Intens genoten in la plagne

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Als vanouds wil ik graag mijn vakantie ervaring met jullie delen, dit ga ik dan ook doen zonder geen enkele vorm van het bekende biermerk hier te vernoemen… gewoon een ouderwets verslag waar het om draaid onze geliefde wintersport!

Net na oud en nieuw vertrokken we om half 3 in de nacht om smiddags aan te komen en wat extra te kunnen genieten in de sneeuw.
Voor het eerst met kinderen op wintersport, en dat hebben mijn vrouw en ik geweten!
Tijdens de jaarwisseling werd mijn dochter ziek door een buikgriep die hier in onze kring bizar veel heerste!
Overgeven, koorts en slecht eten…
De nacht van vertrek niet kunnen slapen waardoor ik ook niet en tot grote ergernis kreeg ze ook nog eens een verkoudheid erbovenop.
Zonder te hebben geslapen was ik het zat en reden we om half 3 met onze vrienden naar la plagne.
Door adrenaline voelde ik me klaarwakker en was over mijn slaap heen… dacht ik… al bij eindhoven voelde ik hoe moe dat ik was en besefte ik dat ik de hele reis nooit ging volhouden.
Na luik heeft mijn vrouw het stuur over genomen en voordat we Luxemburg uit waren zat ik weer achter het stuur om in een keer door te rijden naar de Alpen.
Het moment van aankomst was best emotioneel, zeker gezien het feit dat ik er van overtuigd was dat het niet door zou gaan en omdat ik het zo enorm gemist heb!!
Bij aankomst was de ellende nog niet gedaan in odalys front de neige.
Het complex was mooi maar daar is ook alles mee gezegd! 4 uur moeten wachten op onze kamer en dat terwijl we allemaal bekaf waren.
En pas na herhaaldelijk vragen was onze kamer klaar maar die van onze vrienden moet nog goedgekeurd worden.
We vonden het prima zo en we wilden onze kamer eindelijk op!
Tot grote ergenis zagen we dat beide kamers de bekende Franse slag hadden gehad en schoon aan de verbeelding overbleef maar bij onze vrienden was het nog erger!
Het had dus nog de nodige energie nodig met de receptie om dit probleem aan te pakken maar ik was in ieder geval me kapot aan het zweten om de spullen per trap naar de kamer te brengen.
Kort maar krachtig na het eten vielen we als een blok in slaap en dachten we dat het ergste nu wel achter de rug was…
Dochter werd zieker en tot op heden nog steeds ziek en halverwege werd vrouwlief ook ziek…en vannacht is de enige nacht waarbij ik de hele nacht heb kunnen slapen want tijdens de vakantie was mijn dochter meerdere keren per nacht wakker… zucht…
Mijn vrouw heeft na koorts te hebben gehad gekeken of het bekende biermerk in de koelkast stond maar dat bleek gelukkig * niet zo te zijn* gezien ze het van onze dochter heeft over gekregen wisten we dat onze dochter dus ook gewoon ouderwets verkouden te zijn kort na haar buikgriep.

Maar dan uiteraard het wintersport gedeelte!!

null

Tijdens het skieen en boarden wat mijn vrouw en ik in halve dagdelen deden hebben we heerlijk genoten!
De sneeuw was door de warmte ietswat zachter maar dat was juist heerlijk, dinsdag voelde we de warmte goed overdag maar niets heeft er voor gezorgd dat we niet fijn konden glijden van de pistes!
En alsof het een schrale troost was bleef de voorspelde regen van Roel uit!
De afkoeling kwam voordat de neerslag er was en in de avond en nacht hadden we zeker 15cm verse sneeuw en die was meer dan welkom!
In de ochtend was het weer enigzins prima met beetje zonlicht hier en daar en in de middag lichte sneeuwval met weinig zicht voordat donderdag de eerste en enigste zonovergoten dag kwam.
Vrijdag in de ochtend was de zon er nog en binnen een mum van tijd kwam de bewolking helaas weer aanzetten.
Ik had de meeste pech gezien mijn dagdelen in de minste weer omstandigheden vielen.
Dus had ik met mijn vrouw besproken om 2 ochtenden te verdelen.
Waardoor ik vrijdags ook nog een beetje zon had en zei dan zaterdag grotendeels de hele dag had.
Maar in de 2de deel van de ochtend had ik slechts maar 45 min zon waarna het nieuwe sneeuwvolle weertype zijn intrede deed!
Balen maar het zicht was acceptabel dus kon ik toch gewoon genieten van het boarden!
Zaterdag hadden de kinderen van onze vrienden geen les, en waren ze zo lief dat ze op onze dochter wilde passen zodat mijn vrouw en ik met 1 van hun samen de piste op konden.
De laatste dag bleef flinke sneeuwval uit en hadden we soms lichte momenten met enkele zonnestralen!
Geen perfecte weercondities maar een enigzins acceptabele skiweek was dus een feit!
Alles was wel aan bod gekomen op de juiste momenten ook nog eens wanneer de pistes dicht waren!
Klagen voor weinig helder blauwe lucht voelde ondankbaar zeker gezien we eindelijk een keer GEEN regen hadden op wintersport! Jeeej!

null

Ik kan nog wel langer een persoonlijk verhaalhouden over de vakantie maar dat bespaar ik jullie, de terugreis was in ieder geval een kopie van de heenreis maar omdat we beide niet konden slapen zijn we om 22:30 klaarwakker aangereden wat wederom een zware en pittige reis was in strijd tegen de slaap maar ditmaal korte dutjes bij tankstations gehouden van 10 minuten en buiten rennen om zo alsnog thuis te komen, heb deze nacht compleet in coma gelegen!! En onze dochter sliep thuis eindelijk een nacht door! denk ik!?

Na 2,5x la plagne gezien te hebben heb ik nu toch wel een breed beeld van de dorpen en het skigebied zelf en ik moet zeggen ik snap wel waarom dit gebied geliefd is, het bied voor iedereen wel iets, gezin of stel, de rustige tour liefhebber of de sensatie zoeker!
Je word op je wenken bediend met mooie pistes en sommige ruigere zwarte (nature) pistes.
Voor het eerst in plagne montalbert geweest en dat is toch samen met het linkergebied bij de vanoise express het mooiste en sfeervolle gebied van la plagne.
Ik houd het meeste van boarden tussen de wit besneeuwde bomen wat mij het ultieme winterport gevoel geeft!
Een mix hiervan is perfect en die mix blijf ik het meest genieten in L3V met uitstek Meribel en courchevel!
Maar er zijn ook wel wat mindere punten van dit gebied, vergeleken met met name L3V zijn er hier toch nog best veel oudere en trage liften.
Waar je in Les Arc of L3V (of Espace Killy) makkelijk oudere liften kunt overslaan is dat hier net ietsje moelijker.
Je komt niet in montalbert zonder 2 trage oude liften en ook in het centrum gedeelte en linkergedeelte zijn er nog redelijk wat oude liften.
Het gebied is wel veelzijdig met een groot deel aan pistes richting champagny en vanoise in de zon.

null

Kortom samen gevat het was een memorabele wintersport met een donkere helse wolk buiten de piste uren om, maar het skiën was als vanouds fantastisch!

*bericht bewerkt door Freerider op 10 jan 2022 09:52

Steeds halve dagen, hoe deed je dat met de skipas?

Steeds halve dagen, hoe deed je dat met de skipas?

DrPhil op 10 jan 2022 10:02

Volle bak betalen en accepteren dat je de helft voor lief neemt ;)
Zaterdag heb ik door onze vrienden bijna wel de hele dag kunnen boarden :)
Zie het voor dit jaar maar als extraatje voor de wintersport gebieden die het al zo moeilijk hebben

*bericht bewerkt door Freerider op 10 jan 2022 10:15

@Freerider. Januari 2023. Welkom back in Les Menuires.
De tijd gaat zo snel. Hoe oud zijn de kinderen inmiddels?

Hen48

Mooi dat je toch van het skiën genoten hebt @Freerider
Wel benieuwd of de schoonmaak van de appartementen nog naar tevredenheid werd opgelost.
En weet je toevallig of de zwembaden open zijn (meer in het algemeen hoe dat nu gaat in Frankrijk)

@Hulst nu 3 en als we volgend jaar op wintersport mogen is ze 4 en dan willen we haar op les doen.
Maar ik wil haar vantevoren hier in NL al lessen laten volgen als ze het goed doet.
@Hessel zonder teveel over het biermerk te hebben, ja het zwembad was gewoon open zonder limiet…sterker nog zonder die dingen op je mond en zonder dat er gevragen word naar je qr code zou je er helemaal niets van merken!
Ook tijdens het inchecken was het mega drukte en stonden er veel te veel mensen binnen in een ruimte.
Naleving is ook heel minimaal wat dat betreft!
Maar voor mij was dit geen enkel probleem gezien wij alle 3 het al hebben gehad ;)
We hebben zelf nadat iemand grotendeels na gepoetst zelf toch nog wat beter schoongemaakt.
Maar eerlijk is eerlijk ik vind het maar een vreselijk iets zo’n appartement waar duizenden mensen op hetzelfde bed hebben gelegen etc.
Zou eigen camper veel relaxter vinden!

*bericht bewerkt door Freerider op 10 jan 2022 10:49

La Plagne is tot nu toe mijn favoriete gebied, vond het leuker skiën dan Val Thorens(rest van L3V niet gezien). Af en toe wat lange wachttijden(in laagseizoen 1x 40 minuten op de Belle Plagne gondel staan wachten, wil niet weten hoe dit tijdens het hoogseizoen er uit ziet), maar over het algemeen viel het bij ons erg mee.

Welk dorpje zat je? Wij zaten bovenin in Belle Plagne, en het duurde wel een paar dagen voor we daar de weg een beetje kenden.

*bericht bewerkt door Thehenk op 10 jan 2022 12:26

@Thehenk
Als je alleen Valtho hebt gezien dan heb je het mooiste gemist, valtho is hoog wat een voordeel een charme heeft maar het echte wintersport gevoel ontbreekt daar naar mijn mening.
Daarvoor heb je de rest van L3V nodig om dat compleet te maken.
La plagne in zijn geheel is ook natuurlijk groter dan alleen Valtho, dus ik snap je beredenering dan ook wel.
Front de neige ligt in Le Village naast Plagne Soleil.
Met een telebus lift ben je zo in het centrum.
Maar vond het aanbod van bakkers en winkels wat mager vergeleken bij Les Menuires en Les arc.
Heb een keer eerder ook belle plagne gezeten bij cassiopee
In deze 2de vakantie week was de drukte er totaal niet, met als buiten het seizoen!

*bericht bewerkt door Freerider op 10 jan 2022 12:36

Val Thorens 5 (veel te druk!), rest van Les3Vallees 10+.
Ik had al niet veel behoefte om naar La Plagne te gaan, maar als ik een wachttijd van 40 minuten hoor in het laagseizoen en oude liften, streep ik het maar definitief weg.

@Freerider,
Toen ik in VT was, was het mijn 2e shortski, ik kon amper skiën en we waren er maar 3 dagen, dus een pas voor het hele gebied was niet echt de moeite. Ik wil graag nog eens terug voor een week maar naar een ander deelgebied. Wij hadden in Belle Plagne een klein winkeltje met bakker op een paar minuten lopen, zijn verder nergens anders geweest.
@DrPhil
Al met al was het goed te doen hoor, ik heb een hekel aan wachten en op 8 dagen skiën was dit het enige moment wat ik me herinner. Vaak is er redelijk om de drukke gondels heen te skiën, alleen ik moest net op een vervelend tijdstip naar ons appartement en had daarvoor die gondel nodig, die ook nodig is om de gletcher te bereiken vanaf Plagne Centre. Je zou een keer naar Les Arcs kunnen gaan en dan de oversteek kunnen maken naar La Plagne om te kijken of het iets is.

*bericht bewerkt door Thehenk op 10 jan 2022 13:30

In het centrum van Les Menuires Croisette heb je alvast de keuze tussen een brede stoeltjeslift (menuires) en een
4/6 persoons telecabine (Roc1)om hogerop te komen. Richting Mont de la Chambre heb je weer een brede stoeltjeslift.Te druk bij Croisette of een andere reden, ski je richting Preyerand onmiddellijk na de bebouwing het bochtje om en kom je bij 3 alternatieven, waarvan 2 ruime stoeltjesliften(Rebery en Doron) en de nieuwe telecabine la Masse, om omhoog te kunnen. Langs deze zijde moet je om nog hogerop te kunnen sowieso gebruik maken van telecabines (Bruyeres, la Masse) al is de Sunny Express nog wel een alterbatief met stoeltjeslift in een andere (hoogte)richting. In deze coronatijd misschien handig om bij stil te staan. Vanuit Les Menuires kun je vrij snel naar Val Thorens, maar, afhankelijk van de weersomstandig-heden kun je ook vrij vlot richting Meribel en Courchevel. In het gebied Les Menuires/Saint Martin de Belleville blijven is ook geen straf.

Hen48

Ik ben in 1989 in les Arcs geweest, Thehenk 😜

Die 40 minuten wachten op de gondel is echt wel een uitschieter lijkt me.
Ben al veel in La Plagne geweest en soms al wat moeten wachten als het wat drukker werd (bv. tegen einde van de namiddag, als vele skifanaten of groepen nog uit een bepaald dal weg moeten richting appt/hotel), maar zeker nooit 40 minuten of wat daar in de buurt komt.

Heb je bepaalde favorieten qua pistes? Iets ontdekt?
Ik ben er over twee weken weer :-)

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik5 je hebt de pistes bij montchavin die prachtig als een smalle pad door de bossen heen gaan en als afwisseling kun je de rode voor meer snelheid pakken, de moderne en super fijne gondel naar boven is ook een van de mooiste en fijnste gondels in het gebied.

*bericht bewerkt door Freerider op 10 jan 2022 17:14

Let wel even op. Vraagssteller is skier, antwoorder is boarder. Skier is meestal niet zo van die smalle bospaadjes, lijkt me zo.

Hen48

Let wel even op. Vraagssteller is skier, antwoorder is boarder. Skier is meestal niet zo van die smalle bospaadjes, lijkt me zo.

Hulst op 10 jan 2022 17:27

Ik denk dat het juist andersom kan zijn haha.
Voor een boarder is alleen recht vooruit niet zo heel erg fijn en mijn vrouw als skier vond het ook een heerlijke piste dus het zal zeker voor beide heerlijk zijn ;)

@Hendrik5 je hebt de pistes bij montchavin die prachtig als een smalle pad door de bossen heen gaan en als afwisseling kun je de rode voor meer snelheid pakken, de moderne en super fijne gondel naar boven is ook een van de mooiste en fijnste gondels in het gebied.

Freerider op 10 jan 2022 17:14

Die zijn inderdaad wel leuk. Zolang je het prikpad Bauches maar niet neemt (daar mis je niks aan, plat als de bommelerwaard).
Ook Montalbert kant is leuk. Afdalingen richting 1800 zijn ook vaak erg rustig. En als ze open zijn: de zwarte pistes aan de achterkant van Aime.

De sneeuw in dit filmpje is ver te zoeken, bij ons was het volle bak sneeuw en witte bomen maar hier zie je een hele gave 360 filmpje van de piste!

Hoe beviel de nieuwe cabinelift met alle verschillende pistenvarianten in Montalbert?
Enkele jaren geleden moest je daarvoor nog twee stoeltjesliften nemen (de eerste sectie al iets sneller dan de tweede, de eerste sectie sloot pas om 17u10 (!)). Aan de tweede sectie liep destijds ook nog een (ultra)steile sleeplift die spijtig genoeg niet werd geopend. Het grote aanbod aan vaak verlaten varianten in het bos van Montalbert was zeer interessant. Ook het gedeelte in Champagny beviel aardig. Speelse pistes en iets rustiger dan het centrale gedeelte in La Plagne.

Persoonlijk vond ik het behoorlijk druk in La Plagne in het laagseizoen (regelmatig enkele minuten aan verschillende liften in het centrale gedeelte rondom La Plagne), maar ik had ook de indruk dat deze drukte zich slecht verdeelde. Dat lag waarschijnlijk aan de vele studenten in deze week, die wijken klassiek niet heel ver uit. Een wachttijd van 40 minuten in het laagseizoen heb ik echter niet meegemaakt, maar in het hoogseizoen zou ik niet meteen naar daar gaan.

Wij zijn nu buiten de Franse vakantie hierheen gegaan terwijl de rest nog wel vakantie had, maar het was zeker niet extreem druk en nergens lang hoeven te wachten!
Dat was gelukkig prima maar door corona eigenlijk niet te vergelijken natuurlijk met eerdere jaren.
Maar ik had het al in een andere reactie gezegd, de nieuwe gondels waren fantastisch!
Echt een geweldige investering en aanwinst voor dit deel van la plagne.
Mits goede condities dan zou een verblijf hier lang niet zo gek zijn!

@Freerider: ik verbleef toen toevallig in Montalbert. Bijzonder gezellig en esthetisch dorp naar Franse normen, maar vooral niet overlopen door toeristen zoals de nabijgelegen ‘dorpen’ in La Plagne. Zich verplaatsen binnen het gebied nam meer tijd in beslag, maar dat deerde minder door de lange openingsuren (verlenging vanaf begin februari). Onze skipas was ook beperkt tot het gedeelte van La Plagne.

Lekker @Freerider , fijn dat je er dit jaar eindelijk weer van hebt mogen genieten!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane dankjewel!, het was een buitengewoon fantastisch gevoel om weer in een skilift te zitten en te kunnen boarden.
Helaas als de idiote circus door gaat voorlopig weer de laatste keer gezien ik geen prik ga halen, vriend van me die mee op reis was is volledig gevaxed en die gaat geen booster halen omdat sinds hij is gevaccineerd is hartkloppingen heeft als hij op de bank gaat liggen en daar is hij zo van geschrokken dat hij er klaar mee is.
Bob Saget kan er helaas niet meer over mee praten hoe goed de booster werkt…

*bericht bewerkt door Freerider op 12 jan 2022 09:44

Hoe beviel de nieuwe cabinelift met alle verschillende pistenvarianten in Montalbert?
Enkele jaren geleden moest je daarvoor nog twee stoeltjesliften nemen (de eerste sectie al iets sneller dan de tweede, de eerste sectie sloot pas om 17u10 (!)). Aan de tweede sectie liep destijds ook nog een (ultra)steile sleeplift die spijtig genoeg niet werd geopend. Het grote aanbod aan vaak verlaten varianten in het bos van Montalbert was zeer interessant. Ook het gedeelte in Champagny beviel aardig. Speelse pistes en iets rustiger dan het centrale gedeelte in La Plagne.

Persoonlijk vond ik het behoorlijk druk in La Plagne in het laagseizoen (regelmatig enkele minuten aan verschillende liften in het centrale gedeelte rondom La Plagne), maar ik had ook de indruk dat deze drukte zich slecht verdeelde. Dat lag waarschijnlijk aan de vele studenten in deze week, die wijken klassiek niet heel ver uit. Een wachttijd van 40 minuten in het laagseizoen heb ik echter niet meegemaakt, maar in het hoogseizoen zou ik niet meteen naar daar gaan.

Mathijs! op 10 jan 2022 18:37

Is dat een nieuwe piste die in Montalbert op 1350m vertrekt en naar Le Fornelet omhoog gaat?
Was dat vroeger die cabine waar je amper met je billen op de smalle bankjes kon zitten, die over stukken gekapt/afgebrand bos ging?

Wie heeft La Lovatière vanuit Centre al geprobeerd?

Het is o zo hard genieten.

@Shane dankjewel!, het was een buitengewoon fantastisch gevoel om weer in een skilift te zitten en te kunnen boarden.
Helaas als de idiote circus door gaat voorlopig weer de laatste keer gezien ik geen prik ga halen, vriend van me die mee op reis was is volledig gevaxed en die gaat geen booster halen omdat sinds hij is gevaccineerd is hartkloppingen heeft als hij op de bank gaat liggen en daar is hij zo van geschrokken dat hij er klaar mee is.
Bob Saget kan er helaas niet meer over mee praten hoe goed de booster werkt…

Freerider op 12 jan 2022 09:43

Jammer hoor @freerider, ik begon echt te genieten van je leuke positieve topic, dan dit…

Edwin van Riel

Plaats een reactie