Welke skies all round ter vervanging sx10?

De deacon 72 is een beetje de huis ski van dit forum volgens mij. Nederlander op een deacon 72? Dan zit ie vast hier op het forum ;)

Gekheid maar het blijft natuurlijk persoonlijk en wat je wil. Uiteindelijk kun je je helemaal suf zoeken naar de ‘perfecte’ ski, om uiteindelijk niks te kopen jaar na jaar.
Heb afgelopen seizoen piste ski’s (68mm) en meer poeder-achtige ski’s (101mm) gekocht. Had hiervoor een 80mm all-mountain maar miste stijfheid op de piste en float er naast. Wat review en gebruikservaringen van ski’s die bij mijn wensen ouden passen doorgelezen en bij een mooie aanbieding vrij snel de knoop gewoon doorgehakt. Zouden er betere alternatieven zijn? Vast! Maar ik wilde dit seizoen graag nieuwe latten en heb dus gewoon besloten. En ik heb op beide enorm lol op gehad in alle omstandigheden. En dat had ik niet willen missen :)

kijk ook eens op skibuy.at. Ik heb daar een set gebruikte stockli’s uit 2023 gekocht voor € 560 en de kwaliteit heeft me positief verrast! Maar ze hebben er van alles, nog niet heel goedkoop, maar minder duur dan nieuw. De prijzen van nieuwe ski’s rijzen onderhand de pan uit.

Verder wat@JeroenS zegt!

*bericht bewerkt door yoguido op 17 apr 2024 09:48

De deacon 72 is een beetje de huis ski van dit forum volgens mij. Nederlander op een deacon 72? Dan zit ie vast hier op het forum ;)

JeroenS op 17 apr 2024 09:46

Daar lijkt het wel op inderdaad. Volgens mij is het echter wel zo dat ie wordt aangeraden door mensen die erop hebben geskied en er enthousiast over zijn (dus niet alleen op basis van reviews, maar op basis van eigen ervaring). Bovendien wordt de ski vervolgens gekozen door mensen die ook andere ski’s hebben geprobeerd.

Ikzelf ben ook erg enthousiast over de Deacon 72 (niet de Pro versie, die vind ik net te heftig voor de hele dag en om ook af en toe gewoon lekker lui te cruisen). En ik heb de afgelopen seizoenen zowat alle piste- en consumenten race lijnen va de mainstream merken geskied (Head Worldcup Rebels en Supershapes, Rossi Hero Elite, React en Forza, Atomic Redster G9, 8, 7, Q9, Q7, X9S, X7, Elan Ace lijn, Salomon GS 12 en 10, S/Max Bold, 12, 10, S/Force Bold, 11, Nordica Spitfires, Völkl Racetigers, Deacons, Fischer Curv, Curv GT, DTI, DTX, Stöckli Laser en Montero series).

Kortom: ja, de Deacon 72 is populair, maar niet zomaar. Dat wil niet zeggen dat het de beste optie is voor elk type skiër uiteraard. Maar ook niemand zegt dat je hem blind moet kopen. Hij wordt altijd aangeraden in gevallen waar het - mijns inziens - ook echt een goede optie zou kunnen zijn.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Liefst zou ik wel testen uiteraard. Zeker de bredere skies… Maar ik weet niet of testen op een skibaan voldoende zegt (vast geen slush-condities daar). Testen en huren op vakantie in Frankrijk zal weer niet zo makkelijk zijn.

Hampelman op 17 apr 2024 09:06

Als je altijd in Frankrijk skiet, zou ik ook naar Rossignol, Dynastar, Atomic en Head kijken. Volkl en Fischer bv zie je daar maar weinig in mijn beleving.
Je kan een aantal ski’s testen en een try and buy afspreken met een shop. Best vooraf eens contact opnemen en vragen of ze zo’n formule hebben. Vaak wel, maar niet altijd. Zo’n shop kan je zeker ook helpen met je keuze. En in april / einde seizoen kan je met wat geluk een recente huurski op de kop tikken of een afgeprijsd nieuw model. Of ze geven je korting op de verhuur, als ze het überhaupt al aanrekenen wanneer je een nieuwe ski koopt.

@hampelman mocht je de deacon 72 pro een keer willen proberen (mits je bsl een beetje overeenkomt, maar is met raceplaat dus variatie is wat beperkt, ski is 178), is dat wel in ztm te organiseren.

Testen is altijd het beste natuurlijk. Heb best aardig wat skis onder gehad de afgelopen seizoenen en deze springt er voor wat betreft brede inzetbaarheid toch wel uit.

Edwin van Riel

Plaats een reactie