SYTYCS (So You Think You Can Ski)

@Donvilj Ik moet eerlijk zeggen, kan weinig met het filmpje, heb het enkele keren op 50% snelheid afgespeeld en mis zie onvoldoende.

Wat ik wel kan zien, zoals in mijn comment over de korte bochten iets hoger, je zit nogal achterop op je ski’s en je krijgt hierdoor het ruitenwissereffect. Jij moet dus vooral je stuurfase verfijnen. Je merkt ook dat ook jij je buitenski soms verliest. Dit heeft altijd dezelfde reden: parallelle assen niet ok, wat resulteert in te weinig druk op de buitenski. Wanneer men nog te veel inclineert, skiet men op de binnenski.

Waar op werken? Je voor-hooginwaartse beweging. Je ritme zit goed, de dissociatie onder-bovenlichaam is ook al redelijk dus werk vooral op de stuurverfijning.

Hoe? Voorhooginwaartse beweging: Stel je ski’s dwars op de berg in stilstand, diepe positie, alsof je op het einde van een bocht zit. Kom rechtop en beweeg je lichaam gelijktijdig dalwaarts. Laat de ski’s vanzelf naar het dal gaan, forceer dit niet. Eens dit lukt, grijp even terug naar lange bochten, omdat je hier meer tijd hebt je 3 tijden te oefenen. Of je nu lange of korte bochten skiet, het is altijd hetzelfde, je moet je ski’s de tijd geven, je leren je ski’s te laten leiden. Ga daarna, als je die voor-hooginwaartse beweging gewend bent, korter en korter skiën. Een extra goede oefening is de kangoeroe bocht: hef de hielen op tijdens de korte bochten. Opletten hiermee, deze oefening is niet zo gemakkelijk.

Voor de dissociatie -> oefeningen waarbij je je lichaam recht houdt, zoals: stokken parallel voor je uitsteken, stokken voor je houden als een venster, etc. (zie post hierboven van mij over korte bochten).

Dan de stuurverfijning. Wat bedoel ik hiermee? Je ski’s mooi rond sturen. Het grote kernwoord hierin is kanten. Je kan meer kanten door nog expressiever hoog-diep te bewegen. Let wel op, je beweegt reeds hoog en diep, maar je zit vrij toegeklapt waardoor je je heup vastzet, houd je lichaam rechtop. Diep gaan wil niet zeggen voorover buigen, de buiging komt vanuit de heup, knieën en enkels.

@Nielsdq @Chonn Bedankt voor de input. Hier kan ik wat mee!
Ik was sowieso van plan om dit jaar een aantal lessen te nemen.
Ik heb vroeger veel les gehad maar helaas is tijdens mijn afwezigheid op de piste alles veranderd. De laatste keer dat ik geskied had was in 2000 en toen kwam de carveski nog maar net op.
Ik merk, zoals @Nielsdq terecht opmerkt, dat ik meer moet kant en minder rutschen. Ook moet ik er volgens mij aan werken om iets meer ruimte tussen ski’s te laten.

ikzelf dan maar eens.

http://youtu.be/77Bck5bZu1c

Ik vind dat er in dit topic al wel heel lang niks gezegd is, @NielsDq heeft niet eens feedback gehad… Volgens mij ziet het er behoorlijk goed uit @NielsDq…

Ik heb mijn moeder me ook maar eens laten filmen op dezelfde locatie, het stuk waar het het lekkerst ging had mijn moeder nog niet ingezoomd… ;) https://youtu.be/BP_rQt06NHo
En nog 1:
https://youtu.be/ZCGjN6DAwiU

Denk persoonlijk dat ik nog wat dieper zou mogen doorzakken, maar heb al meerdere malen van mijn trainer gehoord dat ik mijn ski’s dan bijna aan het ingraven ben… Verder zou ik nog wel wat meer op mijn stokken mogen letten denk ik, die hou ik nu gewoon naast me in de sneeuw de hele tijd.

#proudtobepartofleswintersporters

Prima bochten niels, lekker ritme en dynamish.

aan je reactie hierboven te zien heb je wel enige ervaring met skiën.
als je de video vertraagd afspeelt zie je dat je soms x-been stelling hebt + een dalstemme.
let op dat je de bochten niet te geforceerd gaat skien, knieën zijn over het algemeen niet zo blij met deze belasting.

null

hierdoor verlies je de buitenski. en dat compenseer je met je hoogbeweging.

probeer je heupknik wat effectiever te gebruiken, maar uiteraard niet een swung gaan maken.
x-been is te verhelpen door met vuist(en) tussen de knieën te skiën, of eventueel de berg/binnen knie naar de berg te drukken.

Uiteraard word er door iedereen op een andere manier gekeken naar video analyse, maar dit was mijn feedback.

…Verder zou ik nog wel wat meer op mijn stokken mogen letten denk ik, die hou ik nu gewoon naast me in de sneeuw de hele tijd.

vic2000 op 8 feb 2016 20:11

@vic2000 Inderdaad meer aandacht voor actieve stokinzet, die kan je helpen aan een goed ritme voor je bocht inzet. En bij (midden)lange bochten mag je met bovenlichaam iets met de bocht meedraaien waarbij deze je buiten arm volgt die rustig de bocht meedraait met je ski’s, zie bijvoorbeeld (vanaf 2:10)

Of deze (Harald Harb is trouwens meer van flexie dan hoog-laag beweging) :

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Vic2000: @Chonn slaat de nagel op de kop. Door het ontbreken van een goede stokinzet laat je je buitenhand slepen, en je heupen (en schouders) te ver open komen. Handen moeten altijd mooi voor blijven en de punten van de ski’s volgen. Het benenwerk ziet er erg netjes uit, je buitenski blijft mooi volgen, knieën mooi breed, kantenhoek van de ski’s dezelfde.

Open heup en slepende arm:

null

In de filmpjes kan je ook mooi je “voorkeursbocht” zien: bij bochten naar links is er een goede angulatie te zien, bij bochten naar rechts blijf je vaker steken op inclinatie.

Links:

null

Rechts:

null

Als je één werkpunt moet kiezen is een geleidelijke en actieve stokinzet (naar mijn persoonlijke mening) de meest belangrijke.

@Chonn zoals ik al dacht dus ;) meestal maak ik kortere slalombochten en dan is dat meedraaien wat minder van toepassing maar daar ga ik eens op letten dan! Tnx voor de video’s ook nog.
@Morzel met open heup en schouders bedoel je dat ze dalgedraaid zijn? Valt me nu idd ook wel op, net zoals het verschil bij die 2 bochten ja! Tnx voor de tips in ieder geval :D

Wanneer moet je dan eigenlijk wel je lichaam richting het dal gedraaid houden? Want op veel sites enzo lees je dat dat moet?

Zaterdag ga ik naar skidome, dan ga ik er eens op letten en als mijn moeder zin heeft filmt ze me nog een keer ;)

#proudtobepartofleswintersporters

@Vic2000: met “open” bedoel ik dat het heupgewricht aan de kant van de buitenski naar achteren komt, waardoor je minder (voor)druk kan zetten op de buitenski, die daardoor sneller zijn spoort kwijtraakt. In de (goede) sneeuwomstandigheden waarin je in de filmpjes skiet hoeft dat geen probleem te zijn, maar bij ijsplekken zal je dat snel merken.

Vaak is de oorzaak dat de stokarm blijft hangen na de stokinzet (in jouw geval omdat de stokinzet eigenlijk afwezig is), waardoor je schouder naar achter trekt en die op zijn beurt de heup aan die kant uit balans trekt.

@Vic2000: met “open” bedoel ik dat het heupgewricht aan de kant van de buitenski naar achteren komt, waardoor je minder (voor)druk kan zetten op de buitenski, die daardoor sneller zijn spoort kwijtraakt. In de (goede) sneeuwomstandigheden waarin je in de filmpjes skiet hoeft dat geen probleem te zijn, maar bij ijsplekken zal je dat snel merken.

Vaak is de oorzaak dat de stokarm blijft hangen na de stokinzet (in jouw geval omdat de stokinzet eigenlijk afwezig is), waardoor je schouder naar achter trekt en die op zijn beurt de heup aan die kant uit balans trekt.

Morzel op 8 feb 2016 23:20

Daarmee staat hij toch zoals hij zegt richting dal. Als je heup achterblijft, dan sta je eigenlijk altijd gedeeltelijk gedraaid richting dal.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@Vic2000 het lijkt er in de filmpjes op dat je weinig druk hebt op de voorkanten van de ski. Meer centrale positie zou goed zijn. Het is alsof je ze van kant naar kant laat gaan, maar verder de ski zijn gang laat gaan. In de hal zal je daarvan niet heel snel nadelen ondervinden, in steilere pistes ga je dat wel merken en ga je je bochten niet halen.
Meer naar voren dus, zoals @Morzel en @Chonn al aangaven ook stokinzet erbij.

Daarmee staat hij toch zoals hij zegt richting dal. Als je heup achterblijft, dan sta je eigenlijk altijd gedeeltelijk gedraaid richting dal.

FrankW op 8 feb 2016 23:30

A rose by any other name… 't Is maar welke naam je er aan geeft ;-).

Persoonlijk reserveer ik de berg/dal-termen voor korte bochtjes, en gebruik ik bij carven eerder binnen/buitenski, omdat je ski dan tijdens de bocht even lang aan de bergzijde zit als aan de dalzijde, wat voor verwarring kan zorgen.

Maar iedereen is vrij zijn eigen woorden te gebruiken.

@Morzel @Hessel tnx voor de input, ik ga er proberen zaterdag wat aan te doen ;) Ga nog maar eens even opzoeken hoe het nou precies zit met die stokinzet. Wanneer moet je dan wel je lichaam meer richting het dal houden? Bij echt korte bochten?

#proudtobepartofleswintersporters

@vic2000 dalopen is voor het boven lichaam. En met name bij korte bochten. Schouders blijven beide naar het dal wijzen (in de vallijn). De heupen (waar @Morzel je op wijst) niet. Bij middellange en lange bochten nog steeds dalopen, maar is minder belangrijk (in bochtfase weer wel).
Er zijn ook wel stromingen die de methode ‘schouders in skirichting’ hanteren, maar ik heb het zelf volgens dalopen houding geleerd.
Je heup gaat waarschijnlijk (onbewust) naar achter doordat je niet centraal genoeg staat. Lichaam centraal boven je ski’s, armen naar voren.
Stokinzet vind plaats net voor je je bocht draait en kant wisselt, samen met de hoog laag beweging (beetje lastig uitleggen, maar je draait om je stok heen als het ware.)
Stok vervolgens niet naar achteren halen, want dan blijft je arm ook achter en is je bovenlichaam volledig uit positie (geroteerd). Dus stokinzet maar armen blijven voor je.

Veel plezier zaterdag

@vic2000: zoals @Hessel zegt is de dalopen positie vooral belangrijk bij korte bochten: je hebt daar gewoonweg geen tijd om je bovenlichaam te laten werken, daar moet het altijd stabiel in de vallijn wijzen en de benen het werk laten doen.

Wat lange bochten betreft, ben ik wel van de “schouders in de skirichting”-school; de denkbeeldige assen door de schouders, heupen, knieen en voeten moeten daarbij zoveel mogelijk parallel blijven.

Persoonlijk ben ik niet zo gelukkig met “om de stok heendraaien”, omdat dat het beeld versterkt dat stok in het midden van je draaicirkel moet staan als een paal waar je rond draait. Dat klopt helemaal niet: de stokinzet is gedaan nog voor je aan je bocht bezig bent.

Zoals @Hessel zegt: handen zitten altijd (licht breed) voor jou, en de stokinzet moet vanuit de pols komen. Bij het inzetten van een bocht, laat je uit de pols de stok aan de buitenkant geleidelijk naar voren komen samen met het verloop van de bocht zodat hij iets naast de punt van jouw ski wijst als je bocht klaar is. Bij het inzetten van de kantenwissel prik je de stok goed vooraan in de sneeuw; je houdt je hand vooraan zodat die met de bovenkant van de stok over het prikpunt kantelt en de stok uit zichzelf lost eens je ervoorbij skiet.
Een mooie stokinzet is geleidelijk en vloeiend met armen die stabiel vooraan blijven. Als je met je hele arm stokinzet (en afduw) gaat doen, kan je beter gaan langlaufen :-P.

Als je nog filmpjes maakt is het ook nuttig om de andere kanten (achterkant/zijkant) te filmen.

Eens met @Morzel, hij geeft een betere uitleg van de stokinzet dan ik in mijn post deed.

Overigens is de dalopen of schouders in skirichting discussie bij (middel) lange bochten niet zo’ n issue als het soms lijkt. Praktisch is steeds volledig dalopen skien bij lange bochten bijna niet mogelijk (of in ieder geval voelt het onnatuurlijk aan). Het resultaat is dan dat je tussen de bochten teruggaat naar basishouding en dus schouders in skirichting skiet.

@Hessel @Morzel hmm oke die stokinzet ga ik dan goed op letten. Wat ik wel verwarrend vind is: je moet je stokken met je ski’s laten volgen (dus eigenlijk gwn naast je punten zegmaar) maar tegelijkertijd moet je je schouders wel richting het dal draaien? Werkt dat elkaar niet tegen of begrijp ik het weer verkeerd :p

#proudtobepartofleswintersporters

Je hoeft het niet te ver gaan zoeken. B-)
En voorlopig zou ik me geen zorgen maken over je schouders. Als je stokinzet goed zit, volgen die vanzelf.

Aan allen hier boven ik vind het er serieus goed uitzien. Helaas kan ik jullie geen tips geven. Ik ben dan wel geen skiër maar zou graag meedoen met so you tink you can snowboard.

Ben afgelopen vakantie het carven wat gaan oefenen en heb dit eens gefilmd. Moet wel zeggen dat mijn Burton clash nou niet bepaald een super carve bord is. Ik merk namelijk dat hij niet super veel kantengrip heeft.

Laat maar horen:)

http://youtu.be/QjHmzBRPqe4

K2 manifest - Nitro team Pro - Nitro team TLS -

https://youtu.be/pG6dtY9XUgs

Laat maar horen!!

@Dievb: Het ziet er vlotjes uit, dus dat wil zeggen dat we over details mogen vitten :-P.

Bovenlichaam blijft mooi stabiel, al vind ik dat de stokinzet eigenlijk nog iets verder naar voor gedaan mag worden (nu komt hij naast de ski uit, zou dat meer naar voor willen zien).

Bij het benenwerk zie je het fameuze A-frame, waardoor de kantenhoek van je ski’s verschilt. En dat speelt dan een rol bij het omkanten dat de ski’s niet op hetzelfde moment kanten waardoor ze in een (kleine) ploeg terechtkomen tussen de bochten.

A-frame:

null

Verschil in kantenhoek ski’s:

null

Ploegje tussen de bochten:

null

Oefeningen:

  • Stokken goed naar voren prikken
  • Binnenknie actief naar binnen duwen

Dat A-frame los je niet op door op de binnenknie te letten :) is een gevolg omdat je enkel hoog komt en niet voorwaarts Dieter.

Idd stokken meer voor de ski’s zetten en uw voorwaartse beweging verzorgen.

Ook uw armen stabiel houden he. Vooral uw linkerarm trek je telkens achteruit. Moet uit de polsen komen.

Wel mooi gesneden :) knietjes zitten soepel!

Dat A-frame los je niet op door op de binnenknie te letten :)

NielsDq op 15 feb 2016 13:38

I stand corrected ;-)

Dat A-frame los je niet op door op de binnenknie te letten :) is een gevolg omdat je enkel hoog komt en niet voorwaarts Dieter.

Idd stokken meer voor de ski’s zetten en uw voorwaartse beweging verzorgen.

Ook uw armen stabiel houden he. Vooral uw linkerarm trek je telkens achteruit. Moet uit de polsen komen.

Wel mooi gesneden :) knietjes zitten soepel!

NielsDq op 15 feb 2016 13:38

Haha, bedankt Niels ;)
Wat me vooral helpt is het verkleinen van de fente, en jaja toch het actief betrekken van de binnenknie! @Morzel
De voorwaartse beweging zit wel goed, naar het schijnt, maar dat zie je mss niet goed op deze video.

Verder is dit van een jaar geleden, dus hopelijk sta ik weer wat verder nu ;)

http://youtu.be/FtjjlVRInqA

Nu is het aan mij :)

http://youtu.be/FtjjlVRInqA

Nu is het aan mij :)

NielsDq op 15 feb 2016 16:00

Als ik zo op het eerste zicht kijk;
-stokinzet ontbreekt vaak
-doe die rugzak af!
-toch ook een fente die nog verkleind kan worden.

;)

@NielsDq op wat voor ski’s sta jij? Wel interessant om te zien dat de cameraman je goed kan bijhouden op zijn Salomon 24 Hours Max. Lekkere ski is dat toch, ook mooi rustig.

Enige commentaar dat ik heb: doordat de onderkant van je jas dezelfde kleur heeft als je broek, lijkt het net alsof je broek heel hoog is opgetrokken… ;)

@NielsDq : je hebt toevallig geen filmpje met vooraanzicht/zijaanzicht? (niet dat we veeleisend zijn :-)). Achteraanzicht vind ik nog altijd moeilijkste te beoordelen…

Ik hoor mijn innerlijke Paul Jambers zeggen: “Stokken. Waarvoor dienen ze? Hoe gebruik je ze?”…
(lees: de stokinzet is meestal imaginair, en als hij dan gezet wordt vind ik dat hij vooral aan de rechterkant niet altijd ver genoeg vooruit komt). Er valt iets voor te zeggen dat de stokinzet bij grote bochten niet echt nodig is, maar ik zie hem toch graag ;-). 't Zou kunnen dat er af en toe een handje sleept, maar dat is moeilijk te zien vanuit dit standpunt, dus daarin kan ik fout zijn.

Algemeen: mooi vloeiend, dynamisch, stabiel, met feeling. Ik heb het gevoel dat jouw bocht naar links ietsje sterker is dan jouw bocht naar rechts (lijkt iets meer angulatie).

Af en toe zie ik een binnenski die naar mijn smaak iets te ver naar voor kruipt, maar ook hier kan dat kwestie van gezichtspunt zijn.

Voor de rest: zeer properkes :-D.

@NielsDq ik meen af en toe een wat mindere stokinzet te zien aan de rechterkant. Verder ziet het er goed uit, maar op dit niveau hebben we zoals @Morzel al zegt ook frontview nodig :)
@GiGi bij schulefahren zoals hier gaat het ook niet heel erg hard ;)

. Dubbelpost

Plaats een reactie