Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Wiens verantwoordelijkheid is het gebruik van een skipiste? Van de skiër of de pistebeheerder?

Eddy_Jansen op 05 maart 2024· 41 reacties

De Hintertuxer Gletscher, waar het fatale ongeval op Nieuwjaarsdag 2023 plaatsvond - foto: Jansen Media
De Hintertuxer Gletscher, waar het fatale ongeval op Nieuwjaarsdag 2023 plaatsvond - foto: Jansen Media

Wiens verantwoordelijkheid is het gebruik van een skipiste? En als daar ongevallen met verstrekkende gevolgen op gebeuren? Deze vragen staan dinsdag centraal bij een rechtszaak in het Oostenrijkse Innsbruck over een ski-ongeval in januari 2023 op de Hintertuxer Gletscher. Daarbij kwam een Nederlandse vrouw om het leven en raakten twee anderen ernstig gewond.

Maximaal één jaar celstraf

Volgens het Oostenrijkse Openbaar Ministerie had de bewuste piste op Nieuwjaarsochtend 2023 nooit open mogen gaan: “De omstandigheden waren levensgevaarlijk. Klimatologische omstandigheden hadden de piste die nacht veranderd in een ijsbaan. Skiën was er nagenoeg onmogelijk.” Het ski-ongeval gebeurde op de 6 kilometer lange afdaling op de over het algemeen middelzware Schwarze Pfanne, die eindigt in het dorp Hintertux op 1.500 meter hoogte. Een piste die als ‘rood’ staat gemarkeerd, maar op enkele stukken volgens kenners de kenmerken van een zwarte piste heeft. De directeur van de Zillertaler Gletscherbahn en twee personeelsleden staan terecht voor dood door schuld en het ontstaan van zwaar lichamelijk letsel door grove nalatigheid. Ze kunnen maximaal één jaar celstraf krijgen.

De gondels van de Zillertal Gletsjerbahn in Hintertux - foto: Jansen Media
De gondels van de Zillertal Gletsjerbahn in Hintertux - foto: Jansen Media

Liftpas kopen is als een contract

De trieste gebeurtenis werpt de vraag op waar de verantwoordelijkheid van de skiër stopt en de verantwoordelijkheid van de skiliftondernemer begint? Zo zullen er vraagtekens gezet worden bij het materiaal van de slachtoffers. Waren de ski’s wel scherp genoeg? Maar ook of de ijzige piste die ochtend niet gesloten had moeten worden? Volgens de Oostenrijkse advocaat Stachowitz is echter afdoende uit het onderzoek gebleken dat het te ijzig was om te skiën. ,Ook mensen die heel goed kunnen skiën met perfecte geslepen ski’s hadden hier kunnen vallen. Als je een liftpas koopt, ga je een contract aan. Jij moet zorgen dat je kunt skiën, de liftondernemer moet zorgen voor veilige pistes’’, zegt de advocaat die de slachtoffers en hun nabestaanden bijstaat in het AD. Het Oostenrijkse OM redeneert: ‘wie een kaartje voor de skilift koopt, moet erop kunnen vertrouwen dat de beheerder van de piste er alles aan heeft gedaan om de veiligheid van de gebruikers te waarborgen’, aldus het Oostenrijkse OM.

Ernstige gevolgen

De vraag is of skiërs zich dat voldoende realiseren. Geoefende skiërs met jarenlange ervaring kunnen onder normale omstandigheden zwarte pistes als de ‘Face de Bellevarde’, de Olympische afdaling in Val d’Isère doen. Maar als zo’n piste ijzig en hard is, kun je bij een val zomaar met grote snelheid ongecontroleerd honderd meter of verder naar beneden vallen. Met alle ernstige gevolgen van dien.

Er is veel belangstelling van Oostenrijkse en buitenlandse media en van skilift-ondernemers voor de rechtszaak. De uitspraak na de rechtszaak kan grote gevolgen hebben voor de veiligheidseisen die aan skigebieden worden gesteld.

Eddy_Jansen
Blogger

Plaats een reactie

Tja als de hele piste inderdaad echt ijs is geworden dan is er wel een probleem. Ik dacht dat elke piste in de ochtend eerst wordt geskied door de skidienst voordat hij open gaat overigens.

Een enorm tragisch ongeval, afschuwelijk om je eigen vrouw met je eigen ogen de dood in te zien vallen.

Als de beheerder schuld heeft dan zal deze in het vervolg wel twee keer nadenken om een bepaalde piste te openen. Nu kan het uiteraard gelegen hebben aan de zeer specifieke omstandigheden in dit geval, maar generiek is de bergsport niet zonder risico en kan de beheerder -ondanks alle voorzorgsmaatregelen- nooit 100% veiligheid garanderen. Ik vraag me dus ook af of men voor de zekerheid veel pistes gaat afsluiten, om aansprakelijkheid te voorkomen.

Ook de classificaties van pistes kan “zwarter” gemaakt worden, waardoor een beheerder minder snel verweten kan worden dat de condities niet voor de doorsnee skiër geschikt zijn. Een gevolg is dat de minder geoefende skiër gemakzuchtiger om zal gaan met zwarte pistes, aangezien deze anders te weinig keus heeft. Al met al een interessante uitspraak.

Nogmaals vooropgesteld dat ik dit een vreselijk ongeval vind, wat natuurlijk het liefst voorkomen was.

Tja als de hele piste inderdaad echt ijs is geworden dan is er wel een probleem. Ik dacht dat elke piste in de ochtend eerst wordt geskied door de skidienst voordat hij open gaat overigens.

Dinictus op 05 mrt 2024 17:35

Ze hebben het gecontroleerd, voor de vrouw zijn er nog 54 andere voorbij gekomen en daar heeft niemand van geklaag.
Overigens was de vrouw alleen nog op blauwe pistes geweest en was dit de 1e keer op een rode piste. Daar zou je dan ook iets van kunnen vinden natuurlijk.
Het hele verhaal staat op www.tt.com en een uitgebreide nederlandse versie vind je https://fantastischoostenrijk.nl/proces-gestart-dodelijk-ski… hier.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Tja als de hele piste inderdaad echt ijs is geworden dan is er wel een probleem. Ik dacht dat elke piste in de ochtend eerst wordt geskied door de skidienst voordat hij open gaat overigens.

Dinictus op 05 mrt 2024 17:35

'Dit moest idd gedaan worden, maar is die bewuste dag niet gebeurd.
Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van dit proces. En naar de motivatie die de rechtbank zal gebruiken.

Tja als de hele piste inderdaad echt ijs is geworden dan is er wel een probleem. Ik dacht dat elke piste in de ochtend eerst wordt geskied door de skidienst voordat hij open gaat overigens.

Dinictus op 05 mrt 2024 17:35

Ze hebben het gecontroleerd, voor de vrouw zijn er nog 54 andere voorbij gekomen en daar heeft niemand van geklaag.
Overigens was de vrouw alleen nog op blauwe pistes geweest en was dit de 1e keer op een rode piste. Daar zou je dan ook iets van kunnen vinden natuurlijk.
Het hele verhaal staat op www.tt.com en een uitgebreide nederlandse versie vind je https://fantastischoostenrijk.nl/proces-gestart-dodelijk-ski… hier.

Snowball op 05 mrt 2024 17:51

Tja, er is altijd ergens een eerste keer voor, dus ook voor een rode piste.
En dat hij zo ijzig is dat merk je meestal pas als je er op staat. En dan is er geen weg meer terug.

Maar ik had ook ergens gelezen dat ze door het veiligheidsnet heen gegleden was, wat dus niet goed vastgezet was. Of haal ik nu twee zaken door elkaar?

Veel te complexe zaak imho om me aan de hand van een paar artikeltjes hier een onderbouwde mening te kunnen neerpennen …

Z

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Zeer interessant om te volgen. Er moet toch jurisprudentie zijn op dit gebied, of is dit de eerste keer dat het OM zo’n zaak oppakt?

Is al bekend wanneer de vervolgzitting of uitspraak is?

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Tja als de hele piste inderdaad echt ijs is geworden dan is er wel een probleem. Ik dacht dat elke piste in de ochtend eerst wordt geskied door de skidienst voordat hij open gaat overigens.

Dinictus op 05 mrt 2024 17:35

Ze hebben het gecontroleerd, voor de vrouw zijn er nog 54 andere voorbij gekomen en daar heeft niemand van geklaag.
Overigens was de vrouw alleen nog op blauwe pistes geweest en was dit de 1e keer op een rode piste. Daar zou je dan ook iets van kunnen vinden natuurlijk.
Het hele verhaal staat op www.tt.com en een uitgebreide nederlandse versie vind je https://fantastischoostenrijk.nl/proces-gestart-dodelijk-ski… hier.

Snowball op 05 mrt 2024 17:51

Tja, er is altijd ergens een eerste keer voor, dus ook voor een rode piste.
En dat hij zo ijzig is dat merk je meestal pas als je er op staat. En dan is er geen weg meer terug.

Maar ik had ook ergens gelezen dat ze door het veiligheidsnet heen gegleden was, wat dus niet goed vastgezet was. Of haal ik nu twee zaken door elkaar?

Noblesse op 05 mrt 2024 18:03

Ze is een 100meter gegleden waar ze ook nog anderen heeft meegenomen en daarna 20meter van de piste afgekomen door een net.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Tja als de hele piste inderdaad echt ijs is geworden dan is er wel een probleem. Ik dacht dat elke piste in de ochtend eerst wordt geskied door de skidienst voordat hij open gaat overigens.

Dinictus op 05 mrt 2024 17:35

Ze hebben het gecontroleerd, voor de vrouw zijn er nog 54 andere voorbij gekomen en daar heeft niemand van geklaag.
Overigens was de vrouw alleen nog op blauwe pistes geweest en was dit de 1e keer op een rode piste. Daar zou je dan ook iets van kunnen vinden natuurlijk.
Het hele verhaal staat op www.tt.com en een uitgebreide nederlandse versie vind je https://fantastischoostenrijk.nl/proces-gestart-dodelijk-ski… hier.

Snowball op 05 mrt 2024 17:51

Aan dit verslag hebben we meer. Vooral de weerexpert die blijkbaar vertelde dat de piste bij controle nog zacht was maar later plotseling opvroor valt me op. Als er een veroordeling komt zou dat dus ook betekenen dat pistes die later op de dag slecht zouden kunnen worden preventief moeten worden gesloten. Dit lijkt me wel erg ver gaan.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Dat is niet te doen. Wat hier naar is: blijkbaar is er gewoon niet snel actie ondernomen nadat duidelijk werd dat de puste wel erg laag jzig werd. Afzetting of minimaal een waarschuwing boven aan is wel te doen lijkt me.

Edwin van Riel

Het was een afzet net geen stevig veiligheids net.

Zoals week vaker alleen maar verliezers.

Week las ik ergens dat er vanuit lift of piste personeel was gewaarschuwd en dat management daar niets mee heeft gedaan… dan kan je met dit resultaat wel concluderen dat daar een fout is gemaakt…

Vaak genoeg worden door harde wind liften dicht gedaan dan kan je ook pistes halverwege de dag dicht doen.

Tuurlijk mag je pistes gedurende de dag dicht doen. Waarom niet? Wellicht moet je zorgen dat het publiek niet vast komt te zitten, maar daar is hier geen sprake van.

Ik denk dat de hoofd vraag is: is het verwijtbaar? Belangrijk onderdeel daarin is: wist het lift bedrijf het of hadden ze het kunnen/moeten weten? Hebben ze genoeg maatregelen genomen, gebaseerd op wat ze hadden kunnen of moeten weten?

Het gaat er ook niet om dat je 100% risico’s kan uitsluiten, maar of specifiek dit ongeval verwijtbaar is (en daarmee in de toekomst vergelijkbare ongevallen).

Edit: de verdediging zegt dus eigenlijk: we konden het niet weten, en zodra we het wisten hebben we de piste gesloten. Daarnaast had het slachtoffer geen deugdelijk materiaal, want anders had ze wel grip gehad….

Ben benieuwd.

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 mrt 2024 20:25

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat een enorm groot verschil tussen het verhaal op tt.com en wat het AD er weer eens van heeft gemaakt.

Mij valt op dat de heren van het viertal aldus het uitgebreide artikel prima uit de voeten konden met huurmateriaal (kennelijk wel onderhouden) en de dames niet. Nou heeft dat natuurlijk ook te maken met kunde, maar toch. Het doet mij vermoeden dat het geen blauw ijs was (dat is sowieso in vrijwel alle gevallen een zeer beperkt stuk), maar de bekende betonplaat. Die echt wel prima is te skiën mits je technisch goed skiet met fatsoenlijk onderhouden materiaal en geen enkele reden is om een piste te sluiten (asjeblieft niet zeg).

Aan de andere kant is natuurlijk het verkeerde net gebruiken hoe dan ook verwijtbaar. En de classificatie van de piste (zwart/rood) is ook mogelijk iets wat verweten kan worden. Misschien is het sowieso een idee dat die classificaties door derden worden gegeven op basis van vaste normen, aangezien ik ook met enige regelmaat pistes zie die een classificatie hebben die niet overeenstemt met de moeilijkheidsgraad.

Lees net dat ze zijn vrijgesproken.
Maar het belangrijkste aspect waardoor de rechter vond dat schuld niet onomstotelijk was bewezen kwam van klimatoloog en sneeuwkenner Karl Gabl die door de verdediging was opgetrommeld. Het was warm op nieuwjaarsdag 2023 in het skigebied, een paar graden boven 0. De vorst zat wel in de grond. Gabl toonde aan dat doordat de warme wind ’s ochtends plots was gaan liggen de natte piste opvroor en veranderde in ijs. Toen de piste opende, was dat nog niet het geval. Sterker: vijftig skiërs waren voordat de ongelukken gebeurden zonder kleerscheuren naar beneden gekomen. Er was niet eens een melding van slechte pistes. ,De ijsvorming kan heel snel plaatsvinden, in slechts 10 of 20 minuten’’, verklaarde Gabl.

Het zaadje van de twijfel was gezaaid door professor Gabl. Hadden de ongelukken voorkomen kunnen worden? Volgens de rechtbank is dat niet onomstotelijk vastgesteld. Onder normale omstandigheden is de dalafdaling niet gevaarlijker dan andere rode pistes. En de liftondernemer kon het plotse en snelle opvriezen niet voorzien.

*bericht bewerkt door Helga op 05 mrt 2024 21:15

Het is al wel 5 jaar geleden dat ik nog op de hintertux was maar ik kan me totaal niet herinneren dat de rode 1 op een bepaald punt ergens als zwart moet aanzien worden. Dan vond ik het stuk blauw vanaf de hut tot aan de afslag naar de 1 eerder rood.

Wat niet weg neemt wat er is gebeurd verschrikkelijk is.

Het is al wel 5 jaar geleden dat ik nog op de hintertux was maar ik kan me totaal niet herinneren dat de rode 1 op een bepaald punt ergens als zwart moet aanzien worden. Dan vond ik het stuk blauw vanaf de hut tot aan de afslag naar de 1 eerder rood.

Wat niet weg neemt wat er is gebeurd verschrikkelijk is.

jvr op 05 mrt 2024 21:26

Vorig jaar heb ik deze afdaling een paar weken na dit ongeval geskied en er op gelet. Er is wel degelijk een behoorlijk steil stuk, dat eindigt in een haakse bocht naar links. Dat klopt dus echt wel. Pistekwaliteit was heel goed toen ik er was, maar bij ijzige omstandigheden kon ik me aardig goed voorstellen dat er niet heel veel nodig is voor zo’n ongeval. Er waren toen inmiddels wel fatsoenlijke valnetten geplaatst op de plek waar de slachtoffers doorgleden.

Vreemde titel. De enige vraag is: heeft de pistebeheerder zijn zorgplicht geschonden, ja/nee?

(En zoja, hebben de skiërs dan ook een deel eigen schuld?)

Het is net als op de weg ,verkeer,altijd bedacht zijn op veranderende omstandigheden ,en dan nog gebeuren er ongelukken ,ernstig en vaak minder ernstig gelukkig.

Vrijspraak dus

Vrijspraak dus

Frank66 op 06 mrt 2024 07:11

Ze laten er daar geen gras over groeien…

Het was een afzet net geen stevig veiligheids net.

Zoals week vaker alleen maar verliezers.

Week las ik ergens dat er vanuit lift of piste personeel was gewaarschuwd en dat management daar niets mee heeft gedaan… dan kan je met dit resultaat wel concluderen dat daar een fout is gemaakt…

Vaak genoeg worden door harde wind liften dicht gedaan dan kan je ook pistes halverwege de dag dicht doen.

mr_pds op 05 mrt 2024 20:07

Wij skien eigenlijk altijd in Italie, vorig jaar in januari uitstap gemaakt naar een groot Oostenrijks skigebied.
Wat mij opviel is dat er, voor mijn gevoel, in Oostenrijk minder op gevaarlijke plekken dingen met zware netten worden afgezet dan Italie. In Italie is het misschien soms wat te overdreven met alle waarschuwingen op de piste met “ralentare slow” en dat je vervolgens slalommend overal tussendoor moet, maar vwb afgronden geeft Italie mij dan toch een veiliger gevoel dan in Oostenrijk. Meer mensen die dit herkennen?

Veel te complexe zaak imho om me aan de hand van een paar artikeltjes hier een onderbouwde mening te kunnen neerpennen …

evert op 05 mrt 2024 18:22

Eens, ik vind ook niet dat dit artikel gepast is aangezien er nog geen uitspraak is. Niemand moet op de stoel van de rechter gaan zitten.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Volgens NOS is er uitspraak gedaan, de liftonderneming is vrijgesproken van nalatigheid: https://nos.nl/artikel/2511616-tiroler-liftonderneming-vrijg…

Ik zie ook totaal niet hoe iemand met dit artikel op de stoel van de rechter gaat zitten zoals hierboven geschreven? Beide kanten worden netjes belicht zonder dat er een conclusie getrokken wordt. Lijkt me degelijke journalistiek. Het enige dat mij verbaast is dat dit artikel op Wintersport.nl niet de uitspraak bevat, en de NOS die gisteren al wel gedeeld heeft.

Inhoudelijk verbaast mij de uitspraak wel. Even los van de vraag of de weersomstandigheden snel veranderden, lijkt wel bewezen dat men niet de juiste vangnetten heeft gebruikt op het punt waar de piste na een steile afdaling een haakse bocht maakt. Ook wordt als argument aangevoerd dat geen van de recreanten de slechte omstandigheden gemeld heeft. Maar is dat de verantwoordelijkheid van de skiërs? Ik was een paar weken geleden in Kaprun op de zwarte Black Mamba piste. Dat bleek een grote betonplaat, terwijl het de dag ervoor een prima piste was. Het is niet in mij opgekomen daar melding van te maken. Ik ging er vanuit dat de omstandigheden gecontroleerd worden en dat dit binnen de marges van normaal is. Sommige skiërs vinden het wellicht juist een leuke uitdaging. Als daar vervolgens gevaarlijke stukken zitten, zoals een afgrond na een bocht, dan zou ik wel verwachten dat daar goede netten staan.

Mensen maken hier opmerkingen over eigen verantwoordelijkheid, goede techniek en goed materiaal. Maar als je in een skigebied bent dan mag je toch hopen dat op de kwaliteit van de piste en passende veiligheidsmaatregelen toegezien wordt? Ik snap dat je in de natuur bent en ben tegen een rubber tegel maatschappij. Maar hier zijn meerdere mensen ernstig ten val gekomen met grote gevolgen. Vind het heel vreemd dat dit blijkbaar de eigen verantwoordelijkheid van de skiër is, die bovenaan de piste niet kan zien hoe hij er aan toe is qua kwaliteit en veiligheidsmaatregelen.

Het blijft een tragisch voorval dat zijn alle ongelukken natuurlijk.
Maar ik denk dat mensen zich ook bewust moeten zijn dat de bergen geen pretpark zijn.
Elke vorm van sport heeft z’n eigen risico’s en bij skien zijn die wel gemiddeld hoger dan bij andere recreative sporten.
Met de hedendaagse ski’s is het skien makkelijker geworden maar op een ijzige steile piste kom je daar niet mee weg en heb je toch de techniek nodig.
Helaas hebben de meeste mensen vandag de dag na twee skilessen het gevoel dat ze goed kunnen skien en daardoor zie je ook steeds meer mensen op pistes waar ze niets te zoeken hebben en niet alleen zichzelf maar ook andere.
Het verbaasde mij in Les Arcs ook laatst weer dat mensen die zichzelf te hoog inschatten dan ook maar de ski’s uittrekken en zich op het achterwerk naar beneden laten glijden en daarmee weer andere onderuit kegelen…
Kortom de bergen zijn gevaarlijk en neemt elk jaar haar slachtoffers helaas. Wees goed voorbereidt…
Misschien toch een skivaardigheids bewijs die aan bepaalde liften wordt gekoppeld dat motiveert mensen dan misschien ook weer skiles te nemen

Inhoudelijk verbaast mij de uitspraak wel.

Je moet niet vergeten dat Oostenrijk een zeer rechts land is. Men hecht veel waarde aan de vrijheid, maar ook aan de eigen verantwoordelijkheid van het individu. In dat licht kan ik de uitspraak wel begrijpen.

Komt nog bij dat de ski-industrie zéér belangrijk is voor Oostenrijk. Het laatste wat je als rechtbank wil is een stortvloed aan processen op gang brengen.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik denk dat menig piste verantwoordelijke een diepe zucht heeft gelaten, bij het lezen van het vonnis.
De rechter oordeelde dat ze niet verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor veranderde weersomstandigheden, wat ik kan begrijpen.
Verantwoordelijkheid ligt dus enkel bij de gebruikers, niet bij uitbaters.

In dit verhaal zijn idd alleen maar verliezers, te beginnen met de slachtoffers.

@zipline1972 Mee eens dat de bergen geen pretpark zijn, maar daar gaat deze rechtszaak niet over.

Dat de omstandigheden deze dag uitzonderlijk gevaarlijk waren wordt niet betwist. Medewerkers constateerden dit zelf ook bij toeval tijdens andere werkzaamheden en hadden het afsluiten in gang gezet maar dat kwam te laat. Inmiddels waren 7 wintersporters over de rand “tot soms wel 30 meter het steile terrein in geslingerd”. Het onafhankelijk deskundigenrapport stelt dat hekwerk niet geschikt was om gevallen skiërs tegen te houden. Hetzelfde rapport geeft ook aan dat de helling dermate steil is, en de bocht erna dermate scherp, dat het hier eigenlijk om een zwarte piste gaat.

Dat een meer ervaren skiër hier wel gewoon zonder problemen naar beneden komt lijkt me wat te kort door de bocht. En waar ligt dan de grens qua ervaring om op een rode piste te kunnen/mogen skiën? Dit bleek dus feitelijk bij normale omstandigheden al een zwarte piste, en dan ook nog met netten die niet geschikt waren. Beide zaken weet je niet van te voren. Met ernstige ongelukken als gevolg. Dat zou ik niet te makkelijk op onervaren skiërs willen schuiven.

Het openbaar ministerie versus de uitbaters van een miljoenenproject. Niet de eerste keer dat het OM bakzeil haalt.

Life is what happens while you were checking your phone

Plaats een reactie