Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Boetes voor roekeloos skiënde Belgen

Rogier op 12 december 2023· 50 reacties

De controles zijn onder andere uitgevoerd in Passo Tonale
De controles zijn onder andere uitgevoerd in Passo Tonale

Twee Belgische skiërs zijn door de Italiaanse politie bestraft vanwege hun “te hoge snelheid” tijdens het afdalen van een drukke skipiste in de Dolomieten, zo is te lezen op onder andere giornaletrentino.it. De ski-Carabinieri, die toezicht houden op skigebieden zoals Val di Sole, Passo del Tonale en de Presena-gletsjer hebben tijdens een controle-actie onvoorzichtig gedrag aangepakt dat anderen in gevaar bracht. De Italiaanse autoriteiten benadruken herhaaldelijk het belang van veiligheid op de piste en voeren voortdurend controles uit om deze te waarborgen.

Roekeloze afdaling

De twee Belgische skiërs ontvingen boetes voor hun roekeloze afdaling, waarbij ze “onvoorzichtig en met overdreven snelheid” andere skiërs in gevaar brachten. Naast de Belgische overtreders waren er vier Poolse skileraren zonder vereiste diploma’s, twee dronken Poolse skiërs die andere wintersporters in gevaar brachten en hun skipas moesten inleveren.

Boetes tot 333 euro

Verder werden drie Italianen beboet omdat ze een afgesloten piste betraden waar pistenbully’s aan het werk waren. Een andere Italiaan kreeg een boete omdat hij niet over de benodigde verzekering beschikte, wat resulteerde in intrekking van zijn skipas. Tot slot ontving een Slovaakse toerist een boete wegens dronkenschap buiten een berghut. In de eerste weken van het skiseizoen zijn in totaal dertien boetes uitgeschreven, met een totaalbedrag van ongeveer 1.800 euro, de hoogste boete was 333 euro. De laagste bekeurde kwam met 51 euro weg.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Dan hier maar:

Kijk eens aan, als ze gaan zien dat dergelijke controles een verdienmodel kunnen worden gaan ze misschien wel eens wat vaker controleren. :)

Het gaat natuurlijk niet om overdreven snelheid maar wel om roekeloos gedrag waarbij je anderen in gevaar brengt.

Toevoeging: ook goede skiërs kunnen roekeloos skiën en roekeloos is niet per definitie op hoge snelheid.

*bericht bewerkt door bartvwg op 12 dec 2023 12:54

Bla, bla, bla.

Draagt de Italiaanse politie bodycams om bewijslast te vergaren? Ben anders toch wel benieuwd wat er gebeurt als de beboete Belgen hun zaak aan de rechter voorleggen. Wat wel/niet als roekeloos kan worden beschouwd, kan soms nogal grijs gebied zijn.

Mij> Draagt de Italiaanse politie bodycams om bewijslast te vergaren? Ben anders toch wel benieuwd wat er gebeurt als de beboete Belgen hun zaak aan de rechter voorleggen. Wat wel/niet als roekeloos kan worden beschouwd, kan soms nogal grijs gebied zijn.

Patrick1980 op 12 dec 2023 12:55

Bewijslast? Ze zijn zo te lezen ‘op heterdaad’ aangehouden. Een agent in NL mag je ook gewoon beboeten als hij je door rood licht ziet rijden. Daar hoeft hij geen bodycam voor te hebben.

Ik ga er overigens vanuit dat er minstens 2 agenten bij waren. Dan is het helemaal snel klaar bewijstechnisch gezien.

Draagt de Italiaanse politie bodycams om bewijslast te vergaren? Ben anders toch wel benieuwd wat er gebeurt als de beboete Belgen hun zaak aan de rechter voorleggen. Wat wel/niet als roekeloos kan worden beschouwd, kan soms nogal grijs gebied zijn.

Patrick1980 op 12 dec 2023 12:55

Camera zit geïntegreerd aan de zijkant van hun helm.

May the ski force be with you !!

@SuusSki volgens mij zit hier toch een heel duidelijk verschil in. Door rood rijden is vrij objectief (een feit). Wanneer je nu net wel of niet roekeloos bent is subjectief.

In het verkeer (NL) is dit zo geregeld:
Gevaarlijk rijgedrag in de wet
Gevaarlijk rijgedrag is strafbaar gesteld in artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW ‘94). Het artikel luidt als volgt:

“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

Het wordt ook wel het kapstokartikel genoemd van de Wegenverkeerswet. Dat is omdat het door politie en justitie vaak ook wordt gebruikt om verkeersgedrag te bestraffen dat niet snel, of niet alleen als andere overtredingen is te bestraffen. Men kan ieder gevaarlijk verkeersgedrag hier onder hangen."

Daar kun je best veel mee ondervangen.

Edwin van Riel
raagt de Italiaanse politie bodycams om bewijslast te vergaren? Ben anders toch wel benieuwd wat er gebeurt als de beboete Belgen hun zaak aan de rechter voorleggen. § Patrick1980 op 12 dec 2023 12:55

Dan mogen ze, boven op de boete ook de gerechtskosten betalen. En hun advocaat natuurlijk en, waarschijnlijk, een tolk ook. :)
Als een politieagent zegt dat het roekeloos was dan was het roekeloos. Of je het ermee eens bent of niet.

*bericht bewerkt door bartvwg op 12 dec 2023 14:02

Bla, bla, bla.

Om wat voor verzekering gaat het die je moet hebben?

Draagt de Italiaanse politie bodycams om bewijslast te vergaren? Ben anders toch wel benieuwd wat er gebeurt als de beboete Belgen hun zaak aan de rechter voorleggen. Wat wel/niet als roekeloos kan worden beschouwd, kan soms nogal grijs gebied zijn.

Patrick1980 op 12 dec 2023 12:55

Nou… vraag het me af. En áls het grijs is, dan liever aan de kant van de voorzichtigheid. Zal je maar gebeuren een enthousiasteling die niet meer kan remmen in je nek krijgen (zo vaak zien gebeuren). Eens dat dat dan niet voor alles en iedereen geldt, maar er dan maar vanuit gaan dat ze zich eronderuit kunnen lullen zonder beeldmateriaal gaat me ook wat ver. Better safe than sorry.

@MiyukiJan in het recht geldt dat een beoordeling of iets roekeloos is of niet uiteindelijk door de rechter zal moeten worden vastgesteld. Je mag er vanuit gaan dat een agent dit weet en dus niet lichtvaardig oordeelt (denk opleiding/ervaring). De kans dat de rechter niet mee gaat in het oordeel van de agent is hiermee klein. Ik vermoed dat dit in Italië niet anders zal zijn.

Uiteindelijk geldt: we waren er niet bij, dus of er nu wel of niet roekeloos hard is geskied kon de verbaliserende agent in elk geval beter beoordelen dan wij ;-).

*bericht bewerkt door SuusSki op 12 dec 2023 14:47

Men kan er wat van vinden maar er zijn piste regels. Als de ski-Carabinieri ziet dat een skiër of snowboarder zich zo als een zwakzinnige gedraagd en daarbij een gevaar is voor een ander.

De piste regels zijn er niet voor niks lijkt me, alleen moeten we niet gaan overdrijven zoals in de VS met hun skipatrol.

*bericht bewerkt door michelr op 12 dec 2023 14:53

Om wat voor verzekering gaat het die je moet hebben?

skibeest op 12 dec 2023 14:16

Een BA verzekering.
Zie bijvoorbeeld: https://blog.europ-assistance.be/nl/ba-verzekering-verplicht…

Bla, bla, bla.

Hi allemaal, hebben jullie al die tussen haakjes van Rogier geregistreerd? Ik ga stuk, raap me op 🤣❄️

Ijskoud de beste.

Eindelijk
Had al veel eerder moeten gebeuren.
Ik zie soms de ergste ongelukken.

Dan hier maar:

Kijk eens aan, als ze gaan zien dat dergelijke controles een verdienmodel kunnen worden gaan ze misschien wel eens wat vaker controleren. :)

Het gaat natuurlijk niet om overdreven snelheid maar wel om roekeloos gedrag waarbij je anderen in gevaar brengt.

Toevoeging: ook goede skiërs kunnen roekeloos skiën en roekeloos is niet per definitie op hoge snelheid.

bartvwg op 12 dec 2023 12:53

Dan ook maar hier het antwoord. ;)

Regeltechnisch horen die zaken wel bij elkaar. Je wordt beboet voor te hoge snelheid, maar wat te hoge snelheid is, wordt bepaald aan de hand van zaken die prima samen te vatten zijn met ‘roekeloos’.

Helaas telt daarbij (gek genoeg) niet de kunde van de skiër. Niet dat een goede skiër niet roekeloos kan skiën, maar waar een goede skiër bij een bepaalde snelheid en afstand van de overige skiër volledig in control is, kan iemand zonder techniek in dezelfde situatie gewoon roekeloos bezig zijn omdat die niet (tijdig) kan reageren op wat anderen nog gaan doen.

Dan mogen ze, boven op de boete ook de gerechtskosten betalen. En hun advocaat natuurlijk en, waarschijnlijk, een tolk ook. :)
Als een politieagent zegt dat het roekeloos was dan was het roekeloos. Of je het ermee eens bent of niet.

bartvwg op 12 dec 2023 14:02

Op basis van artikel 6 EVRM heeft eenieder gewoon het recht om zijn zaak voor te leggen aan de rechter. Daar is ook helemaal niets mis mee. Agenten zijn net mensen en ook die kunnen zich vergissen.

Heb wel wat ervaring met oom agent (carabinieri). Ik rijd met een bedrijfswagen met Belgische nummerplaat. Een paar maanden terug waren we op weg naar huis en op een lange baan steek ik een auto voorbij, over een volle lijn. 300m verder staan ze in de bosjes, rood bordje omhoog stoppen meneer.

Ik dacht slim te zijn en toen ze om mijn papieren vroegen gebaarde ik van kromme haas, ik versta helemaal geen italiaans man, kijk naar de nummerplaat! Dus in 't Engels wat gebarentaal, tot mijn zoon op de achterbank die mij al de hele tijd in 't nederlands had zitten vragen waarom de politie man ons stopte, genoeg kreeg van mijn niet reageren en luidt in 't Italiaans riep "Papà, perché il carabiniero ci ha fermato?.

Laat ik gewoon zeggen dat zoals in de meeste landen, maar misschien ietsje meer hoe zuidelijker je gaat… oom agent vind het niet leuk als er met hem gelachen wordt, of je een grote bek opsteekt, of je probeert er tussen uit te muizen omdat je een toerist bent die de taal niet spreekt :-p

On topic: De meeste van deze carabinieri, werken veel op de pistes, en hebben meestal wel een goed idee wat roekeloos is en wat niet. 't is helemaal niet zo dat je niet tegen snelheid de piste mag carven, maar als je de idioot uithangt, tja dan stoppen ze je misschien wel, en kan je zoals mij van kromme haas gebaren omdat je de taal niet spreekt ;-)

@MiyukiJan in het recht geldt dat een beoordeling of iets roekeloos is of niet uiteindelijk door de rechter zal moeten worden vastgesteld. Je mag er vanuit gaan dat een agent dit weet en dus niet lichtvaardig oordeelt (denk opleiding/ervaring). De kans dat de rechter niet mee gaat in het oordeel van de agent is hiermee klein. Ik vermoed dat dit in Italië niet anders zal zijn.

Uiteindelijk geldt: we waren er niet bij, dus of er nu wel of niet roekeloos hard is geskied kon de verbaliserende agent in elk geval beter beoordelen dan wij ;-).

SuusSki op 12 dec 2023 14:46

En toch ben ik ooit staande gehouden voor een te hoge snelheid, waar er echt absoluut geen sprake was van roekeloosheid. Verre van.

Bleef bij een waarschuwing.

Maar het idee dat agenten geen fouten maken is zowel in theorie als de praktijk onjuist.

(laat staan als er quota worden opgelegd…)

Het is inderdaad allemaal vrij subjectief. Het toont echter wel aan dat controles nodig zijn om dergelijk gedrag (dronken toestand) in te perken. Ik ben voorstander van dergelijk controles, maar het blijft toch allemaal een grijze zone. Ik ga er van uit dat de politie met wat gezond verstand heeft gesanctioneerd.

Ik denk dat het zeker geen kwaad zou kunnen als er wat meer toezicht werd gehouden op de piste. Op de weg of op straat moet je je ook gedragen, en de dingen die ik soms op de piste voorbij zie komen… Roekeloos en gevaarlijk gedrag hoort gewoon niet thuis op de piste en mag wat mij betreft best bestraft worden.

Als iemand zichzelf tegen een boom parkeert omdat je er geen snars van kan daar vind ik wat van, maar als hij een toevallige bijstander meesleurt het ziekenhuis in vind ik heel wat anders…

Je blijft vragen houden over hoe ‘corrupt’ handhaving zou zijn of hoe ‘terecht’ de boetes zouden zijn. Maar laten we er van uitgaan dat het mensen zijn die zich inzetten voor de veiligheid van iedereen op de piste en hiernaar handelen.

Ik zou zeggen, waar kan ik tekenen?

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 12 dec 2023 16:13

Om wat voor verzekering gaat het die je moet hebben?

skibeest op 12 dec 2023 14:16

Een BA verzekering.
Zie bijvoorbeeld: https://blog.europ-assistance.be/nl/ba-verzekering-verplicht…

bartvwg op 12 dec 2023 14:58

Wat is dat voor een verzekering? Valt dat onder de reisverzekering? WAP (wettelijke aansprakelijkheidspolis) of is het iets anders? Ik heb beide (eerste via de skivereniging) maar twijfel nu of dat voldoende is

Heb wel wat ervaring met oom agent (carabinieri). Ik rijd met een bedrijfswagen met Belgische nummerplaat. Een paar maanden terug waren we op weg naar huis en op een lange baan steek ik een auto voorbij, over een volle lijn. 300m verder staan ze in de bosjes, rood bordje omhoog stoppen meneer.

Ik dacht slim te zijn en toen ze om mijn papieren vroegen gebaarde ik van kromme haas, ik versta helemaal geen italiaans man, kijk naar de nummerplaat! Dus in 't Engels wat gebarentaal, tot mijn zoon op de achterbank die mij al de hele tijd in 't nederlands had zitten vragen waarom de politie man ons stopte, genoeg kreeg van mijn niet reageren en luidt in 't Italiaans riep "Papà, perché il carabiniero ci ha fermato?.

Laat ik gewoon zeggen dat zoals in de meeste landen, maar misschien ietsje meer hoe zuidelijker je gaat… oom agent vind het niet leuk als er met hem gelachen wordt, of je een grote bek opsteekt, of je probeert er tussen uit te muizen omdat je een toerist bent die de taal niet spreekt :-p

On topic: De meeste van deze carabinieri, werken veel op de pistes, en hebben meestal wel een goed idee wat roekeloos is en wat niet. 't is helemaal niet zo dat je niet tegen snelheid de piste mag carven, maar als je de idioot uithangt, tja dan stoppen ze je misschien wel, en kan je zoals mij van kromme haas gebaren omdat je de taal niet spreekt ;-)

Asterino op 12 dec 2023 15:48

Haha dit wilde ik ook zeggen.
Een discussie over roekeloosheid is soms gerechtvaardigd maar meestal niet. Maar de Carabinieri is heel wat anders dan onze Nederlandse Jan met platte pet en grote oren, ik zou die discussie daar niet opzoeken.

*bericht bewerkt door Skitiim op 12 dec 2023 16:48

Dan mogen ze, boven op de boete ook de gerechtskosten betalen. En hun advocaat natuurlijk en, waarschijnlijk, een tolk ook. :)
Als een politieagent zegt dat het roekeloos was dan was het roekeloos. Of je het ermee eens bent of niet.

bartvwg op 12 dec 2023 14:02

Op basis van artikel 6 EVRM heeft eenieder gewoon het recht om zijn zaak voor te leggen aan de rechter. Daar is ook helemaal niets mis mee. Agenten zijn net mensen en ook die kunnen zich vergissen.

DSvier op 12 dec 2023 15:47

Tuurlijk mag je dat voorleggen, helemaal niks mis mee.
De zaak winnen? Nope.
Maar waag je kans eens hè. 🤓

Bla, bla, bla.

Om wat voor verzekering gaat het die je moet hebben?

skibeest op 12 dec 2023 14:16

Een BA verzekering.
Zie bijvoorbeeld: https://blog.europ-assistance.be/nl/ba-verzekering-verplicht…

bartvwg op 12 dec 2023 14:58

Wat is dat voor een verzekering? Valt dat onder de reisverzekering? WAP (wettelijke aansprakelijkheidspolis) of is het iets anders? Ik heb beide (eerste via de skivereniging) maar twijfel nu of dat voldoende is

skibeest op 12 dec 2023 16:36

Even snel gelezen, maar volgens mij is een Belgische BA hetzelfde als een NL WA verzekering. (Burgerlijke Aansprakelijkheid tov Wettelijke Aansprakelijkheid)

WA inderdaad. Meeste Nederlanders hebben die wel, maar niet iedereen. Handig om even te checken.

Dan hier maar:

Kijk eens aan, als ze gaan zien dat dergelijke controles een verdienmodel kunnen worden gaan ze misschien wel eens wat vaker controleren. :)

Het gaat natuurlijk niet om overdreven snelheid maar wel om roekeloos gedrag waarbij je anderen in gevaar brengt.

Toevoeging: ook goede skiërs kunnen roekeloos skiën en roekeloos is niet per definitie op hoge snelheid.

bartvwg op 12 dec 2023 12:53

Laten we vooral niet hopen dat het een verdienmodel wordt en dat ze quotas of iets dergelijks krijgen om hun eigen uren terug te verdienen. Dan kun je er pas echt vanuit gaan dat het subjectieve karakter steeds minder vaak in het voordeel van de skiër uit zal vallen.

1800 euro in een paar weken tijd lijkt me in ieder geval nog bepaald niet kostendekkend, dus lijkt het erop dat deze maatregel echt in het belang van de algemene veiligheid is genomen, en dat is dan maar goed ook denk ik.

Ik zou het overigens wel geinig vinden als ze sneeuwkanonnen hier en daar strategisch gaan vervangen door flitskasten. ;)

Ik zou het overigens wel geinig vinden als ze sneeuwkanonnen hier en daar strategisch gaan vervangen door flitskasten. ;)

DSvier op 12 dec 2023 19:06

nog beter, trajectcontrole

Ik zou het overigens wel geinig vinden als ze sneeuwkanonnen hier en daar strategisch gaan vervangen door flitskasten. ;)

DSvier op 12 dec 2023 19:06

nog beter, trajectcontrole

skibeest op 12 dec 2023 19:08

Bestaat al (op sommige plaatsen als entertainment). Bijvoorbeeld: https://www.pitztaler-gletscher.at/x-park/speedcheck… 🙂

*bericht bewerkt door bartvwg op 12 dec 2023 19:13

Bla, bla, bla.

Ik zou het overigens wel geinig vinden als ze sneeuwkanonnen hier en daar strategisch gaan vervangen door flitskasten. ;)

DSvier op 12 dec 2023 19:06

nog beter, trajectcontrole

skibeest op 12 dec 2023 19:08

Bestaat al (op sommige plaatsen als entertainment).

bartvwg op 12 dec 2023 19:12

Daar heb je een punt, er zijn inderdaad diverse punten waar je tijd gemeten wordt en daarmee dus indirect je gemiddelde snelheid op het traject. Maar dan zijn die flitskasten er ook al. In veel gebieden heb je een mogelijkheid je snelheid te laten meten en er wordt ook nog een foto gemaakt. En iedereen doet zijn best daarbij te lachen

Plaats een reactie