sneeuwcondities La plagne - Paradiski

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Kan iemand me iets vertellen over de huidige sneeuwcondities in La Plagne - Paradiski?
Is er veel ijs op de piste?
Ik zou mogelijk naar la Plange vertrekken voor een week vanaf 5 februari.
Alvast bedankt voor de info!

Condities zijn prima.
Vorige week was het prima weer maar wel een diepvries.
Geen ijs (op de lage pistes een enkel plekje). Wel harde kunstsneeuw. Daardoor blijven de pistes lang goed, maar heb je scherpe kanten nodig voor genoeg grip. In de loop van de week ga je zeker merken dat een slijpbeurtje handig is, dus een vijltje meenemen is geen overbodige luxe.
Dat geldt niet alleen voor Paradiski, maar voor ieder gebied met kunstsneeuw.
Pistes worden iedere dag goed geprepareerd, maar voor die mooie corduroy streepjes moet je om 9 uur al op pad zijn. Zeker op de hoofdroutes wordt veel geskied en dan zijn die mooie streepjes om 10 uur al vaak weg. Pistes worden er echter niet slechter van.
Omdat de temperatuur koud lijkt te blijven, zullen de condities komende week vergelijkbaar zijn.

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Zou het volgende week al erg druk zijn in La Plagne?
Ik heb begrepen dat een deel van Frankrijk al vakantie heeft…

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Zou het volgende week al erg druk zijn in La Plagne?
Ik heb begrepen dat een deel van Frankrijk al vakantie heeft…

JP85 op 02 feb 2023 13:57

https://www.wintersport.nl/weblog/04/03/2022/drukke-vakantie…

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Zou het volgende week al erg druk zijn in La Plagne?
Ik heb begrepen dat een deel van Frankrijk al vakantie heeft…

JP85 op 02 feb 2023 13:57

Ben ik ook heel benieuwd naar. Morgen vertrekken we… We dachten buiten seizoen te zitten maar idd Fransen al vakantie (alleen regio A). En dan gaan we eerst nog ‘even’ iemand oppikken in Les Deux Alpes…

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Zou het volgende week al erg druk zijn in La Plagne?
Ik heb begrepen dat een deel van Frankrijk al vakantie heeft…

JP85 op 02 feb 2023 13:57

https://www.wintersport.nl/weblog/04/03/2022/drukke-vakantie…

Claire op 02 feb 2023 14:13

Los van dit buitengewoon handig overzicht en topic is het toch algemeen bekend dat elke week in Februari druk is? Altijd wel een land/regio met schoolvakantie.

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Zou het volgende week al erg druk zijn in La Plagne?
Ik heb begrepen dat een deel van Frankrijk al vakantie heeft…

JP85 op 02 feb 2023 13:57

https://www.wintersport.nl/weblog/04/03/2022/drukke-vakantie…

Claire op 02 feb 2023 14:13

Los van dit buitengewoon handig overzicht en topic is het toch algemeen bekend dat elke week in Februari druk is? Altijd wel een land/regio met schoolvakantie.

Geraertshoven op 02 feb 2023 14:31

Maar ben wel heel benieuwd hoe druk druk is in vergelijking met de voorjaarsvakantie (waar we altijd verplicht in moesten gaan).

Wij hebben ooit een keer alleen als regio Rotterdam/Den Haag vakantie gehad, week voor de voorjaarsvakantie. Jaar in jaar uit gingen wij toen naar gebied Serfaus/FissLadis. Nou, dan weet je zo en zo laat beneden bij de gondel zijn want anders geen parkeerplek. Kwamen we aan, huh? Parkeerplaats nagenoeg leeg, hadden we nog nooit meegemaakt (en ook het half uur erna nauwelijks iemand). Konden de rest van de week dus lekker later daar heen gaan.

Dus hoopte die ‘rust’ ook deze week aan te treffen… (maar dan dus in Frankrijk).

Verder hebben we vorig jaar op heenweg op zaterdag 6 uur gedaan over laatste 240 km… Ik verwacht geen lege snelwegen maar wel dat je die afstand nu in 3-4 uur zou kunnen rijden…

*bericht bewerkt door reiziger14 op 02 feb 2023 14:51

Het zal redelijk druk zijn, maar nog geen topdrukte. De top is als Parijs vakantie heeft (samen met grote delen van andere landen.
Toch zul je met name in de kom van Bellecote wachtrijen tegen gaan komen. Die kom heeft een doorvoerfunctie in alle richtingen en trekt veel volk.
Gelukkig lijken de rijen erger dan ze zijn en heb ik er ook bij topdrukte nooit lang hoeven wachten.
Hoe doe je dat?

  1. Vergeet de cabinelift vanuit Bellecote naar Roche de mio. Ga erheen via Inversens of Carella.
  2. Mijdt het spitsuur. In de ochtend wil heel La Plagne naar Les Arcs en heel Les Arcs naar La Plagne. Die volgen allemaal de hoofdroute en die loopt door Bellecote.
    In de middag moet heel Les Arcs via Arpette naar huis en komt heel La Plagne terug uit Les Arcs.
    Half vijf staat er bijna niemand meer voor Arpette, dus als je acco aan de kant van Les Coches ligt ga je dan pas terug uit Bellecote. Tot die tijd vermaak je je op de relatief rustige pistes rond Plagne Soleil/Villages en 1800. Ga onderdoor via 1800 richting Montalbert. Stap bij drukte niet in de Funiplagne maar neem Lovatiere ernaast.
  3. Wil je zelf naar Les Arcs, zorg dan dat je als eerste (of in ieder geval voor half tien) in Arpette zit. Na die tijd ga je beter richting Montalbert of Champagny of Gletscher. Of ga rond lunchtijd.
  4. Terug uit Les Arcs? Vergeet de route via Arcabulle. Besteed je tijd nuttiger door af te dalen naar Pre Saint Esprit en pak Comborciere terug omhoog. Via 1600 en 1800 (en stap niet in de Transarc) naar Vallandry/Vanoise express.
    Je Paradiski pas is in Les Arcs geldig voor de fast lane bij een aantal liften, doe er je voordeel mee. Met de fast lane kun je een groot deel van de rij voorbij (al ben je niet de enige met een fast lane pas) en zeker als je met max 2 personen bent zit je nog bij elkaar in de lift ook.

Veel plezier.

Ben nu net terug uit laplagne, maar vond de sneeuw toen ik weg ging niet meer top vooral erg hard. De tips die hessel geeft helemaal mee eens hou er wel rekening mee dat de sala lift stuk is waar door je en stukje moet om skien om vanuit bijv les arcs weer terug te komen.
Zeker niet de cabine lift pakken naar de roche de mio! ten zij je al in bellecote bent. Ander lekker om skien en de stoeltjes pakken. Wachtrij voor de gletsjer kan lang zijn aan gezien de gondels ook maar klein zijn.
Bellecote zelf altijd druk kun je ook echt niet omheen. Al merk je wel dat met de capaciteit je niet heel lang staat te wachten bij de liften.
Volgens mij heeft frankrijk deze week vakantie wat ik van mijn kennis daar begreep het kan dan ook zijn dat het wat drukker is

Een tip die overigens voor meerdere grote gebieden geldt : als je een lange dagtocht naar een ander gebied gaat maken (in dit geval Les Arcs) doe het dan meteen op zondag. Voor de meeste mensen is dit hun eerste skidag en dan blijven ze bijna altijd nog in hun ‘eigen’ gebied. Hierdoor zijn de verbindingsliften en verbindingspistes op zondag veel rustiger dan op de overige dagen. Wij hebben een keer op zondagochtend met max. 10 personen in de grote gondel tussen Les Arcs en La Plagne gestaan. Later in de week stonden er tussen de 150 en 200 personen in dezelfde gondel.

Ik ben sinds zaterdag in Les Arcs en de sneeuw is wat hard, maar er is heerlijk op te skiën.

In La Plagne vergelijkbaar.

De pistes houden zich prima. Temperaturen zijn in de nacht niet extreem laag en overdag onder nul.
Af en toe wat harde sneeuw, maar nauwelijks ijs.
Vanaf volgende week wordt drukte verwacht. Ik ben voor het eerst in La Plagne en vond het al meg al behoorlijk druk. En het lijkt wel alsof er meer onervaren wintersporters zijn dan in andere gebieden. Deze week net na de middag in de rij voor de lift gehoord: “ik ben nog nooit zo aangeschoten geweest”…

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Pistes aan de kant van Les Arcs zijn prima. We zitten in Les Coches en vanmorgen meteen overgestoken. Stonden ca 20 personen bij de gondel (terugweg om half vijf 3 op het bovendek) dus was erg rustig met de oversteek. Vond het sowieso niet erg druk aan de kant van Les Arcs, wetende dat er deels vakanties zijn in Frankrijk. Pistes waren ook helemaal prima aan die kant en zonnetje scheen lekker. Vanaf half vier begon het te betrekken en nu is het zwaar bewolkt. Mogelijk wat verse sneeuw vanavond/vannacht. We gaan het zien… :)

Toen ik er was vorige week een grote aankondiging van het gletsjer project gespot bovenaan de Roche de Mio (mocht iemand er zijn, schiet even een foto dat ben ik vergeten).
Werkzaamheden zouden december 2023 afgerond moeten zijn.

Wij vertrekken volgende week zaterdag naar la Plagne en ben wel benieuwd hoe de sneeuwconditie daar nu is. Is iemand er deze week geweest of komende week op de planning?
Wij gaan normaal gesproken eerder in het jaar en ik las overal dat la Plagne ook in maart sneeuwzeker is; zul je net zien dat als wij besluiten een keer in maart te gaan dat dit niet het geval is door alle uitzonderlijk hoge temperaturen en weinig sneeuw ;-) of zijn er voldoende sneeuwkanonnen?

Als er in maart geen sneeuw ligt in La Plagne, dan ligt het nergens.

Plaats een reactie