen als leraar waarschijnlijk wel.

Übung macht den meister!!!

Epique organiseert ook trainingskampen voor snowboard: https://www.epique.com/activiteit/snowboarden/

Ikzelf heb geen ervaring met Epique maar een nichtje van mijn vrouw was in ieder geval zeer te spreken over hun ski freeride trainingskamp

Type snowboard en bindingen is al iets over gezegd, maar bij snowboarden luistert de afstelling/opstelling van bindingen ook erg nauw:

Stance breedte, graden en gebruik van je highback…

Ben wel benieuwd naar een filmpje van je bochten trouwens…?!

Niet te oud om te leren, maar wel te oud om te vallen, daarvan raak ik echt in de prak. En leren gaat niet zonder vallen. Daarom ga ik ook skiën. Daarmee val je toch iets minder snel en dat kan ik dan hopelijk langer volhouden.

Taan op 20 mrt 2024 11:54

Is dat zo? Met de pap sneeuw van dit jaar denk ik dat je eerder blijft haken en valt dan met een snowboard. En ik vind dat vakken van skiërs er altijd enger uit zien met verdraaide knieën. Nu heb ik slechte knieën en is dat een beetje een trauma voor mij om te zien…

Maar terug naar het onderwerp.

Ik had laatst mijn srance ook wat meer naar race gezet. Dacht leuk ff carven. Nou daar was mooi klote. De sneeuw was er niet goed voor een ik stond de hele tijd te wringen. Na de lunch terug gezet en hoppa ik ging weer lekker.

Dus daar kun je inderdaad mee spelen.

Maar dat maakt dus ook wel uit waar je naar kijkt. Als jij lekker freestyle staat en je kijkt naar een carver… ja dan is dat appels met peren vergelijken.

En ik lees dat je toch wel merkt dat een board veel doet met switch rijden.

Ik rij nu bataleon. Daar zijn akelei meningen over. Maar iedereen is het over eens dat dat heel anders rijdt dan een andere dus ook daar mee vergelijken is appels met peren.

Maar denk dat de conclusie duidelijk is. Verwen je met een goede begeleiding.

En huur eens wat anders of laat je informeren bij een goede shop als burnside ofzo.

Je kunt in de maanden dat je niet in de sneeuw kunt staan iets als skateboarden of longboarden proberen. Doordat skateboarden toch wel een stuk technischer is en moeilijker, voelt snowboarden altijd een stuk gemakkelijker aan. Ook train je je balans goed en je kunt het op ieder moment dat het droog is buiten doen.

rickhaha op 20 mrt 2024 01:11

Ik zie deze reactie nu pas. Ik neem het eens in overweging.

Post in het SYTYCB anders wat film materiaal @Lacheisleuk en misschien krijg je dan alvast tips waar je op kunt letten van de pro’s hier, die zijn er genoeg.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/529162

Piefke op 19 mrt 2024 15:14

[@Piefke] Ik heb 2 stukjes video van dit seizoen geupload en daar gedeeld. Thanks voor de tip.

Niet te oud om te leren, maar wel te oud om te vallen, daarvan raak ik echt in de prak. En leren gaat niet zonder vallen. Daarom ga ik ook skiën. Daarmee val je toch iets minder snel en dat kan ik dan hopelijk langer volhouden.

Taan op 20 mrt 2024 11:54

Ik vind, zeker in slush, juist makkelijker op mijn snowboard. Vlakke traverses zijn wel een hel.

Ik heb jaren terug een paar keer aan het begin van de vakantie een paar dagen groepsreis genomen en gezien jouw verhaal is dat niks voor je.
Dat is toch steeds vrij basic en de laatste keer schoot ik er gewoon niks mee op…
Als je les zou nemen dan zou ik gewoon een paar uur privéles nemen en de punten aanstippen die jij graag wilt verbeteren en dan kun je er daarna lekker aan werken.
Ik heb dat voor volgend seizoen ook in de planning staan.
Maar zoals eerder aangegeven later op de dag of aan het einde van de week worden de technische dingen op de piste bij mij ook wel iets minder door de vermoeidheid…
Ik wil dan nog wel eens wat achter de langzamere van de groep aan gaan rijden en probeer dan bewust wat meer met de techniek bezig te zijn dan de snelheid.

Ilja1974 op 20 mrt 2024 12:21

Ik heb de laatste dag de laatste week een deel van de tijd meegehobbeld en daar wat switch gereden, omdat ik toch de tijd had. Toch merk ik daar ook dat zodra het even lastig word ik als automatisme weer terug naar mijn regular draai.

Die privéles gaat echt wel komen. Wellicht kan ik mensen vinden die mee willen en op hetzelfde niveau zitten tijdens een groepsreis.

Ik weet niet of dit in Nederland bestaat, maar het BFSI (Belgian Federation for Snowsport Instructors) biedt naar de opleidingen tot leraar ook altijd “technische stages” aan, zowel in de Alpen als indoor, waarbij een aantal dagen lang, volledige dagen als ik het me goed herinner, zwaar aan techhniek gewerkt wordt met een heel hoog opgeleide leraar. Compleet met video-analyses, en toch nog gezelligheid. Omdat er geen examen of diploma aan verbonden is, is dat volgens mij ook goedkoper dan Anwärter halen.

grolbol op 20 mrt 2024 13:05

Goede optie, zal eens kijken. Zeker als er geen officieel diploma aan hangt kan je besparen op zaken die jij niet nodig hebt. Ik weet dat er via deze website in ieder geval wel altijd een techniektrip georganiseerd wordt, begin december. Iemand daar ervaringen mee?

Misschien is club snowworld wel iets voor je. Over het algemeen zijn dat boarders (of skiërs) die het beginnersniveau voorbij zijn en toch nog verder door willen groeien.
https://www.snowworld.com/zoetermeer/nl/skibaan/ski-snowboar…

RFKANGOO op 19 mrt 2024 15:46

Overwegen waard, al is een jaar lang wekelijks naar Zoetermeer best een opgave.

Lacheisleuk op 20 mrt 2024 10:48

Ja je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben.
Met alleen filmpjes kijken kom je er niet. En met anwärter ga je ook niet beter snowboarden. Met een seizoen in de Alpen doorbrengen als leraar waarschijnlijk wel.

RFKANGOO op 20 mrt 2024 19:07

Ik heb er ook best iets voor over, maar Zoetermeer is helaas niet om de hoek vanuit Alkmaar. En aangezien men in mijn branche vroeg begint en bij mij de dinsdag al jaren de drukst bezette dag is, vrees ik dat ik met regelmaat momenten moet missen. En dat vind ik dan zonde.

Epique organiseert ook trainingskampen voor snowboard: https://www.epique.com/activiteit/snowboarden/

Ikzelf heb geen ervaring met Epique maar een nichtje van mijn vrouw was in ieder geval zeer te spreken over hun ski freeride trainingskamp

RoccoH op 20 mrt 2024 19:33

Thanks voor de optie. Die ken ik ook nog niet. En poeder proeven, wat is er nou mooier dan dat?

Type snowboard en bindingen is al iets over gezegd, maar bij snowboarden luistert de afstelling/opstelling van bindingen ook erg nauw:

Stance breedte, graden en gebruik van je highback…

Ben wel benieuwd naar een filmpje van je bochten trouwens…?!

Arno5 op 20 mrt 2024 19:41

Grappig genoeg had ik dit jaar mijn voorste binding 1 schroefgatset naar voren gezet t.o.v. de normale stance die ik heb, foutje. Ik weet het niet. Ik merkte niet echt verschil, maar ik had er ook geen last van, behalve dat ik met steppen merkte dat ik mijn stomppad af en toe half mistte. Halverwege de week teruggezet.
Verder sta ik echt ducky op +15 en -15 en staat de highback vrij rechtop met de schroeven in het onderste gat. Ik kan ze hoger zetten, daardoor zou mijn highback verder door kunnen kantelen.
Met de nosestrap loop ik wel te spelen. Die is aardig bewegelijk en probeer ik wat meer terug te zetten, zodat ik wat meer de binding over/voor en om mijn neus heen krijg en daardoor dus ook mijn hiel vanuit deze kant nog verder terug in de binding geduwd wordt.

Niet te oud om te leren, maar wel te oud om te vallen, daarvan raak ik echt in de prak. En leren gaat niet zonder vallen. Daarom ga ik ook skiën. Daarmee val je toch iets minder snel en dat kan ik dan hopelijk langer volhouden.

Taan op 20 mrt 2024 11:54

Is dat zo? Met de pap sneeuw van dit jaar denk ik dat je eerder blijft haken en valt dan met een snowboard. En ik vind dat vakken van skiërs er altijd enger uit zien met verdraaide knieën. Nu heb ik slechte knieën en is dat een beetje een trauma voor mij om te zien…

Maar terug naar het onderwerp.

Ik had laatst mijn srance ook wat meer naar race gezet. Dacht leuk ff carven. Nou daar was mooi klote. De sneeuw was er niet goed voor een ik stond de hele tijd te wringen. Na de lunch terug gezet en hoppa ik ging weer lekker.

Dus daar kun je inderdaad mee spelen.

Maar dat maakt dus ook wel uit waar je naar kijkt. Als jij lekker freestyle staat en je kijkt naar een carver… ja dan is dat appels met peren vergelijken.

En ik lees dat je toch wel merkt dat een board veel doet met switch rijden.

Ik rij nu bataleon. Daar zijn akelei meningen over. Maar iedereen is het over eens dat dat heel anders rijdt dan een andere dus ook daar mee vergelijken is appels met peren.

Maar denk dat de conclusie duidelijk is. Verwen je met een goede begeleiding.

En huur eens wat anders of laat je informeren bij een goede shop als burnside ofzo.

mr_pds op 21 mrt 2024 11:00

Ik merk met korte bochten en veel op mijn kant rijden, als ik dat echt probeer, dat ik in de te zachte sneeuw op gegeven moment hap en val. Dat ik te diep weg zak.

Inderdaad, met een nieuwer huurboard bij Snowworld, een of ander standaardgeval van Burton, reed ik makkelijk Switch. Weet alleen niet meer of de bindingen goofy of regular stonden, dat kan natuurlijk nog uitmaken. Ik ben gewoon opgestapt en had geen problemen met welke kant dan ook voor.

Ik vind het lastig aan te geven wat ik zoek. Mijn vorige board was ik echt uit gegroeid, dat was een beginnersboard. Mijn huidige board heb ik nog altijd het gevoel dat ik deze niet volledig de baas ben. Ik wil nog wel echt een twin hebben, maar die lijken wat uit de gratie te gaan?

Alpine sport in Delft organiseert voor hun leraren elk jaar een technische reis. Daar kun je volgens mij ook heel veel van leren, zeker informeren waard

Als je echt wilt carven dan helpt ducky niet.

Ik ben begonnen op hard boots en raceboards en sta dan ook met beide tenen naar voren gericht. Voor ergens in de 27 en achter op iets van 10 a 15. Meer gevoel dan wijsheid. Daar switch mee rijden is pittig ben ik nooit goed in geweest. Maar nu met de bataleon gaat dat een stuk chiller. Het board hapt een stuk minder , eigenlijk niet, dan mijn oude ride berserker uit 2018. En 1000x minder dan mijn oude rossignol uit 2003;) echter kon ik met die plank superstrak carven. Dus tja ik ga nu voor meer comfort en wat minder racen maar kom prima mee met mijn snelle vrienden op ski’s. Had laatst een topper van burton die was ook fijn alleen waren de huur schoenen net iets te ruim een daardoor wat trager in reactie. Dus ik kom toch steeds weer terug op materiaal en instelling maakt echt uit…

Ook elke keer als mijn vrouw een board upgrade heeft is de wachttijd op haar weer verkleind;) . Al hoewel 1x het verkeerde board oor haar uitgekozen en dat was alleen maar vloeken maar die mochten we gewoon inruilen na 1 week vakantie. Top service.

*bericht bewerkt door mr_pds op 21 mrt 2024 16:54

Plaats een reactie