Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Lawine-ongeval in Ortlergebied

Rogier op 28 september 2020· 14 reacties

null

Op de Königsspitze in het Ortlergebied zijn twee bergsporters gewond geraakt door een windslab-lawine. Door de vele sneeuw en wind afgelopen dagen waren de condities in de Alpen zeer gespannen.

Ooggetuigen slaan alarm

De twee bergbeklimmers bevonden zich op de normaalroute naar de Königsspitze toen ze op ongeveer 3700 meter hoogte een windslab triggerden. Gelukkig was er een groep bergbeklimmers op de tegenoverliggende Suldenspitze welke het ongeluk zagen gebeuren en de bergredding konden waarschwuwen.

Snelle redding dankzij touw

De mannen konden snel worden gelokaliseerd door de bergredders, omdat een arm uit de sneeuw stak. Met behulp van het touw waaraan de twee bergbeklimmers aan elkaar verbonden waren, kon ook het tweede, volledig begraven slachtoffer snel worden gelokaliseerd.

Ernstig gewond

De twee alpinisten zijn ernstig gewonden met de reddingshelikopter Pelikan 3 en de helikopter van de Aiut Alpin naar het Bolzano ziekenhuis gevlogen. Het zouden twee Italiaanse alpinisten zijn. Volgens de bergredding heeft de sneeuwval en de wind het lawinegevaar op grote hoogte verhoogd. De condities in het hooggebergte zijn momenteel winters en het is verstandig daar rekening mee te houden. Door alleen op stap te gaan met voldoende lawinekennis en lawinemateriaal.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Bla, bla, bla.

Duimen dan maar ;(. Op zich al bizar dat hulp van buitenaf zo snel aanwezig kon zijn.

Edwin van Riel

Duimen dan maar ;(. Op zich al bizar dat hulp van buitenaf zo snel aanwezig kon zijn.

evr66 op 28 sep 2020 12:29

En ze mogen van geluk spreken met een arm uit de sneeuw en hun touw (wat trouwens ook vaak voor erger letsel zorgt in een lawine).
In deze tijd van het jaar gebruikt bijna niemand lawinepiepsen.

Click. Click. Peace

Duimen dan maar ;(. Op zich al bizar dat hulp van buitenaf zo snel aanwezig kon zijn.

evr66 op 28 sep 2020 12:29
n ze mogen van geluk spreken met een arm uit de sneeuw en hun touw (wat trouwens ook vaak voor erger letsel zorgt in een lawine). In deze tijd van het jaar gebruikt bijna niemand lawinepiepsen. § Rogier op 28 sep 2020 12:37

Het eerste grootste geluk is dat alpinisten/redders op een nabijgelegen berg aan het oefenen waren, het zagen gebeuren en dadelijk de hulpdiensten konden bellen. 😉
Het 2e geluk was inderdaad die arm die uitstak.👍

Bla, bla, bla.

Dan is de bergredding absurd snel geweest, als die ze binnen 18 minuten onder de sneeuw vandaan gehaald heeft…

It's all about the turns duuuuuude!

Dan is de bergredding absurd snel geweest, als die ze binnen 18 minuten onder de sneeuw vandaan gehaald heeft…

Arjen5 op 28 sep 2020 14:31

Da’s precies wat ik bedoelde ja. Staat tegenover, dat je maar moet afwachten of en hoe iemand er uit komt natuurlijk.

Edwin van Riel

Dan is de bergredding absurd snel geweest, als die ze binnen 18 minuten onder de sneeuw vandaan gehaald heeft…

Arjen5 op 28 sep 2020 14:31

Zeker, ze staan klaar in Sulden-“centrum” en dat is slecht een 3-tal km vliegen tot plaats van gebeuren.
Geluk nummer 3 dus dat ze klaar stonden en niet elders ingezet waren.

Bla, bla, bla.

In deze tijd van het jaar gebruikt bijna niemand lawinepiepsen.

Rogier op 28 sep 2020 05:37

Misschien dat niet de tijd van het jaar de grootste factor was, maar de activiteit. Ik kan me niet voorstellen dat als skiër je een beetje kennis hebt van lawine gevaar, en zie ziet zoveel nieuwe sneeuw, EN veel wind, dat je dan niet denkt aan verhoogd lawine risico. Maar deze mesne gingen niet “skien”, ze gingen “klimmen”.
Traditioneel was lawine kennis/educatie/waarschuwing vooral bestemd voor\verbreid onder skiërs.
Nu is er bijvoorbeeld in Canada een push om ijsklimmers “mee te krijgen”.

Ik kan me voorstellen dat ook hier sprake was van “klimmers/alpinisten” waar de cultuur van lawine kennis, uitrusting en beslissingen niet wijd verspreid is zoals bij offpiste skiërs. Toen ik 20 jaar gelden voor het eest ijsklom, tijdens een cursus met een Oosterijkse berggids, werd er met geen woord gerept over lawine gevaar.

Ik hoorde toevallig net een interview met de bekende ijsklimmer Will Gadd*, en hij vertelde dat hij zijn sponsor Arcteryx zover heeft gekregen om in al hun klim kleding Recco reflectoren te plaatsen.

*https://blisterreview.com/featured/will-gadd-on-the-last-ascent-doing-all-the-sports-ep-143

*bericht bewerkt door Slim op 28 sep 2020 15:09

Dan is de bergredding absurd snel geweest, als die ze binnen 18 minuten onder de sneeuw vandaan gehaald heeft…

Arjen5 op 28 sep 2020 14:31

Da’s precies wat ik bedoelde ja. Staat tegenover, dat je maar moet afwachten of en hoe iemand er uit komt natuurlijk.

evr66 op 28 sep 2020 14:37

Ik heb nergens 18 minuten gelezen? Het kan minder zijn maar ook meer zijn.

Click. Click. Peace

In deze tijd van het jaar gebruikt bijna niemand lawinepiepsen.

Rogier op 28 sep 2020 05:37

Misschien dat niet de tijd van het jaar de grootste factor was, maar de activiteit. Ik kan me niet voorstellen dat als skiër je een beetje kennis hebt van lawine gevaar, en zie ziet zoveel nieuwe sneeuw, EN veel wind, dat je dan niet denkt aan verhoogd lawine risico. Maar deze mesne gingen niet “skien”, ze gingen “klimmen”.
Traditioneel was lawine kennis/educatie/waarschuwing vooral bestemd voor\verbreid onder skiërs.
Nu is er bijvoorbeeld in Canada een push om ijsklimmers “mee te krijgen”.

Ik kan me voorstellen dat ook hier sprake was van “klimmers/alpinisten” waar de cultuur van lawine kennis, uitrusting en beslissingen niet wijd verspreid is zoals bij offpiste skiërs. Toen ik 20 jaar gelden voor het eest ijsklom, tijdens een cursus met een Oosterijkse berggids, werd er met geen woord gerept over lawine gevaar.

Ik hoorde toevallig net een interview met de bekende ijsklimmer Will Gadd*, en hij vertelde dat hij zijn sponsor Arcteryx zover heeft gekregen om in al hun klim kleding Recco reflectoren te plaatsen.

*https://blisterreview.com/featured/will-gadd-on-the-last-ascent-doing-all-the-sports-ep-143

Slim op 28 sep 2020 14:53

Mee eens, met ijsklimmen en alpinisme wordt er maar zelden een pieper meegepakt, alhoewel het wel steeds vaker gebeurd. Echter jouw ervaring met 20 jaar geleden is een matig voorbeeld, toen skiede ook veel minder mensen (toerski of freeride) met piepsen ;-)

Click. Click. Peace

Dan is de bergredding absurd snel geweest, als die ze binnen 18 minuten onder de sneeuw vandaan gehaald heeft…

Arjen5 op 28 sep 2020 14:31

Zeker, ze staan klaar in Sulden-“centrum” en dat is slecht een 3-tal km vliegen tot plaats van gebeuren.
Geluk nummer 3 dus dat ze klaar stonden en niet elders ingezet waren.

bartvwg op 28 sep 2020 14:44

In geval van lawines worden er wel eens minder gevaarlijke reddingen stop gezet. Een vriend van mij had de heli boven hem hangen (gescheurde kruisband) de redder kwam naar beneden. En toen deze beneden was vloog de heli weg voor een lawineredding. En lag hij nog een uurtje langer te wachten :-)

Click. Click. Peace

Dan is de bergredding absurd snel geweest, als die ze binnen 18 minuten onder de sneeuw vandaan gehaald heeft…

Arjen5 op 28 sep 2020 14:31

Da’s precies wat ik bedoelde ja. Staat tegenover, dat je maar moet afwachten of en hoe iemand er uit komt natuurlijk.

evr66 op 28 sep 2020 14:37

Ik heb nergens 18 minuten gelezen? Het kan minder zijn maar ook meer zijn.

Rogier op 28 sep 2020 15:22

Nee ik ook niet. Maar ik ging uit van de tijden die me geleerd zijn…

It's all about the turns duuuuuude!

Dan is de bergredding absurd snel geweest, als die ze binnen 18 minuten onder de sneeuw vandaan gehaald heeft…

Arjen5 op 28 sep 2020 14:31

Da’s precies wat ik bedoelde ja. Staat tegenover, dat je maar moet afwachten of en hoe iemand er uit komt natuurlijk.

evr66 op 28 sep 2020 14:37

Ik heb nergens 18 minuten gelezen? Het kan minder zijn maar ook meer zijn.

Rogier op 28 sep 2020 15:22

Nee ik ook niet. Maar ik ging uit van de tijden die me geleerd zijn…

Arjen5 op 28 sep 2020 15:56

Het is geen zwart wit verhaal. Er zijn mensen die na enkele minuten al overlijden (erg natte sneeuw) en mensen die het uren volhouden (luchtkamer).

Click. Click. Peace

Mee eens, met ijsklimmen en alpinisme wordt er maar zelden een pieper meegepakt, alhoewel het wel steeds vaker gebeurd. Echter jouw ervaring met 20 jaar geleden is een matig voorbeeld, toen skiede ook veel minder mensen (toerski of freeride) met piepsen ;-)

Rogier op 28 sep 2020 08:24

Daar heb je vast gelijk in, maar toch, ik werkte toen bij Demmenie (buitensport) winkel, en als we toerski materiaal verhuurden, dan ook altijd een pieper en schep.
En vrienden die rond die tijd dat ik een ijsklim cursus deed, een toerski cursus volgden (ook in Oostenrijk), deden een groot deel van die tijd lawine onderwijs. Dus al deed misschien niet iedereen het, het was zeker wel al gangbaar. Trouwens ook de Franse Berggids waar ik een jaar of wat later mee ging ijsklimmen repte er met geen woord over.

Maar inderdaad, het begint te veranderen, gelukkig steeds meer aandacht voor bij ijsklimmers en alpinisten. Hier een mooi artikel daar over:https://gripped.com/profiles/ice-climbers-should-carry-beaco…

*bericht bewerkt door Slim op 28 sep 2020 17:19

Plaats een reactie