Skigebied droomt van een gloednieuwe sleeplift
Diep in de Franse Queyras vooral bekend in de zomer van bergcols als de Col Agnel en de Col d’Izoard, ligt het skigebied Abriès. Trouwe bezoekers van deze site weten dat je hier tijdens een retour d’est meters sneeuw kan verwachten. Dit kleine gebiedje bestaat momenteel uit een snelle loskoppelbare stoeltjeslift en drie sleepliftjes. Men droomt er nu van om dit gebied uit te breiden met… een extra sleeplift!
Met de bus terug
Het gebied van Abriès bestaat uit twee zijdes, de Abriès-zijde waar je met de lift terug omhoog kunt, maar er is ook de Valpreveyre-zijde. Dit is de kant waar je tijdens een retour d’est door meters vederlichte poeder kunt skiën. Aan deze noordzijde blijft de sneeuw altijd heel lang goed. Er is echter een nadeel aan deze zijde waar ook twee pistes lopen, en dat is dat er geen lift terug is. Je moet met de bus terug. Dat maakt afdalen aan deze kant, zeker vlak voor lunchtijd, soms een riskante onderneming omdat je kans hebt om een paar uur vast te komen zitten. Door deze onhandige verbinding wordt het potentieel van deze kant bijna niet gebruikt, dus wil men hier graag een lift bouwen.
De nieuwe lift
Het dalstation van de skilift zal zich op een hoogte van 1.664 meter bevinden en het bergstation komt op 1.996 meter, en de lift heeft een lengte van 1.084 strekkende meter. De skilift zal een capaciteit krijgen van 500 tot 700 personen/uur. Ook moet er een brug gebouwd worden over de rivier om skiërs terug naar de lift te kunnen laten komen. De lift zal naast de steile, zwarte Brune piste omhoog gaan. Dit project kan gevolgen hebben voor het milieu en moet aan een openbare raadpleging worden onderworpen. In deze raadpleging, die vandaag live is gegaan, kan de lokale bevolking zijn mening geven over dit project.
Waarom geen stoeltjeslift?
Nou hoor ik je denken, waarom zetten ze daar geen stoeltjeslift neer? Want als je eenmaal investeert lijkt dat veel logischer. Zeker omdat je een stoeltjeslift ook in de zomer kunt gebruiken. Natuurlijk is dit een kwestie van geld. Een stoeltjeslift is duurder in aanschaf, maar je hebt ook duidelijk meer personeel nodig in het skigebied. De reden hiervoor heeft te maken met de evacuatie eisen van een stoeltjeslift. In Frankrijk moet een stoeltjeslift binnen 3 uur compleet kunnen worden geëvacueerd. Hier heb je een grote hoeveelheid getraind personeel voor nodig, meer dan Abriès momenteel nodig heeft aan pisteurs en liftbediendes. Dat betekent dat voor een extra stoeltjeslift duidelijk meer personeel moet worden aangenomen waardoor de kosten enorm zouden toenemen.
Voor volgend seizoen
Als de bouw van de lift niet wordt tegengehouden of vertraagd, wordt hij dit jaar nog gebouwd en zal de Valpreveyre-zijde van het gebied een stuk aantrekkelijker worden. Dit zal, hoe ouderwets de investering ook lijkt, het gebied een grote boost geven! Nu nog hopen dat we volgend jaar wat vaker een retour d’est zien.
Gerelateerde weblogs
Plaats een reactie
Dromen van een sleeplift zeg… ik krijg nachtmerries van die dingen. :p
Dromen van een sleeplift zeg… ik krijg nachtmerries van die dingen. :p
bartvwg op 29 mrt 2022 08:57
Ik vind het juist wel fijn om af en toe in een sleeplift te staan. Met de ski’s in de sneeuw en dichtbij de grond, niks mis mee!
Wat heerlijk dat er nog gebieden zijn waar men nog met beide benen op de grond blijft staan. Of, in dit geval, met beide ski’s in het sleepliftspoor ;)
Ik vind het ook steeds " genieten" , zo langzaam geruisloos naar boven zonder die kwekkerende toeristen.😀
Dit soort gebieden blijven toch pareltjes en ik ben blij dat ze er nog zijn.
Een mooi en betaalbaar project dat zeker een grote stap vooruit is voor dit skigebied.
Zo jammer dat vele mensen hun neus ophalen voor een sleeplift.
Niks mis met een goede sleeplift! Mooi om zo dit gebied beter te ontsluiten. En vaak is een sleeplift ook minder ingrijpend in het landschap. 👍
Inderdaad weinig mis met een sleeplift. Die hebben IMHO echt wel veel voordelen t.o.v. andere liften
- niet gevoelig voor wind
- je kan je rugzak ophouden
- geen hoogtevrees
- ski’s hoeven niet uit
- geen gehijg in de nek van andere wintersporters
Slimste zou wel zijn er meteen een anker van te maken. 2x meer capaciteit terwijl de meerkosten gering zijn. Maar ja, Fransen en ankers, dat is geen combinatie… In plaats daarvan zetten ze liever zo’n lanceerbasis neer.
Inderdaad weinig mis met een sleeplift. Die hebben IMHO echt wel veel voordelen t.o.v. andere liften
- niet gevoelig voor wind
- je kan je rugzak ophouden
- geen hoogtevrees
- ski’s hoeven niet uit
- geen gehijg in de nek van andere wintersporters
Slimste zou wel zijn er meteen een anker van te maken. 2x meer capaciteit terwijl de meerkosten gering zijn. Maar ja, Fransen en ankers, dat is geen combinatie… In plaats daarvan zetten ze liever zo’n lanceerbasis neer.
havana op 29 mrt 2022 13:06
Als snowboarder vind ik zo’n poma pannekoekenlift dan wel weer 2 grote voordelen hebben tov een anker. Ten eerste zijn ze sneller en ten tweede zit zo’n pannekoek met kromme stang een stuk prettiger tussen je benen.
Inderdaad weinig mis met een sleeplift. Die hebben IMHO echt wel veel voordelen t.o.v. andere liften
- niet gevoelig voor wind
- je kan je rugzak ophouden
- geen hoogtevrees
- ski’s hoeven niet uit
- geen gehijg in de nek van andere wintersporters
Slimste zou wel zijn er meteen een anker van te maken. 2x meer capaciteit terwijl de meerkosten gering zijn. Maar ja, Fransen en ankers, dat is geen combinatie… In plaats daarvan zetten ze liever zo’n lanceerbasis neer.
havana op 29 mrt 2022 13:06Als snowboarder vind ik zo’n poma pannekoekenlift dan wel weer 2 grote voordelen hebben tov een anker. Ten eerste zijn ze sneller en ten tweede zit zo’n pannekoek met kromme stang een stuk prettiger tussen je benen.
Matthias123 op 29 mrt 2022 12:18
Ik vind de lancering bij een pannekoek toch vaak van dubieuze aard ;) maar ik ben er gek op. Overigens kan ik mij in Frankrijk echt geen anker bedenken!
Ook in Frankrijk zijn er ankerliften. In Val d’Isère bijvoorbeeld, op de gletsjer.
Het is trouwens niet waar dat ankerliften twee keer zoveel capaciteit hebben. De afstand tussen de ankers is namelijk groter dan bij de schotelliften en de snelheid van de Franse schotelliften is hoger. Daardoor ligt de capaciteit van een ankerlift hooguit ongeveer 30% hoger. In theorie, want in de praktijk zal lang niet altijd ieder anker met twee personen gevuld zijn.
Twee enkele naast elkaar kan natuurlijk ook. Dat zie je in Frankrijk ook best vaak.
Twee enkele naast elkaar kan natuurlijk ook. Dat zie je in Frankrijk ook best vaak.
havana op 29 mrt 2022 13:48
Dit vind ik de beste oplossing.
Als het druk is alle 2 open, als het rustig is 1.
En dan mag er al eens eentje defect zijn, terwijl die gemaakt wordt kan de andere nog gebruikt worden.
Als ze nou een koppelbare sleeplift verzinnen. Langzaam instappen en dan versnellen naar 6m/s
Dan zou ik het prima vinden!
De lanceerbasis is koppelbaar 😂
Als ze nou een koppelbare sleeplift verzinnen. Langzaam instappen en dan versnellen naar 6m/s
nils3 op 29 mrt 2022 19:43
Dan zou ik het prima vinden!
Je stapt langzaam in en versnelt dan naar 6m/s. De acceleratie is alleen vrij hoog 😅
Maar zijn er nog innovaties t.a.v. de sleeplift of is alles in het oude blijven steken? Verwarmde ankers, vier persoons, koffie of thee?
En sowieso alle beginners tijdens de les trainen in sleeplift-nemen.
Scheelt wat valpartijen en stilgezette liften tijdens topdrukte.
Maar zijn er nog innovaties t.a.v. de sleeplift of is alles in het oude blijven steken? Verwarmde ankers, vier persoons, koffie of thee?
Frank66 op 30 mrt 2022 07:34
Tegenwoordig zorgen de sleepliften voor wifi in het skigebied. Iedere sleepstang is ook tevens antenne. Daarnaast kunnen de dames (en sommige heren) naar wens de stang of verschillende frequenties laten trillen voor een optimale beleving tijdens de rit omhoog. Op deze manier bereik je met de sleeplift altijd het hoog(s)te punt van het skigebied ;)
Maar zijn er nog innovaties t.a.v. de sleeplift of is alles in het oude blijven steken? Verwarmde ankers, vier persoons, koffie of thee?
Frank66 op 30 mrt 2022 07:34
😄
Ankerdesign door Pininfarina, windkappen, …
Mooi om te zien dat er nog meer forumleden zijn die de moderne skiliften over-engineered vinden!
Maar zijn er nog innovaties t.a.v. de sleeplift of is alles in het oude blijven steken? Verwarmde ankers, vier persoons, koffie of thee?
Frank66 op 30 mrt 2022 07:34😄
Yippee op 30 mrt 2022 07:57
Ankerdesign door Pininfarina, windkappen, …
Voetensteunen 🙈
Ik zou een wax- en/of slijpbeurt (die sleuven liggen er toch) wel prettig vinden, kom je boven met geslepen en gewaxte ski’s 😀
geintegreerde toiletfunctie?
Scheelt toch al snel 30 minuten skitijd op jaarbasis…
Heel veel dank voor dit bericht! Ik smul altijd van de verhalen van nieuwe liften of plannen voor nieuwe liften. Het komt denk ik door mijn afwijking dat ik het heerlijk vind om naar ski-kaarten te kijken! :)
Ook in Frankrijk zijn er ankerliften. In Val d’Isère bijvoorbeeld, op de gletsjer.
paolie op 29 mrt 2022 13:44
Het is trouwens niet waar dat ankerliften twee keer zoveel capaciteit hebben. De afstand tussen de ankers is namelijk groter dan bij de schotelliften en de snelheid van de Franse schotelliften is hoger. Daardoor ligt de capaciteit van een ankerlift hooguit ongeveer 30% hoger. In theorie, want in de praktijk zal lang niet altijd ieder anker met twee personen gevuld zijn.
Toen ik hier begin maart was moest ik even wennen aan het anker, had alleen ervaring met die pannekoeken, gelukkig was de derde keer scheepsrecht 😅