Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Volledige renovatie van het skigebied Hoch-Imst

Henri op 09 september 2021· 7 reacties

Het nieuwe bergstation op de Alpjoch (foto: Doppelmayr_dieWest)
Het nieuwe bergstation op de Alpjoch (foto: Doppelmayr_dieWest)

Fans van het Oostenrijkse Hoch-Imst zullen aankomende winter hun ogen uitkijken, want dit kleine skigebied heeft deze zomer enorm geïnvesteerd in een volledige renovatie. De beide tweepersoons stoeltjesliften worden vervangen door moderne 10-persoons gondels: de UAlmbahn en de Alpjochbahn.

In 15 minuten naar de top van de Alpjoch

Hoch-Imst is een nog vrij onbekend Tirools skigebied aan het einde van de Fernpass, niet ver van het Pitztal en Ötztal (lees de review uit 2018 van Roel). Ongeveer een jaar geleden kreeg het gebied groen licht voor twee gondels naar de 2020 meter hoog gelegen Alpjoch. De eerste sectie met de naam UAlmbahn zal net zoals zijn voorganger vanaf het plateau van Hoch-Imst naar de Untermarkter Alm verlopen. Vanaf hier zal aankomende winter ook een andere nieuwe lift vertrekken naar het hoogste punt van het skigebied, de Alpjochbahn. De beide gondels lopen over dezelfde lifttracés als hun voorgangers. Ook de berg- en dalstations liggen dus op dezelfde plaats. De Doppelmayr gondels komen halverwege samen in hetzelfde gebouw, maar ze draaien onafhankelijk van elkaar.

Overzichtskaartje van de twee nieuwe pistes (imster-bergbahnen.at)
Overzichtskaartje van de twee nieuwe pistes (imster-bergbahnen.at)

Overzichtskaartje van de twee nieuwe gondels (groen) in Hoch-Imst
Overzichtskaartje van de twee nieuwe gondels (groen) in Hoch-Imst

De eerste sectie naar de Untermarkter Alm gaat vanaf het komende winterseizoen ongeveer 8 minuten duren. De Alpjochbahn zal er in totaal 7 minuten over doen om de 533 hoogtemeters te overbruggen. De capaciteit van de UAlmbahn wordt met ongeveer 50% verhoogd. Ondanks dat dit type gondelbaan over een veel grotere capaciteit beschikt is dit in het skigebied van Hoch-Imst niet nodig. Hoewel het gebied in de zomer erg geliefd is door de langste zomerrodelbaan ter wereld, merk je dat het in de winter een stuk rustiger is. De gondels zullen daarom niet op de maximale capaciteit draaien. Er zijn simpelweg niet genoeg skiërs onderweg zijn in het skigebied. Dit is ook te zien aan de capaciteit van de Alpjochbahn, die met 1000 personen per uur slechts 25% hoger is dan de oude stoeltjeslift.

Het geplande liftstation bij de Untermarkter Alm (imster-bergbahnen.at)
Het geplande liftstation bij de Untermarkter Alm (imster-bergbahnen.at)

Nieuwe gondels met veel voordelen

Ondanks dat de tweezitters uit de jaren 90 koppelbaar en dus redelijk rap waren, is toch besloten de stoeltjesliften te vervangen. De beperkte barrièrevrije toegang werd als flink nadeel gezien. De gondels die worden gebouwd lossen dit probleem op. Zowel de in- en uitstapplaatsen als ook de overstap van de ene naar de andere lift worden verbeterd. Kinderwagens en mountainbikes kunnen hierdoor ook gemakkelijker worden getransporteerd. Naast de verbeterde toegankelijkheid was de kindvriendelijkheid ook een reden voor het skigebied om voor een gondel te kiezen. Skiklasjes met kinderen kunnen met de komst van de nieuwe gondels gemakkelijk en veilig samen naar boven worden gebracht. Als laatste reden werd de bescherming tegen slecht weer genoemd door het skigebied. De gesloten cabines zijn bij slecht weer voor veel wintersporters en zomergasten geliefder dan de open stoeltjesliften.

Naast de voordelen voor de wintersportgast benoemt Hoch-Imst nog enkele voordelen voor het skigebied zelf. Zo zijn er voor gondels minder liftpalen nodig waardoor de bouwkosten lager uitvallen. Ook zijn er minder cabines nodig dan zetels bij de stoeltjesliften, wat betekent dat de onderhoudskosten kunnen worden beperkt.

Foto: Doppelmayr_dieWest
Foto: Doppelmayr_dieWest

Het liftstation bij de Untermarkter Alm (imster-bergbahnen.at)
Het liftstation bij de Untermarkter Alm (imster-bergbahnen.at)

Krap tijdschema

Alpine Coaster: De bekende Alpine Coaster in Hoch-Imst bleek na de bouw in 2003 al snel een uitstekende zet. De omzetcijfers zaten sinds de komst van de zomerrodelbaan flink in de lift. Bernard Schöpf, de bedrijfsleider van het skigebied, beweert zelfs dat het skigebied zonder de Alpine Coaster verleden tijd zou zijn geweest.

Omdat het zomerseizoen door de Alpine Coaster essentieel is voor het skigebied blijft de stoeltjeslift naar de Untermarkter Alm nog tot begin september open. De komende weken wordt pas begonnen met de afbraak van de stoeltjeslift en de opbouw van de nieuwe gondel. Voor de tweede sectie tot de Alpjoch begonnen de werkzaamheden wel al direct na het afgelopen winterseizoen. Door de hoogte is het zomerseizoen wat korter en kan er niet te lang worden gewacht. Ondanks het strakke tijdschema zullen beide gondels aankomende winter openen.

Nog veel meer beelden van de werkzaamheden aan de nieuwe gondels kun je op de website van het skigebied vinden.

Het dalstation in Hoch-Imst
Het dalstation in Hoch-Imst

Nieuwe gondel vanuit het dorp Imst?

Een minpunt van het skigebied Hoch-Imst is dat je telkens vanuit het dorp Imst over een smalle en steile weg naar de lift in Hoch-Imst moet rijden. Op dagen met flinke sneeuwval is het omleggen van sneeuwkettingen onvermijdelijk. Om dit probleem op te lossen wordt er al langer gesproken over een nieuwe gondel direct vanuit het dorp, maar dit project werd uitgesteld. Hiervoor moet er een goedkeuringsprocedure van meerdere jaren worden opgestart met een onzekere uitkomst. Dit proces zou mogelijk ook de geplande gondels hebben kunnen vertragen, waardoor er uiteindelijk is gekozen om eerst de stoeltjesliften te vervangen. Op korte termijn hoeven we dus geen nieuwe investering te wachten, maar ze zullen in de komende jaren in Imst in ieder geval niet stilzitten.

Bronnen: imster-bergbahnen.at, tt.com

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Mooie ontwikkeling, en ook behoorlijke investering lijkt me voor zo’n ultra klein skigebied. Deze afdeling lijkt me wel erg lekker trouwens. Ik houd wel van die one-lift wonders. Bij Damüls ligt bv Faschina, waar iedereen aan voorbij rijdt, maar ook leuk is (voor een dag) en relatief rustig, zelfs in de kerstvakantie. Als ik eens in de buurt van Imst ben ga ik er zeker heen.

@Gerben.t.Z Faschina komt later dit seizoen nog voorbij in een uitgebreid artikel. Dit soort gebiedjes zijn inderdaad aanraders voor een dagje als je in de buurt bent.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

ik was in januari 2020 in HochImst. Heerlijk gebiedje voor een avondski & Rodelen

Leuk onderweg-gebiedje! :)

Bla, bla, bla.

Lijkt me meer een stadsgebied voor de mensen uit Innsbruck en het Inntal. Voordeel van een skigebied bij een stad: het is er door de week heel rustig.

Life is what happens while you were checking your phone

@Gerben.t.Z Faschina komt later dit seizoen nog voorbij in een uitgebreid artikel. Dit soort gebiedjes zijn inderdaad aanraders voor een dagje als je in de buurt bent.

Roel op 09 sep 2021 15:33

Leuk! Faschina is echt leuk omdat je hoe klein het ook is, toch een ronde (rondje) kan skiën. Ben benieuwd.

Zo, daar is iemand in Imst die wel hele goede business cases kan maken, hahaha…

Plaats een reactie