Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Steun voor megagondel in Amsterdam

~verwijderd~ op 29 september 2021· 21 reacties

Zo zou de gondel over het IJ eruit moeten komen te zien (Bron: ijbaan.nl)
Zo zou de gondel over het IJ eruit moeten komen te zien (Bron: ijbaan.nl)

Geen zin om met de bus of tram door Amsterdam te gaan? Geen probleem, je kan ook met de gondel reizen. Moet je alleen nog wel even wachten. Deze week is er vanuit de gemeente Amsterdam in ieder geval medewerking toegezegd aan de initiatiefnemers voor het realiseren van een reuze gondelbaan van 120 meter hoog die je over het IJ vervoert.

Rol van de gemeente

In 2014 ontstond het idee voor een stadsgondel over het IJ als burgerinitiatief door Bas Dekker en Willem Wessels. Na jarenlange ontwikkeling en uitwerking van het idee is er nu steun vanuit het stadsbestuur. Door de handtekening van verkeerswethouder Egbert de Vries lijkt de gemeente Amsterdam volledig achter het idee te staan van de megagondel en willen ze actief meewerken aan de ontwikkeling hiervan. Dit zal voor nu vooral gaan zitten in een onderzoek naar de vervoerswaarde van het project, oftewel hoeveel mensen gebruik zullen maken van de ‘IJbaan’.

Waar en wanneer zal er gebouwd worden

Zoals nu de planning is zal de kabelbaan lopen van de omgeving Softwareweg, via de kop van de Moermanskkade naar het metrostation Isolatorweg. Een hele nieuwe manier om over het IJ te reizen, wat niet alleen een geweldige ervaring kan zijn maar ook nog eens tijd kan besparen. Het gaat alleen wel nog even duren. Bouwen in de stad kost altijd veel tijd maar voor een project als dit lijken de initiatiefnemers erg positief. Ze verwachten dat de gondel tussen 2026 en 2027 klaar kan zijn. De gemeente daarentegen verwacht dat rond 2040 de eerste passagiers in de lucht hangen.

Kosten en duurzaamheid

Het kostenplaatje zal vooral ingevuld worden door investeerders en belangenorganisaties. De gemeente zal dan ook geen geld kwijt zijn aan het plan volgens de initiatiefnemers. Daarnaast is ook nagedacht over hoe de gondelbaan duurzaam gemaakt kan worden. De IJbaan zal 100% op elektrische energie draaien die in het havengebied wordt opgewekt door middel van windstroom.

Het gebied waar de gondel moet komen (Bron: ijbaan.nl)
Het gebied waar de gondel moet komen (Bron: ijbaan.nl)

Nut van de gondelbaan

Over de capaciteit zitten de initiatiefnemers en de gemeente ook nog niet helemaal op een lijn. De initiatiefnemers zeggen er het volgende over: ‘’Zie het als een stevige tramverbinding die 100.000 mensen per dag zou kunnen vervoeren.” De gemeente ziet rond de 4.500 reizigers per dag over het water gaan. Hoe dan ook, met de bouwplannen voor 70.000 nieuwe huizen in het Westelijk Havengebied zou dit een bijdrage kunnen leveren voor het reizen tussen west en noord.

Bronnen: ijbaan.nl, parool.nl

~verwijderd~

Plaats een reactie

Ik voorzie het zelfde verhaal als met ‘die berg’ . . . .

Rob

dit lijkt me een stuk realistischer. Leuk voor touristen, milieuvriendelijk, redelijk betaalbaar te bouwen, hoge capaciteit.
Ik zie het er wel van komen.

dit lijkt me een stuk realistischer. Leuk voor touristen, milieuvriendelijk, redelijk betaalbaar te bouwen, hoge capaciteit.
Ik zie het er wel van komen.

Daffie op 29 sep 2021 14:31

Als de gemeente opdrachtgever wordt (en die kans is heel groot) ontkomen ze niet aan een verplichte aanbesteding.
En dan is succes verzekerd …

  • Minimaal dubbele bouwtijd
  • Minimaal dubbele kosten
Rob

Lijkt mij een supergaaf idee!! Ik zie mezelf er alleen niet in zitten vanaf windkracht 5 op een hoogte van 120 meter…

In Almere staat toch ook al een lift over de snelweg. Dus ervaring beginnen we te krijgen :)
Als we dit gewoon overlaten aan een traditionele partij en niet zelf het wiel willen uitvinden, zie ik het wel zitten.

Dus de gondel wordt voorzien van stroom door windenergie… Maar zodra het echt waait zal een gondelbaan wel dicht moeten.

Hoe sneeuwzeker is Amsterdam eigenlijk?

Leuk. Maar ski je na het uitstappen nou van de Amsterdam noordoever terug naar de Amsterdam zuidoever, of net andersom?
Het pistekaartje is wat onduidelijk…

Die tijden, ik verbaas me er echt over hoe traag de gemeente is.
Van mij zouden er overigens wel in meer steden in Nederland gondels mogen komen.

null

Eind jaren 90 van de vorige eeuw had Nijmegen ook plannen voor een ‘kabeltram’…
capaciteit: 1200 pp/uur per richting
masten 30m hoog

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 04 okt 2021 20:01

Hoe sneeuwzeker is Amsterdam eigenlijk?

Hessel op 30 sep 2021 12:16

Wit poeder genoeg in Amsterdam 😉

🏂

De foto lijkt wel War of the Worlds

Hoe sneeuwzeker is Amsterdam eigenlijk?

Hessel op 30 sep 2021 12:16

Wit poeder genoeg in Amsterdam 😉

Martin9 op 04 okt 2021 20:22

Wist niet dat hij helemaal tot de Zuidas zal gaan.

Er is weer een belangrijke hobbel genomen.

geplande start bouw: 2025
opening in 2027
https://www.dewestkrant.nl/ruim-baan-voor-kabelbaan-over-het…

Hoe sneeuwzeker is Amsterdam eigenlijk?

Hessel op 30 sep 2021 12:16

Tsja dat is dus niet echt relevant 🙂, in veel Zuid-Amerikaanse steden (bijv. Medellín) hebben ze gondels als OV. Meestal is wel wat meer hoogteverschil te overbruggen in die steden.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 08 mei 2023 10:49

“Geplande start 2025, opening in 2027”
Zulke klusjes ronden ze in de Alpen doorgaans af tussen Pasen en Sinterklaas. (in hetzelfde jaar voor de volledigheid ;-) )

Maar wel leuk natuurlijk!

Ik ben bang dat de grijs-gele woelrat hierdoor verstoord raakt.

Mooi, leuk en interessant! Praktisch nuttig? Waarschijnlijk niet. Wie kent niet de soortgelijke 90 meter hoge Emirates line gondel over de Thames die elf jaar geleden werd geopend? Dat plan zou volgens Boris Johnson dagelijks duizenden forenzen moeten trekken maar het werden er nog geen tien per dag. Ook met privaat geld gefinancieerd dus het zal de gemeente een worst wezen waarschijnlijk. Een zuiver prestige-project.

Je kunt er nu als toerist een rondje mee maken voor 12 pond.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 08 mei 2023 17:43

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

In NY lijkt de kabelbaan wel een succes te zijn. Kun je gewoon met een metrokaartje in en dan ga je over 1st en 2nd ave naar Roosevelt Island. Weet niet wat voor aantallen daar worden vervoerd maar heb het daar altijd wel druk gezien.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

O dit is geen 1 april grap, zie ik nu.

Hoe sneeuwzeker is Amsterdam eigenlijk?

Hessel op 30 sep 2021 12:16

Wit poeder genoeg in Amsterdam 😉

Martin9 op 04 okt 2021 20:22

Wist niet dat hij helemaal tot de Zuidas zal gaan.

Hessel op 04 okt 2021 20:35

Snuifas 8-)

Tukker(ik)

Plaats een reactie