Vervangen Atomic XTI, direct alternatief/opvolger bij Atomic?

Zoals eerder besproken in dit topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/531258 zijn de genoemde (niet) ‘versleten’ ski’s weer 2 ski weken verder en toch stiekem aan het kijken naar vervanging.

Ik ben helemaal verkocht als het gaat om het merk ‘Atomic’ maar ik kan helaas nog geen directe vervanging vinden voor mijn Atomic XTI 169 ski’s. In mijn gehele ‘carrière’ heb ik nog niet zulke lekkere ski’s gehad die qua radius en gedrag bij me passen. Aangezien ik geen zwaargewicht ben (65 kg) ben ik ondanks mijn ski kwaliteiten niet echt op zoek naar een topserie omdat die vaak stuk stijver zijn, daarom denk ik dat een ski uit een lagere serie beter bij me past, zoals de G7 / G8.

Klopt het dat de Atomic Redster G7 vanuit Atomic de vervanger is? Deze zijn wel een stukje smaller dan de XTI, maar qua radius klopt het wel aardig.
Iemand die dit kan bevestigen?

De Atomic XTI had 4 lengtes. De kortste twee lengtes waren identiek aan de Redster Edge SL, de langste twee lengtes (waaronder de 169) waren identiek aan de Redster Edge GS. De Redster G7 is van die ski inderdaad de opvolger, maar wat stuiteriger en wat minder stabiel dan de Edge GS.

De G8 is wat stabieler dan de G7, maar niet zo stevig als de G9. De G8 zou ik dus eerder aanraden. Maar kijk ook vooral buiten het merk Atomic; zonde om jezelf zo te beperen (zeker als binnen het merk Atomic alles toch weer veranderd is).

Een radius van 15,5 meter, houten kern, volledige sidewall, metaal erin, wat rocker… er is een ski met exact dat profiel en bovendien een van de hotste ski’s van het moment (wat de XTI indertijd ook was): Völkl Deacon 72 in 173.

*bericht bewerkt door Biggie op 10 apr 2024 12:14

Een amateur is gewoon een liefhebber

ik zou de rossignol forza reeks eens testen. 60 of 70

ik heb de 70 geskied 2 dagen geleden. is extreem makkelijk te carven en goed te slippen.
je kan de radius heel makkelijk aanpassen omdat ze niet te stijf is. over grip kan ik niet veelzeggen omdat het niet echt harde pistes waren …
zelf in papsneeuw greep de tip niet onverwacht. aan.
radius in de 70 op lengte 1.73 was 14meter.
inde 60 reeks op 1.71 lengte is de radius 13m

voor mij was de skie te braaf. gaf niet veel versnelling uit de bocht maar je kon wel heel makkelijk mooie ronde bochten aan elkaar carven.

*bericht bewerkt door jvr op 10 apr 2024 12:36

@Biggie Dank voor de bevestiging en tip van Volkl. Ik ski eigenlijk al sinds mijn vijfde (nu 42) op Atomic en heb nooit een ander merk gehad. Het slaat nergens op natuurlijk, maar noem het sentimentele waarde dus er moet heel wat gebeuren wil ik voor ander merk gaan :).

De Atomic G8 in maat 168 lijkt me in ieder geval binnen Atomic dan dé kandidaat.

Geen idee hoe groot en zwaar je bent, maar een consumenten GS zo kort nemen klinkt niet heel logisch. Als je stuurt op die radius van ruim 15 m klopt het natuurlijk, maar ik denk dat er dan echt betere opties zijn die meer tot hun recht komen. Dan moet je wel de voorwaarde ‘Atomic’ loslaten. Gelukkig zei je zelf ook al dat die nergens op slaat…

*bericht bewerkt door Biggie op 10 apr 2024 13:10

Een amateur is gewoon een liefhebber

@Biggie 174 CM en 64 kg. Grotere skies passen niet in dakkoffer 🤪

Geen idee hoe groot en zwaar je bent, maar een consumenten GS zo kort nemen klinkt niet heel logisch. Als je stuur op die radius van ruim 15 m klopt het natuurlijk, maar ik denk dat er dan echt betere opties zijn die meer tot hun recht komen. Dan moet je wel de voorwaarde ‘Atomic’ loslaten. Gelukkig zei je zelf ook al dat die nergens op slaat…

Biggie op 10 apr 2024 13:08 [@Biggie](/profiel/biggie)

*bericht bewerkt door Gerwin op 10 apr 2024 13:20

Voor zo’n licht manneke kan het wel, de G8 in 168 ;)

Een amateur is gewoon een liefhebber

Haha mijn vrouw zweert ook bij die xti. Leuk om wat alternatieven te zien wanneer ze aan vervanging toe zijn (da’s eigenlijk al een even, maar mevrouw wil er niet aan ;).

Volgens haar is er niks beters op ijs dan deze ski’s. Soms moet je gewoon even braaf en begrijpend knikken, choose your battles… ;)

Edwin van Riel

Haha mijn vrouw zweert ook bij die xti. Leuk om wat alternatieven te zien wanneer ze aan vervanging toe zijn (da’s eigenlijk al een even, maar mevrouw wil er niet aan ;).

Volgens haar is er niks beters op ijs dan deze ski’s. Soms moet je gewoon even braaf en begrijpend knikken, choose your battles… ;)

evr66 op 10 apr 2024 16:55

Nou zijn het ook wel echt lekkere ski’s hoor. Er zijn niet heel veel alternatieven die dezelfde mate van zekerheid geven zonder meteen veel meer energie of techniek te vragen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Klopt, had ze voor mezelf meegekregen, vrouwlief 5 kin geprobeerd en ik was ze weer kwijt. Uitverkocht, kreeg toen zelf een Rossi lt ti mee, ook niks mis mee, jaren plezier van gehad ook. Fijne shop, nieuwe skis mee, probeer ze gewoon, niet tevreden, betaal he alleen een dag huur, top!

Edwin van Riel

@Biggie Dat heb ik weer, ik ski al jaren op de unicorn 🦄 onder de skies. Mijn gevoel klopte al die tijd , wat een pech 😎

lijkt erop dat de XTI versie een meer slalom georiënteerde ski is/was zie;

wil je een mix van slalom en race kijk dan bijvoorbeeld naar een multiradius ski zoals de Redster X7 of X9s van Atomic, de G7 en G8 zijn race ski’s…

lijkt erop dat de XTI versie een meer slalom georiënteerde ski is/was zie;
wil je een mix van slalom en race kijk dan bijvoorbeeld naar een multiradius ski zoals de Redster X7 of X9s van Atomic, de G7 en G8 zijn race ski’s…

Gerjon op 11 apr 2024 12:57

De kortste 2 lengtes van de XTI waren SL, de langste 2 lengtes waren GS, zoals ik in een van mijn eerdere reacties al aangaf. De lengte die TS heeft was de GS versie (nou ja, cheater, 15,5 m radius in 169).
Dat je de G8 en G9 ‘race’ noemt en vervolgens de X9s daar tegenover stelt (als zijnde 'niet race) vind ik bijzonder. De X9s vind ik een heel stuk steviger en lastiger te skiën - meer ‘race’ in dat opzicht - dan de G9.

*bericht bewerkt door Biggie op 11 apr 2024 13:05

Een amateur is gewoon een liefhebber

Hmm, heb de x9rs en x9s even onder gehad, echt wel beiden een stevige lat, niet te vergelijken met een xti

Edwin van Riel

De x9s is een serieuze lat die bijna alles afstraft. Ik zou ze niet moeten hebben voor dagelijks gebruik.
Om enkel first tracks te skieen op harde sneeuw vond ik die leuk.

De huidige X9s is een stuk flexibeler dan de eerste generatie X9 (oranje) met de servotec technologie. Jaren geleden was de XTI gekenmerkt blijkbaar als een slalomski maar zou nu denk ik gezien worden als een multiradius ski voor korte en lange bochten. Vervanger zou denk ik de X7 kunnen zijn of G7 of G8 en ben je een goede ervaren skiër dan is de X9s echt wel een optie. Een direct vervanger van de XTI is denk ik meer de Redster X7 versie wat een mulitradius ski is voor korte en lange bochten…of check of je ze ergens kan testen…of kijk naar youtube filmpjes…

Van Deer H Power…

Bijna net zo scherp als een X9S, veel makkelijker en heel erg veel cooler…

*bericht bewerkt door Kdtl op 12 apr 2024 13:19

Totales Vollidiot

Inderdaad Kdtl, vriend van mij heeft die zwarte H Power van Van Deer en dat zijn mooie coole ski’s (hoge kwaliteit materiaal gebruikt die Marcel…en met die H Power kan je blijkbaar ook gemakkelijk lange en korte bochten mee knallen).

Ik geef dit topic toch nog een klein schopje, omdat ik toch twijfel of de directe vervanger van de XTI toch niet de X serie is i.p.v. de G serie die ik noemde. Maar ook andere in dit topic. Ook omdat @Gerjon aangeeft dat het een Multi radius ski betreft net als de XTI en dus X7 de directe opvolger is.

P.s. Ik ben een beetje huiverig om voor de hoogste serie (9s) te gaan omdat ik bang ben dat het door mijn gewicht (63 kg) dan ‘werken’ wordt om de ski te controleren. Ik snap dat als je 90 kg weegt de ski heel wat te verduren krijgt en stijver dan stijf dan briljant is, maar in mijn geval juist tegen me werkt.

*bericht bewerkt door Gerwin op 25 apr 2024 10:15

De X9s is een redelijk bakbeest, behoorlijk stevig. Die zou ik ook zeker niet adviseren. En wat betreft ‘directe opvolgers’ - dat zegt niet zo veel. Kan een heel andere ski zijn met een andere insteek en concept. Aangezien de XTI een Redster Edge SL was of een Redster Edge GS (afhankelijk van de lengte), is de X-serie ook niet eens de echte opvolger.

Het is jammer (vooral voor jezelf) dat je per se wil vasthouden aan het merk Atomic.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Heb nog een vraag gesteld aan Atomic zelf maar die geeft aan dat de Redster X7 een vervanger zou kunnen zijn van de XTI versie. Als je goed kan kan skiën dan is de X9s volgens mij ook een optie (ik had zelf die eerste oranje X9 versie en die vind ik stijver dan de huidige X9s versie (Atomic heeft mij ook verteld dat de X9s wat vriendelijker en soepeler is dan de eerste generatie X9). Merken genoeg en keuzes, misschien handig om wat ski’s te testen van bijvoorbeeld Atomic, Vokl, Salomon, Van Deer (H-Power versie)…

Heb nog een vraag gesteld aan Atomic zelf maar die geeft aan dat de Redster X7 een vervanger zou kunnen zijn van de XTI versie. Als je goed kan kan skiën dan is de X9s volgens mij ook een optie (ik had zelf die eerste oranje X9 versie en die vind ik stijver dan de huidige X9s versie (Atomic heeft mij ook verteld dat de X9s wat vriendelijker en soepeler is dan de eerste generatie X9). Merken genoeg en keuzes, misschien handig om wat ski’s te testen van bijvoorbeeld Atomic, Vokl, Salomon, Van Deer (H-Power versie)…

Gerjon op 25 apr 2024 12:00

Dat Atomic de X7 opvoert als de nieuwe ski in het segment op de plek waar zo veel jaar geleden de XTI zat, dat zou vanuit marketingoogpunt best kunnen. Als je echter kijkt naar de eigenschappen en eigenschappen van ski’s denk ik dat de G7 of G8 veel meer in de buurt komt.

En ook de huidige X9s is steviger om te skiën dan de G8 of zelfs de G9. De oude oranje X9 was een nog veel groter bakbeest, maar dat maakt de huidige X9s niet direct geschikt voor iemand van 63 kg die de stabiele maar relatief vriendelijke XTI gewend is. De X9s zou ik zeker niet aanraden te kopen zonder fatsoenlijk te testen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Plaats een reactie