Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe gondel in Rosskopf brengt verbinding met Ladurns dichterbij

Henri op 04 oktober 2022· 1 reactie

Het nieuwe dalstation van de Rosskopf gondel (rosskopf.com)
Het nieuwe dalstation van de Rosskopf gondel (rosskopf.com)

Aan de Italiaanse kant van de Brennerpas ligt het skigebiedje Rosskopf bij Sterzing (Vipiteno). Ondanks de beperkte grootte zullen veel wintersporters het gebiedje kennen van hun reis naar bekendere Italiaanse gebieden in Zuid-Tirol. Als je het dorp Sterzing nadert zie je de dalgondel direct over de snelweg zweven. Deze gondel wordt in de komende maanden vervangen door een moderne 10-persoons gondel. Het betekent tevens een nieuwe fase in het moderniseringsproject van het gebied. Is de volgende stap de verbinding met het nabijgelegen skigebied Ladurns?

Nieuwe toegangsgondel Rosskopf vanuit Sterzing

Eind maart is men begonnen met het afbreken van de gondel uit het jaar 1987 en in de komende maanden wordt er hard gewerkt aan de gloednieuwe 10-persoons gondel als vervanger. Met hun hoofdkwartier in Sterzing kan het natuurlijk niet anders dan dat de gondel door liftproducent Leitner wordt gebouwd. Net als zijn voorganger zal deze gondel de Brennerautobahn kruisen. Zowel het berg- als dalstation wordt compleet vernieuwd.

Specificaties van de nieuwe gondel

Dalstation 950 meter
Bergstation 1860 meter
Lengte 2,7 kilometer
Hoogtemeters 910 meter
Snelheid 6 meter per seconde
Capaciteit 2400 personen per uur
Ritduur 8½ minuut

Pistekaart Rosskopf
Pistekaart Rosskopf

Zomertoerisme

Steeds meer skigebieden zetten in op het zomertoerisme. Ook voor Rosskopf is het zomertoerisme een van de hoofdredenen voor de nieuwbouw van de gondel. Een paar jaar geleden zijn er al faciliteiten gebouwd zoals een zomerrodelbaan. Met de komst van de gondel worden gasten nu comfortabel en met riante zitplaatsen naar boven gebracht.

Moderniseringsgolf

Rodelbaan
Bij de gondel ligt met een lengte van meer dan 10 kilometer de langste besneeuwde en verlichte rodelbaan van heel Italië!

Het is niet de eerste modernisering van Rosskopf. Het skigebied is al jaren bezig met een inhaalslag en inmiddels is het skigebied helemaal up-to-date. In 2018 is al de Panoramabahn gebouwd, een combibaan die een aantal schitterende pistes ontsluit. Daarnaast is er ook een dalafdaling aangelegd, een schitterende en bovenal lange rode piste. Met de komst van de dalafdaling kun je in één keer van 2120 meter naar een hoogte van 910 meter afdalen. Om de wintersporters comfortabel en snel weer boven te brengen was de volgende stap dus om de verouderde gondel vanuit het dal te vernieuwen. Vanaf het aankomende winterseizoen is het skigebied dus eigenlijk wel klaar met moderniseren zou je zeggen, maar één ding staat al een langere tijd op de planning: een verbinding met Ladurns.

Verbinding met Ladurns

Er wordt al lang gesproken over een mogelijke verbinding met het nabijgelegen skigebiedje Ladurns in het Pflerschtal. Ladurns is klein, maar inmiddels ook hartstikke modern. Vorig jaar is er een gondel vanuit het dal gebouwd en in 2019 is de Wastenegg stoeltjeslift vernieuwd. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat beide skigebieden op en top voorbereid zijn voor een verbinding.

Hemelsbreed liggen de skigebieden slechts 3 kilometer van elkaar verwijderd, maar daartussen ligt wel een groot obstakel: het Vallmingtal. Dit dal is een beschermd gebied, waardoor er niet zomaar skiliften en pistes kunnen worden aangelegd. Het project stuit dan ook op veel kritiek. Zoals je hieronder kunt zien zijn er meerdere varianten geopperd.

Hoofdproject (links) met twee mogelijke varianten (provinz.bz.it)
Hoofdproject (links) met twee mogelijke varianten (provinz.bz.it)

Hoofdproject (links) met variant 3a en 3b (provinz.bz.it)
Hoofdproject (links) met variant 3a en 3b (provinz.bz.it)

Het meest voor de hand liggende plan is om enkel een verbindingsgondel te bouwen (het hoofdproject links). Er zou dan een typische horizontale verbinding zonder pistes ontstaan. Gepland is een pendelbaan van het bergstation van de Stock stoeltjeslift naar een locatie ongeveer halverwege de afdaling tussen het bergstation en het middelstation van de gondel in Ladurns. In een later stadium kan de toegangsgondel vanuit Gossensass eventueel nog volgen. Deze stapsgewijze investering zorgt ervoor dat het project financieel haalbaar is.

De voordelen van deze variant:

  • Het Vallmingtal blijft ‘onaangetast’ (hoewel de meningen hierover verdeeld zijn) en wordt enkel overbrugd;
  • Er zijn geen verbindingen met pistes nodig, waardoor er geen grootschalige boskap plaatsvindt;
  • De bouw van een pendelbaan is relatief goedkoop;
  • Ook voor het zomertoerisme is de pendelbaan welkom. Het zou een beleving kunnen worden om hoog boven de grond tussen de gebieden te pendelen.
  • De directe verbinding zorgt ervoor dat je snel van het ene naar het andere gebied bent.

Overige varianten van het project lijken ook interessant, maar zijn veelal niet haalbaar. Hier stapelen problemen zoals de financiële haalbaarheid en het aanleggen van liften en pistes in een beschermd gebied zich op. Daarnaast is het zomertoerisme met deze varianten een stuk minder aantrekkelijk. We zullen in ieder geval nog even geduld moeten hebben. Het project is vooralsnog niet in kannen en kruiken en de grote investeringen in Rosskopf (2018 en 2022) en Ladurns (2019 en 2021) zullen eerst gedeeltelijk moeten worden terugverdiend.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Interessant om die meerdere scenario’s te zien! Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor deze gebiedjes.

Gang is alles

Plaats een reactie