Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Verkeershinder A61 pas eind 2021 voorbij

Roel op 31 augustus 2021· 55 reacties

Foto: Bundespolizei Spezialkräfte
Foto: Bundespolizei Spezialkräfte

Update 15 dec.: de A61 is weer open in twee richtingen! Lees meer hierover!

Verkeer op de Duitse Autobahn A61 moet tot zeker eind dit jaar rekening houden met (gedeeltelijke) afsluitingen en verkeershinder. Als gevolg van de grote overstromingen in juli zijn delen van de snelweg nog steeds zwaar beschadigd. De A61 is een belangrijke noord-zuidverbinding voor onder andere Nederlandse en Belgische wintersporters richting de Alpen.

Zwaar beschadigd

Hoewel de herstelwerkzaamheden in volle gang zijn, zijn delen van de snelweg nog steeds niet begaanbaar. Door de overstromingen van medio juli zijn stukken snelweg weggeslagen. Het gaat niet alleen om zichtbare beschadigingen, ook de ondergrond is niet overal meer stabiel wat mede de oorzaak is dat het herstel zo lang duurt. Het Duitse Ministerie van Verkeer verklaarde vorige week tegenover eurotransport.de dat de A61 pas tegen het einde van 2021 weer volledig begaanbaar zal zijn. De eerste wintersporters zullen hier waarschijnlijk dus nog mee te maken krijgen.

Actueel zijn de volgende stukken van de A61 afgesloten:

  • in zuidelijke richting tussen Kreuz Kerpen en Rheinbach
  • in noordelijke richting tussen Meckenheim en Swisstal-Heimerzheim en tussen Bliesheim en Türnich

Het gedeelte van de snelweg A61 dat momenteel is afgesloten
Het gedeelte van de snelweg A61 dat momenteel is afgesloten

Situatie kan veranderen

Tussenliggende stukken zijn soms wel begaanbaar, maar met de nodige vertraging. Dat geldt ook voor omleidingsroutes die door dorpen lopen. Al met al geen fijne vooruitzichten voor reizigers die er tot het einde van het jaar last van houden. Op deeltrajecten kan de situatie wel tussentijds veranderen. Houd daarvoor de berichten van verkehr.nrw in de gaten. Als alternatief kan de A3 tussen Keulen en Frankfurt worden gevolgd, maar door het uitwijkverkeer en wegwerkzaamheden moet je ook hier rekening houden met oponthoud.


Beste route naar Frankrijk

De beste route naar de Franse Alpen is afhankelijk van je vertrekpunt, de bestemming en de omstandigheden onderweg. Denk aan wegwerkzaamheden en files op de Franse snelwegen, want je rijdt verreweg het grootste deel van de route door Frankrijk.

Beste route naar Oostenrijk

Wat de beste route door Duitsland naar Oostenrijk is, hangt af van meerdere factoren. Niet alleen is het belangrijk waar je precies vandaan komt, maar ook naar welke Oostenrijkse regio je gaat, eventuele wegwerkzaamheden op de route door Duitsland en files onderweg.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Het is al heel wat dat ze dit in Duitsland binnen een jaar kunnen fixen. De gemiddelde duur van wegwerkzaamheden is daar volgens mij toch wel een jaar of 10. Het is altijd absurd hoe bureaucratisch langzaam dat in Duitsland gaat. Wat dat betreft mogen we in Nederland echt heel blij zijn met hoe hier wegwerkzaamheden worden aangepakt (uitgezonderd de brug over de a29).

Born to Ride

De A61 is natuurlijk een westelijke slagader in Duitsland. Hoe rapper hersteld, hoe liever.
Met alle ‘Baustelle’ samen heb ik vrijdag 27/08 van Fiss naar de Kempen in België 12u onderweg geweest voor amper 860km, met een traditionele wagen zonder laden. Dat belooft voor de wintertrek van de skivogels (waar ik mezelf bij reken :-))
Voor de zuiver EV rijders onder ons dreigt wederom een EV laadfile, nu geconcentreerd op de A3?
Wat denken jullie?

Hier kwam ik van de week toch enigszins verrast achter toen ik zonder er over na te denken mijn vaste route richting de alpen reed. Als ik de foto hierboven zie is het eerder ‘weggespoeld’ dan ‘zwaar beschadigd’. De A3 doet t ook prima maar vind ik wel een veel minder fijne snelweg. Hij is ook iedere keer als ik er rijd veel drukker dan de A61. Hopelijk lukt het inderdaad dit jaar nog. Enigszins off-topic, maar misschien moeten ze ook maar eens stoppen met die alsmaar groter wordende bruinkoolmijn een stukje noordelijker op de 61. Eerst alles uit de grond halen en er dan vervolgens windmolens neerzetten. Ongeacht wat je van het thema duurzaam vindt niet echt serieus te nemen.

Omleidingen geven inderdaad op diverse plaatsen extra files.
We kwamen in de week terug van 'n vakantie onder Koblenz en we kwamen 4 files tegen (richting Aken) op 'n zondagmiddag, tijdverlies +/- 1 uur.
In het héén gaan enorme files aan Autobahnkreuz Aken wegens grote werkzaamheden; 1u15 min op 5 km.😨

Born to run. B.S.

Laatste paar keer naar Oostenrijk ook de 61 genomen, oktober toch maar even anders rijden.

Ik ga volgende week ook naar Oostenrijk en ben normaal groot fan van de A61. Heerlijk 400km lang 1 snelweg volgen met normaliter veel minder wegwerkzaamheden dan de A3.

Nu vraag ik me af of ik beter gewoon de A61 kan nemen inclusief de omleidingen of toch ‘‘gewoon’’ de A3. Ik heb even geteld maar het leek alsof er op de A3 in totaal 26 wegwerkzaamheden waren in heel Duitsland (grens NL tot grens bij fernpass). Iemand recent deze route gereden die me kan vertellen of dit mee valt.
Ik kom vanaf nabij Utrecht, welke route zouden jullie mij nu adviseren. Toch de A3 pakken, en dan bij Venlo de grens over of bij Arnhem?

Bedankt!

Ben zaterdag 28 augustus naar Val Gardena gereden. A61 is mijn gebruikelijke route. Nu heb ik gekozen voor de A57 en de A3. A3 zit inderdaad vol met Baustellen. Maar daar heb ik niet stil gestaan. Als af en toe 80 rijden niet op je zenuwen werkt is het goed te doen. Verder via Karlsruhe. Weinig problemen tot aan de grens.
(De Fernpass kostte vervolgens meer dan drie uur en ook het tolpoortje in Italië na de Brenner was een uur.)

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

De a3 afgelopen week was echt de hel. Zo. Ontzettend. VEEL. BAUSTELLES.🙈🙈🙈

A45 tot net voorbij Frankfurt en dan stukje A3 en verder A7 is dat wat?

Nou had ik de laatste jaren al een rot hekel asn Duitsland om doorheen te rijden, wordt nog niet echt beter dan. Alternatief is Straatsburg>bregenz. Eens kijken, wel een aardig stukje om, maar je blijft wel rijden.

Edwin van Riel

Allen bedankt voor de antwoorden. Ik blijf er in dat geval bij dat de A3 gewoon niet mijn lievelingsweg is met alle wegwerkzaamheden, rij liever 1 iets trager tempo dan continu die wegwerkzaamheden. De genoemde optie door Frank om eerst de A57 te nemen is best interessant. Ik zag dat je dan ook een klein stukje A3 kan nemen om na/ door Bonn (565) toch terug te steken naar de A61, dan kom je precies uit na alle afsluitingen en kan ik daarna toch gewoon mijn ‘‘normale’’ route vervolgen over de A61 en daarna via Karlsruhe- Ulm de Fernpass te nemen.

*bericht bewerkt door Amelm op 01 sep 2021 20:22

A45 tot net voorbij Frankfurt en dan stukje A3 en verder A7 is dat wat?

Hessel op 01 sep 2021 19:05

Deze route genomen in januari 2020 om de Baustellen enigszins te mijden en die was best rustig. Ook in rijtijd was het niet echt een groot verschil als ik me goed herinner. Wij kwamen wel vanuit BE over Keulen. Als je vanuit het noorden komt, probeer dan Dortmund/Bochum/Essen te mijden op drukke momenten.

Afgelopen Zondag deze route genomen, maar dan terug vanuit het Ötztal, omdat Google maps aangaf dat dit de snelste route was. Niet zoveel baustellen maar toch nog wel een paar uur in de file gestaan, netto 13 uur over 970 km. Kwam ook door de grenscontrole bij Füssen. Bij Fernpas staat op de een of andere manier altijd kilometers file de andere kant op ;)

Even een ander vraagje, wegens aanhoudende drukte in DE overwegen we te stoppen met wintersport in Oostenrijk. Hoe zijn de wegen in DE eigenlijk 's nachts? Het is alweer jaren geleden dat ik 's nachts gereden heb.

Afgelopen zaterdag vanuit het Kaunertal naar Zutphen gereden. Nog nooit zo lang over gedaan. De heenweg ging prima. Op de A3 wel baustelle, maar geen vertraging. Zijn vervolgens bij Konstanz de grens over gegaan Zwitserland in want de weg richting Lindau stond vol files. We zouden anders bij Lindau de grens over gaan.

Ik vind de Fernpass eigenlijk gewoon waardeloos. Altijd zo druk. Zeker als je Oostenrijk in moet schiet dat meestal niet op. Afgelopen zaterdag de terugweg ook niet. Normaal rijden wij er inclusief stops goed 10 uur over, soms heel iets meer, maar deze keer 15 uur over gedaan en dat kwam vooral door de eerste 400 tot ongeveer Wurzburg.

De 61 is voor ons wel een optie, maar niet het gehele stuk. Ik moet sowieso Koln -Oberhausen hebben. Ik zou de 61 gewoon mijden op drukke rijdagen zoals de vrijdag en zaterdag.

Not all who wander are lost

Wat een drama’s allemaal.

Mbt Fernpass: vaak gereden en echt nog nooit file gehad. Probeer hem wel altijd op handige momenten te doen. Naar het zuiden gewoon vroeg in de ochtend, nergens last van en een paar uur later sta je boven op de berg.

Edwin van Riel

Naar CH rij ik de laatste 10 jaar door Luxemburg en Frankrijk. Bij Mulhouse/Basel de grens over.
In D hebben ze behalve al die Baustellen de extreem vervelende eigenschap om met zijn allen links te rijden als er een LKW in de verte te zien is, waardoor je vele kilometers met 80 tot 90 km/uur over de Autobahn kruipt.

@phma naar CH sowieso altijd noordoost Frankrijk. Rijdt altijd perfect door daar. Naar Oostenrijk ben ik er nog niet helemaal uit.

*bericht bewerkt door evr66 op 02 sep 2021 09:36

Edwin van Riel

@evr66
Hoi Edwin, klopt, Oostenrijk is nu een lastige. Via Kassel is ook niet ideaal. Dat heb ik twee jaar geleden een keer gedaan, maar ook daar heel veel vrachtwagens. Op zondag door D reizen is aan te raden als je de vrijheid hebt, maar dat hebben de meesten niet.

Wat ik vaak doe is einde middag hier vetrekken, dan 's avonds laat even een hotelletje pakken in zuid duitsland, paar uurtjes slapen en dan vroeg in de ochtend de Fern over. Bevalt goed op zich, maar doe mij de Duitse wegen van 25 jaar terug maar ;)

Edwin van Riel

Naar CH rij ik de laatste 10 jaar door Luxemburg en Frankrijk. Bij Mulhouse/Basel de grens over.
In D hebben ze behalve al die Baustellen de extreem vervelende eigenschap om met zijn allen links te rijden als er een LKW in de verte te zien is, waardoor je vele kilometers met 80 tot 90 km/uur over de Autobahn kruipt.

phma op 02 sep 2021 08:09

Ik heb eerder de indruk dat dit meestal buitenlandse nummerplaten zijn die dit veroorzaken. En de Duitsers dit zelf enorm frustreert. Rij al meer dan 15 jaar regelmatig in Duitsland. En dit is typisch enkel in de vakantie periode. Want wat je omschrijft is een eigenlijk typisch Belgische ziekte… :)

Een mogelijk alternatieve route die ik in oktober eens ga proberen. ;)

null

Bla, bla, bla.

*komt van de ANWB hè. :)

Bla, bla, bla.

Wat ik vaak doe is einde middag hier vetrekken, dan 's avonds laat even een hotelletje pakken in zuid duitsland, paar uurtjes slapen en dan vroeg in de ochtend de Fern over. Bevalt goed op zich, maar doe mij de Duitse wegen van 25 jaar terug maar ;)

evr66 op 02 sep 2021 10:33

Dat doen wij de heenweg wel altijd. Omdat wij meestal een appartement boeken van zaterdag t/m zaterdag. Die vrijdag ervoor ben ik dan al vrij en vertrekken dan die vrijdag. Ook met de gedachte dat we dan zaterdag op tijd arriveren en in de bergen op bestemming nog behoorlijk wat aan de dag hebben. Vertrekken dan meestal rond 9, dus na de spits, en rijden dan ongeveer 500/550 km. Meestal dan rond 16 uur, dus voor de ergste drukte op bestemming (meestal zwarte woud). Tussen 9 en 16 is het relatief goed te doen en de volgende dag hoeven we dan nog maar 300/350 km en ben je niet helemaal stuk van zo’n reis. Zoek dan iets goedkoops uit niet ver van de snelweg. Dit jaar waren we iets meer dan 100 kwijt met 3 man incl ontbijt

Not all who wander are lost

Wij vertrekken morgen naar Pfunds voor een paar dagen motorrijden. We nemen ook de ANWB route, we vertrekken vanuit Zuid-Limburg. Door België en de A62 rijd prima door, heel weinig verkeer. Vorige keer over Pirmasens gereden maar dan rij een heel stuk 2-baansweg en verlies je veel tijd. Rijden nu over Kaiserslautern om voor Hockenheim op de A61 te komen en vervolgens Karlsruhe en Ulm.
Ik geef de voorkeur aan de Arlbergtunnel boven de Fernpass, volgens googlemaps is Fernpas 25 minuten sneller, maar in de praktijk blijkt dit vaak niet zo te zijn. Neem dan de kosten voor vignet en tunnel wel voor lief.

Ik ben net terug van vakantie, heen in Salzburg een tussenovernachting gehad, maar geschrokken van de files (de andere kant op gelukkig) en de vele baustellen (wel aan onze kant). Wurzburg is klaar. Maar rondom Nürnberg en dan naar München was een ramp. Zoals gezegd: de A3 is een ramp en ik denk niet dat dat deze winter anders gaat zijn.

Terug had ik daar geen zin in. We kwamen meer uit het oosten en wilden de Karawankentunnel mijden, dus via Passau Duitsland in, om via Fulda, Kassel en Dortmund de grens bij Arnhem weer over te gaan. Zoveel beter. Rustige wegen, minder vrachtverkeer, geen files en veel minder baustellen.

Misschien dat ik zelfs komende winter, als ik richting Schladming ga (met alle voorbehouden), ook eens via Passau probeer.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gisteren vriend op bezoek die al jaren in Duitsland woont. Het zal er niet snel beter op worden 😟. De laatste twee jaren zijn de werven op de autobahn met 50% toegenomen en er staat nog één en ander in de steigers voor de komende jaren. De Duitsers noemen het Bau Stau Frust (of zoiets) en zijn het ook grondig beu.
Hij stuurde me net deze link door:
https://www.autobahn.de/die-autobahn/projekte?tx_kesearch_pi…

*bericht bewerkt door Hupla op 12 sep 2021 14:28

Gisteren vriend op bezoek die al jaren in Duitsland woont. Het zal er niet snel beter op worden 😟. De laatste twee jaren zijn de werven op de autobahn met 50% toegenomen en er staat nog één en ander in de steigers voor de komende jaren. De Duitsers noemen het Bau Stau Frust (of zoiets) en zijn het ook grondig beu.
Hij stuurde me net deze link door:
https://www.autobahn.de/die-autobahn/projekte?tx_kesearch_pi…

Hupla op 12 sep 2021 14:24

Wat dat betreft is Duitsland echt het tegenovergestelde van Nederland. Stukken snelweg die ze in Nederland in een week, bij voorkeur in een rustige periode, volledig kunnen vernieuwen, lijkt het in Duitsland dat exact dezelfde werkzaamheden een jaar duren.

Born to Ride

Gisteren vriend op bezoek die al jaren in Duitsland woont. Het zal er niet snel beter op worden 😟. De laatste twee jaren zijn de werven op de autobahn met 50% toegenomen en er staat nog één en ander in de steigers voor de komende jaren. De Duitsers noemen het Bau Stau Frust (of zoiets) en zijn het ook grondig beu.
Hij stuurde me net deze link door:
https://www.autobahn.de/die-autobahn/projekte?tx_kesearch_pi…

Hupla op 12 sep 2021 14:24

Wat dat betreft is Duitsland echt het tegenovergestelde van Nederland. Stukken snelweg die ze in Nederland in een week, bij voorkeur in een rustige periode, volledig kunnen vernieuwen, lijkt het in Duitsland dat exact dezelfde werkzaamheden een jaar duren.

Matthias123 op 12 sep 2021 21:21

Een toplaag vervangen is iets helemaal anders dan structurele aanpassingen… De A8 heeft ook jaren geduurd tussen Stuttgart en Munchen, maar dat stuk snelweg is gewoon top geworden! Vergeet niet dat in Nederland ook gewoon veel makkelijker is om een snelweg aan te leggen. Er zijn bijna geen tot weinig topografische moeilijkheden te overwinnen.

Gisteren vriend op bezoek die al jaren in Duitsland woont. Het zal er niet snel beter op worden 😟. De laatste twee jaren zijn de werven op de autobahn met 50% toegenomen en er staat nog één en ander in de steigers voor de komende jaren. De Duitsers noemen het Bau Stau Frust (of zoiets) en zijn het ook grondig beu.
Hij stuurde me net deze link door:
https://www.autobahn.de/die-autobahn/projekte?tx_kesearch_pi…

Hupla op 12 sep 2021 14:24

Wat dat betreft is Duitsland echt het tegenovergestelde van Nederland. Stukken snelweg die ze in Nederland in een week, bij voorkeur in een rustige periode, volledig kunnen vernieuwen, lijkt het in Duitsland dat exact dezelfde werkzaamheden een jaar duren.

Matthias123 op 12 sep 2021 21:21

Een toplaag vervangen is iets helemaal anders dan structurele aanpassingen… De A8 heeft ook jaren geduurd tussen Stuttgart en Munchen, maar dat stuk snelweg is gewoon top geworden! Vergeet niet dat in Nederland ook gewoon veel makkelijker is om een snelweg aan te leggen. Er zijn bijna geen tot weinig topografische moeilijkheden te overwinnen.

Joy85 op 13 sep 2021 10:37

Ja ik heb het over een toplaag vervangen. Een nieuwe snelweg aanleggen duur in Duitsland ook 10x zo lang als in Nederland. Ook gewoon in vlak land waar het wat dat betreft geen extra uitdaging geeft.

Born to Ride

Plaats een reactie