Help? mij voor een geschikt skigebied voor mij en mijn vrienden ;)

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

mijn groep bestaat uit 2 gevorderden snowboarders, 1 redelijke boarder en 1 beginner.
Er staat als dorp Paradiski, maar ik vroeg mij af wat jullie aanbevelen tussen Paradiski, Ports du soleil en Les deux alpes. het betreft hier 4 vrienden die graag willen boarden maar ook zeer geïnteresseerd zijn in de aprés ski.
Verder willen wij in de aankomende voorjaars vakantie ons reisje maken.

tot slot weet ik dat les deux alpes het bekendst is onder de aprés ski maar via HUSK word er ook gezegd dat de andere gebieden een zeer goede aprés ski hebben.

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen waar ik naartoe wil met mijn verhaal en mij een handje kunnen helpen ;) Alvast bedankt!

Ik ben vorig jaar in Les Deux Alpes geweest met een gemengde groep en wij vonden het leuk, maar zouden volgende keer toch voor een ander gebied kiezen, vanwege de dalafdaling (zwart of rood, goed te doen voor de intermediate (zoals ikzelf) en gevorderden, maar zeker niet voor beginners, die dus met de lift terug moeten of een rottig vlak en vrij smal groen pad nemen) en hoewel er helemaal bovenin (gletsjer) mooie brede blauwe pistes liggen, zijn die voorzien van sleepliften (geen al te moeilijke, maar ook niet ideaal voor de beginnende snowboarder) en een ondergronds treintje dat op zich wel snel gaat - als je er eenmaal in zit. Daarvoor moet je wel in de rij staan (zelfs buiten hoogseizoen, wij waren er midden maart) en uiteraard je snowboard helemaal af, naar binnen waar het vrij warm is, soms lang wachten tot er vertrokken kon worden etc etc. En helaas heeft een van de mooiste pistes qua omgeving (Fee1) behoorlijk lange, vlakke stukken erin zitten waarbij je als boarder flink veel vaart moet maken om niet al te ver te hoeven lopen - wederom wel te doen, maar niet ideaal, zeker niet voor beginners.
Funpark en boardercross waren dan wel weer erg leuk voor alle niveaus, als je van dat soort dingen houdt. Apres-ski is niet ons ding, maar inderdaad volop aanwezig in Les Deux Alpes, can’t go wrong there :-)

Andere twee gebieden kan ik helaas niks over zeggen. Succes met de keuze!

Top, bedankt voor je reactie Julie!
Hier kan ik wat mee ;) fijne dag nog!

Qua skiën paradiski, maar voor après ski lekker naar Oostenrijk. Als je paradiski bv in les arcs 1800 iets kunt boeken heeft niemand problemen terug te komen.

Edwin van Riel

super bedankt voor je reactie evr66,
als je toch een plek voor aprés ski zou kiezen in Frankrijk welke zou dit dan zijn?

Jur.

Even tussendoor, L2A heeft voor dit jaar een makkelijke dalafdaling (geen paadje) aan laten leggen, dat maakt het een aantrekkelijkere plek voor de beginner.

❄️

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen waar ik naartoe wil met mijn verhaal…

jurgoverts op 1 dec 2015 15:15

Eigenlijk niet!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@peter30 In het kort: Welke skigebied in frankrijk (Paradiski, Ports du soleil, les2alpes), geschikt is voor een groep met 2 gevorderden, 1 redelijke snowboarder en een beginner. Ook aprés ski in consideratie genomen.

Als je een compleet ander gebied aanraad zijn suggesties ook welkom.

Ik hoop dat dit helpt ;)

Gesteld dat David gelijk heeft zou ik qua Franse après ski kiezen voor l2a.

Edwin van Riel

Alleen met pds ervaring en momenteel aan het vertoeven in tignes val claret. In Morzine pds zijn nog zeker aardig wat leuke tentjes om wat te après skiën en ook Avoriaz is daar erg gezellig. Gebied prima voor beginners, maar is erg groot. Denk dat je met pas voor een deel van het gebied meer dan zat hebt.

Tignes val claret: meer dan genoeg gezellige tentjes om even wat te drinken, maar merk dat het nu voorseizoen is. Echt laat in de avond gaan pas de disco’s open, maar daar begin ik zelf niet aan (wil weer bijtijds op de piste staan).

Het echte gezellige drankjes doen direct na het skiën is toch wel meer weggelegd voor Oostenrijk.

Moet toch even Portes du Soleil verdedigen aangezien weinige het noemen! Het mooiste skigebied van alle bovengenoemde is wat mij betreft PdS… Wellicht zoals andere aanstippen, mocht je voor de apres ski gaan kun je beter wat zoeken in Oostenrijk.

PdS is een gebied met een compleet authentiek gevoel. Veel gezellige dorpjes en uitstekende restaurants(en dus niet van die vreetschuren). Het skigebied zelf biedt genoeg uitdaging voor zowel de echt goede skiers als ook voor de beginnende skien/snowboarder. Het gebied heeft veel mooie routes die als dagtocht te doen zijn waardoor je niet een keer dezelfde piste op een dag hoeft te doen. De prijzen in dit ski gebied zijn best aardig, niet het goedkoopst maar ook niet het duurst. Als je goed boekt het je wellicht ook de skipas bij het appartement/hotel waardoor de kosten helemaal relatief laag blijven. De Apre ski mogelijkheden zijn er in ieder dorp, de een wat uitgebreider dan de ander maar toch aanwezig. Als je zelf al met een groepje bent is de apre ski hier wellicht afdoende! Sommige plaatsen hebben zelf apre ski op de piste/buiten, wat een extra leuke dimensie geeft aan de apre ski(let wel op je helm en de warmelampen… Deze smelten je helm gewoon.

Als laatste belangrijke punt zou ik willen noemen dat het uitstekend te bereiken is! Het is zowel met het vliegtuig(rotterdam/Amsterdam-Geneve) te doen is voor rond de 100 euro(keek toevallig net en januari kun je zelfs al voor 50 euro op t moment). Daarnaast is het ongeveer 8-9 uur rijden afhankelijke van het dorp.

Kortom mijn advies: Ga naar PdS, het is een veelzijdig gebied met erg leuke pistes en een echt authentiek karakter waardoor het minder voelt als een all-inclusive vakantie met Corendon…

Top bedankt voor de reacties ! ;) @Tiny-M @evr66

bedankt voor de info @Pvdh ik heb nu zeker een beter beeld van PdS ;)

Toevallig is net ons wintersport filmpje af, beginnend met een voorbeeld van apre ski

Kijk, ik ben zelf nogal van het beelddenken, dus dit is helemaal super!! thx
denk je dat Avoriaz ook een leuk dorpje is? daar toevallig ervaringen mee?

Avoriaz heeft een leuk gebied om het dorp heen. Zelfs als je niet ver van huis gaat heb je verschillende uithoeken om naartoe te gaan. Avoriaz is wel een dorp wat speciaal gemaakt is voor de wintersport waardoor het minder boerendorp is en meer wintersport plaats. Mooie is echter wel dat auto’s niet in het dorp kunnen komen en dat iedereen met slee’s wordt rondgereden! Daarbij is Avoriaz ontzettend sneeuwzeker in die hoek en heeft daarbij een aantal leuke apre ski mogelijkheden. Avoriaz heeft ook een funpark voor de liefhebber die aardig uitgebreid is.

Wat betreft de huisvesting: Die kun je hier van zeer goedkoop tot duur vinden en zelf de hoogbouw die er is heeft een alpen stijl waardoor het er zeer gezellig uitziet. Veel accomodatie is absoluut te boeken incl skipas, wellicht iets om op te letten!

Mocht je nog wat willen weten dan tag je mij maar in je post!

Puntje om rekening mee te houden: Paradiski en Ports du soleil zijn prachtige skigebieden om tochten te maken: erg uitgestrekt. Door het niveauverschil binnen jullie groep kan dat voor problemen zorgen: kan iedereen wel goed meekomen? En als je apart gaat kan je elkaar de hele dag mislopen. L2A is wat compacter en veel liften geven je pistemogelijkheden met diverse moeilijkheidsgraden. Hierdoor kan dit wat gezelliger zijn voor jullie groep.

Zonder meer waar, goed punt. Ga al jaar of 15 naar paradiski met een groepje, maar tussentijds ergens afspreken vergt best wat moeite, ook met alleen ervaren skieers. Gebied is zo groot dat je niet in 20 minuten aan de andere kant bent, zeker niet als de liften wat drukker zijn. Paar keer in Oss geweest, is ook uitgestrekt, dus zal vergelijkbaar zijn wat dit betreft. Wel zalig eten daar tussen de middag, weet naam niet meer, maar was een of ander straatje met alleen maar paar restaurantjes :)

Edwin van Riel

Bedankt voor de tips ;) @MiyukiJan @evr66
3 van ons ben ik van overtuigd kunnen makkelijk meekomen, maar eentje is nog niet lang geleden begonnen, dus dat zou dan idd een argument pro les2alpes zijn.

@jurgoverts @miyukijan, de omvang van het gebied lijkt mij juist een kans en geen belemmering. Avoriaz heeft veel pistes direct om het dorp heen, dit betekent dat je dus veel verschillende pistes doen op relatief kleine m2.

Echter geeft een groot gebied wel de mogelijkheid, indien gewenst, om wat verder te gaan. Avoriaz heeft zelf een groot genoeg ski gebied om niet de gehele PdS door te hoeven…

Ik zie het eerder genoemde ‘grote gebied’ als nadeel dus niet zo…

Bedankt voor het andere blikveld op de uitgebreidheid van een skigebied @Pvdh

Plaats een reactie