Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Prinoth komt op de markt met een pistenbully op waterstof

Rogier op 18 december 2020· 26 reacties

Leitwolf h2Motion
Leitwolf h2Motion pistenbully op waterstof

Dieselslurpende pistenbully’s zijn een doorn in het oog van skigebieden die zich steeds vaker van hun zo groen mogelijke kant willen laten zien. Het probleem voor deze gebieden is, is dat er momenteel nog niet zoveel andere mogelijkheden zijn om pistenbully’s een nacht lang te laten rijden dan met dieselmotor. Er zijn een aantal gebieden die experimenteren met elektrische pistenbully’s, maar deze hebben een te korte actieradius en vaak niet genoeg vermogen om tonnen sneeuw te verschuiven. Dat zorgt voor een flinke uitdaging omdat de bijvoorbeeld Franse skigebieden zich voor hebben genomen om in 2037 compleet klimaatneutraal te zijn, terwijl maar liefst 58 % van de CO2 uitstoot van de skigebieden van pistenbully’s komen. Prinoth komt met een mogelijke oplossing, een pistenbully op waterstof.

Genoeg vermogen

Skigebieden kijken reikhalzend uit naar pistenbully’s op waterstof. Prinoth (van de Leitner Group) uit Zuid-Tirol komt nu op de markt met de eerste pistenbully op waterstof gecombineerd met een elektrische motor, de Leitwolf h2Motion. Deze week zal deze waterstof-bully voor het eerst de pistes op gaan en daarmee de actieve testfase ingaat. Het mooie aan dit apparaat is dat met een waterstofmotor wel veel vermogen geleverd kan worden, in dit geval met 544 pk zelfs meer dan veel dieselbully’s.

Nog niet op de pistes

Het gaat nog wel even duren voor we deze bully’s ‘s avonds over alle pistes zien rijden aldus Prinoth in een persbericht: “Het voertuig is nog in het concept stadium en moet nog worden geoptimaliseerd. De machines worden vanaf eind december 2020 in de praktijk getest. De marktintroductie is vooral afhankelijk van de infrastructuur en kan over ongeveer 4 tot 5 jaar worden verwacht.”

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Voorlopig is waterstof de enige groene optie voor machines die moeten werken in koude tot extreem koude omstandigheden, en daarbij nog eens veel vermogen nodig hebben.
Met batterijen alleen sta je gewoon nergens, als je uren aan 1 stuk vermogen nodig hebt…
Hang maar een caravan aan een tesla, en kijk hoe ver je ermee geraakt. En dan is nog waarschijnlijk niet -20°gr of kouder…

Vind hiervoor waterstof wel een hele mooie optie. Vraag me wel af of ieder dorp dan hiervoor een vulstation moet krijgen of zo? Kan me niet voorstellen dat ze met die dingen even 5 minuten over de doorgaande wegen gaan tuffen om te tanken ;)

Edwin van Riel

@evr66; vandaag de dag sleuren ze diesel de berg op of tanken de de pistenbully beneden in het dorp. Dat kan perfect ook doen met waterstof.
En beter nog, waterstof kan je in principe lokaal maken, met waterkracht centrales bv. Of zonnepanelen.

Is wat voor te zeggen op basis van waterkracht of zo, geen idee of dat ook redelijk haalbaar is in de praktijk (grootte en investeringen in zo’n opzet bijvoorbeeld).

Maar die diesel in het dorp is voor meer dingen ingezet (landbouw, vervoer enzovoorts). Als die waterstof alleen door de pistenbullys gebruikt wordt, is dat toch even een ander plaatje.

Edwin van Riel

Voorwaarde voor het zgnd. groene imago is wel dat de waterstof duurzaam geproduceerd wordt. De vraag is hoe haalbaar dat is. Met enkel een waterkrachtcentrale en wat zonnepanelen kom je niet ver ben ik bang.

Indien waterstof niet duurzaam geproduceerd wordt, verplaats je de uitstoot alleen maar.

Sportieve groet, Luuk

We kunnen zo’n innovaties alleen maar toejuichen. Misschien kan dit dan verder uitgebreid worden naar andere machines die veel vermogen moeten hebben.

Hopelijk gaat het ze lukken, zou te gek zijn. Graag geen ontploffende op een berg vol sneeuw boven een slapend dorp…

Brand in Vorarlberg

Milieutechnisch een stuk aantrekkelijker dan die ronkende diesels in elk geval ;) (mits je de waterstof inderdaad op een mooie manier aan kunt maken)

Edwin van Riel

Verwarrend dit. Een machine op waterstof met elektromotor is dus ook gewoon elektrisch, net als de “nomale” variant op chemische batterijen. Verder vraag ik me af waar dat extra vermogen vandaan komt; brandstofcellen doen het op dat vlak altijd veel slechter dan accu’s. Ze hebben wel veel meer energie per gewicht/volume, maar dat is iets heel anders.

Verwarrend dit. Een machine op waterstof met elektromotor is dus ook gewoon elektrisch, net als de “nomale” variant op chemische batterijen. Verder vraag ik me af waar dat extra vermogen vandaan komt; brandstofcellen doen het op dat vlak altijd veel slechter dan accu’s. Ze hebben wel veel meer energie per gewicht/volume, maar dat is iets heel anders.

Martin7182 op 18 dec 2020 09:20

Zonder teveel in details te willen gaan, is de waterstof de ‘brandstof’ die via een tussenstap(de batterij) een elektromotor aandrijft.
De 2 grote voordelen hier zijn dat er kan volgetankt kan worden in 15min of minder, en dat een voldoene aktieradius haalbaar is met een goed vermogen.
En koude heeft geen invloed op je waterstof. Alle materialen die wij toeleveren voor H2 toepassingen kunnen tegen -40°C…

Vooral vwb praktische inzetbaarheid (geen lange periodes tanken zoals op accu’s, da’s in deze situatie gewoon niet te doen) en ongevoeligheid voor lage temperaturen lijkt me hier H2 een prima uitgangspunt.

Edwin van Riel

Voorwaarde voor het zgnd. groene imago is wel dat de waterstof duurzaam geproduceerd wordt. De vraag is hoe haalbaar dat is. Met enkel een waterkrachtcentrale en wat zonnepanelen kom je niet ver ben ik bang.

Luuk3 op 18 dec 2020 09:11 Waterstof heeft het grote voordeel dat je het 'relatief' gemakkelijk kan opslaan in tanks. Wat wil zeggen dat je produceren wanneer je veel energie voor handen hebt = smelten van sneeuwdek, en opslaan voor de volgende winter in je machines te gebruiken. Ook zonneenergie kan je in de zomer op die manier opslaan om te gebruiken in de winter. Eens je H2 aangemaakt is, kan je echt beslissen waar je het voor gebruikt, op het ogenblik dat zelf wilt.

Voorwaarde voor het zgnd. groene imago is wel dat de waterstof duurzaam geproduceerd wordt. De vraag is hoe haalbaar dat is. Met enkel een waterkrachtcentrale en wat zonnepanelen kom je niet ver ben ik bang.

Indien waterstof niet duurzaam geproduceerd wordt, verplaats je de uitstoot alleen maar.

Luuk3 op 18 dec 2020 09:11

mwah met de barrages hier wordt ongeveer heel zuid frankrijk en hele delen van Italië van stroom voorzien. Mijn dorp bijvoorbeeld maakt heel veel meer stroom met verschllende barrages dan we hier ooit op kunnen maken (en daar wordt ook goed aan verdient ;-) ) . Dus ik denk dat dat geen probleem is met al het stromende water hier…

Click. Click. Peace

Voorwaarde voor het zgnd. groene imago is wel dat de waterstof duurzaam geproduceerd wordt. De vraag is hoe haalbaar dat is. Met enkel een waterkrachtcentrale en wat zonnepanelen kom je niet ver ben ik bang.

Indien waterstof niet duurzaam geproduceerd wordt, verplaats je de uitstoot alleen maar.

Luuk3 op 18 dec 2020 09:11

En ook al wek je het duurzaam op, dan nog zit je met ongeveer 50% energieverlies. Elektra omzetten in Waterstof is nog altijd zeer inefficient.

Born to Ride

@Matthias123; je wind, water of zonnenenergie niet benutten is 100% verlies :)

Tanken kan hier ook door h2o ‘flessen’ te verwisselen, denk niet alleen aan ‘traditioneel tanken’ bij een pomp. Immers hebben veel van de pistenbully garage’s nu ook een eigen dieseltank staan, die door de lokale olieboer af en toe wordt gevuld. Met LNG zie je nu ook ‘mobiele’ tankstations die tijdelijk geplaatst worden. Instant edit: ik zie dat er in NL ook al een mobiel h2o tankstation voor demo’s is. Dus ik zie hier echt wel mogelijkheden met lokaal opgewekt stroom (water).

@Matthias123; je wind, water of zonnenenergie niet benutten is 100% verlies :)

Tanken kan hier ook door h2o ‘flessen’ te verwisselen, denk niet alleen aan ‘traditioneel tanken’ bij een pomp. Immers hebben veel van de pistenbully garage’s nu ook een eigen dieseltank staan, die door de lokale olieboer af en toe wordt gevuld. Met LNG zie je nu ook ‘mobiele’ tankstations die tijdelijk geplaatst worden. Instant edit: ik zie dat er in NL ook al een mobiel h2o tankstation voor demo’s is. Dus ik zie hier echt wel mogelijkheden met lokaal opgewekt stroom (water).

HarryP op 18 dec 2020 14:30

Je stroom gewoon op het net brengen voor conventionele doeleinden betekend een veel hoger rendement uit je stroom halen…

Born to Ride

Zonder teveel in details te willen gaan, is de waterstof de ‘brandstof’ die via een tussenstap(de batterij) een elektromotor aandrijft.
De 2 grote voordelen hier zijn dat er kan volgetankt kan worden in 15min of minder, en dat een voldoene aktieradius haalbaar is met een goed vermogen.
En koude heeft geen invloed op je waterstof. Alle materialen die wij toeleveren voor H2 toepassingen kunnen tegen -40°C…

Patrick1973 op 18 dec 2020 10:57

Bedankt. Ze hebben dus helemaal niet meer vermogen door de waterstof, maar door de elektrische accu die ertussen zit. Zonder te willen afkraken, de 544 pk is naar alle waarschijnlijkheid het piekvermogen wat slechts kortstondig geleverd kan worden.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 18 dec 2020 14:42

@Matthias123 Als de marktprijs voor elektriciteit op een zonnige, winderige zondagmiddag slechts 1c/kWh is, en die op een windstille dinsdag in december om 18:00 10c/kWh is, dan neem je die 50% verlies door de waterstof omzetting graag op de koop toe. Er zijn zullen in de toekomst dagen zijn dat energieproducenten hun elektriciteit aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Dat is niet erg, maar het schept de ruimte voor oplossingen zoals waterstof.
Het gaat niet altijd om het meest efficient. Het gaat er hier vooral om wat het meest kosteneffectief is.

@bierdopje; jij zegt daar het sleutelwoord: effectief.

Hopelijk verlopen alle testen voorspoedig. Wintersport is al geweldig, maar nog net wat beter als ook de pistes milieuvriendelijk(er) geprepareerd worden.

Luuk3 op 18 dec 2020 09:11

En ook al wek je het duurzaam op, dan nog zit je met ongeveer 50% energieverlies. Elektra omzetten in Waterstof is nog altijd zeer inefficient.

Matthias123 op 18 dec 2020 13:36

Weet je dat de windboeren vandaag al windparken gewoon stil leggen omdat de prijs die ze krijgen voor hun elektriciteit te laag is voor hen ? Waarom denk je dat ze zo naastig op zoek zijn naar methodes om waterstof op te slaan op zee in een energieeiland ? Vanaf het ogenblik dat ze waterstof kunnen opslaan, gaan die windmolens echt niet meer stilgelegd als er wind is hoor, dat omzetverlies naar waterstof nemen ze er graag bij, want de windmolens staan er toch. En de waterstof kunnen ze verkopen wanneer het hen uitkomt=> als de prijs goed is voor hen.

Aankondiging van Prinoth met diverse videos: https://www.prinoth.com/cleanmotion/

bon ski

Zonder teveel in details te willen gaan, is de waterstof de ‘brandstof’ die via een tussenstap(de batterij) een elektromotor aandrijft.
De 2 grote voordelen hier zijn dat er kan volgetankt kan worden in 15min of minder, en dat een voldoene aktieradius haalbaar is met een goed vermogen.
En koude heeft geen invloed op je waterstof. Alle materialen die wij toeleveren voor H2 toepassingen kunnen tegen -40°C…

Patrick1973 op 18 dec 2020 10:57

Bedankt. Ze hebben dus helemaal niet meer vermogen door de waterstof, maar door de elektrische accu die ertussen zit. Zonder te willen afkraken, de 544 pk is naar alle waarschijnlijkheid het piekvermogen wat slechts kortstondig geleverd kan worden.

Martin7182 op 18 dec 2020 14:41

Het vermogen van het waterstofsysteem zou wel degelijk hoger kunnen zijn, dat hangt van een heleboel factoren af. De “batterij” die hierboven wordt genoemd is trouwens toch een brandstofcel, die de waterstof omzet in elektriciteit voor gebruik van de elektrische motor (deze cel kan de elektriciteit dus niet opslaan). Het vermogen van deze cellen en de motor verschilt afhankelijk van het soort cellen/motor (net zoals bij batterijen overigens) en hoeveel van deze cellen op elkaar gestapeld zijn. Een batterij loopt bovendien leeg waardoor de spanning naar beneden gaat; in een brandstofcel kan je de druk regelen (is zelfs heel belangrijk), dus dat werkt ook anders qua leverbaar vermogen. Ik zou dit helemaal kunnen uitzoeken maar dan moet ik heel diep mijn aantekeningen in ;). De motor van de waterstofvariant heeft iig het dubbele vermogen van de elektrische (zie de link beneden).

Over de efficientie waar ook over gediscusseerd wordt: het omzetten van electriciteit naar waterstof is ongeveer 70% efficient. De brandstofcel heeft een efficientie van 50%, en de elektrische motor 98% (!). Over de hele cyclus is de efficientie dus ongeveer 35%. Ik weet niet wat de efficientie is bij de productie van diesel, maar het maximum rendement van een dieselverbrandingsmotor is ongeveer 35-40% (benzine is helaas maar max 25%), dus zelfs als diesel 100% efficient geproduceerd zou worden ontlopen deze waardes elkaar niet veel. En ja, gewoon electriciteit gebruiken is efficienter, maar voor zware voertuigen is dat vaak niet zinvol en zou waterstof een oplossing kunnen zijn.
https://www.prinoth.com/en/press/detail/prinoth-paves-the-wa…

Dat die bully met accu een zwakkere motor heeft, heeft niet te maken met verschil in vermogens van accu’s vs. brandstofcellen, maar met de beperkte actieradius/werktijd. Vergelijk een Tesla Model S met 90 kWh accu die 569 kW kan leveren. Die accu is ruim twee keer zo klein terwijl het max. vermogen bijna drie keer zo groot is. Ergo, in die bully zou je met gemak een motor kunnen stoppen die net zo sterk is als die van de waterstof bully. Maar dan haal je de drie uur werktijd bij lange na niet.

Goede ontwikkeling, of het opslagmedium waterstof of batterijen wordt in de toekomst maakt niet uit. Groot gedeelte van de aandrijving van een waterstof bully gaat hetzelfde worden als een batterijen bully. Die ontwikkelstap moet sowieso gezet worden.

Plaats een reactie